Reizen per bus en tram flink duurder geworden

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Reizen per bus en tram flink duurder geworden

Bericht door huibf »

Ik ben van mening dat de hele gebeuren omtrent het elk jaar duurder worden van de kaartjes te wijten is aan "we doen het altijd zo" mentaliteit van de OV bazen.

een van de reden is:
Vraaguitvalcompensatie. Voor de tarieven van 2013 was dit 0,73% (op het totaal van 3,7% stijging).
Met andere woorden: de “blijvende” reiziger moet gaan betalen voor de “afhakende” reiziger.

Zolang autoriteiten dit van de vervoerders accepteren zal een vervoerder niet snel getriggerd worden om iets te doen aan lege bussen, en dan bedoel ik niet de oplossing: Schrappen van diensten, want dat leidt juist weer tot méér reizigersverliezen.
Ik doel dan op het ontwikkelen van een betere busdienst, betere marketing en nette prijzen.
Ik kan het nog zovaak tegen ze zeggen, maar ja: "we doen het altijd zo".

- Betere reisinformatie op de website: Downloadbare PDF boekjes (zoals Breng)
- Pakkende flyers op lokale tv ? (Breng als voorbeeld)
- Speciale goedkopere kaartjes tijdens grote evenementen. Onlangs tijdens Koningsdag in Eindhoven.
Juist dan kan je de reiziger veroveren !
- In de haltekastjes is vaak ruimte genoeg om bijvoorbeeld iets neer te hangen over de Chipkaart-Kortingsproducten.
- In Limburg staan heel veel bushokjes waar een groot bord inhangt van 1x1 meter met NIETS erin.
- Hoe kan het dat dure APP's ontwikkeld worden en de basis achterblijft. Duidelijke heldere info aan de halte en op www

Ik zie het overigens gebeuren dat voor 2014 een nieuwe compensatieregel wordt ingevoerd door de vervoersbedrijven.
"CiCo storings compensatie" CXX heeft ingevoerd dat bij verlies van GPS signaal alleen het basistarief wordt afgeschreven ipv de 4 euro.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Reizen per bus en tram flink duurder geworden

Bericht door Freek »

LTI voor 2014 is anders opgebouwd dan de jaren er voor, dacht ik. Zit zelfs een korting in voor de te hoge indexatie in eerdere jaren. (en zeg het maar, is dat nog toetsbaar voor de klant).
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Reizen per bus en tram flink duurder geworden

Bericht door Mr-W »

Veolia directeur Manu Lageirse denkt dat de ov-chipkaart goedkoper en gebruiksvriendelijker kan worden door niet per kilometer maar per zone af te rekenen. De huidige ov-chipkaart is complex en daardoor onnodig duur, denkt hij. Daarom wil de directeur een discussie over het huidige tariefsysteem.
http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... hip-145514

Lijkt me zeer slecht om weer terug te gaan naar zone's want wat voor nut heeft de OVC dan nog ?
Bovendien is het een oneerlijk systeem want of je 1 halte in een zone reist of 10 haltes dat maakt dan niet uit.
Vind zones ook niet gebruiksvriendelijker want dan moet de reiziger gaan nadenken hoeveel zones hij moet reizen.
Veolia en alle andere vervoerders moeten maar zo'n GVB tabel ophangen bij hun haltes.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Reizen per bus en tram flink duurder geworden

Bericht door webguy »

Er wordt overigens wel gewerkt aan een standaard voor het communiceren van tarieven, zodat je een website/app/poster kan maken met die kosten, maar dat duurt altijd even voordat alle vervoerders die data daadwerkelijk leveren.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Reizen per bus en tram flink duurder geworden

Bericht door Daniel »

Mr-W schreef:Lijkt me zeer slecht om weer terug te gaan naar zone's want wat voor nut heeft de OVC dan nog ?
Voor losse reizen voegt het inderdaad weinig toe, maar wat de OVC in sommige regio´s nog mist is een abonnement met afgekocht reisrecht. Over het algemeen is er of een kortingsproduct of een afgekocht reisrecht, maar bij mijn weten eigenlijk nergens beide (heb het over de regionale producten, dus AltijdKorting valt er buiten).

Zo´n kortingsproduct is vooral voor de mensen die vroeger tussen wal en schip vielen interessant: degenen waarvoor per reis betalen relatief duur was maar die een abonnement er nog niet uit haalden, terwijl voor een frequente reiziger een afgekocht reisrecht veel aantrekkelijker is qua kosten.
Dat laatste is nu eenmaal iets wat zich bij de bus het best middels zones laat regelen omdat je die makkelijk kunt inprogrammeren in de boordcomputer. Alternatief zou een vorm van reizen op rekening zijn zoals NS nu wil invoeren met de TrajectVrij abonnementen. Iets dergelijks zou in de bus het voordeel hebben dat je ook met je abonnement voor de werkelijke reis betaald en niet duur uitkomt doordat je net voorbij de zonegrens uitstapt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Reizen per bus en tram flink duurder geworden

Bericht door hauptbahnhof »

Bij de RET heb je wel beide dacht ik. Het kortingsproduct is dan wel alleen bij RET geldig dacht ik.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Reizen per bus en tram flink duurder geworden

Bericht door Freek »

Daniel schreef:maar wat de OVC in sommige regio´s nog mist is een abonnement met afgekocht reisrecht. Over het algemeen is er of een kortingsproduct of een afgekocht reisrecht, maar bij mijn weten eigenlijk nergens beide (heb het over de regionale producten, dus AltijdKorting valt er buiten).
Dalkorting Oost zorgt voor een regionaal kortingsproduct terwijl er ook afgekochte reisrechten zijn voor de volgende Concessiegebeiden: Stadsregio Arnhem Nijmegen, Rivierenland, Achterhoek, Veluwe, Twente, Ijsselmond, Midden-Overijssel (Oke, geef toe dat is eigenlijk nog een oudsterabo voor de laatste 2).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Reizen per bus en tram flink duurder geworden

Bericht door Daniel »

Die eerste vier kennen toch van die AltijdVrij varianten voor de bus? Is inderdaad wel een afgekocht reisrecht, maargoed, da´s eigenlijk alleen de vervanging van het N-Ster abonnement en niet van alles wat daar nog onder zit
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Reizen per bus en tram flink duurder geworden

Bericht door Freek »

Ja en nee. Ja want het is in het gehele concessiegebied geldig. Maar met name als ik kijk naar de prijsstelling van het Brengvrij dan niet. Die prijs ligt op ongeveer 2 sterren wat het meeste verkocht werd. 1 ster werd vrij niet verkocht bij Breng en iedereen meer dan 2 gaat er dus op vooruit. Wat dat betreft is Breng een voorbeeld voor iedereen, een relatief laag km-tarief, een kortingsproduct en een goedkoop afgekocht reisrecht.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Reizen per bus en tram flink duurder geworden

Bericht door fogeltje »

Ik had niks te klagen over Breng Vrij. Vond het een scherp geprijsd product.
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Reizen per bus en tram flink duurder geworden

Bericht door huibf »

Freek schreef:
Daniel schreef:maar wat de OVC in sommige regio´s nog mist is een abonnement met afgekocht reisrecht. Over het algemeen is er of een kortingsproduct of een afgekocht reisrecht, maar bij mijn weten eigenlijk nergens beide (heb het over de regionale producten, dus AltijdKorting valt er buiten).
Dalkorting Oost zorgt voor een regionaal kortingsproduct terwijl er ook afgekochte reisrechten zijn voor de volgende Concessiegebeiden: Stadsregio Arnhem Nijmegen, Rivierenland, Achterhoek, Veluwe, Twente, Ijsselmond, Midden-Overijssel (Oke, geef toe dat is eigenlijk nog een oudsterabo voor de laatste 2).
Afgekochte reisrechten zijn er ook via grootverbruik (voor werknemers) maar deze zijn zo schrikbarend duur.
Deze abonnementen zijn in heel vel regio's verkrijgbaar en ook bij niet CXX-bedrijven
http://www.hermes.nl/grootgebruikovereenkomst/844.

Zon afgekocht reisrecht mis ik in Brabant ook (niet voor mezelf overigens). Al is het Breng Vrij abonnement wel erg goedkoop.
Ik denk ergens in een abonnement van 130 euro p.m voor heel Brabant.
Overigens waren hier wel plannen voor, maar is dit gestrand vanwege het tarievenhuis wat i.i.g. wat betreft de Chipkaart in Brabant en SRE gelijk moet zijn.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Reizen per bus en tram flink duurder geworden

Bericht door Vinny »

Ik ben tegen het voorstel om weer nieuwe abonnementsvormen in het leven te roepen. Wat mij betreft worden alle abonnementen afgeschaft en gaat de OV-kilometerprijs integraal omlaag (voor iedereen). Op dit moment worden grootgebruikers onnodig bevoordeeld t.o.v. incidentele reizigers. Dat zorgt ervoor dat het busvervoer heel onaantrekkelijk is voor mensen die een auto hebben. Daarnaast reizen abonnementshouders vooral in de spits, en dat zijn de "duurste" kilometers voor de vervoerder.

Wat ik in zijn algemeenheid wel vindt is dat de OV chipkaart momenteel niet goed omgaat met reisproducten. Er zit een maximum op en bovendien zitten ze elkaar in de weg. Dat moet op te lossen zijn lijkt me. Idealitair kun je een reisproduct vanaf je luie leunstoel bestellen en op je chipkaart laten zetten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Reizen per bus en tram flink duurder geworden

Bericht door huibf »

Mr-W schreef:Veolia directeur Manu Lageirse denkt dat de ov-chipkaart goedkoper en gebruiksvriendelijker kan worden door niet per kilometer maar per zone af te rekenen. De huidige ov-chipkaart is complex en daardoor onnodig duur, denkt hij. Daarom wil de directeur een discussie over het huidige tariefsysteem.
http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... hip-145514
Het hele 'betalen' per kilometer is al niet waar. Een gemiddeld ritje kost dacht ik 1,75 i.o.d. moet je nagaan dat dus zowat 45% daarvan het basistarief is. Waarom is eigenlijk dat basistarief ontstaan ?
Vinny schreef:Ik ben tegen het voorstel om weer nieuwe abonnementsvormen in het leven te roepen. Wat mij betreft worden alle abonnementen afgeschaft en gaat de OV-kilometerprijs integraal omlaag (voor iedereen). Op dit moment worden grootgebruikers onnodig bevoordeeld t.o.v. incidentele reizigers. Dat zorgt ervoor dat het busvervoer heel onaantrekkelijk is voor mensen die een auto hebben. Daarnaast reizen abonnementshouders vooral in de spits, en dat zijn de "duurste" kilometers voor de vervoerder.

Wat ik in zijn algemeenheid wel vindt is dat de OV chipkaart momenteel niet goed omgaat met reisproducten. Er zit een maximum op en bovendien zitten ze elkaar in de weg. Dat moet op te lossen zijn lijkt me. Idealitair kun je een reisproduct vanaf je luie leunstoel bestellen en op je chipkaart laten zetten.
Ik ook. De basisafspraak was dat zone en abbonementsvormen zouden vervallen en als er dan al een abonnement zou moeten ontstaan zou dat landelijk moeten zijn.

De grootste fout die er is gemaakt is dat er meedere systemen zijn ontstaan... waarom heeft CXX en compleet ander systeem dan Arriva ?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Reizen per bus en tram flink duurder geworden

Bericht door Meltrain »

Freek schreef:LTI voor 2014 is anders opgebouwd dan de jaren er voor, dacht ik. Zit zelfs een korting in voor de te hoge indexatie in eerdere jaren. (en zeg het maar, is dat nog toetsbaar voor de klant).
Wat is LTI? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Reizen per bus en tram flink duurder geworden

Bericht door Freek »

Landelijke Tarieven Index. In veel concessies is opgenomen dat de tarieven jaarlijks worden geindexeerd met een landelijke index. Dat was vroeger de index die de minister vaststelde voor de strippenkaart. Tegenwoordig is dat het LTI. Het LTI wordt vast gesteld door het Regionaal OV Beraad (ROVB) een samenkomst van de decentrale overheden en de regionale vervoerders. Tijdens deze een-tweetjes wordt het LTI vastgesteld. Zaken als vraaguitval, dieselprijsverhoging, loonkostenverhoging spelen dan mee.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Reizen per bus en tram flink duurder geworden

Bericht door Mr-W »

Het loslaten van betalen per kilometer met de OV-chipkaart is volstrekt onaanvaardbaar. Betalen per kilometer is juist de pijler waar het systeem rust. Dat zegt Maatschappij Voor Beter OV. De reizigersorganisatie reageert daarmee op de uitspraken van directeur Manu Lageirse van Veolia die stelt dat het achteraf afrekenen op basis van de gereisde kilometers met de OV-chipkaart er juist voor heeft gezorgd dat het reizen met het openbaar vervoer duurder is geworden
http://www.ovpro.nl/bus/2013/08/08/losl ... vaardbaar/
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Reizen per bus en tram flink duurder geworden

Bericht door hauptbahnhof »

Ipv zones een vaste ritprijs? Kan toch ook?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Reizen per bus en tram flink duurder geworden

Bericht door Klaasje »

Dan blijven al die Amsterdammers uit de streekbussen weg die langzaam aan het leeglopen zijn en mag het GVB extra gaan rijden om dat te compenseren. Superefficiënt natuurlijk.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Reizen per bus en tram flink duurder geworden

Bericht door Anne »

Artikel in Weekblad Zoetermeer.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Reizen per bus en tram flink duurder geworden

Bericht door Vinny »

hauptbahnhof schreef:Ipv zones een vaste ritprijs? Kan toch ook?
Meestal is een vaste ritprijs wel gezoneerd. In een stad als Zürich koop je een kaartje dat geldig is voor heel zone 10. In de Nederlandse context zou dat Amsterdam, Amstelveen, Amsterdam Bijlmer en Amsterdam Noord- en West omvatten, en waarschijnlijk IJburg. De exacte prijzen moet ik opzoeken, enkle jaren geleden was het 4 Zw. Fr. voor een enkele reis en 8 voor een retour- of dagkaart. Als je dat omrekent naar Nederlandse prijzen kom je op 3 euro voor een enkeltje en 6 euro voor een dagkaart uit.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Reizen per bus en tram flink duurder geworden

Bericht door Meltrain »

In Wallonië, bij TEC, heb je nu twee verschillende dagkaarten: €8,- voor heel Wallonië en €4,- voor twee zones.
Waarom is dat trouwens zo veel goedkoper dan in Nederland? :N
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Reizen per bus en tram flink duurder geworden

Bericht door Suus »

Omdat de TEC je er amper wat voor teruggeeft, buiten de grote steden is busvervoer ver te zoeken in Wallonië.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Reizen per bus en tram flink duurder geworden

Bericht door Reiziger Delft »

En het busvervoer in België veel minder kostendekkend is dan in Nederland.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Reizen per bus en tram flink duurder geworden

Bericht door Meltrain »

Daar hebben jullie inderdaad wel gelijk.
Alleen is het in Nederland wel heel veel duurder dan in België. Sowieso mis ik een landelijke dagkaart hier en in veel gebieden een regionale dagkaart voor bus, tram en metro.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Reizen per bus en tram flink duurder geworden

Bericht door Anne »

Vanavond op NED3 om 20.25 in de rekenkamer over de kosten van reizen met de OV-chipkaart.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten