Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met Buslijnen?

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met Buslijnen?

Bericht door webguy »

Hoop dat dat goed uitgedacht wordt. Vaak zijn zonebussen namelijk reiziger pesten omdat de bus doorrijdt. In Velp slaat bus 29 een aantal haltes over, maar wat dat voor goed doet...
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met Buslijnen?

Bericht door BrengMe »

Soms wordt er wel op een halte gestopt waar hij niet hoort te stoppen. Dat brengt wel eens verwarring mee. Wat mij betreft zou ik hem langs alle haltes laten stoppen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met Buslijnen?

Bericht door webguy »

Precies, ik kreeg een snauw toen de chauffeur wel voor mij stopte.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met Buslijnen?

Bericht door Daniel »

webguy schreef:Hoop dat dat goed uitgedacht wordt. Vaak zijn zonebussen namelijk reiziger pesten omdat de bus doorrijdt. In Velp slaat bus 29 een aantal haltes over, maar wat dat voor goed doet...
Waarbij het inderdaad wel erg belangrijk is dat er goed over de haltes die overgeslagen worden wordt nagedacht. Zo sprak ik ooit eens een chauffeur op lijn 63 in Utrecht die mij op de Europalaan in liet stappen: die vertelde het onzin te vinden om die halte over te slaan, met name in de tegenrichting waar de bus dus niet bij die halte stopt maar vervolgens wel naast de halte voor het verkeerslicht staat te wachten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met Buslijnen?

Bericht door dennistd »

Hier in Twente is al een lijn die haltes overslaat trouwens: Lijn 15. Die rijdt van station Hengelo non-stop naar de UT toe.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met Buslijnen?

Bericht door Mr-W »

Bij Hermes hebben we zelfs een lijn die overdag haltes voorbij rijdt,maar s'avonds en op zondag wel bij die haltes stopt
Lijn 122 Gemert Sint Gerardusplein - Eindhoven Station.

Overigens komt het bij Hermes Lijn 20 Helmond Station - Eindhoven Station ook regelmatig voor dat lijn 20 op halte t' Wolfsven stopt voor campinggasten of dagjestoeristen die daar gaan zwemmen,terwijl hij die halte formeel moet overslaan, meeste reizigers zijn het volgens mij gewend dat er daar extra gestopt wordt en hebben daar zeker met dit weer begrip voor.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met Buslijnen?

Bericht door marvinkok »

dennistd schreef:Hier in Twente is al een lijn die haltes overslaat trouwens: Lijn 15. Die rijdt van station Hengelo non-stop naar de UT toe.
En 16 ;)
Vergeet ook 73 en 74 niet, die slaan in Haaksbergen ook haltes over, en rijden dan non-stop naar Enschede, met als eerste halte weer P+R Zuiderval ;)
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met Buslijnen?

Bericht door BrengMe »

Ik moet wel zeggen dat ik het idee van Milco wel interessant vind. Ik heb zelf ook een aantal lijnen bedacht voor de regio Arnhem-Nijmegen:

Lijn 431
Arnhem CS- Gelredome- Kronenburg- Elst Station- Oosterhout Stationsstraat- De Klif- Lent Station-Nijmegen Hunnerpark- Plein 1944- Nijmegen CS

Lijn 432
Arnhem CS - Velperplein- Monchyplein- Huissen Grevenveld- Stadswal- Agropark- Bemmel Papenstraat- Loostraat-
Klein Rome- Ressen P+R Ovatonde- Nijmegen Hunnerpark- Plein 1944- Nijmegen CS

Lijn 452
Arnhem CS- Bussines Park- Oosterbeek Gemeentehuis- Doorwerth Kivietsdel- Renkum Europalaan- Wageningen Busstation

Lijn 483
Nijmegen CS- UMC Sint Radboud- Malden Kloosterstraat- Molenhoek Rijksweg- Mook Gemeentehuis-
Plasmolen Rijksweg/Witteweg- Milsbeek Rijksweg/Kerkstraat- Ottersum Ottersumseweg- Gennep Busstation

Lijn 485
Nijmegen Plein 1944- Nijmegen CS- Industrieweg- Weurt Kerkstraat- Beuningen Kerk- Ewijk Julianastraat-
Winssen Plakstraat- Deest Grotestraat- Afferden Pas- Druten Busstation
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8664
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met Buslijnen?

Bericht door Milco »

Ik was zelf zoals je las ook al bezig met sneldiensten in en rond Almere, maar ik vind de frequenties zo moeilijk. Naar mijn mening komen deze sneldiensten bovenop de huidige lijnen, dus denk ik eraan de helft van de huidige ma-vr ritten door sneldiensten over te nemen. Helaas verliezen veel haltes hierdoor een frequente bediening, maar desnoods kan dit opgevangen worden door een iets frequentere stadsbus. Of heb jij hier nog ideeën over (voor Arnhem-Nijmegen)?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met Buslijnen?

Bericht door Freek »

Vergeten jullie niet dat sneldiensten pas echt snel worden als ze vrije infrastructuur krijgen. Een paar haltes overslaan tikt niet aan.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met Buslijnen?

Bericht door Vinny »

Gewoon busroutes niet via bedrempelde dorpscentra inleggen. Scheelt al de helft.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8664
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met Buslijnen?

Bericht door Milco »

Hier in Almere heb je op de Evenaar (waar lijnen 1, 5, N11 en N12 overheen rijden) drempels die zakken als er een zwaar voertuig als een bus of vrachtwagen overheen rijdt. Ideaal! Je kunt er gewoon met 70 overheen rossen :D In Diemen heb je ook zo’n drempel, bij het viaduct onder de A1.

Alleen jammer dat sommige chauffeurs hier in Almere toch weer steeds in de ankers gaan bij die drempels...:(
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met Buslijnen?

Bericht door Daniel »

En hoe vinden de omwonenden die drempels... ik ken verhalen waar ze kort na de installatie weer smeekten om normale drempels omdat die minder herrie maken bij het passeren van een zwaar voertuig.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met Buslijnen?

Bericht door Suus »

In Diemen is de enige omwonende de Lama van Diemen, die daar in een tuinhuisje woont :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13177
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met Buslijnen?

Bericht door Z2N »

Even een flinke laag stof afblazen hoor..

Op verschillende bronnen lees ik de laatste tijd dat op Texel lijn 29 op het punt van sneuvelen staat. Hiermee zouden Den Hoorn, Oudeschild, De Waal en Oosterend hun enige busverbinding met de veerpont verliezen. Nou heb ik de laatste tijd zitten denken, en nu heb ik een paar voorstellen voor het busvervoer op het eiland. Bij het maken van een concept-dienstregeling voor het eiland ben ik uitgegaan van twee knooppunten: de veerhaven en het busstation Elemert/Centrum in Den Burg. Alle lijnen komen hier, en sluiten hier op elkaar aan, en bij de veerhaven ook op de boot naar het vaste land.

Noot vooraf: de dienstregeling is uitvoerbaar, op voorwaarde dat de Keesomlaan in Den Burg in zijn geheel tweerichtingsverkeer wordt. Momenteel is dit bizar genoeg een eenrichtingsweg voor zo'n 100 meter, terwijl hier prima drie voertuigen naast elkaar passen (2 rijdend en 1 geparkeerd).

In dit plan zijn er vier lijnen op het eiland: 1 lijn die gereden wordt met een grote bus (opvolger van de huidige lijn 28), en drie buurtbuslijnen. Klik hier voor een kaart van de lijnen

Lijn 1
Lijn 1 is de opvolger van lijn 28, en rijdt ook vrijwel dezelfde route, met één verschil, en dat is dat binnen Den Burg de lusroute door het dorp onlogisch gereden wordt (vanuit het zuiden via de Gasthuisstraat het dorp in, daarna via de Beatrixlaan en de Bernhardlaan naar de Emmalaan en het busstation Elemert), dit duurt ca. 5 minuten. Hierdoor is de bus een kwartier na vertrek bij de pont op het busstation Elemert, van belang voor de aansluiting op de andere buslijnen die ik voorstel. Daarna rijdt de bus zoals nu ook al via De Koog en Ecomare terug naar Den Burg, alwaar na 20 minuten het busstation opnieuw bereikt wordt. Daarna rijd de bus de zelfde route als heen naar de pont.

Lijn 2 en 3
Doordat lijn 1 een kwartier na vertrek uit 't Horntje pas bij het busstation aankomt, kunnen er twee buurtbuslijnen opgezet worden, die bij de pont én in Den Burg aansluiten op lijn 1. Lijn 2 rijdt vanaf 't Horntje via Oudeschild, lijn 3 rijdt via Den Hoorn en de Westerweg (en dus ook de dan tweerichting-Keesomlaan in Den Burg). Deze lijnen sluiten dan goed aan op lijn 1 naar De Koog, wachten daarna totdat lijn 1 weer terug is, sluiten dan opnieuw aan op lijn 1, en rijden daarna weer terug naar de pont.

Lijn 4
Lijn 4 is de lijn die de bediening van Oosterend en De Cocksdorp overneemt van lijn 29. De buurtbus rijdt vanaf 't Hoorntje zonder omwegen naar het busstation in Den Burg, maar vertrekt daardoor wat later vanaf de pont, om zo laatkomers van de pont op te wachten (zij zijn immers door de overstappen in Den Burg altijd sneller op hun eindpunt via lijn 4). Na de overstap op de andere lijnen rijdt lijn 4 via de Bernhardlaan naar De Waal, Oosterend en dan De Cocksdorp over de route van lijn 29, een rit van 25 minuten (vanaf het busstation in Den Burg). In De Cocksdorp rijdt de lijn een rondje door het dorp heen (in plaats van lijn 29, die vanwege de grote bus buiten het dorp stopt). Lijn 4 duurt te lang om met 1 bus een uursdienst te krijgen (er zijn voor deze lijn dus twee bussen nodig), maar kan daardoor in De Cocksdorp net zolang stilstaan om weer goed aan te sluiten op de knoop in Den Burg. In de zomer kan deze 'wachttijd' gebruikt worden om aan te sluiten op de boot naar Vlieland, twee kilometer ten noorden van het dorp.

Voordelen en Nadelen
Naar mijn mening heeft dit idee als voordelen dat het hele eiland een bus houdt, de bus betaalbaar blijft (de grootste kosten van een buslijn zijn de chauffeurs, bij buurtbussen zijn deze gratis, dus per saldo ben je met drie buurtbussen goedkoper uit dan met 1 'echte lijn') en dat in sommige gevallen de reistijd korter wordt. Nadeel is wel dat het netwerk, buiten lijn 1, niet geschikt is voor de hoeveelheid reizigers die in de zomer op het eiland met de bus reizen, voor die periode blijft lijn 827 dan ongewijzigd bestaan.

Graag jullie mening! :D
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met Buslijnen?

Bericht door Ronald »

Voor de wintermaanden zou het misschien kunnen, alhoewel ik niet weet hoe druk de door jou voorgestelde (buurt)buslijnen tijdens de school/spitsperioden zijn. Wellicht is een achtpersoonsbus op sommige momenten te klein.
's Zomers moet je volgens mij helemaal niet beginnen aan buurtbussen, daar zijn de reizigersaantallen veel te grillig voor. Ik heb vrij vaak 's zomers rondgereisd op Texel en het is vaak zo dat er groepen op pad zijn. Het kan zomaar zijn dat er bij de veerhaven een groep van zes toeristen instapt op weg naar een vakantiebestemming in Oosterend of Den Hoorn. Dan ga je met buurtbussen écht problemen krijgen, en dan heb ik het nog geeneens over de hoeveelheid bagage van sommige reizigers. De door jou voorgestelde buurtbusroutes zou je, vooral in de zomer, minimaal met midibussen moeten rijden.
Nitein-Repart
Berichten: 3532
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met Buslijnen?

Bericht door Nitein-Repart »

Ok, nu mijn beurt.

Regio Doesburg
Lijn 29 zou ik in zijn geheel opheffen (het aantal reizigers tussen Rheden en Doesburg is niet bijster hoog, tussen Arnhem en Rheden rijden ook andere bussen, bus staat vaak vast in Velp) en lijn 43 zou ik knippen in Arnhem-Dieren (lijn 43) en Dieren-Apeldoorn (lijn 44). Lijn 43 neemt de haltes in Rheden van lijn 29 over. Lijn 44 zou ik 2x/uur laten rijden tussen Dieren en Apeldoorn en daarnaast 2x/uur tussen Dieren en Eerbeek. Lijn 26 (nu Dieren-Doesburg-Arnhem) zou ik 2x/uur tussen Dieren en Doetinchem laten rijden en daarnaast 2x/uur tussen Dieren en Doesburg Beumerskamp (tussen Kraakselaan en Beumerskamp onderdeel van lijn 27). Lijn 27 zou ik 2x/uur tussen Arnhem en Doesburg laten rijden en 2x/uur tussen Kraakselaan en Beumerskamp (verlenging van lijn 26). Lijn 65 (Doesburg-Westervoort) zou ik inkorten tot Lathum-Westervoort en in Lathum goed aan laten sluiten op lijn 27.

Doetinchem-Zutphen
Lijn 82 krijgt in de ochtendspits een extra rit van Doetinchem naar Zutphen en 's middags omgekeerd. Vanuit Zutphen rijdt er 1x in de spits een buslijn via de Kleine Omlegging, N348, Baak, Steenderen, Toldijk, Hummelo, N330, N316, Slingeland Ziekenhuis, Graafschapcollege en Kennedylaan naar Doetinchem station. 's Middags wordt er de omgekeerde route gereden. Deze spitsritten valt onder lijn 85. Verder zou ik op werkdagen een sneldienst Doetinchem <-> Zutphen introduceren, genaamd lijn 86. Deze rijdt 1x/uur, niet 's avonds, het weekend en vakantieperioden. Lijn 86 zal alleen de haltes Gemeentehuis, Centrum, Den Ooiman, Langerak IJzergieterij, Hummelo Manege, Zelhemseweg, Brede School, Toldijk Cafe den Bremer, Baak Dorp, Zutphen Laan van Eme, Draaiomsdreef, Warnsveldseweg, Prins Bernhardlaan, Berkelsingel en Rijkehage. Lijn 86 zou een snelle verbinding tussen Doetinchem en het Noorden moeten vormen en concurreren met het treinverkeer. Rijtijd tussen beide stations moet 37 minuten bedragen (lijn 82 doet er 50 minuten over).

Doetinchem-Dinxperlo/Gendringen
Lijn 40 zou ik onnummeren in lijn 55 (lijn 40 wordt ook al in de Betuwe gebruikt) en omvormen tot sneldienst. Dit betekent dat de haltes Gaanderen De Pol, Terborg Station (zijn weinig relavante overstappen en naar De Hamaker is het een klein stukje lopen), Silvolde Kroezenhoek, Breedenbroek Marmelhorst en Breedenbroek Brokkenstraat laten vervallen. Vertrektijd wordt verschoven naar .25 (niet 's avonds en het weekend) .55 (aankomst .05 (niet 's avonds en in het weekend) en .35). Hierdoor is aansluiting op de Brengtreinen mogelijk. Lijn 28 zal ik laten vertrekken op .10 (tot Gendringen; niet 's avonds en in het weekend) en .40 (tot Mechelen) (aankomst .20 (vanuit Mechelen) en .50 (vanuit Gendringen; niet 's avonds en in het weekend)). Deze buslijn zou ik via de Ettenseweg, Doktor Arienstraat, Frank Damenstraat en Debbeshoek laten rijden, ipv N817, zodat Ulft Noord een betere verbinding met Doetinchem krijgt. Buurtbuslijn 195 komt te vervallen. De verbinding Gendringen-Mechelen wordt overgenomen door lijn 28 die 1x/uur doorrijdt. 's Avonds en in het weekend rijdt op het traject Gendringen-Mechelen belbuslijn 228 die in Gendringen aansluit op de reguliere lijn 28. Lijn 24 zal ik laten vertrekken op .10 en .40 (niet 's avonds en in het weekend) en aankomen op .20 (niet 's avonds en in het weekend) en .50. Op zowel lijn 24 als 28 zou ik de zaterdagse versterkingsritten laten vervallen, aangezien er weinig gebruik wordt gemaakt.

Doetinchem/Didam-Beek-Elten/'s Heerenberg
In de regio Beek is het openbaar vervoer vrij slecht. Allereerst zou ik buurtbuslijn 196 alleen tussen Wehl en Didam laten rijden. Vanuit Doetinchem zou ik buslijn 59 introduceren die via de Kilderseweg, Kilder en Loerbeek naar Beek rijdt. In de breede spits (6:30-9:00/13:30-19:00) wordt er 1x/uur doorgereden naar Elten (D) en 1x/uur via Nieuw-Dijk naar Didam (Beek-Didam is onderdeel van lijn 69), waar aangesloten wordt op de trein naar Arnhem. Tussen de spitsen wordt er slechts 1x/uur gereden tussen Doetinchem, Beek en Didam (combilijn 59/69). Lijn 69 rijdt vanuit Didam via Nieuw-Dijk naar Beek, waar in de breede spits (6:30-9:00/13:30-19:00) 1x/uur wordt doorgereden naar Stokkum en 's Heerenberg en 1x/uur via Loerbeek en Kilder naar Doetinchem (Beek-Doetinchem is onderdeel van lijn 59). Dit zorgt ervoor dat 's Heerenbergers die naar Arnhem moeten een snellere verbinding hebben en niet over Doetinchem hoeven. Tussen de spitsen wordt er slechts 1x/uur gereden tussen Doetinchem, Beek en Didam (combilijn 59/69). 's Avonds, weekenden en vakantieperiode rijdt buurtbuslijn 196 vanuit Didam de route van combilijn 59/69 gereden naar Doetinchem. 's Avonds en in het weekend is dit een belbus. Als laatste rijdt buurtbuslijn 197 (Terborg-'s Heerenberg) vanuit 's Heerenberg door naar Stokkum, aangezien lijn 69 niet de hele dag tussen Beek en 's Heerenberg rijdt.

Zo nu genoeg voer voor vandaag, spuug uw gal maar.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met Buslijnen?

Bericht door Ronald »

Doe ook maar even een sneldienst Zevenaar-Emmerich. Ik moet namelijk nog eens een keer naar Emmerich, maar ik ben haast sneller in Parijs...
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met Buslijnen?

Bericht door BrengMe »

Erno-BE schreef:Regio Doesburg
Lijn 29 zou ik in zijn geheel opheffen (het aantal reizigers tussen Rheden en Doesburg is niet bijster hoog, tussen Arnhem en Rheden rijden ook andere bussen, bus staat vaak vast in Velp) en lijn 43 zou ik knippen in Arnhem-Dieren (lijn 43) en Dieren-Apeldoorn (lijn 44). Lijn 43 neemt de haltes in Rheden van lijn 29 over. Lijn 44 zou ik 2x/uur laten rijden tussen Dieren en Apeldoorn en daarnaast 2x/uur tussen Dieren en Eerbeek. Lijn 26 (nu Dieren-Doesburg-Arnhem) zou ik 2x/uur tussen Dieren en Doetinchem laten rijden en daarnaast 2x/uur tussen Dieren en Doesburg Beumerskamp (tussen Kraakselaan en Beumerskamp onderdeel van lijn 27). Lijn 27 zou ik 2x/uur tussen Arnhem en Doesburg laten rijden en 2x/uur tussen Kraakselaan en Beumerskamp (verlenging van lijn 26). Lijn 65 (Doesburg-Westervoort) zou ik inkorten tot Lathum-Westervoort en in Lathum goed aan laten sluiten op lijn 27.
Zoals je weet heb ik al wat kritiek geleverd op deze plannen in een ander topic. Ik heb mijn standpunten een beetje aangepast en mij lijkt het volgende handiger:

Wat jij zegt over lijn 29 klopt niet. Lijn 29 wordt goed gebruikt. Opheffen en omleggen maakt het alleen maar duurder om van Doesburg naar Arnhem te komen. En hoe moet lijn 43 rijden door Rheden?

Knippen van lijn 43 lijkt mij wel een goed idee. Ik zou wel letten op de lijnnummers. Geef het stuk Apeldoorn-Dieren bijvoorbeeld het nummer 110 i.p.v. 44. Dit past beter binnen de Veluwe. Verder vraag ik mij af waar je het geld vandaan haalt om tussen Eerbeek en Dieren 4x per uur te rijden. Ik zou beginnen met het verlengen van lijn 109 naar Dieren in de spitsuren.

4x per uur rijden tussen Dieren en Doesburg past niet als lijn 29 blijft rijden. Gebeurt dit wel, dan zou ik de korte ritten een ander nummer geven.

Lijn 65 zou ik inkorten tot Giesbeek en niet tot Lathum. Hiermee hoeven minder reizigers over te stappen.
Erno-BE schreef:Doetinchem-Zutphen
Lijn 82 krijgt in de ochtendspits een extra rit van Doetinchem naar Zutphen en 's middags omgekeerd. Vanuit Zutphen rijdt er 1x in de spits een buslijn via de Kleine Omlegging, N348, Baak, Steenderen, Toldijk, Hummelo, N330, N316, Slingeland Ziekenhuis, Graafschapcollege en Kennedylaan naar Doetinchem station. 's Middags wordt er de omgekeerde route gereden. Deze spitsritten valt onder lijn 85. Verder zou ik op werkdagen een sneldienst Doetinchem <-> Zutphen introduceren, genaamd lijn 86. Deze rijdt 1x/uur, niet 's avonds, het weekend en vakantieperioden. Lijn 86 zal alleen de haltes Gemeentehuis, Centrum, Den Ooiman, Langerak IJzergieterij, Hummelo Manege, Zelhemseweg, Brede School, Toldijk Cafe den Bremer, Baak Dorp, Zutphen Laan van Eme, Draaiomsdreef, Warnsveldseweg, Prins Bernhardlaan, Berkelsingel en Rijkehage. Lijn 86 zou een snelle verbinding tussen Doetinchem en het Noorden moeten vormen en concurreren met het treinverkeer. Rijtijd tussen beide stations moet 37 minuten bedragen (lijn 82 doet er 50 minuten over).
Dit vind ik wel een goed idee. Een sneldienst tussen Zutphen en Doetinchem kan reizigers opleveren. Maar wat is eigenlijk de reden dat je lijn 85 in het leven wil roepen?
Erno-BE schreef:Doetinchem-Dinxperlo/Gendringen
Lijn 40 zou ik onnummeren in lijn 55 (lijn 40 wordt ook al in de Betuwe gebruikt) en omvormen tot sneldienst. Dit betekent dat de haltes Gaanderen De Pol, Terborg Station (zijn weinig relavante overstappen en naar De Hamaker is het een klein stukje lopen), Silvolde Kroezenhoek, Breedenbroek Marmelhorst en Breedenbroek Brokkenstraat laten vervallen. Vertrektijd wordt verschoven naar .25 (niet 's avonds en het weekend) .55 (aankomst .05 (niet 's avonds en in het weekend) en .35). Hierdoor is aansluiting op de Brengtreinen mogelijk. Lijn 28 zal ik laten vertrekken op .10 (tot Gendringen; niet 's avonds en in het weekend) en .40 (tot Mechelen) (aankomst .20 (vanuit Mechelen) en .50 (vanuit Gendringen; niet 's avonds en in het weekend)). Deze buslijn zou ik via de Ettenseweg, Doktor Arienstraat, Frank Damenstraat en Debbeshoek laten rijden, ipv N817, zodat Ulft Noord een betere verbinding met Doetinchem krijgt. Buurtbuslijn 195 komt te vervallen. De verbinding Gendringen-Mechelen wordt overgenomen door lijn 28 die 1x/uur doorrijdt. 's Avonds en in het weekend rijdt op het traject Gendringen-Mechelen belbuslijn 228 die in Gendringen aansluit op de reguliere lijn 28. Lijn 24 zal ik laten vertrekken op .10 en .40 (niet 's avonds en in het weekend) en aankomen op .20 (niet 's avonds en in het weekend) en .50. Op zowel lijn 24 als 28 zou ik de zaterdagse versterkingsritten laten vervallen, aangezien er weinig gebruik wordt gemaakt.
Dit vind ik ook een goed idee, echter zou ik lijn 40 vervangen door een verlengde lijn 25 en alle haltes die jij noemt, behalve Terborg station, gewoon blijft bedienen.
Erno-BE schreef:Doetinchem/Didam-Beek-Elten/'s Heerenberg
In de regio Beek is het openbaar vervoer vrij slecht. Allereerst zou ik buurtbuslijn 196 alleen tussen Wehl en Didam laten rijden. Vanuit Doetinchem zou ik buslijn 59 introduceren die via de Kilderseweg, Kilder en Loerbeek naar Beek rijdt. In de breede spits (6:30-9:00/13:30-19:00) wordt er 1x/uur doorgereden naar Elten (D) en 1x/uur via Nieuw-Dijk naar Didam (Beek-Didam is onderdeel van lijn 69), waar aangesloten wordt op de trein naar Arnhem. Tussen de spitsen wordt er slechts 1x/uur gereden tussen Doetinchem, Beek en Didam (combilijn 59/69). Lijn 69 rijdt vanuit Didam via Nieuw-Dijk naar Beek, waar in de breede spits (6:30-9:00/13:30-19:00) 1x/uur wordt doorgereden naar Stokkum en 's Heerenberg en 1x/uur via Loerbeek en Kilder naar Doetinchem (Beek-Doetinchem is onderdeel van lijn 59). Dit zorgt ervoor dat 's Heerenbergers die naar Arnhem moeten een snellere verbinding hebben en niet over Doetinchem hoeven. Tussen de spitsen wordt er slechts 1x/uur gereden tussen Doetinchem, Beek en Didam (combilijn 59/69). 's Avonds, weekenden en vakantieperiode rijdt buurtbuslijn 196 vanuit Didam de route van combilijn 59/69 gereden naar Doetinchem. 's Avonds en in het weekend is dit een belbus. Als laatste rijdt buurtbuslijn 197 (Terborg-'s Heerenberg) vanuit 's Heerenberg door naar Stokkum, aangezien lijn 69 niet de hele dag tussen Beek en 's Heerenberg rijdt.
Ook dit vind ik een goed idee, maar met wat voor materieel moet lijn 59/69 gaan rijden?
Nitein-Repart
Berichten: 3532
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met Buslijnen?

Bericht door Nitein-Repart »

Ik ben het niet met je eens. Lijn 29 is goed bezet. Mijn broer maakt dagelijks gebruik van de lijn en zegt dat hij in de ochtendspits vaak moet staan. Zelf maak ik ook gebruik van lijn 29 en ik zie zelf ook dat de lijn goed wordt gebruikt. Opheffen is niet nodig.
En als je lijn 43 knipt zou ik letten op de lijnnummers. Noem lijn 43 dan lijn 30 en lijn 44 dan lijn 110.
Vanuit Doesburg Kraakselaan is lijn 29 5 minuten trager dan via Dieren. De reden dat ik denk dat lijn 29 vrij druk is, is dat lijn 26 in Dieren nu op de Intercity aansluit en niet op de Sprinter. Daardoor is lijn 29 de snellere verbinding tussen Doesburg en de HAN en trekt dus meer reizigers. Volgens mijn plan zou lijn 26 (Dieren-Doetinchem) juist aansluiten op de Sprinter naar Nijmegen en de Intercity naar Zwolle. En gaat de snelle verbinding tussen Doesburg en de HAN over Dieren en verliest lijn 29 grotendeels haar functie.

Toegegeven ik ga waarschijnlijk vanaf februari ook gebruik maken van lijn 29, maar ik zou het niet erg vinden om over Dieren te moeten als er een goede aansluiting bestaat op de sprinter naar Nijmegen en er een directe busverbinding tussen Doetinchem en Dieren bestaat.
Ik zie op google maps geen goede route voor lijn 43 in Rheden. Hoe moet hij dan rijden?
Vanaf halte Oranjeweg via de Groenestraat naar het station. Het is de bedoeling dat er vanuit Dieren aansluiting wordt geboden op de Sprinter naar Nijmegen, zodat De Steeg en Ellecom ook een snelle verbinding met Arnhem krijgen.
Is dit haalbaar? En is hier wel geld voor?
In de spits moet het haalbaar zijn. Met 4x/uur kan er in Dieren op beide kanten aangesloten worden op de Sprinter en Intercity.
Dit vindt ik wel een goed idee. Alleen vindt ik de extra 2x per uur extra tussen Station Dieren en Beumerskamp (nog) niet nodig.
Vind ik wel, aangezien er in Dieren op beide kanten aangesloten worden op de Sprinter en Intercity. Bedenk wel, als lijn 29 vervalt en lijn 65 tussen Lathum en Doesburg ook vervalt en ruimte vrijkomt om op andere plekken meer bussen kunnen rijden. Ook krijg Doesburg Beinum een directe verbinding met het spoornet via Dieren.
Ik vindt dit geen goed idee. Lijn 65 inkorten zorgt voor het verliezen van reizigers. Dan kan je de lijn beter direct opheffen.
Lijn 65 is slecht bezet, maar het compleet opheffen zorgt ervoor dat de verbinding met Westervoort enorm verslechterd. In Lathum kan er gekeerd worden op de rotonde en kan dus een acceptabele verbinding tussen Doesburg en Westervoort behouden blijven.

Verder wordt volgens mijn plan de knoop Doesburg verschoven van .15/.45 naar .00/.30.

Lijn 26
Doetinchem .38
Doesburg Kraakselaan .00
Dieren .15

Dieren .45
Doesburg Kraakselaan .00
Doetinchem .22

Lijn 26/27
Dieren .53
Doesburg Kraakselaan .07
Doesburg Beumerskamp .15

Doesburg Beumerskamp .45
Doesburg Kraakselaan .53
Dieren .07

Lijn 27
Doesburg Kraakselaan .03
Giesbeek .17
Lathum .21
Velp .31
Arnhem .53

Arnhem .07
Velp .29
Lathum .39
Giesbeek .43
Doesburg Kraakselaan .57
Lijn 65 zou ik inkorten tot Giesbeek en niet tot Lathum. Hiermee hoeven minder reizigers over te stappen.
Kan ook, aankomst in Giesbeek is .41 en vertrek .49 zodat er aangesloten wordt op lijn 27
Dit vind ik wel een goed idee. Een sneldienst tussen Zutphen en Doetinchem kan reizigers opleveren. Maar wat is eigenlijk de reden dat je lijn 85 in het leven wil roepen?
Lijn 85 is een spitslijn die slechts eenmaal per dag gereden wordt. Lijn 85 zorgt ervoor dat er vanuit o.a. Steenderen direct naar het Slingeland Ziekenhuis en het Graafschapcollege wordt gereden. In Zutphen is er juist een sneldienst die het traject van lijn 86 rijdt. 's Ochtends wordt er vanuit Zutphen naar Doetinchem gereden en 's middags van Doetinchem naar Zutphen.
Dit vind ik ook een goed idee, echter zou ik lijn 40 vervangen door een verlengde lijn 25 en alle haltes die jij noemt, behalve Terborg station, gewoon blijft bedienen.
Ik zou lijn 40(/55) juist aan lijn 26 koppelen, aangezien lijn 40(/55) in Doetinchem op .05/.35 aankomt en lijn 26 om .08/.38 vertrekt. Lijn 24/28 zou ik alternerend doorkoppelen aan lijn 22/25. Lijn 25 zou dan vertrekken op .21/.51 aangezien lijn 24/28 pas om .20/.50 aankomt. Lijn 22 behoud zijn vertrektijden. De perronindeling op station Doetinchem wordt dan iets aangepast om dit mogelijk te maken.
Ook dit vind ik een goed idee, maar met wat voor materieel moet lijn 59/69 gaan rijden?
Waarschijnlijk met Optares.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met Buslijnen?

Bericht door Meltrain »

Dat je 40 wilt vernummeren kan ik op zich begrijpen (al is die lijn in de Betuwe juist afgelopen december opgeheven), maar ik zou dan eerder 20 kiezen (en 51 vernummeren in 21) aangezien dat beter in de nummerreeks rond Doetinchem past.
Voor de rest weet ik te weinig van dat gebied om inhoudelijk op je voorstellen in te gaan.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met Buslijnen?

Bericht door BrengMe »

Erno-BE schreef:
BrengMe schreef: Ik zie op google maps geen goede route voor lijn 43 in Rheden. Hoe moet hij dan rijden?
Vanaf halte Oranjeweg via de Groenestraat naar het station. Het is de bedoeling dat er vanuit Dieren aansluiting wordt geboden op de Sprinter naar Nijmegen, zodat De Steeg en Ellecom ook een snelle verbinding met Arnhem krijgen.
Dit is niet mogelijk. Als ik op google maps kijk zie ik dat de Groenestraat in het centrum veel te smal is.
Nitein-Repart
Berichten: 3532
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met Buslijnen?

Bericht door Nitein-Repart »

Meltrain schreef:Dat je 40 wilt vernummeren kan ik op zich begrijpen (al is die lijn in de Betuwe juist afgelopen december opgeheven), maar ik zou dan eerder 20 kiezen (en 51 vernummeren in 21) aangezien dat beter in de nummerreeks rond Doetinchem past.
Voor de rest weet ik te weinig van dat gebied om inhoudelijk op je voorstellen in te gaan.
Lijn 20 kan verwarring veroorzaken met het traject Borculo-Enschede die nu deel uitmaakt van lijn 62. Lijn 21 was het voormalige nummer van lijn 73. Lijn 40 is nu de enigste nummer van de 40 reeks in de Achterhoek, de rest zit allemaal in de Betuwe. In de 50 reeks was nog lijnnummer 53 beschikbaar maar dat kan verwarring veroorzaken met lijn 53 Hengelo-Haaksbergen. Lijn 57/58 wordt gebruikt voor de busdiensten vanuit Nijmegen naar Duitsland, dus dan hou je lijnnummer 55 over. Lijnnummer 59 wordt ook gebruokt voor Tubberen-Haaksbergen maar Beek ligt verdee van Haaksbergen dan Dinxperlo.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met Buslijnen?

Bericht door BrengMe »

Nu we overigens toch over lijnnummers in de Achterhoek bezig zijn kan ik best mijn ideetje wel even laten zien:

De lijnen 80 en 84 vormen de stadsdienst van Zutphen en krijgen de nummers 1 en 2.
De lijnen rondom Zutphen krijgen de nummers 10-19:
- Lijn 51 wordt lijn 11
- Lijn 82 wordt lijn 12
- Lijn 54 wordt lijn 14
- Lijn 81 wordt lijn 15
- Lijn 56 wordt lijn 16
- Lijn 52 wordt lijn 17 en rijdt van Ruighenrode door naar Vorden.

De lijnen rond Doetinchem krijgen de nummers 20-29:
- Lijn 25 en 40 zijn nu al aan elkaar gekoppeld en worden samengevoegd tot één lijn 21
- Lijn 22 en 28 zullen zoals vanouds aan elkaar gekoppeld worden en worden samengevoegd tot één lijn 22
- Lijn 23 en 24 behouden hun nummer
- Lijn 26, 27 en 29 behouden hun nummer
- Lijn 43 Arnhem-Dieren-Apeldoorn zal geknipt worden in lijn 28 Arnhem-Dieren en lijn 110 Dieren-Apeldoorn.

De lijnen 72, 73 en 74 behouden hun nummer.

De buurtbussen worden hernummerd van 191-197 naar 521-527. Lijn 697 wordt lijn 627.
Maurice Hooikammer
Berichten: 859
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met Buslijnen?

Bericht door Maurice Hooikammer »

Als ik er even tussen mag breken:

Veolia interliner (BV Lijn 380): Den Haag CS - Rotterdam CS
- Den Haag CS (Halte: Den Haag CS)
- Prins Bernhard Viaduct
- A12
- A4
- A13
- Delft Vrijenbanselaan
- Wateringsevest (Halte: Delft Noord)
- Phoenixstraat
- Westvest
- Prinses Irene Tunnel
- Lokomotiefpad (Halte: Delft Busstation)
- Prinses Irene Tunnel
- Zuidwal (Halte: Delft Zuidwal)
- Sint Sebastiaans Brug
- Michiel de Ruyterweg (Halte: Delft Julianalaan)
- Mekelweg (Halte: Delft Aula TU)
- Schoenmakerstraat (Halte: TNO Zuidpolder)
- Kruithuisweg
- A13
- Rotterdam Doekade
- Vliegveldweg
- Airportbaan (Halte: Rotterdam Airport)
- Vliegveldweg
- Doekade
- A13
- Stadhoudersweg
- Statenweg
- Weena
- Conradstraat (Halte: Rotterdam Busstation)

Het heet niet voor niets Rotterdam-Ten Hague, en dan is er nieteens een snelle verbinding met Den Haag. De 'metro E' rijdt te oostelijk. Nu rijdt er een snelle verbinding ook met de TU.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten