Mag ik even kwijt #140

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Mag ik even kwijt #140

Bericht door BrengMe »

Leuk, ik ga zaterdag naar het spoorwegmuseum :D
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39166
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #140

Bericht door Daniel »

Nou schreef ik hier eerder dat ik niet zo goed was in talen... kijk ik net nog eens op de cijferlijst: Nederlands een 7, Duits 1 een 8, Engels een 7. Alleen die 5,8 voor Letterkunde stond zo lelijk op m'n eindlijst, net als die 8 voor Scheikunde die een 9 had kunnen zijn als ik 0,2 punt hoger voor m'n examen gehaald had :P
Kan ik het tenminste ook weer een beetje plaatsen dat 'n Duitse collega me ooit complimenteerde dat ik best goed Duits sprak (Da's natuurlijk veel leuker dan zo'n cijfertje :) )

En dan ben ik nog echt een praktijkmens, theorie ligt me niet zo al had ik een heel nette cijferlijst op het HLO (boel zevens en een paar hogere met een 9,2 als de uitschieter). Toen ik het in de praktijk mocht gaan brengen bleek waar de kwaliteiten liggen: alleen maar 8'en (en een 8,5) voor stage/afstuderen, terwijl het volgens m'n begeleider vrij zeldzaam was dat zulke cijfers gegeven werden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Mag ik even kwijt #140

Bericht door Wubbo »

Ik heb een partij onvoldoendes gehaald op de middelbare school, ongelofelijk. Alleen waren ze allemaal voor de toetsen waarbij je woordjes moest leren voor Frans en Engels (voor Duits dan weer niet). Woordjes leren heb ik nooit gekund, ik weet nog goed dat ik heel blij was dat ik er een 3 voor haalde - na al die enen ;-).

Gelukkig weet ik wel dat de vertaling van attorney zaakwaarnemer is, aan die kennis zal ik mijn hele leven lang veel hebben natuurlijk.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Mag ik even kwijt #140

Bericht door JWM »

Zo zal ik nooit "le syndicat d'initiative" vergeten :N
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Mag ik even kwijt #140

Bericht door Justin »

En Supergosse ook zeker ;)?
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mag ik even kwijt #140

Bericht door AppleMoose »

Theorie vind ik leuk, mits ik er wat aan heb in de praktijk.

Als ik kijk naar mijn examenlijst, blijkt dat de exacte vakken (wiskunde en Natuur&scheikunde) het laagst scoorden, beide een 6 als eindcijfer. Nederlands en Maatschappijleer scoorden het hoogst met een 8. Engels had ik, heel verrassend, een 7 voor.

Woordjes leren heb ik ook vreselijk gevonden. Mijn ouders hebben er nog altijd een trauma van, die moesten mij natuurlijk overhoren... :mrgreen:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #140

Bericht door Geert »

Schicksal = noodlot, die zal ik ook eeuwig herinneren. Doordat mijn leraar Duits zo verstrooid was dat hij dat woord per ongeluk op 5 so's achter elkaar overhoorde...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #140

Bericht door Suus »

In de tweede klas had ik voor Duits elke week twee SO's en na twee weken met twee SO's dan een week met een proefwerk. Die mevrouw wist echt van geen ophouden -o-

Op een gegeven moment had ze door dat ze op dat tempo bijna door de woordjes-SO's heen was, toen ging ze maar SO's geven over een aflevering van Medicopter 117 (met de ondertiteling weggeplakt met ducktape op de televisie) of een film over een lijnbus die in een put viel enzo :')

Woordjes leren was voor mij ook een kriem, voor mij moet iets in een context staan en zomaar kale woordjes leren is dan echt de hel. Overigens viel er altijd te onderhandelen over de beoordeling bij dat soort toetsen, dat dan weer wel (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mag ik even kwijt #140

Bericht door AppleMoose »

Bij Duits in de 1e klas, mochten we bij toetsen altijd ons boek erbij houden :')
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Mag ik even kwijt #140

Bericht door Jef400 »

Ik doe persoonlijk de havo en ik heb Maatschappijleer vorig jaar afgesloten met een 8. Ik heb door mijn lichamelijke problemen tamelijk veel uitval en ik mag godzijdank 2 jaar over de 5e klas doen. Dit jaar doe ik Nederlands, Engels, Maatschappijwetenschappen, Kunst en Geschiedenis. Volgend jaar komen Duits, ICT en Wiskunde. Dat laatste heb ik een broertje dood aan eerlijk gezegd.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
dylanwild94
Berichten: 6184
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Mag ik even kwijt #140

Bericht door dylanwild94 »

ik heb maar een halfjaar Duits gehad toen ik voor mijn VMBO diploma ging en toch een 6 op mijn cijferlijst mogen zetten.
maar spreek überhaupt maar 1 woord Duits.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Mag ik even kwijt #140

Bericht door Ardan »

Kale woordjes waren ook niks voor mij, en grammatica duurde ook altijd heel lang voor het er een beetje inzat.
Maar nu spreek ik vier talen vloeibaar... mede door praktijkervaring :)
Zo af en toe erger ik me trouwens kapot aan het slechte Nederlands bij anderen, voornamelijk omdat het wel lijkt dat er nog maar heel weinig mensen zijn die nog foutloos Nederlands kunnen schrijven. Kijk een gemiddelde facebook-tijdlijn maar eens na. Ik vind dat erg jammer. Gaat de kennis van de Nederlandse taal dan zo erg achteruit of ga ik alleen maar met domme mensen om? Of is men tegenwoordig te lui om moeite te steken in correct Nederlands schrijven? Persoonlijk vind ik het geen enkele extra moeite, maar soms lijken zelfs leestekens te veel gevraagd te zijn.
Ik doe ook maar wat
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Mag ik even kwijt #140

Bericht door Karl »

'Vroeger' was dat ongetwijfeld ook het geval, maar lette je daar niet op of was je zelf nog niet genoeg ontwikkeld om dergelijke fouten te zien. Voor de komst van de radio en televisie sprak men in ieder landsdeel anders en als je niet meer dan lager onderwijs had genoten, was de kans dat je het Nederlands beheerste ook gering.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39166
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #140

Bericht door Daniel »

Haha, hebben we eigenlijk nog iemand hier die woordjes stampen wel wat vond... Vreselijk, dat boekje "Wortschatz" wat uit niks anders dan lijsten met woordjes en de vertaling bestond.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #140

Bericht door Michael »

Bee schreef:Op een gegeven moment had ze door dat ze op dat tempo bijna door de woordjes-SO's heen was, toen ging ze maar SO's geven over een aflevering van Medicopter 117
Dat Medicopter 117 was een best interessant programma. Daar keek ik altijd naar.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Mag ik even kwijt #140

Bericht door Thom91 »

Ardan schreef:Kale woordjes waren ook niks voor mij, en grammatica duurde ook altijd heel lang voor het er een beetje inzat.
Maar nu spreek ik vier talen vloeibaar... mede door praktijkervaring :)
Zo af en toe erger ik me trouwens kapot aan het slechte Nederlands bij anderen, voornamelijk omdat het wel lijkt dat er nog maar heel weinig mensen zijn die nog foutloos Nederlands kunnen schrijven. Kijk een gemiddelde facebook-tijdlijn maar eens na. Ik vind dat erg jammer. Gaat de kennis van de Nederlandse taal dan zo erg achteruit of ga ik alleen maar met domme mensen om? Of is men tegenwoordig te lui om moeite te steken in correct Nederlands schrijven? Persoonlijk vind ik het geen enkele extra moeite, maar soms lijken zelfs leestekens te veel gevraagd te zijn.
Vier talen vloeibaar spreken? :p
Komt wel goed schatje.
dylanwild94
Berichten: 6184
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Mag ik even kwijt #140

Bericht door dylanwild94 »

Thom91 schreef:
Ardan schreef:Kale woordjes waren ook niks voor mij, en grammatica duurde ook altijd heel lang voor het er een beetje inzat.
Maar nu spreek ik vier talen vloeibaar... mede door praktijkervaring :)
Zo af en toe erger ik me trouwens kapot aan het slechte Nederlands bij anderen, voornamelijk omdat het wel lijkt dat er nog maar heel weinig mensen zijn die nog foutloos Nederlands kunnen schrijven. Kijk een gemiddelde facebook-tijdlijn maar eens na. Ik vind dat erg jammer. Gaat de kennis van de Nederlandse taal dan zo erg achteruit of ga ik alleen maar met domme mensen om? Of is men tegenwoordig te lui om moeite te steken in correct Nederlands schrijven? Persoonlijk vind ik het geen enkele extra moeite, maar soms lijken zelfs leestekens te veel gevraagd te zijn.
Vier talen vloeibaar spreken? :p
dat kan ik ook als ik flink gezopen heb :Y
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Mag ik even kwijt #140

Bericht door Thom91 »

In dat kader, ik heb vannacht Duits, Spaans en Frans gesproken :')
Komt wel goed schatje.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #140

Bericht door deadlock »

PREGO! Zo hoppa, Italiaans erbij.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Mag ik even kwijt #140

Bericht door Thom91 »

Moet ik toegeven dat alleen Duits een knap gesprek was. Werd er eentje met teveel alcohol uit het appartement gehaald met een ambulance, praatje gemaakt met een paar vrienden van haar die achter bleven.
Komt wel goed schatje.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #140

Bericht door deadlock »

Nummers gescoord?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Mag ik even kwijt #140

Bericht door Thom91 »

Nah, ze was enorm verdrietig dus niet zo in de stemming :P
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21334
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mag ik even kwijt #140

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef:Haha, hebben we eigenlijk nog iemand hier die woordjes stampen wel wat vond... Vreselijk, dat boekje "Wortschatz" wat uit niks anders dan lijsten met woordjes en de vertaling bestond.
Normaal vond ik het niet zo erg, maar in VWO 5 hadden we ooit eens een toets waarbij we echt ruim 400 woorden moesten leren, die dan ofwel zo ofwel in zinsverband werden gevraagd. :shock:
Dan werd dus een 1 voor zowel mij als een groot deel van VWO 5. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #140

Bericht door deadlock »

Thom91 schreef:Nah, ze was enorm verdrietig dus niet zo in de stemming :P
Pfff. Volgende keer dat ik je zie moet ik toch echt even een gesprekje met je hebben jongeman.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #140

Bericht door deadlock »

Hallowed be the Ori!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten