Mag ik even kwijt #140

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mag ik even kwijt #140

Bericht door AppleMoose »

Ardan schreef:Zo af en toe erger ik me trouwens kapot aan het slechte Nederlands bij anderen, voornamelijk omdat het wel lijkt dat er nog maar heel weinig mensen zijn die nog foutloos Nederlands kunnen schrijven. Kijk een gemiddelde facebook-tijdlijn maar eens na. Ik vind dat erg jammer. Gaat de kennis van de Nederlandse taal dan zo erg achteruit of ga ik alleen maar met domme mensen om? Of is men tegenwoordig te lui om moeite te steken in correct Nederlands schrijven? Persoonlijk vind ik het geen enkele extra moeite, maar soms lijken zelfs leestekens te veel gevraagd te zijn.
Je ziet nu meer teksten van anderen, dan vroeger. Juist omdat er Facebook is e.d. Dus valt de slechte taalbeheersing ook meer op. Komt nog bij dat de talen ernstig zijn verwaarloosd de afgelopen jaren. Het is niet voor niets dat er, op o.a. het MBO, weer taal- en rekentoetsen zijn ingevoerd.

Al maken veel scholen zich er makkelijk van af, door software aan te schaffen. Leerlingen zitten nu dus uren saaie programma's, op de computer, door te werken, i.p.v. dat ze fatsoenlijk klassikaal les krijgen. Op deze manier is het, voor veel (V)MBO leerlingen, lastiger toe te passen in de praktijk. Je krijgt maar een uitleg, en daar moet je het maar mee doen.
Zo maak je taal er ook niet leuker op natuurlijk :roll:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #140

Bericht door deadlock »

Nou zo zit het niet helemaal. Of helemaal niet zelfs.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Mag ik even kwijt #140

Bericht door JWM »

Het is ook wat vreemd om de huidige onderwijsmethodes af te kraken en dan aan een lerarenopleiding Nederlands te beginnen :mrgreen:
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Mag ik even kwijt #140

Bericht door Thom91 »

deadlock schreef:
Thom91 schreef:Nah, ze was enorm verdrietig dus niet zo in de stemming :P
Pfff. Volgende keer dat ik je zie moet ik toch echt even een gesprekje met je hebben jongeman.
Amf was het toch?
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mag ik even kwijt #140

Bericht door AppleMoose »

JWM schreef:Het is ook wat vreemd om de huidige onderwijsmethodes af te kraken en dan aan een lerarenopleiding Nederlands te beginnen :mrgreen:
Aankomende docenten worden geacht kritisch te zijn :mrgreen:

Maar laat ik mezelf wat nuanceren. Er zijn scholen die digitale lesmethodes gebruiken om te bezuinigen op klassikale lessen.

Op het MBO gebruikten wij het programma 'Taalblokken'. Dit vond ik niet echt een plezierig programma om mee te werken. Je had maar een soort uitleg en je was een lange tijd bezig met hetzelfde onderwerp (dus weinig variatie), en er was weinig ruimte voor herhaling.
Maar ik geef toe, ik heb een wat eenzijdig beeld hierover. Het is inmiddels ook weer 3 jaar geleden dat ik er voor het laatst mee gewerkt heb, wie weet zijn er al verbeteringen in aangebracht ;) Hoe dan ook, ik laat mij (hopelijk positief) verrassen door verschillende lesmethodes, dus ik leg mijn roeptoeter weer snel aan de kant :mrgreen:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #140

Bericht door Geert »

Klassikale lessen zijn ook niet perse effectief natuurlijk...
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mag ik even kwijt #140

Bericht door AppleMoose »

Dat hoor je mij ook niet beweren. Veel hangt ook af van de docent zelf, en de groep.

In de ideale situatie zouden klassikale lessen en digitale lesmethodes elkaar moeten aanvullen :wink:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Mag ik even kwijt #140

Bericht door BrengMe »

Bij ons op school gebeurt dat :D
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Mag ik even kwijt #140

Bericht door Jef400 »

Dan heb jij geluk BrengMe.

Zelf vind ik dat een les een wisselwerking tussen een Docenten en haar leerlingen is. Je kunt wel als docent een hele hoop lesstof naar binnen willen schuiven, maar als je leerlingen ongemotiveerd zijn, dan houd het gewoon op.

Over technische hulpmiddelen dan: Hier ben ik een gematigd voorstander van. Ik vind het goed, zolang het maar nuttig gebruikt wordt. Zelf heb ik een leraar (lees: Lapzwans) gehad die alleen maar presentaties op gaf en zich niet aan het programma voor toetsing en afsluiting hield. In situaties als hierboven gaat het dan fout, en zijn technische hulpmiddelen waardeloos.

Ik heb ook situaties meegemaakt waar het goed werkt. Docent Nederlands van afgelopen jaar bijvoorbeeld. Die docente maakt een Powerpoint-presentatie, legt aan de hand van haar Powerpoint de lesstof uit en doet wat opgaven klassikaal, vervolgens laat ze haar leerlingen huiswerk maken en het gaat goed. Dat is dan weer een positief voorbeeld.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Mag ik even kwijt #140

Bericht door BrengMe »

JeffreyMeijer schreef:Ik heb ook situaties meegemaakt waar het goed werkt. Docent Nederlands van afgelopen jaar bijvoorbeeld. Die docente maakt een Powerpoint-presentatie, legt aan de hand van haar Powerpoint de lesstof uit en doet wat opgaven klassikaal, vervolgens laat ze haar leerlingen huiswerk maken en het gaat goed. Dat is dan weer een positief voorbeeld.
Bij mij zijn er ook veel docenten die dat doen. Dat helpt inderdaad.

Wij hebben per leerling ook ieder een eigen laptop. Dus soms krijg je wel eens een opdracht krijgt bij de uitleg om iets op te zoeken. Ik vind dat goed. Leerlingen dutten daardoor niet snel in.

Ik heb ook een docente gehad die iedere keer als ze ons alleen maar een hele les iets had uitgelegd zei: ''Sorry jongens. Dit was niet zo'n actieve les, maar maandag gaan we weer volop aan de slag''. Dat bewijst dus dat ze daar goed rekening mee probeert te houden.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #140

Bericht door STF »

Ik wilde laatst al haast een T-shirt laten maken met de opdruk "STF - technische dienst" want had in een week tijd wel zoveel kampeerders met allerlei problemen geholpen; van televisies die geen beeld gaven tot caravans die niet meer van de trekhaak af wilden. Deze week zit ik me haast te vervelen want niemand heeft kennelijk mijn hulp nodig.

Ooit 50 euro gekregen voor het vastschroeven van 1 draadje in een contrastekker.... :shock:
JA ALS WE EEN ELEKTRICIEN HADDEN MOETEN BELLEN, WAS HET DUBBEL ZO DUUR GEWEEST!
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #140

Bericht door Michael »

Was gezellig gisteren bij Dutch Valley. Heb Jan Smit van heel dichtbij gezien en Lamme Frans. Verder Gers Pardoel, The Vengaboys, Yellow Claw, Rob Ronalds, The Partysquad, Gebroeders Ko en Menthal Theo nog gezien.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Mag ik even kwijt #140

Bericht door hauptbahnhof »

Wat irriteer ik me toch behoorlijk aan die NS-site. Een mail sturen via Eva ging niet (probeer opnieuw). Een restitutie aanvragen door gemiste uitcheck ook weer hetzelfde. Moet alles echt telefonisch???
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #140

Bericht door webguy »

Of via Twitter ;) Maar inderdaad, Eva is geen pretje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #140

Bericht door Suus »

Het contrast tussen klanten met Mijn NS en de klanten zonder is wel idioot groot bij NS.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #140

Bericht door Michael »

Wil ik gisteravond wegrijden uit Bergen op Zoom. Komt er politie aangereden en gaat zo staan dat ik niet weg kan. Vraagt ie om rijbewijs en kentekenpapieren. Na wat gegevens gecontroleerd te hebben mocht ik weer verder rijden.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Mag ik even kwijt #140

Bericht door Thom91 »

Goedemorgen!
Komt wel goed schatje.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #140

Bericht door deadlock »

Ronaldussen schreef:Maar laat ik mezelf wat nuanceren. Er zijn scholen die digitale lesmethodes gebruiken om te bezuinigen op klassikale lessen.
Nee.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #140

Bericht door deadlock »

Bij een lesmethode krijg je tegenwoordig alleen digitaal materiaal of een combinatie. Dit is standaard. Het afnemen van alleen het digitale kost evenveel als ook het papieren gedeelte. Daarnaast kosten memoborden/visborden/whatever, meer dan een whiteboard en what stiften. Een digitale methode kost altijd meer geld. Er is geen enkele school die bezuinigd door meer uit te geven.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mag ik even kwijt #140

Bericht door AppleMoose »

Door leerlingen computerprogramma's te laten doen in mediatheken, kun je als school de "normale" lokalen voor andere lessen gebruiken. Ook zette mijn school op dit soort momenten geen volwaardige docenten in, maar klassenassistenten. (kosten minder)
Dit kun je wel degelijk als een bezuiniging zien. Maar scholen zullen het wel houden op "leren zelfstandig te werken"...

Ik heb het dan ook puur over het gebruik van computerprogramma's, en niet over digitale lesborden en programma's die daarop gebruikt kunnen worden. Daar zie ik zeker nut in!
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #140

Bericht door Suus »

Wel verwarde biologiedocenten met whiteboardstiften van dat bord weghouden, anders is het binnen een paar seconden permanent beschadigd :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #140

Bericht door deadlock »

Ronaldussen schreef:Door leerlingen computerprogramma's te laten doen in mediatheken, kun je als school de "normale" lokalen voor andere lessen gebruiken. Ook zette mijn school op dit soort momenten geen volwaardige docenten in, maar klassenassistenten. (kosten minder)
Computers worden bij de meeste scholen wegbezuinigd, BYOD. De investering in access points zou zich dan moeten terugbetalen. Dat van klassenassistenten is gedeeltelijk waar, maar over het algemeen worden klassen gewoon groter gemaakt. Zo heel erg veel verschil zit er niet in wat een LB'er en een OOP'er verdient. Een klas wegbezuinigen levert een besparing op van een ton per jaar aan personele kosten.
Ik heb het dan ook puur over het gebruik van computerprogramma's, en niet over digitale lesborden en programma's die daarop gebruikt kunnen worden. Daar zie ik zeker nut in!
Ik zie het nut er nog niet zo van in. Het is net als met iPadprojecten bij gemeenten. Na een jaar liggen die dingen ongebruikt in een ladeblok ergens te verstoffen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #140

Bericht door Geert »

Prins Friso is overleden lees ik net...
http://www.nu.nl/binnenland/3548532/pri ... leden.html
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Mag ik even kwijt #140

Bericht door Thom91 »

Komt wel goed schatje.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Mag ik even kwijt #140

Bericht door Jef400 »

Ik vind het allemaal heel vervelend hoor voor de koninklijke familie. Maar wat erger ik me aan al die mensen die Friso nooit gekend hebben, maar wel allemaal steunbetuigingen rondstrooien omdat het een lid van het koninklijk huis betreft. Waar zijn deze mensen als er een onbekende Nederlander overlijd door een lawine....?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 47 gasten