Openttd

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Openttd

Bericht door marvinkok »

Voor de liefhebber nog even 2 plaatjes uit een oudere map.

1. Het centrale punt van de map, Enschede. Ook hier is een S-Bahn systeem te zien dat geheel los ligt van de rest van het spoornetwerk.
Afbeelding

2. Ten noordwesten van Enschede ligt het centrale goederenstation. Net als op mijn vorige shots wordt erts en een beetje steenkool vanuit de hele map naar hier gevoerd, waarna staaltreinen het staal weer verder transporteren. Al het hout uit de regio wordt met vrachtwagens via snelwegen hierheen gevoerd, overgeladen op treinen en naar de houtzagerij gebracht. Goederen worden ook hier gelost en met vrachtwagens verder getransporteert. rechtsboven is een kleine wachtruimte voor aankomende en vertrekkende goederentreinen (het wil nog wel eens druk zijn, zeker omdat het een kopstation is). Erts en hout wordt uit de buurt ook aangevoerd via schip, vandaar de haven.

Afbeelding
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Openttd

Bericht door Stéphane »

Ik wist niet dat je tegenwoordig ook transferia kan bouwen.
Met die nieuwe graphics en die stadsverbeteringsset krijg ik zin om terug spelen.
De TGV set is best goed weet ik nog.
Maar als je trams wit neem je best de NL set de Amerikaanse set is nogal log (lompe masten e.d.).
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Openttd

Bericht door microshit »

Er zit al best een tijd een optie in de orders voor het "overladen". Is best grappig om te doen ja, vind het zelf een leuke uitdaging om vanuit alle fabrieken alle goederen naar één station te brengen en vanuit daar verder te verspreiden. Niet efficient, wel leuk.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door Daniel »

´tis niet alleen leuk, voor je opbrengsten kan het ook heel gunstig uitwerken omdat je met één volle i.p.v. tig halflege treinen kunt rijden.
Maar die stations waar je de lading hout ziet liggen wachten zijn ook wel leuk, die zitten ook in een uitbreidingsset neem ik aan?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Openttd

Bericht door marvinkok »

Industrial stations renewal inderdaad.
Ik gebruik nog versie 0.8 zie ik, kan inmiddels al wel weer een nieuwere zijn.
Die stapels hout, goederen en staalrollen zie je alleen als er ook daadwerkelijk van die goederen liggen te wachten om getransporteerd te worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door Suus »

Ik zie dat die zelfs beweegbare deuren op basis van PBS-seinen heeft :o

Normaal doe ik niet aan goederenvervoer omdat ik het altijd zo'n gedoe vind. Heb je net een enorm afgiftepunt voor olie gebouwd, stoppen de olieplatformen in de zee er opeens mee :evil:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Openttd

Bericht door Karl »

Naar aanleiding van (onder meer) dit topic ook maar eens openttd gedownload (gisteren) en er een paar uurtjes mee gespeeld. Ik heb een scenario van Duitsland gedownload en wat Duitse voertuigen; maar hoe combineer ik één en ander? De dingen die ik op internet vind, lijken allemaal over eerdere versies te gaan.

Ik snap dat newgrf niet in scenario's geladen kunnen worden, ivm stabiliteit van het spel; maar dat je dit moet aanpassen in de scenario editor; maar waar kan ik dan newgrf in het scenario toevoegen?
Het is een spectrum.
Etienne
Donateur
Berichten: 7908
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door Etienne »

Met die NewGRF-instellingen kan ik ook wel wat hulp gebruiken ja. (A)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door Suus »

Vroeger kon dat wel, maar sinds versie 1.1 is het niet meer mogelijk om NewGFR's toe te voegen aan bestaande savegames of scenario's omdat er bijna altijd crashes veroorzaakte. Als je dus met NewGFR's wil spelen moet je die dus eerst instellen in het startscherm en dan een nieuw spel beginnen. Je kan eventueel een heightmap van Duitsland gebruiken om zelf een scenario te maken met Duitse voertuigen.

Zie verder ook de handleiding op http://wiki.openttd.org/NewGRF
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Openttd

Bericht door JWM »

Als ik die screenshots zo zie is het wel een heleboel uitbreidingssets geleden dat ik dit nog gespeeld heb :P
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Openttd

Bericht door MdJ »

Ik heb versie 1.3.2 draaien, maar kon wel NewGRF's toevoegen aan m'n scenario.

In je console (over het algemeen via de knop ` / ~ op je toetsenbord moet je

Code: Selecteer alles

set scenario_developer 1
intikken. Vervolgens via de scenarioeditor kun je je NewGRF's toevoegen.
Bij twijfel: gebruik beton.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Openttd

Bericht door Wubbo »

Ik heb regelmatig lopen klooien met newgrf's, en dat ging bij mij altijd goed. Zeker als je nog in het begin van het spel zit kan het niet zo veel kwaad.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door Daniel »

In de nieuwere versies is het echter fysiek onmogelijk gemaakt. Maargoed, dan maar weereens een spel vanaf het begin begonnnen, ook wel weer eens leuk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Openttd

Bericht door marvinkok »

Met die code van MdJ lukt het ook om tijdens een spel nieuwe Grf's toe te voegen, heb het gisteren zelf geprobeerd met de Dutch Station Addidtion set, en het werkt allemaal prima. Dus opnieuw beginnen hoeft niet per sé ;)
Etienne
Donateur
Berichten: 7908
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door Etienne »

Heb wat zitten klooien met die NewGRF's, maar ik krijg geen NL-treinen of stationsset. Ligt dat dan aan de versie of iets anders?
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door Daniel »

Heb je ze ook al toegevoegd (actief gemaakt) bij de NewGRF instellingen?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Openttd

Bericht door Stéphane »

Even een overzichtje van welke uitbreidingspacks mede-forumleden aanbevelen:

Steden:
- Swedish house set (julsteren)

Voertuigen:
- Dach Train set (Julsteren, Daniel)
- DBXL set (marvinkok)
-Dutch Train Set (marvinkok)
-Dutch Tramset (marvinkok)
-Industrial Station Renewal als je je goederen wil zien liggen (marvinkok)
Stations:
-TTRS met Nederlandse seinen en bovenleiding (marvinkok)
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Etienne
Donateur
Berichten: 7908
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door Etienne »

Daniel schreef:Heb je ze ook al toegevoegd (actief gemaakt) bij de NewGRF instellingen?
Juist, dat was ik vergeten. :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Openttd

Bericht door Wubbo »

Dutch signals heb ik ook, en de Dutch Station Set (en de addition daarvan). Een van de weinige goede graphics met bussen is Long Vehicles.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door tsov »

Nieuwe verslaving! :pos:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door webguy »

Hmm, heb het nu ook weer even een dagje opgepakt. Opzich leuk spel, maar sommige dingen blijven stom. Ik heb ook een tijd Locomotion gespeeld, dat is de "officiele" doorontwikkeling van Transport Tycoon Deluxe, en sommige dingen waren beter uitgedacht.
Bijvoorbeeld Roller Coaster Tycoon achtige hellingen zodat je de stijlheid kan bepalen. Nu als ik een over een hoogteverschil bouw, mag ik eerst het halve landschap egaliseren om te voorkomen dat mn treinen voor elk wissewasje naar 40 km/u afremmen.
Nog zo'n ding is het bomen trucje. Als je iets niet mag van een gemeente, ga je bomen planten, en dan mag het vaak opeens wel (als je het niet te gek maakt ofzo). Laat me een boete betalen voor een vergunning ofzo, iets zodat ik niet al mn werk om iets neer te zetten ongedaan moet maken of niet kan toepassen.
Stations in tunnels kan geloof ik ook in Locomotion, maar lukt in TTD niet.
Er schijnt trouwens een Android/iOS game "Transport Tycoon" te komen waarin Chris Sawyers aan heeft meegewerkt.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Openttd

Bericht door Stéphane »

Van openttd bestaat al een android app.
Leuk voor op de tablet want voor op een smartphonescherm is het nogal onhandig.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door Daniel »

Kwam ook nog wel een nadeeltje van NewGRFs in een bestaande savegame tegen... nadat ik DutchTracks (als ik me niet vergis) had toegevoegd waren alle elektrische spoorlijnen rangeerspoor met Vmax 40 geworden. Kost dan weer een paar miljoen om de hele berg spoor weer gewoon regulier spoor te maken :P
En het ergste was nog wel dat ik 't daarna vergat op te slaan :oops:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7908
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door Etienne »

Ook een nadeel is dat NewGRF's van Nederland niet samengaan met de kaart Nederland bij mij die ik gedownload heb. :(
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Openttd

Bericht door microshit »

Via de Online Content Zoeken menu heb ik een de map "Netherlands with NewGRF" gevonden. Download deze, en alle NewGRF die deze nodig heeft (de nederlandse treinen, rails etc), en dan kun je Nederland perfect nabouwen :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten