Verbouwing station Utrecht Centraal

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door reisthijs »

Alleen de locatie van de voormalige eindhalte heb je dus net niet op de foto staan :wink:
De bovenste foto is van de plek waar het kruiswissel lag.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Idd ;-) Dacht al gisteren dat ik gek werd :-P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door webguy »

Um, ja, wat is eindhalte. Ik dacht dat er daar ergens vroeger nog een halte "Moreelsepark" was en geloof dat Bee dat bedoelde.
Waar tot voor kort werd gekeerd is inderdaad nog een grote zandhoop nadat de boel is gesaneerd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Klopt er was vroeger nog een halte Moreelsepark, maar die lag precies op de plek waar tot vrij recent nog door de trams gekeerd werd: tussen de gebouwen van Hoog Catharijne en Busstation Zuid in dus, precies aan de andere kant van de kruising die linksachter op je bovenste foto staat :wink:
En vanmorgen gecheckt, da´s nog gewoon een grote zandhoop daar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Zugführer schreef:Ze hebben vreemd genoeg zelfs een gloednieuwe stoeprand neergelegd, in het verlengde van de halte van lijn 11 zeg maar. Die halte voor de twee nachtbussen was de enige die nog "uit stak" volgens mij. Maar het busstation gaat over anderhalve maand dicht dus waarom ze dat gedaan hebben...
De verklaring staat in een bewonersbrief: vanaf vandaag worden het stalen frame en betonnen platen voor de vloer van Stationsplein Oost boven spoor 1 ingehesen. Dat gebeurd middels een kraan die aan de rand van het busstation staat en toevallig lag precies t.h.v. de plek waar dit werk plaatsvindt die ene uitstekende halte. Dat opschuiven van de stoep was dus gewoon nodig om de bussen langs de werkzaamheden te kunnen laten rijden.

Meer interessante zaken in de bewonersbrief: begin juni wordt de torenkraan aan de centrumzijde gedemonteerd, in de eerste week van juli zijn zowel spoor 1 als 2 buiten dienst t.b.v. de aansluiting van spoor 1 en het begin van de sloop van spoor 2 en in het weekend voorafgaand aan die week wordt de torenkraan weer opgebouwd op perron 3/4. Tevens wordt in dit weekend het al langer bovenleidingsloze overloopwissel tussen spoor 4 en 5 onder de stationshal verwijderd.
Neem aan dat die werkzaamheden ook een aardige buitendienststelling opleveren, want het takelwerk voor de opbouw van de torenkraan gaat over de toegang tot de buurtsporen heen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Wubbo »

Ja, er komen van de zomer een paar nare buitendienststellingen op Utrecht C aan. Gelukkig allemaal in het weekend.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Thom91 »

Volgend jaar en jaar daarop wordt interessanter dan deze zomer ;)
Komt wel goed schatje.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door deadlock »

Ik was er vanochtend voor het eerst sinds jaren en mijn hemel wat een teringbende is het daar zeg. Niet leuk.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Het uiteinde van spoor 1 wordt trouwens zo'n beetje een tunnel, d'r verdwijnt nog een behoorlijk stuk onder Stationsplein Oost...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door waldo79 »

^^In de Middentunnel liep ik gisteravond na 22.30 uur ook nog tegen een versperring aan. Om naar de hoge sporen te gaan moest je via het perron van de sporen 11/12 en dan verder door de Stationshal (A)
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door BR628 »

Ik zal er wel geen kaas van hebben gegeten maar waarom wijkt (perron)spoor 1 straks kwa uiterlijk zo af van de rest? Toch niet toevallig gereserveerd voor de sneltram?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Geert »

Gisteren bezocht ik op de Dag van de Bouw het nieuwe Stadskantoor in Utrecht. Vanaf de bovenste verdieping had je een mooi uitzicht over Utrecht. Paar foto's van het station in verbouwing.

De stationshal in verbouwing - de oude bogen, en het nieuwe golvende dak. Het blauwe staal van het nieuwe dak is tijdelijk, als later de andere helft aan deze stukken dak gebouwd worden kan het blauwe staal weer weg.
Het is duidelijk te zien dat een stuk nieuw gebouw aan de Katreinetoren gebouwd is (het hoge glazen gebouw linksboven).
Afbeelding

De tijdelijke ingang aan het jaarbeursplein, met roltrappen en lift. Je ziet hier ook een stukje van de zuidelijke toren van het nieuwe stadskantoor (linksboven op de foto) en het Beatrixtheater (rechtsboven).
Afbeelding

De ingang van het stadskantoor komt op dezelfde hoogte (+1) als de nieuwe OV-terminal. Nu is de terminal nog een eindje verderop, maar in de toekomst zal de zwarte poot die je op deze foto ziet in de terminal staan. Tussen het stadskantoor en het terminalgebouw komt een passage om zonder chipkaartpoortjes van de jaarbeurs richting het centrum te wandelen.
Afbeelding

Een vertrouwd beeld van het huidige stationsgebouw, dat snel zal veranderen. Alleen aan de hijskraan en de verwdenen Jaarbeurspassage is echt te zien dat er al wat veranderd is.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

BR628 schreef:Ik zal er wel geen kaas van hebben gegeten maar waarom wijkt (perron)spoor 1 straks kwa uiterlijk zo af van de rest? Toch niet toevallig gereserveerd voor de sneltram?
Alleen het eerste stuk wijkt af. Verbaasd over de zware constructie die men er aan het neerzetten was gisteren eens wat plannen zitten bekijken: op het stuk van Stationsplein Oost wat boven spoor 1 ligt komt een zogeheten paviljoen, mooie naam voor een gebouwtje met wat horeca, van max. 2 verdiepingen.
Het restant van perron 1/2, zeg maar vanaf ter hoogte van de halte van lijn 5/8 op Busstation Noord ri. Landstraat, heeft gewoon eenzelfde nieuwe kap als al op de perrons van spoor 5 t/m 12 te zien is.

@waldo79: men was gisteren weer bezig met funderingswerkzaamheden op perron 14/15, kennelijk vond men het erg gevaarlijk als er dan reizigers onderdoor liepen via de tunnel (de machines die gebruikt werden stonden juist naast de tunnel). Men had inderdaad ook wel kunnen volstaan met het alleen afsluiten van de trap naar 14/15 toe.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Suus »

Het "blauwe" bord van Utrecht Centraal zal vanwege de verbouwing in de nacht van woensdag op donderdag afgebroken worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door webguy »

Oh ja, dat was deze week, hij is inderdaad meer wit dan blauw tegenwoordig.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Apart, dat ding hangt in het deel van de hal wat voorlopig nog niet aan de beurt is. Of heeft het te maken met het maken van een toegang naar de nieuwe trap aan de zuidzijde op perron 8/9?

Zowel 8/9 als 11/12 kunnen die extra trap inmiddels wel goed gebruiken, nu de laatste twee vaste trappen in het midden die er nog waren afgebroken zijn t.b.v. de bouw van de nieuwe liften.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Suus »

Nee, het heeft ermee te maken dat de doorgaande looproute over het pleintje voor het bord gaat lopen en dat de reizigers die daar stilstaan en op het bord kijken dan in de weg staan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Thom91 »

Die vervelende reizigers ook altijd maar weer...
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Suus »

Het zijn reizigers die andere reizigers in de weg zitten, die moet je toch een beetje tegen elkaar in bescherming nemen :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door webguy »

Hij past overigens ook niet in het nieuwe station, dus dat wordt 'm ook niet...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Bee schreef:Nee, het heeft ermee te maken dat de doorgaande looproute over het pleintje voor het bord gaat lopen en dat de reizigers die daar stilstaan en op het bord kijken dan in de weg staan.
Ehm, de doorgaande route loopt daar nu al... waarbij de grootste chaos niet ontstaat door reizigers die kijken hoe laat hun trein gaat maar door de doorgaande stroom die daar nu nog de bocht om moet en kruist met de stroom die naar perron 8/9 wil of daar vandaan komt.
Vanaf september gaat die doorgaande stroom gewoon rechtdoor en ben je al van een aardig deel van de kruisende reizigersbewegingen af.

Apart trouwens dat het bord niet in de nieuwe hal zou passen, die is notabene hoger... Aardige investering dan om voor die paar jaar (2 als ik me niet vergis?) even zo´n bord op te hangen nog.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door webguy »

Hij wordt wel opgeslagen en komt misschien ergens terug, maar het kon niet in Utrecht volgens de Architect. Ik snap het wel, je zou dat ding op een winkeltje moeten zetten ofzo, en dan kan niet iedereen hem zien dus dan is het hele idee weg.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Geert »

Zet 'm maar in Rotterdam neer, daar is een groot scherm wel gewenst en is er volgens mij ook voldoende ruimte. Er is immers ook ruimte voor een megabreed scherm waarop video's uit de haven worden getoond...
De kleine schermen die er nu staan voldoen in ieder geval niet, en zien er ook nog steeds erg tijdelijk uit. :)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Ardan »

Maar komt er dan nog iets voor terug of moet men het voorlopig doen met de TB'tjes?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

De meeste reizigers gebruiken al de TBtjes (inclusief mezelf), wat zo af en toe wat opstoppingen geeft bij de ingang aan met name de centrumkant. In de nieuwe hal aan de Jaarbeurszijde staat die TB21 trouwens wel verrekte onhandig om in het voorbijlopen snel te kijken of er nog een spoorwijziging en/of vertraging is.
Je zou kunnen stellen dat juist door die TBtjes het grote scherm ook wat aan waarde verliest omdat je dat pas tegenkomt als je in de hal staat.
webguy schreef:Ik snap het wel, je zou dat ding op een winkeltje moeten zetten ofzo, en dan kan niet iedereen hem zien dus dan is het hele idee weg.
Aan de noordkant van de hal komen de winkeltjes direct tegen de zijwand van de stationshal. Daar achter ligt dan alleen de poortvrije passage waar geen treinreizigers overheen komen, dus op zich zou je 'm daar probleemloos op kunnen zetten op een manier die zorgt dat hij voor iedereen zichtbaar is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 193 gasten