Veolia directeur wil discussie over kilometertarief ov-chip

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Veolia directeur wil discussie over kilometertarief ov-chip

Bericht door Daniel »

Veolia directeur wil discussie over kilometertarief ov-chip
Geplaatst op: maandag 12 augustus 2013 22:45
Laatst bijgewerkt: maandag 12 augustus 2013 22:46


Veolia-directeur Manu Lageirse denkt dat de OV-chipkaart goedkoper en gebruiksvriendelijker kan worden door niet per kilometer maar per zone af te rekenen. De huidige ov-chipkaart is complex en daardoor onnodig duur, denkt hij. Daarom wil de directeur een discussie over het huidige tariefsysteem.
"Bij de strippenkaart waren we 5 ton per jaar kwijt aan het beheersysteem. Met de OV-chipkaart is dat nu 5 miljoen euro per jaar. Dat komt neer op circa 7 à 8 procent van de opbrengsten die we nu via de reiziger binnen krijgen" zegt Lageirse.
Lees verder | Dossier Veolia Brabant | Meer nieuws over Veolia Brabant | Dossier Veolia Haaglanden | Meer nieuws over Veolia Haaglanden | Dossier Veolia Limburg | Meer nieuws over Veolia Limburg | Dossier Veolia Zeeuws-Vlaanderen | Meer nieuws over Veolia Zeeuws-Vlaanderen
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Veolia directeur wil discussie over kilometertarief ov-c

Bericht door Michael 1988 »

Ik weet het zo nog net niet. Als ik kijk naar bijvoorbeeld in mijn omgeving. Er rijden 4 buslijnen van Schijndel naar 's-Hertogenbosch toe, namelijk:
- Lijn 155 Sint Oedenrode - 's-Hertogenbosch die vanaf Schijndel rechtstreeks naar 's-Hertogenbosch rijdt
- Lijn 156 Eindhoven - 's-Hertogenbosch die vanaf Schijndel via Sint-Michielsgestel, Den Dungen en Maaskantje rijdt
- Lijn 159 Veghel - 's-Hertogenbosch die vanaf Schijndel via Sint-Michielsgestel rijdt.
- Lijn 160 Uden - 's-Hertogenbosch die vanaf Schijndel rechtstreeks naar 's-Hertogenbosch rijdt

Volgens het oude zonesysteem reden alle vier de lijnen door vijf zone's, namelijk Schijndel, Gemonde, Sint-Michielsgestel, Den Dungen en 's-Hertogenbosch. Alle vier de lijnen waren dus even duur terwijl de lijnen 155 en 160 een veel kortere en snellere route hebben dan de lijnen 159 en 156.

Als je nu kijkt naar de huidige situatie zit er een duidelijk verschil in prijs. Als je vertrekt vanaf de halte Lieseindsestraat (de enige halte waar alle vier de lijnen bij elkaar komen) zijn er de volgende prijsverschillen (vol tarief volgens 9292.nl):

- Lijn 155; €2,53
- Lijn 156; €3,34
- Lijn 159; €2,81
- Lijn 160; €2,53

Dit is veel duidelijker en handiger in mijn ogen dan het oude zonesysteem, wat zelfs volgens mij in sommige gevallen duurder was in prijs. De laatste strippenkaart kostte per 15 strippen €7,70. Dat stijgt elk jaar €0,10 of zo. Dat komt neer op minimaal €7,90 als de strippenkaart nu nog bestond, wat betekend dat het per strip ongeveer €0,53 kost. Je was 6 strippen kwijt om van Schijndel naar 's-Hertogenbosch te gaan. Dat is €3,18 per reis. Met de 155 was je bij de verste halte vanaf 's-Hertogenbosch in Schijndel met de strippenkaart misschien goedkoper uit, maar bij pech rekende de chauffeur die halte nog als extra zone (de halte Scheidingsweg ligt net op de zonegrens namelijk). Ik ben dan geen voorstander van de OV-chipkaart, maar ik was ook geen voorstander van het zonesysteem zoals die toen in elkaar zat. Dan vind ik per km betalen toch wat eerlijker. In sommige gevallen ben je namelijk goedkoper uit.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Veolia directeur wil discussie over kilometertarief ov-c

Bericht door huibf »

Michael 1988 schreef:duurder was in prijs. De laatste strippenkaart kostte per 15 strippen €7,70. Dat stijgt elk jaar €0,10 of zo. Dat komt neer op minimaal €7,90 als de strippenkaart nu nog bestond, wat betekend dat het per strip ongeveer €0,53
nou de strippenkaart zou echt wel meer zijn gestegen. afgelopen jaren steeg het trafie van 0.79 cent (toen was er nog een strippenkaart) naar 83 cent en 86 cent (in 2014 wellicht 87 cent)
als je dus de 4,8% en 3,5% correctti telt kom je uit op: 8,30 kom je uit op 55 cent per strip.

Overigens "Veolia directeur wil discussie over kilometertarief ov-chip" zo willen wij een discussie over "Reiziger wil af van Veolia"
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Veolia directeur wil discussie over kilometertarief ov-c

Bericht door BR628 »

Dat gaat als het goed is vanzelf gebeuren.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Veolia directeur wil discussie over kilometertarief ov-c

Bericht door Michael 1988 »

huibf schreef:
Michael 1988 schreef:duurder was in prijs. De laatste strippenkaart kostte per 15 strippen €7,70. Dat stijgt elk jaar €0,10 of zo. Dat komt neer op minimaal €7,90 als de strippenkaart nu nog bestond, wat betekend dat het per strip ongeveer €0,53
nou de strippenkaart zou echt wel meer zijn gestegen. afgelopen jaren steeg het trafie van 0.79 cent (toen was er nog een strippenkaart) naar 83 cent en 86 cent (in 2014 wellicht 87 cent)
als je dus de 4,8% en 3,5% correctti telt kom je uit op: 8,30 kom je uit op 55 cent per strip.

Overigens "Veolia directeur wil discussie over kilometertarief ov-chip" zo willen wij een discussie over "Reiziger wil af van Veolia"
Ik zei daarom ook minimaal en had alleen even vlug gekeken naar 2010 en 2011. Maar die 2 cent per strip maakt in het voorbeeld niet erg veel uit. Het gaat om het idee.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Veolia directeur wil discussie over kilometertarief ov-c

Bericht door Michael »

BR628 schreef:Dat gaat als het goed is vanzelf gebeuren.
Dat betwijfel ik enigzins. Want ik heb vernomen dat Veolia geïnteresseerd schijnt te zijn in de concessie Midden en West Brabant.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Veolia directeur wil discussie over kilometertarief ov-c

Bericht door Michael 1988 »

Het moederbedrijf van Veolia Transport, Veolia Environment wil van haar vervoerstak af. Dat betekent niet direct dat het bedrijf er mee ophoudt met bestaan namelijk, maar juist verder gaat onder een ander moeder bedrijf. Anders zouden Connexxion en Hermens namelijk ook ophouden met bestaan namelijk.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Veolia directeur wil discussie over kilometertarief ov-c

Bericht door BR628 »

Michael schreef:
BR628 schreef:Dat gaat als het goed is vanzelf gebeuren.
Dat betwijfel ik enigzins. Want ik heb vernomen dat Veolia geïnteresseerd schijnt te zijn in de concessie Midden en West Brabant.
Zolang niks 100% definitief zeker is is het logisch dat Veolia Nederland geïnteresseerd is Midden en West Brabant. Ze zijn namelijk de huidige vervoerder en niet inschrijven is sowieso kwijt.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Veolia directeur wil discussie over kilometertarief ov-c

Bericht door reisthijs »

Daar verandert toch niets aan als het bedrijf verkocht zou worden? Als Veolia die concessie weer wint is het wel aantrekkelijker voor een ander om de boel over te nemen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Veolia directeur wil discussie over kilometertarief ov-c

Bericht door Freek »

Bovendien hebben vaak meer bedrijven interesse dan dat er daadwerkelijk aan inschrijvingen zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Veolia directeur wil discussie over kilometertarief ov-c

Bericht door Suus »

Als vervoerder niet inschrijven op een concessie die je al rijdt lijkt mij toch behoorlijk not-done, je valt namelijk wel je werknemers af...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Veolia directeur wil discussie over kilometertarief ov-c

Bericht door Freek »

Daarom schrijven ze soms in met biedingen waarvan iedereen weet dat ze het toch niet worden....
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Veolia directeur wil discussie over kilometertarief ov-c

Bericht door Tristan »

Michael 1988 schreef:Ik weet het zo nog net niet. Als ik kijk naar bijvoorbeeld in mijn omgeving. Er rijden 4 buslijnen van Schijndel naar 's-Hertogenbosch toe, namelijk:
- Lijn 155 Sint Oedenrode - 's-Hertogenbosch die vanaf Schijndel rechtstreeks naar 's-Hertogenbosch rijdt
- Lijn 156 Eindhoven - 's-Hertogenbosch die vanaf Schijndel via Sint-Michielsgestel, Den Dungen en Maaskantje rijdt
- Lijn 159 Veghel - 's-Hertogenbosch die vanaf Schijndel via Sint-Michielsgestel rijdt.
- Lijn 160 Uden - 's-Hertogenbosch die vanaf Schijndel rechtstreeks naar 's-Hertogenbosch rijdt

Volgens het oude zonesysteem reden alle vier de lijnen door vijf zone's, namelijk Schijndel, Gemonde, Sint-Michielsgestel, Den Dungen en 's-Hertogenbosch. Alle vier de lijnen waren dus even duur terwijl de lijnen 155 en 160 een veel kortere en snellere route hebben dan de lijnen 159 en 156.

Als je nu kijkt naar de huidige situatie zit er een duidelijk verschil in prijs. Als je vertrekt vanaf de halte Lieseindsestraat (de enige halte waar alle vier de lijnen bij elkaar komen) zijn er de volgende prijsverschillen (vol tarief volgens 9292.nl):

- Lijn 155; €2,53
- Lijn 156; €3,34
- Lijn 159; €2,81
- Lijn 160; €2,53

Dit is veel duidelijker en handiger in mijn ogen dan het oude zonesysteem, wat zelfs volgens mij in sommige gevallen duurder was in prijs. De laatste strippenkaart kostte per 15 strippen €7,70. Dat stijgt elk jaar €0,10 of zo. Dat komt neer op minimaal €7,90 als de strippenkaart nu nog bestond, wat betekend dat het per strip ongeveer €0,53 kost. Je was 6 strippen kwijt om van Schijndel naar 's-Hertogenbosch te gaan. Dat is €3,18 per reis. Met de 155 was je bij de verste halte vanaf 's-Hertogenbosch in Schijndel met de strippenkaart misschien goedkoper uit, maar bij pech rekende de chauffeur die halte nog als extra zone (de halte Scheidingsweg ligt net op de zonegrens namelijk). Ik ben dan geen voorstander van de OV-chipkaart, maar ik was ook geen voorstander van het zonesysteem zoals die toen in elkaar zat. Dan vind ik per km betalen toch wat eerlijker. In sommige gevallen ben je namelijk goedkoper uit.
Voor de gemiddelde reiziger is dit juist allerminst duidelijk en handig. Met het huidige systeem moet de reiziger in zulke situaties continu op zijn hoede zijn en nadenken welke lijn het minst duur is. Bij het zonesysteem maakt het voor de reiziger geen bal uit in welke lijn hij stapt, want de kosten zijn bij alle lijnen exact hetzelfde (te weten: vijf zones, dus zes strippen). Dat is helder, duidelijk en dus transparant naar de reiziger toe.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Veolia directeur wil discussie over kilometertarief ov-c

Bericht door Somoht »

Je kan ook beargumenteren dat het oneerlijk is voor de mensen die alleen maar in de langere busroutes kunnen stappen. Immers bij kilometertarief betaal je meer (want meer kilometers) voor minder (want langere reistijd).
Daarnaast heb je ook nog situaties waarbij voor een klein ontsluitingsgebiedje de bus moet omrijden, is dat eerlijk voor de rest van de mensen die niets te zoeken hebben in dat ontsluitingsgebied? En betalen voor werkzaamheden is ook zo'n leuke grap.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Veolia directeur wil discussie over kilometertarief ov-c

Bericht door Ruben »

Van een kilometertarief gaat wel een interessante prikkel uit naar de vervoerder om moedwillig omwegen in te stellen en door het kilometertarief lijnen rendabeler te maken. Een reiziger wil echter van (zone) A naar (zone) B en is niet geinteresseerd in die omwegen door C en D. De prestatie van de vervoerder is dus ook de reiziger van A naar B te brengen. Men doet nu net of die reiziger een gunst gedaan wordt via C en D te rijden. Meer waar voor geld denkt men. Allerminst waar!

Typisch voorbeeld vind ik slingerlijn 62 van GVB. Van Amstelveenseweg naar hartje Buitenveldert via allerlei omwegen. De lijn is langzaam en tegelijk duur. Net alsof je er van zit te genieten langs al die huizen te komen...
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Veolia directeur wil discussie over kilometertarief ov-c

Bericht door hauptbahnhof »

Alleen die lijn was al ruim voor de OVchipkaart zo. Je zult ook gek zijn om die lijn te nemen tussen 2 knooppunten als bijv VUmc en Amstelstation. Genoeg andere mogelijkheden.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Veolia directeur wil discussie over kilometertarief ov-c

Bericht door huibf »

Ruben schreef:Van een kilometertarief gaat wel een interessante prikkel uit naar de vervoerder om moedwillig omwegen in te stellen en door het kilometertarief lijnen rendabeler te maken. Een reiziger wil echter van (zone) A naar (zone) B en is niet geinteresseerd in die omwegen door C en D. De prestatie van de vervoerder is dus ook de reiziger van A naar B te brengen. Men doet nu net of die reiziger een gunst gedaan wordt via C en D te rijden. Meer waar voor geld denkt men. Allerminst waar!

Typisch voorbeeld vind ik slingerlijn 62 van GVB. Van Amstelveenseweg naar hartje Buitenveldert via allerlei omwegen. De lijn is langzaam en tegelijk duur. Net alsof je er van zit te genieten langs al die huizen te komen...
dat gaat natuurlijk niet helemaal op. Je bent niet de enige van lijn 62. Door wat meer te slingeren krijg je een betere dekking, dus ook meer reizigers.
Strakke lijnen wil niet per definitie zeggen, meer reizigers, in stadslijnen júist niet.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Veolia directeur wil discussie over kilometertarief ov-c

Bericht door fogeltje »

Tristan schreef: Voor de gemiddelde reiziger is dit juist allerminst duidelijk en handig. Met het huidige systeem moet de reiziger in zulke situaties continu op zijn hoede zijn en nadenken welke lijn het minst duur is. Bij het zonesysteem maakt het voor de reiziger geen bal uit in welke lijn hij stapt, want de kosten zijn bij alle lijnen exact hetzelfde (te weten: vijf zones, dus zes strippen). Dat is helder, duidelijk en dus transparant naar de reiziger toe.
Gelul, na een paar keer reizen heb je echt wel door welke lijnen goedkoper zijn. De gemiddelde reiziger zal dit juist weten. Dagjesmensen misschien niet, maar die kopen toch kaartjes en in Brabant zijn die altijd even duur.
"Een touringcar is geen bus"
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Veolia directeur wil discussie over kilometertarief ov-c

Bericht door Tristan »

fogeltje schreef:
Tristan schreef: Voor de gemiddelde reiziger is dit juist allerminst duidelijk en handig. Met het huidige systeem moet de reiziger in zulke situaties continu op zijn hoede zijn en nadenken welke lijn het minst duur is. Bij het zonesysteem maakt het voor de reiziger geen bal uit in welke lijn hij stapt, want de kosten zijn bij alle lijnen exact hetzelfde (te weten: vijf zones, dus zes strippen). Dat is helder, duidelijk en dus transparant naar de reiziger toe.
Gelul, na een paar keer reizen heb je echt wel door welke lijnen goedkoper zijn. De gemiddelde reiziger zal dit juist weten. Dagjesmensen misschien niet, maar die kopen toch kaartjes en in Brabant zijn die altijd even duur.
Maar dan is een km-systeem nog altijd slechter dan een zonesysteem. Bij een zonesysteem kan men alle lijnen nemen tegen dezelfde prijs, dus als je bij de halte aan bent gekomen, kun je in de eerste de beste lijn stappen die aan komt rijden. Bij een km-systeem kan het zo zijn dat je eerst een paar lijnen voorbij moet laten gaan omdat je vindt dat die te duur zijn, waardoor je (kostbare?) tijd verliest. En als je wel in de eerste de beste lijn stapt, ben je wellicht meer geld kwijt dan strikt noodzakelijk is.
Kortom: bij een km-systeem heb je de keuze tussen slecht en slecht en bij een zonesysteem is er voor dezelfde rit maar één prijs en maakt het dus niets uit.

Een zonesysteem is, voor de reiziger, dus beter.
Laatst gewijzigd door Tristan op za 17 aug 2013, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Veolia directeur wil discussie over kilometertarief ov-c

Bericht door Daniel »

Tristan schreef:Kortom: bij een km-systeem heb je de keuze tussen slecht en slecht en bij een zonesysteem is er voor dezelfde rit maar één prijs en maakt het dus niets uit.
Niet persé waar, het ligt maar net aan de situatie wat beter is waardoor het op de ene relatie gunstiger uitpakt dan op de andere.
Stel, je wilt van Vianen Lekbrug naar Utrecht Centraal. Dat is zo'n situatie met verschillende tarieven: de Arriva-bus is 0,5 cent/km duurder dan de Connexxion-bus. Echter rijdt die Arriva-bus wel wat rechtstreekser waardoor het verschil weer wegvalt, volstrekt gelijkwaardig aan de situatie met de strippenkaart dus.

Ander voorbeeld: tussen de wijken Stadspolders en Sterrenburg in Dordrecht kon je ooit kiezen tussen twee lijnen. Lijn 1 en 5 reden beide rechtstreeks tussen beide wijken, de reistijd was nagenoeg gelijk. Alleen de frequentie en de route verschilde.
In het strippenkaarttijdperk betaalde je als je lijn 1 nam 1 zone en als je lijn 5 nam waren het 2 zones, met de OV-chipkaart kosten beide ritten € 2,20. Stuk eerlijker dus in dat geval.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Veolia directeur wil discussie over kilometertarief ov-c

Bericht door Reiziger Delft »

Men zou er natuurlijk ook voor kunnen kiezen om wel km-afstanden te gebruiken, maar deze hemelsbreed te nemen tussen 2 haltes.
greyhound
Berichten: 94
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 21:23

Re: Veolia directeur wil discussie over kilometertarief ov-c

Bericht door greyhound »

In principe is een kilometer tarief eerlijker. Bovendien geeft de huidige regeling de mogelijkheid om per regio een kilometer tarief te bepalen. Dan hoeft de passagier van de stadsbus in Den Bosch niet meer te betalen voor de dure arbeidsvoorwaarden van het personeel van het GVB in Amsterdam. Toch leidt het kilometer tarief soms tot merkwaardige effecten. Van Gorinchem Station naar Winkelcentrum Laag Dalem is het ene half uur goedkoper dan het andere half uur omdat de bus dan andersom door de lus rijdt. In zo'n geval zou je eigenlijk altijd het laagste tarief moeten vragen.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Veolia directeur wil discussie over kilometertarief ov-c

Bericht door hauptbahnhof »

Ik weet niet of ik het eerlijker moet vinden. Simpel voorbeeldje:
In Amstelveen en Amsterdam Buitenveldert rijdt metro 51 over hetzelfde spoor als tram 5. Metro 51 heeft een hoge halte en tram 5 een lage halte. Nou is het zo dat de haltes De Boelelaan VU en AJ Ernststraat de lage halte aan de Noordkant zit, en bij de overige haltes zit de lage halte aan de Zuidkant, bijvoorbeeld halte Uilenstede. Dit betekend dat een ritje met M51 tussen Uilenstede en VU goedkoper zal zijn dan een ritje met T5.
Het is dus dezelfde halte, alleen met een hoog en een laag perron, maar het wordt toch als 2 losse haltes gezien. Dit zou me in het zonetijdperk 1 zone kosten.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Veolia directeur wil discussie over kilometertarief ov-c

Bericht door huibf »

greyhound schreef:In principe is een kilometer tarief eerlijker. Bovendien geeft de huidige regeling de mogelijkheid om per regio een kilometer tarief te bepalen.
Hele ellende is ontstaan door de DO's meer tariefvrijheid te geven, en abonnementen te verchippen.
een regionaal tarief kan ik inkomen. maar de rest van de zaken moet per direct bij de DO's worden weggehaald.
Een kortingsproduct (en dan niet wat ze nu hebben) en als dat voor een DO's te duur/goedkoop is kan men spelen met de ritprijs.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Veolia directeur wil discussie over kilometertarief ov-c

Bericht door Michael 1988 »

Tristan schreef:
fogeltje schreef:
Tristan schreef: Voor de gemiddelde reiziger is dit juist allerminst duidelijk en handig. Met het huidige systeem moet de reiziger in zulke situaties continu op zijn hoede zijn en nadenken welke lijn het minst duur is. Bij het zonesysteem maakt het voor de reiziger geen bal uit in welke lijn hij stapt, want de kosten zijn bij alle lijnen exact hetzelfde (te weten: vijf zones, dus zes strippen). Dat is helder, duidelijk en dus transparant naar de reiziger toe.
Gelul, na een paar keer reizen heb je echt wel door welke lijnen goedkoper zijn. De gemiddelde reiziger zal dit juist weten. Dagjesmensen misschien niet, maar die kopen toch kaartjes en in Brabant zijn die altijd even duur.
Maar dan is een km-systeem nog altijd slechter dan een zonesysteem. Bij een zonesysteem kan men alle lijnen nemen tegen dezelfde prijs, dus als je bij de halte aan bent gekomen, kun je in de eerste de beste lijn stappen die aan komt rijden. Bij een km-systeem kan het zo zijn dat je eerst een paar lijnen voorbij moet laten gaan omdat je vindt dat die te duur zijn, waardoor je (kostbare?) tijd verliest. En als je wel in de eerste de beste lijn stapt, ben je wellicht meer geld kwijt dan strikt noodzakelijk is.
Kortom: bij een km-systeem heb je de keuze tussen slecht en slecht en bij een zonesysteem is er voor dezelfde rit maar één prijs en maakt het dus niets uit.

Een zonesysteem is, voor de reiziger, dus beter.
Ik pakte juist dat voorbeeld omdat die lijnen in beide richtingen juist kort achter elkaar rijden in de spits (155 kort voor of achter 159 en 160 kort voor of achter 159 en kort achter 156). Er zitten een paar minuten verschil in. Enige nadeel is wel dat na een bepaalde tijdstip de sneldienstlijnen niet meer rijden en je juist moet gaan kiezen voor de lijnen die er wat langer over doen. Maar als je nu deze week gaat kijken zie je juist dat lijn 155 en 160 erg vol zitten voor in de richting van Den Bosch in de ochtendspits (geldt vaak ook voor de avondspits bij met namen lijn 160). Lijn 159 zit ook redelijk vol, maar die wordt pas na Sint-Michielsgestel helemaal vol. Mensen die vaker met de bus reizen weten welke bussen ze juist het beste kunnen nemen en ervaring leert dat iedereen juist in de bus wil zitten die er het snelst over doet. In lijn 156 stapt bijna nooit iemand in vanaf Sint-Oedenrode tot (en met) Sint-Michielsgestel. Gewoon simpelweg omdat lijn 155 en 159 een deel van die route rijden. Je hebt op zicht wel voor een deel gelijk, maar als je even had opgezocht had je misschien gezien dat lijn 156 juist het meest rendabel is voor mensen die toevallig in Den Dungen, Maaskantje of op de Brand moeten zijn. Oké, als het winter is en er ligt pas sneeuw, stap ik ook vaak gewoon in de eerste de beste bus die komt opdagen. Maar dan heb je vaak ook geen andere keuze omdat de meeste bussen dan of niet meer rijden vanwege te hoge vertragingen of ze rijden pas erg laat. Ik heb zelfs een paar keer meegemaakt dat iemand uit Son en Breugel in Den Bosch moest zijn en in Schijndel op de Lieseindsestraat uitstapte om daar vervolgens lijn 160 te pakken (vraag niet waarom zij dat deed want dat weet ik zelf ook niet).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten