'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Bericht door Daniel »

'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'
Geplaatst op: maandag 12 augustus 2013 08:05
Laatst bijgewerkt: maandag 12 augustus 2013 08:05


Vervoerders verdienen samen meer dan 30 miljoen euro aan reizigers die vergeten uit te checken, veel meer dan tot nu toe werd gedacht.
Dat schrijft De Telegraaf.

Zo'n 1 procent van de reizigers vergeet uit te checken, zeggen ov-bedrijven in de krant. Reizigers kunnen hun geld terugvragen, maar slechts 10 procent doet dat.
Consumenten- en reizigersorganisaties als Rover en Voor een Beter OV vinden dat de miljoenen op een simpele en klantvriendelijke manier volledig moeten terugvloeien naar de reiziger.
Conexxion stelt in de krant niet te willen verdienen aan de ov-chipkaart. "Maar het systeem is nodeloos ingewikkeld en kost ons miljoenen", aldus directeur Myra Koomen.
Lees verder | Dossier OV-Chipkaart | Meer nieuws over OV-Chipkaart
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Bericht door Tochjo »

Per dag? Per week? Per maand? Per jaar? Alles tot nu toe?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Bericht door reisthijs »

Conexxion stelt in de krant niet te willen verdienen aan de ov-chipkaart. "Maar het systeem is nodeloos ingewikkeld en kost ons miljoenen", aldus directeur Myra Koomen.
Dan hadden ze maar een beter systeem moeten bedenken. Niet achteraf gaan klagen dat het systeem dat ze zelf (mede) ontwikkeld hebben niet deugt...
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Bericht door Dagren »

reisthijs schreef:
Conexxion stelt in de krant niet te willen verdienen aan de ov-chipkaart. "Maar het systeem is nodeloos ingewikkeld en kost ons miljoenen", aldus directeur Myra Koomen.
Dan hadden ze maar een beter systeem moeten bedenken. Niet achteraf gaan klagen dat het systeem dat ze zelf (mede) ontwikkeld hebben niet deugt...
Als jij ergens een bijdrage aan levert is het eindresultaat ook altijd datgene wat jij wilde bereiken? :P Het is niet voor niets dat Connexxion eruit gestapt is.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Bericht door Freek »

Ach dat zelfde Connexxion zegt dat de chiptarieven op de Valleilijn lager zijn dan de papierenkaartjes omdat de kosten voor de chipkaart lager zijn dan voor de papierenkaartjes........
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Bericht door Tochjo »

Ik kan me voorstellen dat de situatie voor de trein (vaste paaltjes met duidelijker display, bedrade verbindingen) anders is dan die voor de bussen (lezers in het voertuig, GPS-fouten), waar Connexxion er meer van heeft.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Bericht door huibf »

In dus bus is bij een wegvallende verbinding sinds kort zo dat alleen het basistarief wordt afgeschreven, ongeacht de lengte die al is verreden.
Dat is dus straks een punt op de tarieven te verhogen.
"inkomstenderving door uitval van apparatuur"
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Bericht door Tristan »

Tochjo schreef:Per dag? Per week? Per maand? Per jaar? Alles tot nu toe?
'Het levert de vervoerders (allen tezamen) JAARLIJKS 30 mln op'
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Bericht door Tristan »

De Telegraaf schreef op 12 augustus jl. al dat het vergeten uit te checken de vervoerders ongeveer € 30 mln oplevert.

De site Geenstijl.nl kwam tot de conclusie dat dat ergens tussen de € 59 mln en € 118 mln zou moeten liggen voor alleen treinreizigers, alleen hebben zij vergeten mee te nemen dat treinreizen geld kosten en dat een deel zijn geld wel terugclaimt.

Nu zou dit de berekening moeten zijn dat de goede richting opgaat qua niet-uitcheckenopbrengst:
Gemiddeld aantal reizigers per station per dag: 4.000 (bron: NS)
Aantal treinstations: 405 (bron: Wikipedia)
Aantal reizigers per dag: 4000 x 405 = 1.620.000 reizigers per dag.
80 % maakt gebruik van de ov-chipkaart: 1.296.000 reizigers per dag.
1 % vergeet uit te checken: 1% x 1.296.000 = 12.960 reizigers per dag
De borg die wordt afgeschreven varieert tussen € 0, € 10 en € 20.
Voor de berekening ga ik uit van een gemiddelde van € 10.
Aanname: gemiddelde ritprijs trein is € 5,-
Verdwenen geld per vergeten uitcheck: 10 - 5 = € 5,-
Opbrengst vergeten uit te checken per dag: 365 x (€ 5 x 12.960) = € 23.652.000
Ongeveer 10 % wordt teruggeclaimd: 10% x € 23.652.000 = € 2.365.200
Totale, jaarlijkse opbrengst van treinreizigers die vergeten uit te checken: € 23.652.000 - € 2.365.200 = € 21.286.800,-

Dit bedrag is dus enkel een schatting van alleen treinreizigers. Hier moeten de resultaten van bus-, tram- en metroreizigers nog bij opgeteld worden.
De resultaten van de berekening van De Telegraaf zullen dus niet ver van de waarheid zitten.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Bericht door Suus »

Die 4000 reizigers zijn zowel in- als uitstappers, je zit dus veel te hoog met je aantal treinreizigers per dag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Bericht door Vinny »

Aanname: gemiddelde ritprijs trein is € 5,-
Dit is een bizarre aanname. De meeste treinreizen zijn (veel) duurder...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Bericht door Freek »

Je vergeet bovendien dat veel reizigers die niet uitchecken verder hebben gereisd dan de borg en dus geld kosten ipv opleveren.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Bericht door Wubbo »

Ik zet ook zo mijn vraagtekens bij het gemiddelde van 10 euro instaptarief. Daarmee ga je er van uit dat het aantal niet-uitcheckers bij reizigers zonder kortingsproduct (20 euro) gelijk is met dat van abonnementshouders (0 euro) en dat is nogal de vraag.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Bericht door fogeltje »

Freek schreef:Je vergeet bovendien dat veel reizigers die niet uitchecken verder hebben gereisd dan de borg en dus geld kosten ipv opleveren.
Dat niet alleen, zelfs als ze minder dan de borg reizen, dan is het nog niet zo dat de klant 10 euro kwijt is. Als ik een treinritje van Eindhoven naar Nijmegen maak en ik vergeet uit te checken, dan "kost" me dat 3 euro, en niet 10 euro. Want 7 euro zou ik sowieso hebben moeten betalen.
"Een touringcar is geen bus"
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Bericht door Tristan »

fogeltje schreef: Dat niet alleen, zelfs als ze minder dan de borg reizen, dan is het nog niet zo dat de klant 10 euro kwijt is. Als ik een treinritje van Eindhoven naar Nijmegen maak en ik vergeet uit te checken, dan "kost" me dat 3 euro, en niet 10 euro. Want 7 euro zou ik sowieso hebben moeten betalen.
Als je mijn bericht met de berekening goed had gelezen, had je gezien dat ik daar weldegelijk rekening mee heb gehouden. In mijn bericht heb ik aangegeven dat geenstijl.nl daar geen rekening mee heeft gehouden en ik dus wel
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Bericht door Ennes »

En van die berekening moeten nog even de reizigers worden afgetrokken die niet hebben ingecheckt (en dat zijn er dagelijks ook heel wat) :wink:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Bericht door Tristan »

Ennes schreef:En van die berekening moeten nog even de reizigers worden afgetrokken die niet hebben ingecheckt (en dat zijn er dagelijks ook heel wat) :wink:
Ook dat heb ik in mijn berekemimg meegenomen
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Bericht door Vinny »

Bovendien kun je toch reizen met 6 en 16 euro positief saldo, of is dat aangescherpt?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Bericht door reisthijs »

Je kan met 6 euro saldo inchecken maar als je dan niet uitcheckt ben je nog steeds 10 euro kwijt.

Wel 4 euro verlies voor TLS als je dat saldo niet meer zou aanvullen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Bericht door Vinny »

Maar als je saldo -4 euro is, dan verdienen de vervoerders toch niets meer? Nu is het wel zo dat je dan een nieuwe kaart moet aanvragen omdat je een abonnement hebt. Dat truucje kun je dus hooguit één keer toepassen, dus dat scheelt weer... :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:
Aanname: gemiddelde ritprijs trein is € 5,-
Dit is een bizarre aanname. De meeste treinreizen zijn (veel) duurder...
Ja daag, zo werkt statistiek niet. Als 90% van de mogelijke reizen meer dan 5,- kost kan het nog best zo zijn dat de gemiddelde treinreis wel €5,- kost.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Bericht door Vinny »

Nee :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Niet uitchecken levert 22,9 miljoen op

Bericht door Tristan »

De Telegraaf zat tien maanden geleden er niet ver naast met € 30 mln:
Ov-chip goudmijn voor vervoerders

AMSTERDAM - Vervoerders als NS, Arriva en Connexxion verdienen kapitalen aan de ov-chipkaart. De bedrijven houden jaarlijks 22,9 miljoen euro over aan reizigers die vergeten uit te checken, blijkt uit berekeningen van het onafhankelijke onderzoeksbureau Panteia.
Lees hier verder...
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Bericht door huibf »

Wasrom checken mensen niet uit? Als ik het ben vergeten dan vraag ik het dus echt wel terug.
Overigens, op lange afstanden in zowel trein als bus loont het om niet uit te checken.
Hoe hebben ze dit berekend?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Bericht door Klaasje »

Vinny schreef:Nee :')
Jawel. Dat je een gemiddelde en een percentielwaarde hebt wil nog niet zeggen dat de cases normaal verdeeld zijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten