meltrain & mb90 on Tour #11: Charleroi (30 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

meltrain & mb90 on Tour #11: Charleroi (30 foto's)

Bericht door Meltrain »

Afgelopen donderdag (15 augustus 2013) gingen mb90 en ik weer eens op stap. Ditmaal ging de tocht naar Charleroi, aangezien het tramnet / prémetronetwerk daar de afgelopen 1,5 jaar behoorlijk uitgebreid is.
Uit praktische overwegingen gingen we met de auto van mb90, welke we neerzetten in Gosselies bij het eindpunt van lijn M3: Faubourg de Bruxelles. Deze halte is zeer eenvoudig te bereiken vanaf de snelweg en er is een P&R.
Afgelopen donderdag was het wel een feestdag in België, dus werd een zondagdienst gereden. Dit betekende dat M1 en M2 elk uur en M3 en M4 elk kwartier reden.
Toen we aankwamen, ging er net een tram weg dus moesten we even wachten.
Even later kwam de volgende tram aan op het eindpunt en deze kon op de foto gezet worden:
Afbeelding

In Gosselies wordt namelijk richting het eindpunt door het dorp gereden en richting Charleroi langs de oostkant van het dorp.
Bij het eindpunt staat de tram staat ruim vijf minuten stil, dus de bestuurders hebben hier 20 minuten pauze in het oude stationsgebouw van de NMVB:
Afbeelding

Toen de bestuurder terugkwam, liepen we naar hem toe en vroegen om een dagkaart van €4. Hij zei dat we die uit een automaat in het stationsgebouw moeten halen en liep even mee om ons te helpen, hetgeen erg aardig was. :D
Echter, wat de bestuurder ook probeerde, het lukte niet om een dagkaart te vinden. :S Daarom zijn we maar naar de eerstvolgende halte gereden, waar (net als op alle haltes van M3) ook een kaartautomaat stond. Deze was echter iets anders, want je kon alleen contant betalen en hier was de dagkaart wel te vinden. De bestuurder hielp ons opnieuw en we konden met ruim 5 minuten vertraging de reis voortzetten.
We reden, via onder meer het laatste deel van de ring, door naar station Charleroi-Sud, wat het hoofdstation van de stad is.
Hier maakte ik de volgende twee foto’s:
Afbeelding

Afbeelding

Hierna liepen we langs de Sambre terug in de richting van de halte Tirou.
Onderweg kon lijn M4 op de foto:
Afbeelding

Ook kwam er een Citea langs als buslijn 86:
Afbeelding

Lijn M3 op de brug over de Sambre:
Afbeelding

Vanaf de brug maakte ik een foto van het uitzicht over de Sambre. Vermoedelijk wordt op de rechteroever een weg aangelegd of vernieuwd:
Afbeelding

Bij de halte Tirou is de uitgang van het prémetrotraject. Hier konden we dus foto’s maken van een tram die uit de tunnel komt.
mb90 zette lijn M3 op de foto…:
Afbeelding

…terwijl ik lijn M2 fotografeerde:
Afbeelding

Vervolgens liepen we door naar het ondergrondse station Parc, waarvandaan we lijn M4 (over een deels nieuw traject) naar het eindpunt Soleilmont namen.
Hier zette mb90 een erg “nuttige” automaat op de foto
Afbeelding

Na een rondje door de keerlus vertrok deze tram weer, hetgeen werd vastgelegd door mb90 (met mij op de achtergrond :P ):
Afbeelding

Niet veel later kwam de volgende tram op lijn M4 er alweer aan, welke kon worden vastgelegd vanaf het viaduct net voor station Soleilmont:
Afbeelding

Hierna liepen we terug naar de halte:
Afbeelding

Alwaar lijn M4 richting Charleroi op de foto kon (met links mb90 :P):
Afbeelding

Hierna wilden we over het viaduct naar het andere spoor lopen om daar de tram richting Soleilmont op de foto te zetten. Ik was net op de trap, toen ik deze tram hoorde aankomen, dus liep ik maar terug het perron op:
Afbeelding

Helaas lukte het mb90 net niet om deze tram te fotograferen, terwijl hij dat wel wilde. Aangezien ik nog wat foto’s wilde maken op station Marabout, besloten we tot het volgende: ik nam de eerstvolgende M4 naar Marabout, terwijl mb90 op Sart-Culpart bleef en een tram later zou nemen.
Dus terwijl mb90 deze foto maakte…:
Afbeelding

… maakte ik een foto van het stationsgebouwtje van Marabout, wat te mooi is voor de omgeving:
Afbeelding

In het station van Marabout hangen enkele beschilderde tegeltjes, waaronder deze:
Afbeelding

Nadat ik een kwartier had doorgebracht op station Marabout kwam lijn M4 richting Charleroi er weer aan, met daarin mb90. We gingen mee tot de halte Ouest, alwaar we overstapten op lijn M3 richting Gosselies. Weliswaar konden we ook al op station Beaux-Arts overstappen op lijn M3, maar we vonden het leuk om de ondergrondse keerlus bij station Beaux-Arts nog eens te berijden. :P
Op de heenweg hadden we al gezien dat lijn M3 een groot hoogteverschil overbrugt, dus we stapten uit bij de halte La Planche om eens een foto te maken.
Met 30x inzoomen lukte het om de tegemoetkomende tram en de tran waar we net uitstapten samen te fotograferen bij de eerstvolgende halte :P :
Afbeelding

M3 richting Charleroi onderaan de heuvel:
Afbeelding

Met de volgende tram gingen we twee haltes verder tot bovenaan de heuvel, om daar de tram erna te fotograferen wanneer die de heuvel op zou komen.
Eerst kwam echter een bus op weg naar de stelplaats Jumet langs:
Afbeelding

Niet veel later kwam de volgende M3 naar Gosslies eraan. mb90 stond aan de ene kant van de baan…:
Afbeelding

… en ik aan de andere kant:
Afbeelding

Met deze tram gingen we weer naar het eindpunt Faubourg de Bruxelles. Onderweg keken we of we nog andere mooie of bijzondere fotolocaties zagen, maar die waren er niet echt.
Bij het eindpunt konden wel een witte en een gele tram achter elkaar op de foto:
Afbeelding

Die gele tram stond daar overigens al de hele dag.
Toen de tram weer wegging richting Charleroi, kon deze op de foto gezet worden terwijl hij langs het voormalige stationsgebouw reed:
Afbeelding

Inmiddels was de volgende tram alweer in aantocht en die wilde we ook nog op de foto zetten. mb90 bleef in de buurt van het eindpunt…:
Afbeelding

… terwijl ik iets verder liep:
Afbeelding

De achterkant van deze tram:
Afbeelding

Hierna liepen we weer terug naar de auto om terug naar huis te gaan, echter niet voordat we Belgische frieten hadden gegeten.
We besloten daarom binnendoor richting Brussel te rijden, in de hoop een frietkot tegen te komen.
Helaas lukte dat niet, dus reden we door naar Essen, waar mb90 nog een adresje had. ;) Met de friet reden we vervolgens naar het station van Essen, alwaar we de friet opaten.
Hierbij kon ik nog wel de extra IC Roosendaal – Antwerpen op de foto zetten:
Afbeelding

Vervolgens reden we via Roosendaal en de Hoeksche Waard weer terug richting Rotterdam en waren we rond 18:00 weer thuis.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: meltrain & mb90 on Tour #11: Charleroi (30 foto's)

Bericht door julsteren »

Erg leuk verslag, mooi om een keer wat van dit aparte metronetwerk te zien. :)
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: meltrain & mb90 on Tour #11: Charleroi (30 foto's)

Bericht door Milco »

Mooi verslag zo, vooral met die trams op de helling :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: meltrain & mb90 on Tour #11: Charleroi (30 foto's)

Bericht door Karl »

Leuk om te zien. Wat een mormels. Rijden die dingen nog een beetje comfortabel? Als ik de ligging van de rails op sommige foto's zie dan heb ik m'n twijfels bij de stabiliteit...
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: meltrain & mb90 on Tour #11: Charleroi (30 foto's)

Bericht door Anne »

Altijd leuke lijntjes. Maar mijn favoriet is nog altijd het echte buurtspoor tussen Petria en Monument.

Was die dag ook in de regio want de ASVi had een intensieve dienstregeling op de lijntjes rond en door Thuin.
Dit is het jaarlijkse festival met Maria Hemelvaart en het nabij gelegen weekeinde.
Er rijdt dan een grote keuze aan materieel.

Afbeelding
Afbeelding

EN........op het depotterrein was dit jaar een "frietkot" *O*
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: meltrain & mb90 on Tour #11: Charleroi (30 foto's)

Bericht door Ardan »

Leuk om te zien hoe de boel er nu uitziet, zeker in vergelijking met enkele jaren geleden toen het maar een triest zooitje was..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: meltrain & mb90 on Tour #11: Charleroi (30 foto's)

Bericht door Suus »

Karl schreef:Leuk om te zien. Wat een mormels. Rijden die dingen nog een beetje comfortabel? Als ik de ligging van de rails op sommige foto's zie dan heb ik m'n twijfels bij de stabiliteit...
De trams opzich zijn comfortabel, maar de "wegligging" van de trams is op sommige plekken misselijkmakend (vooral als de trams erg hard rijden)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: meltrain & mb90 on Tour #11: Charleroi (30 foto's)

Bericht door Michael »

Leuk verslag :D
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: meltrain & mb90 on Tour #11: Charleroi (30 foto's)

Bericht door Etienne »

Leuk verslag met leuke foto's :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: meltrain & mb90 on Tour #11: Charleroi (30 foto's)

Bericht door isadora »

Heel fraai. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: meltrain & mb90 on Tour #11: Charleroi (30 foto's)

Bericht door Michael 1988 »

Jullie hebben wel erg vaak tramstel 7428 op de foto gezet ;). Wel een leuk verslag overigens :pos: .
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: meltrain & mb90 on Tour #11: Charleroi (30 foto's)

Bericht door Srananbloke »

Leuk verslag! Charleroi staat al jaren hoog op mijn verlanglijstje om te bezoeken. Fijn dat er tot die tijd regelmatig updates van dit aparte netwerk verschijnen :)
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten