mb90 in der Schweiz #1: Klein Matterhorn & Gornergrat (41)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 in der Schweiz #1: Klein Matterhorn & Gornergrat (41)

Bericht door mb90 »

Van 29 juli t/m 12 augustus was ik in het Zwitserse Brig. Hier zijn een aantal OV-gerelateerde (soms in het wat meer –of mindere mate) ritjes gemaakt. In 4 delen laat ik die ritjes zien.

Voor deel 1 gaan we terug naar woensdag 31 juli. Toen was het heerlijk weer en dus een mooie kans om naar de Klein Matterhorn en de Gornergrat te gaan. Om naar die 2 toppen te gaan moest ik naar Zermatt. Een toeristisch dorpje wat autoloos is en dus alleen bereikbaar is per trein. Ondanks dat de auto mee was, besloot ik om de hele rit vanaf Brig per trein te doen. Met de Matterhorn Gotthard Bahn dus (MGB). Op sommige trajecten heeft dit treintje een tandradsysteem, wat ik later op de dag overigens nog vaker zou zien, zoals hier bij Stalden:
Afbeelding

Daar zijn ook deze 2 fraaie bruggen te zien, ook mooi om overheen te rijden overigens:
Afbeelding

Na een rit van zo’n 5 kwartier kwam ik rond kwart over 9 in het dus autoloze Zermatt:
Afbeelding

Alleen elektrische voertuigen rijden er rond (en je soms bijna voor je sokken…). Vanaf het station liep ik meteen richting de gondel richting de Klein Matterhorn. De Matterhorn zelf is in het dorp niet te missen:
Afbeelding

Daarna kocht ik het kaartje naar de top en kon de rit beginnen. Na de eerste halte had ik de gondel al voor mijzelf en dus was er alle ruimte voor wat foto’s. 8-) Al snel werd Zermatt toen kleiner:
Afbeelding

En de Matterhorn blijft telkens in beeld:
Afbeelding

Onderweg was de gondel voor mij wat dichterbij te fotograferen. Je kan er met max 6 mensen in:
Afbeelding

Vanaf zo’n meter of 2500 kwam de eeuwige sneeuw ook al tevoorschijn:
Afbeelding

Na een klein half uurtje in deze gondel kwam ik bij het eindstation van deze gondel. Het op 2933 meter hoog liggende Trockener Steg. Ook hier is er weer een fraai uitzicht op de Matterhorn:
Afbeelding

Het lijkt hier een beetje op een maanlandschap. Je hebt hier ook bruingekleurde bergtoppen:
Afbeelding

De volgende en laatste gondel naar boven is een stuk groter. Deze gaat ieder kwartier en er kunnen zo’n 100 mensen (volgens mij) mee:
Afbeelding

Eenmaal boven op 3883 meter was er een werkelijk schitterende witte wereld met ook een geweldig uitzicht onder een strakblauwe lucht. 8-) Eerst de piste:
Afbeelding

Dan vanaf het uitzichtpunt, naar het westen:
Afbeelding

Naar het noorden met ergens in het dal Zermatt:
Afbeelding

Naar het oosten met de niet te missen Breithorn (waar ook de nodige bergbeklimmers te vinden waren):
Afbeelding

En weer terug naar het zuiden met weer de piste:
Afbeelding

Ook hier is de Matterhorn weer te zien, alleen nu vanaf een andere kant:
Afbeelding

Daarna heb ik nog even een uurtje op de piste rondgehangen en genoten van het uitzicht in het heerlijke zonnetje. Ik zat daar uit de wind en dat was ondanks de temperatuur van 0 graden goed te doen in een t-shirtje:
Afbeelding

Het liep toen tegen twaalven en toen vond ik het wel weer tijd om weer naar beneden te gaan. Na weer de grote gondel had ik weer een kleine gondel voor mijzelf met o.a. dit uitzicht:
Afbeelding

En toen kwam rechts een deel van de Gornergratgletscher in beeld. De gletscher die ik straks na een rit met de Gornergratbahn dichterbij ga bekijken:
Afbeelding

Na weer een half uurtje kwam Zermatt weer goed in zicht en zag ik weer bomen van dichtbij:
Afbeelding

In Zermatt rijden dus elektrische voertuigen. Hier een voertuigje op de ‘Rote Linie’:
Afbeelding

Dan de Gornergratbahn. Een tandradtreintje naar de 3089 meter hoge Gornergrat. Een hoogteverschil dus van zo’n 1500 meter. Onderweg is op het eerste deel (tussen de bomen dus) dit meestal het uitzicht:
Afbeelding

Via een lange lawinegalerij…:
Afbeelding

…kwam weer de Matterhorn in beeld:
Afbeelding

Na dit laatste steile stukje:
Afbeelding

Was het eindpunt daar, de Gornergrat met hier de trein langs het perron:
Afbeelding

Met dit keer ook een foto van het bordje met daarbij ook de hoogte van 3089 meter:
Afbeelding

Nadat ik het station uitliep was meteen de prachtige gletscher te zien. Hier te zien in 3 verschillende foto’s van links naar rechts over de gletscher:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het was hier al voor mijn gevoel nog lekkerder dan op de Matterhorn. De thermometer liet dat ook zien. Het was 10 grader warmer en er was nog wat minder wind 8-):
Afbeelding

Toen had het treintje genoeg gezien op deze hoogte en daarom vertrok deze weer terug naar Zermatt:
Afbeelding

Daarna ben ik nog verder rond gaan lopen rondom het station. Tussendoor kwam er weer een treintje binnen. Dit was wel een nieuwer model:
Afbeelding

Hier op de terugweg van dit treintje is dit treintje wat dichterbij te zien. Rechts liggen ook wat pakketten met sneeuwresten. Ze lagen wel flink weg te druppelen wat de kwaliteit niet ten goede kwam (een sneeuwbal maken lukte in tegenstelling tot de Matterhorn hier niet). Wel gaf het een leuk beeld met links het treintje:
Afbeelding

Nog een stukje lager was het hele station Gornergrat ook goed te zien:
Afbeelding

Na opnieuw een nieuwer treintje:
Afbeelding

Was het aan de andere kant van het station nog tijd voor een panoramafoto richting het noorden:
Afbeelding

En dat was ook meteen de laatste foto van hierboven. Onderweg hierheen zag ik nog een fraaie waterval, maar omdat ik aan de ‘verkeerde kant’ zat, kwam er geen foto. De terugweg zorgde ik ervoor dat ik er wel goed voor zat en zo kwam deze foto van die waterval tot stand:
Afbeelding

Nadat ik weer terug was in Zermatt was de oversteek naar het grote treinstation zo gemaakt en stond de trein al klaar. Dat bleek overigens pas later, want de trein naar Visp stond eerst lange tijd aangegeven op een ander spoor dan waar dit treintje al klaar stond:
Afbeelding

Na een uur kwam ik in Visp en kon ik mooi even wat eten. Na de maaltijd kwam de IR vanuit Geneve net binnengereden en kon ik dus meteen verder terug naar Brig waar ik uit kon gaan rusten na deze mooie dag. :)
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: mb90 in der Schweiz #1: Klein Matterhorn & Gornergrat (4

Bericht door julsteren »

Leipe trip, mooie foto's, helemaal top mb90 ! :) :)
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: mb90 in der Schweiz #1: Klein Matterhorn & Gornergrat (4

Bericht door Timon91 »

Schitterende foto's, ik ben benieuwd naar de rest! Zermatt ben ik lang geleden ook wel eens geweest, maar toen lang niet zoveel gezien als jij. Die kabelbanen zijn niet bepaald goedkoop :(
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: mb90 in der Schweiz #1: Klein Matterhorn & Gornergrat (4

Bericht door Ardan »

Wat blijft Zwitserland toch prachtig.. al was de laatste keer dat ik er was 14 jaar terug, it still brings back memories :)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90 in der Schweiz #1: Klein Matterhorn & Gornergrat (4

Bericht door Meltrain »

Heel mooi verslag. :D En de foto's zijn werkelijk schitterend.
Toen had het treintje genoeg gezien op deze hoogte en daarom vertrok deze weer terug naar Zermatt:
http://tinypic.com/view.php?pic=m8jz12&s=5
Op de foto is rechts ook nog een spoortje te zien. Leidde dat nog ergens heen of was het doodlopend.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: mb90 in der Schweiz #1: Klein Matterhorn & Gornergrat (4

Bericht door Milco »

Wat gaaf zeg! Wauw! En die bergen... :o Mooi verslag! :pos:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: mb90 in der Schweiz #1: Klein Matterhorn & Gornergrat (4

Bericht door isadora »

Doet mijn Zwitsers hart sneller kloppen uiteraard.
Was er ergens in de begin jaren '90 ook.
Volgens mij ben ik toen vanaf het station nog met een kabelbaan verder gegaan.

Schitterende reportage. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: mb90 in der Schweiz #1: Klein Matterhorn & Gornergrat (4

Bericht door Michael »

Leuk verslag. Ben in Juli ook nog in Zwitserland geweest en ben ook in Brig geweest.
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: mb90 in der Schweiz #1: Klein Matterhorn & Gornergrat (4

Bericht door Etienne »

Leuk verslag, blijft elke keer weer een mooi gebied.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: mb90 in der Schweiz #1: Klein Matterhorn & Gornergrat (4

Bericht door Thom91 »

Oeh, tripje voor over twee jaar. Ik heb afgelopen zomer twee weken bergbeklommen in de Oostalpen in Oostenrijk, maar dit ziet er ook wel erg mooi uit.
Komt wel goed schatje.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: mb90 in der Schweiz #1: Klein Matterhorn & Gornergrat (4

Bericht door Ronald »

Heel mooi, die Klein Matterhorn ben ik een paar jaar geleden geweest, ik had toen net zo mooi weer als jij 8-)
De Gornergrat heb ik vorig jaar 's winters gedaan, toen was het wel wat frisser. Ik zat toen ook in Brig, zeer goede uitvalsbasis voor mooie tripjes. Benieuwd naar de rest :Y
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 in der Schweiz #1: Klein Matterhorn & Gornergrat (4

Bericht door mb90 »

Timon91 schreef:Zermatt ben ik lang geleden ook wel eens geweest, maar toen lang niet zoveel gezien als jij. Die kabelbanen zijn niet bepaald goedkoop :(
Dat klopt, de rit naar de Klein Matterhorn was dacht ik 80 franc en die naar de Gornergrat 66 franc. Dat is samen ongeveer 120 euro, al had ik dat er dit keer wel voor over.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten