Openttd
Re: Openttd
Weer een beetje met mijn grote map aan het spelen geweest. De Dutch Additions en Dutch Tracks toegevoegd, dus even flink aan het ombouwen geweest. Hier een paar plaatjes.
1. Om te beginnen nog even een plattegrond van de map. In het midden is duidelijk het hoofdstedelijk gebied te zien. Er zijn nog steeds een aantal 'stompjes' te zien vanaf het centrum, dat zijn lijnen die nog doorgetrokken moeten worden. Ook een lijn langs de Noord-Oost kust staat nog op het programma.
2. Dit is nog een groot knooppunt ten westen van de hoofdstad Enschede. Hier vertakt de hoofdlijn zich naar het noorden, 4-sporig richting Almelo. Het hoofdstation van Heerhugsdijk is tegelijkertijd een kruisingsstation voor de S-Bahn (de blauwe daken. IC-treinen razen over de middensporen door het station heen, alleen de stoptreinen stoppen er. Rechtsonder is een aftakking te zien vanaf de hoofdas richting het ringspoor, waar het uiteindelijk ook weer van aftakt richting 2 andere takken. Excuus voor de timing van het shot, er staan alleen kopjes van treinen aan de rand...
3. Hier een station bij een splitsing van de lijn, met daarbij een ertsstation. De ertstrein wordt getrokken door 2 BR250 locs. Een trein bestaande uit 3x Plan V komt het station binnen rijden om te halteren.
4. Zoals eerder vermeld is het noordelijke deel van de map niet geëlectrificeerd. Het station hieronder, met een stationsgebouw als Delft, is de grens. Het ligt een stuk boven Enschede, aan een aftakking van de Oos-West hoofdlijn. Er zijn IC-s die via Enschede hier eindigen (gereden met VIRM). IC's vanaf Enschede naar steden op het noordelijke deel worden gereden met V160 met IC-rijtuigen en door de hier zichtbare VT-11. Verder rijden er nog electrische Dosto's, BR614 DMU's, GTW combinaties en SLT. Een bonte verzameling dus!
5. Een kopstation aan een zijlijntje in het noordelijke gebied. De dienst wordt uitgevoerd door V160 locomotieven in Trek-duwopstelling met Dosto's. De bovenste trein verlaat het station getrokken, terwijl de onderste geduwd binnen komt. Enkel de basisvoorzieningen zijn aanwezig, zoals kaartautomaten en fietsenstallingen.
1. Om te beginnen nog even een plattegrond van de map. In het midden is duidelijk het hoofdstedelijk gebied te zien. Er zijn nog steeds een aantal 'stompjes' te zien vanaf het centrum, dat zijn lijnen die nog doorgetrokken moeten worden. Ook een lijn langs de Noord-Oost kust staat nog op het programma.
2. Dit is nog een groot knooppunt ten westen van de hoofdstad Enschede. Hier vertakt de hoofdlijn zich naar het noorden, 4-sporig richting Almelo. Het hoofdstation van Heerhugsdijk is tegelijkertijd een kruisingsstation voor de S-Bahn (de blauwe daken. IC-treinen razen over de middensporen door het station heen, alleen de stoptreinen stoppen er. Rechtsonder is een aftakking te zien vanaf de hoofdas richting het ringspoor, waar het uiteindelijk ook weer van aftakt richting 2 andere takken. Excuus voor de timing van het shot, er staan alleen kopjes van treinen aan de rand...
3. Hier een station bij een splitsing van de lijn, met daarbij een ertsstation. De ertstrein wordt getrokken door 2 BR250 locs. Een trein bestaande uit 3x Plan V komt het station binnen rijden om te halteren.
4. Zoals eerder vermeld is het noordelijke deel van de map niet geëlectrificeerd. Het station hieronder, met een stationsgebouw als Delft, is de grens. Het ligt een stuk boven Enschede, aan een aftakking van de Oos-West hoofdlijn. Er zijn IC-s die via Enschede hier eindigen (gereden met VIRM). IC's vanaf Enschede naar steden op het noordelijke deel worden gereden met V160 met IC-rijtuigen en door de hier zichtbare VT-11. Verder rijden er nog electrische Dosto's, BR614 DMU's, GTW combinaties en SLT. Een bonte verzameling dus!
5. Een kopstation aan een zijlijntje in het noordelijke gebied. De dienst wordt uitgevoerd door V160 locomotieven in Trek-duwopstelling met Dosto's. De bovenste trein verlaat het station getrokken, terwijl de onderste geduwd binnen komt. Enkel de basisvoorzieningen zijn aanwezig, zoals kaartautomaten en fietsenstallingen.
Re: Openttd
Ze hebben het wel realistisch gehouden moet ik zeggen.
De Fyra is nogal storingsgevoelig :Y maar de GTW is dat ook met onderhoud om de 50 dagen 56x rituitval...
De Fyra is nogal storingsgevoelig :Y maar de GTW is dat ook met onderhoud om de 50 dagen 56x rituitval...
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: Openttd
Ik zet breakdowns altijd uit. Gezeik.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Openttd
Oplossing voor trage treintjes is trouwens http://wiki.openttd.org/Advanced_Settin ... tion_model - M'n 1500 Eloc met 5 rijtuigen rijdt dan gewoon weer 130 door een tunnel.
Re: Openttd
Weer eens wat screens,
Jupiler Brouwerij,
Hier gaat het bier naartoe om in een stoomtram geladen te worden, let wel op dit is het jaar 1915. Het godendrankje komt uiteindelijk bij een Hotel terecht.
Kruising tussen de goederenlijnen,het enige passagiersvervoer tot nu toe is een tram vanaf dat stadje naar een hotel toe.
Boerenbedrijven.
Jupiler Brouwerij,
Hier gaat het bier naartoe om in een stoomtram geladen te worden, let wel op dit is het jaar 1915. Het godendrankje komt uiteindelijk bij een Hotel terecht.
Kruising tussen de goederenlijnen,het enige passagiersvervoer tot nu toe is een tram vanaf dat stadje naar een hotel toe.
Boerenbedrijven.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: Openttd
10 jaar later, in 1925 werden alle behalve 2 treinen elektrisch,
Ook gaat er een cruiseship naar dit dorpje toe.
Ook gaat er een cruiseship naar dit dorpje toe.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: Openttd
We gaan gewoon verder,
Het is nu 1933.
Lange-afstands sneltreinen en lokale treinen doen hun intrede:
Helemaal links ligt de plaats waar alles begon.
Overal liggen hier main lines.
Helemaal naar onderen loopt de vervanging van het cruiseship, die was onrendabel en is nu een sneltrein met stoomtractie geworden.
Het is nu 1933.
Lange-afstands sneltreinen en lokale treinen doen hun intrede:
Helemaal links ligt de plaats waar alles begon.
Overal liggen hier main lines.
Helemaal naar onderen loopt de vervanging van het cruiseship, die was onrendabel en is nu een sneltrein met stoomtractie geworden.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: Openttd
Volgende gedeelte,
1934, een stoomtram rijdt door de straten van Brunshausen.
In 1936 kwamen er snelle vrachtlokomotieven op stoomtractie, dus op alle spoorlijnen ging de waslijn eraf, alles rijdt nu weer op stoom, hier rijdt een sneltrein en een stoptrein door het bos.
1934, een stoomtram rijdt door de straten van Brunshausen.
In 1936 kwamen er snelle vrachtlokomotieven op stoomtractie, dus op alle spoorlijnen ging de waslijn eraf, alles rijdt nu weer op stoom, hier rijdt een sneltrein en een stoptrein door het bos.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: Openttd
Dus eerst deed je zonder waslijn, daarna ombouwen met, vervolgens ombouwen zonder... En dan nog een keer als er nog alleen e-locs te krijgen zijn
Re: Openttd
Haha, ja klopt, maar het gaat erom wat ik mooi vind, maar goed, we gaan verder.
1942, de oorlog is in volle gang. Het dorpje uit de derde screen van de eerste post in deze reeks is inmiddels uitgegroeid tot een bruisende stad, en de eerste dieseloc's komen ook al in beeld.
@microshit, er is nog wel een waslijn over, die is hier te zien. Er rijden locs overheen die 160 km/h kunnen, er zijn 3 locs met ieder 3 rijtuigen en een postwagen.
1942, de oorlog is in volle gang. Het dorpje uit de derde screen van de eerste post in deze reeks is inmiddels uitgegroeid tot een bruisende stad, en de eerste dieseloc's komen ook al in beeld.
@microshit, er is nog wel een waslijn over, die is hier te zien. Er rijden locs overheen die 160 km/h kunnen, er zijn 3 locs met ieder 3 rijtuigen en een postwagen.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: Openttd
1952, wegens de onrendabelheid van 3 treinen op de relatie Salzbrücken - Ingolshaven zijn er 2 van de drie treinen geschrapt op dat traject.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: Openttd
Station Brunshausen in 1955.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: Openttd
Brunshausen in 1962, een ringlijn is aangelegd.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: Openttd
Ringlijnen in zulke kleine steden zijn nutteloos en hebben echt totaal geen doel. Het levert ook nog eens bijna geen centen op.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Openttd
Met goedkoper vervoer zoals tram en bus bereik je hetzelfde. Twee bushaltes, een bus heen en weer laten rijden en binnen no-time heb je een behoorlijke stad.
Bij stedenontwikkeling zijn er twee/drie dingen die de ontwikkeling kunnen remmen:
- In het tropische en artische klimaat moeten sneeuwsteden voedsel en woestijnsteden water en voedsel hebben om te groeien.
- Het spel kenmerkt sommige steden als groeisteden (staat ook in de stadeigenschappen weergeven), als een stad een groeistad is groeit deze veel gemakkelijker dan een stad waar het volledig op je eigen vervoersysteem wordt gebaseerd.
- Last but nog least: het wegenpatroon van de stad zit zichzelf in de weg bij de groei: ik merk dat steden die geen rasterpatroon hebben zo rond de 70.000 inwoners vaak volledig in zichzelf stikken door het wegennet terwijl een groeistad met een raster (bij voorkeur 3x3) zonder problemen 400.000-500.000 inwoners kan omvatten. Het worden dan gigantische steden waar fabrieken andere plaatsen dan volledig in verdrinken en zelfs door verdwijnen, maar je bent altijd verzekerd van een grote vervoersvraag.
Soms wil ik steden een bepaalde kant uit laten groeien, dat kan je sturen door rails te bouwen met seinen worden geen overwegen en bruggen over gebouwd) of door land op te kopen.
Bij stedenontwikkeling zijn er twee/drie dingen die de ontwikkeling kunnen remmen:
- In het tropische en artische klimaat moeten sneeuwsteden voedsel en woestijnsteden water en voedsel hebben om te groeien.
- Het spel kenmerkt sommige steden als groeisteden (staat ook in de stadeigenschappen weergeven), als een stad een groeistad is groeit deze veel gemakkelijker dan een stad waar het volledig op je eigen vervoersysteem wordt gebaseerd.
- Last but nog least: het wegenpatroon van de stad zit zichzelf in de weg bij de groei: ik merk dat steden die geen rasterpatroon hebben zo rond de 70.000 inwoners vaak volledig in zichzelf stikken door het wegennet terwijl een groeistad met een raster (bij voorkeur 3x3) zonder problemen 400.000-500.000 inwoners kan omvatten. Het worden dan gigantische steden waar fabrieken andere plaatsen dan volledig in verdrinken en zelfs door verdwijnen, maar je bent altijd verzekerd van een grote vervoersvraag.
Soms wil ik steden een bepaalde kant uit laten groeien, dat kan je sturen door rails te bouwen met seinen worden geen overwegen en bruggen over gebouwd) of door land op te kopen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Openttd
Overwegen zijn juist goed voor je stad, want daarlangs breidt de stad zich uit. Je kan beter voorkomen dat bussen en trams over die verbindingen gaan door efficiënte routes te plannen met bruggen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Openttd
De plaats waar het begon.
Halve ringlijn.
Een stadsregio.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39194
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Openttd
Ik heb juist gemerkt dat steden zich vooral over overwegen uitbreiden met bebouwing in een lage dichtheid (alleen lage huizen bv.) die verder weinig vervoersvraag opleveren. Een stukje spoor ondertunnelen doet daar wonderen, over het algemeen gaat de stad daar dan al vrij snel overheen groeien met hoogbouw e.d. waardoor je meer reizigers krijgt.deadlock schreef:Overwegen zijn juist goed voor je stad, want daarlangs breidt de stad zich uit. Je kan beter voorkomen dat bussen en trams over die verbindingen gaan door efficiënte routes te plannen met bruggen.
Bussen helpen inderdaad ook goed om veel vervoer te krijgen. Ik heb in de opbouw van m´n huidige mega-savegame diverse steden gehad waar eerst één station was met een dekkend busnetwerk door de hele stad heen. In veel gevallen zijn later die bushaltes aan de randen samengevoegd met een nieuw treinstation.
Overigens werkt een ringspoorbaan wel weer goed qua vervoer en opbrengsten als je ´m niet puur voor stadsvervoer gebruikt. Heb zelf een aantal flink drukke in m´n netwerk waar dan bv. één of twee stedelijke treintjes overheen rijden en verder nog een frequente dienst met treinen naar steden in de omgeving die op diverse punten in de ring aftakken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Openttd
En dat is juist de bedoeling van mijn huidige half-ring om Brunshausen.Daniel schreef: Overigens werkt een ringspoorbaan wel weer goed qua vervoer en opbrengsten als je ´m niet puur voor stadsvervoer gebruikt. Heb zelf een aantal flink drukke in m´n netwerk waar dan bv. één of twee stedelijke treintjes overheen rijden en verder nog een frequente dienst met treinen naar steden in de omgeving die op diverse punten in de ring aftakken.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: Openttd
Zessporige kopstations verlaagd bouwen lost dat probleem op. In tunnels kan je geen seinen plaatsen en ik heb een seinverdichting van 1 sein per square nodig en vier sporen omdat ik simpelweg teveel treinen heb rijden. Als je die in een -1 ten opzichte van de stad legt kan je er zoveel bruggen overheen leggen als je wilt.Daniel schreef:Ik heb juist gemerkt dat steden zich vooral over overwegen uitbreiden met bebouwing in een lage dichtheid (alleen lage huizen bv.) die verder weinig vervoersvraag opleveren. Een stukje spoor ondertunnelen doet daar wonderen, over het algemeen gaat de stad daar dan al vrij snel overheen groeien met hoogbouw e.d. waardoor je meer reizigers krijgt.
Ik begin altijd met bussen want het zorgt voor broodnodige en stabiele inkomsten. Ik heb ze na een paar jaar wel op automatisch vervangen staan want anders kan ik 80 van die kleredingen tegelijkertijd vervangen.Bussen helpen inderdaad ook goed om veel vervoer te krijgen. Ik heb in de opbouw van m´n huidige mega-savegame diverse steden gehad waar eerst één station was met een dekkend busnetwerk door de hele stad heen. In veel gevallen zijn later die bushaltes aan de randen samengevoegd met een nieuw treinstation.
Ik begin meestal met een dubbelsporige ringlijn niet al te ver van de rand van de kaart (meestal 1024x1024 of 2048x2048), nadat ik enkele basisinkomsten en een hoofdstad heb uitgezocht, en kies daar industrieën en grote steden uit die ik langzamerhand met elkaar verbind. Dan bouw ik dat uit en al snel heb je viersporigheid nodig, vooral met verschillende materieeltypen die rondrijden.Overigens werkt een ringspoorbaan wel weer goed qua vervoer en opbrengsten als je ´m niet puur voor stadsvervoer gebruikt. Heb zelf een aantal flink drukke in m´n netwerk waar dan bv. één of twee stedelijke treintjes overheen rijden en verder nog een frequente dienst met treinen naar steden in de omgeving die op diverse punten in de ring aftakken.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Openttd
Een screen! Uit 1976.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: Openttd
Aan de pixels te zien eerder uit 1986 :herp:
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Openttd
*te diep ingezoomd*
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: Openttd
Dat is mijn idee ook, en dus begin ik er niet aan .Thom91 schreef:Ik vind OpenTTD te ingewikkeld...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 110 gasten