NS:Werkzaamheden eerder communiceren niet klantvriendelijker

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

NS:Werkzaamheden eerder communiceren niet klantvriendelijker

Bericht door Daniel »

NS:Werkzaamheden eerder communiceren niet klantvriendelijker
Geplaatst op: woensdag 21 augustus 2013 19:38
Laatst bijgewerkt: woensdag 21 augustus 2013 19:40


Reizigersorganisatie Rover wil dat werkzaamheden eerder gecommuniceerd worden. Nu worden de werkzaamheden in het algemeen twee weken van te voren bekend gemaakt. Volgens NS zijn reizigers daar echter niet mee gebaat, omdat de informatie dan mogelijk nog kan wijzigen.
"Het leeuwendeel van de reizigers vraagt een reisadvies binnen een periode van twee weken. Die reizigers krijgen bij hun reisadvies direct de juiste informatie over de werkzaamheden. Als we langer van te voren werkzaamheden gaan communiceren wordt de lijst werkzaamheden onoverzichtelijk, daar is de reiziger niet bij gebaat" stelt NS woordvoerder Stan Hoen.
Lees verder | Dossier Storingen in de treindienst | Meer nieuws over Storingen in de treindienst
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: NS:Werkzaamheden eerder communiceren niet klantvriendeli

Bericht door huibf »

Inderdaad. Rover moet niet zeuren. De incidentele reizigers kijkt sowiso niet naar die info. Als ze al info raadplegen....
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS:Werkzaamheden eerder communiceren niet klantvriendeli

Bericht door Daniel »

Ik zou eerder zeggen NS moet niet zeuren. De reizigers die wel kijken kunnen echt wel omgaan met info waarin de gevolgen nog niet zichtbaar zijn. Als er al iets het onduidelijk maakt zijn het wel de cryptogrammen die NS nu plaatst.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: NS:Werkzaamheden eerder communiceren niet klantvriendeli

Bericht door WSM »

Hoezo onjuiste info? Als ik nu een reisadvies opvraag voor morgen is de kans ook groot dat het niet klopt. Immers zorgen NS en Prorail voor vele vertragingen door de storingen als gevolg van de brakke spullenboel en de hobby-roosters die het personeel erop nahoudt. Misschien moeten we ook maar de reisplanner alleen reizen van binnen het eerstkomende uur laten tonen?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: NS:Werkzaamheden eerder communiceren niet klantvriendeli

Bericht door Karl »

Als we langer van te voren werkzaamheden gaan communiceren wordt de lijst werkzaamheden onoverzichtelijk
Als je niet wil, dan lukt het ook niet. -o-

Je kan toch een kalendertje maken waarin je een tijdvak kiest en dan binnen dat tijdvak de werkzaamheden toont. Ik vind het ontzettend irritant dat NS werkzaamheden pas laat bekend maakt. Persoonlijke frustratie: twee keer heb ik voor eind november een evenement georganiseerd waarbij deelnemers (zo'n 200) voornamelijk met OV komen. Dan is het fijn om te weten of het dichtsbijzijnde station wel of niet bereikbaar is. Natuurlijk kan er altijd een ongeval gebeuren of iets dergelijks, maar het is fijn om al iets uit te kunnen sluiten. Ander voorbeeld: hotelletje willen boeken voor over een maand (weekend A of B), dan is het prettig om te weten of je één weekend dankzij NS/ProRail wel of niet kan uitsluiten.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: NS:Werkzaamheden eerder communiceren niet klantvriendeli

Bericht door ODRAIL »

Mijn mening is dat de NS de info van de werkzaamheden eerder moet communiceren naar de reiziger tot. Zelf heb ik een brief van prorail die de buurtbewoners van een project (brief is van 2009) informeert over werkzaamheden. En die brief was een planning van van drie - vier maanden vooruit.

De NS heeft de info ook van prorail neem ik aan, dus het is echt een NS aangelegenheid wat communicatie betreft.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS:Werkzaamheden eerder communiceren niet klantvriendeli

Bericht door Vinny »

Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS:Werkzaamheden eerder communiceren niet klantvriendeli

Bericht door Suus »

KM46 schreef:Mijn mening is dat de NS de info van de werkzaamheden eerder moet communiceren naar de reiziger tot. Zelf heb ik een brief van prorail die de buurtbewoners van een project (brief is van 2009) informeert over werkzaamheden. En die brief was een planning van van drie - vier maanden vooruit.

De NS heeft de info ook van prorail neem ik aan, dus het is echt een NS aangelegenheid wat communicatie betreft.
ProRail weet 3-4 maanden van tevoren wel wat ze gaan doen, maar dan begint het maken van een aangepaste treindienst pas. Zesentwintig weken van te voren worden de werkzaamheden en evenementen besproken die invloed hebben op de dienstregeling. Op basis daarvan wordt een concept gemaakt. De haalbaarheid daarvan wordt getoetst tussen 20 en 15 weken van te voren, waarna tussen 14 en 11 weken van te voren een definitief voorstel wordt gemaakt voor een dienstregelingsaanpassing. In de 10e en 9e week van tevoren worden alle dienstregelingsaanpassingen bij elkaar samengevoegd en doorgestuurd naar dagplan. Daarna komen er nog nog allerlei kortetermijnzaken en herstelopdrachten overeen, uiteindelijk is drie weken van te voren definitief te zeggen hoe de dienstregeling wordt aangepast en op dat moment moet reisinfo daar een zinnig verhaal voor de klant van zien te maken. En ook in die drie laatste weken kunnen er nog weer dingen veranderen, daar komen helaas nog wel eens spoedjes tussendoor.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS:Werkzaamheden eerder communiceren niet klantvriendeli

Bericht door Wubbo »

ProRail publiceert, samen met Rijkswaterstaat, een [url=http://www.prorail.nl%2Fsites%2Fdefault%2Ffiles%2Ffolder-rws-en-prorail.pdf]folder[/url] met grafisch per maand de werkzaamheden. Zoiets zou de basis kunnen zijn voor het eerder communiceren van werkzaamheden.
Bee schreef:ProRail weet 3-4 maanden van tevoren wel wat ze gaan doen, maar dan begint het maken van een aangepaste treindienst pas. Zesentwintig weken van te voren worden de werkzaamheden en evenementen besproken die invloed hebben op de dienstregeling.
Zesentwintig weken is een half jaar, deze termijnen spreken elkaar dus tegen. Daarnaast is het niet zo dat de vervoerders pas zesentwintig weken vantevoren weten wat er gaat gebeuren: dat weten ze al eerder, want het is onderdeel van de jaardienstverdeling die elk jaar in augustus bekend wordt gemaakt voor het jaar erop. Bij het samenstellen daarvan zijn de vervoerders al nauw betrokken. Het is waar dat er daarna nog veel muteert, maar niet al die mutaties betreffen het verplaatsen van werkzaamheden: veel heeft ook geen gevolgen voor het treinverkeer.
Bee schreef: Op basis daarvan wordt een concept gemaakt. De haalbaarheid daarvan wordt getoetst tussen 20 en 15 weken van te voren, waarna tussen 14 en 11 weken van te voren een definitief voorstel wordt gemaakt voor een dienstregelingsaanpassing. In de 10e en 9e week van tevoren worden alle dienstregelingsaanpassingen bij elkaar samengevoegd en doorgestuurd naar dagplan. Daarna komen er nog nog allerlei kortetermijnzaken en herstelopdrachten overeen, uiteindelijk is drie weken van te voren definitief te zeggen hoe de dienstregeling wordt aangepast en op dat moment moet reisinfo daar een zinnig verhaal voor de klant van zien te maken. En ook in die drie laatste weken kunnen er nog weer dingen veranderen, daar komen helaas nog wel eens spoedjes tussendoor.
NS weet dus 15 weken vantevoren of er wel of niet gereden kan worden. Dat is op die termijn voldoende info: je wil weten of er wel of geen treinen rijden, niet of die trein om 08.39 of om 08.41 vertrekt en of dat spoor 1 of spoor 16 is. Dat komt later wel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS:Werkzaamheden eerder communiceren niet klantvriendeli

Bericht door Suus »

De reiziger vraagt een reisadvies, niet om een melding dat er dan geen treinen rijden. Na die melding volgt meteen de vraag "en hoe moet ik dan wel van A naar B reizen", en dan ben je net zo met een kluitje het riet ingestuurd als met de huidige melding "de uiteindelijke treindienst is pas 10 dagen van tevoren in de reisplanner op te vragen".
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS:Werkzaamheden eerder communiceren niet klantvriendeli

Bericht door Thom91 »

Het is gewoon karig dat het maximaal twee weken van te voren bekend is.
En ik wil nu een weekendje in december plannen, ik ga maar met de auto want ik weet niet wat voor idiote hindernisbaan het nu weer is op het spoor.
Het is gewoon onwil om het niet eerder te doen, je kan ook zes weken van te voren alles klaar hebben.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS:Werkzaamheden eerder communiceren niet klantvriendeli

Bericht door Suus »

Als je precies voldoende capaciteit hebt voor de huidige hoeveelheid werk kan je niet opeens even het werk voor vier weken in een week proppen zodat je drie weken eerder oplevert. Kortom, geen onwil maar gewoon onmogelijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS:Werkzaamheden eerder communiceren niet klantvriendeli

Bericht door Thom91 »

Geen capaciteit erbij zetten is ook onwil.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS:Werkzaamheden eerder communiceren niet klantvriendeli

Bericht door Vinny »

Tja het staat wel in schril contrast met de manier waarop vorig jaar de renovatie van de Ketelbrug werd aangekondigd. Liefst negen maanden van te voren stonden er al grote gele borden langs de weg...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS:Werkzaamheden eerder communiceren niet klantvriendeli

Bericht door Suus »

Thom91 schreef:Geen capaciteit erbij zetten is ook onwil.
En waar wil je die capaciteit vandaan halen? Je gooit er niet even een paar mensen van een uitzendbureau neer namelijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: NS:Werkzaamheden eerder communiceren niet klantvriendeli

Bericht door zone5324bericht... »

Je kunt de weg niet vergelijken met het spoor.
Bij de weg worden de werkzaamheden gepland en moet je als reiziger zelf maar je alternatief in plannen.
Bij het spoor zijn er toch iets meer factoren en moet juist alles van te voren bedacht en uitgewerkt worden.

Een kalender met geplande werkdagen zou in ieder geval op te vragen moeten zijn voor organisaties die een evenement willen organiseren.
Je kunt het wel aan ProRail vragen, maar een lijst op hun site, toegankelijk voor iedereen, zou wel prettig zijn.

Maar zolang niet echt duidelijk zal zijn, welke invloed op de dienstregeling de werkzaamheden hebben, moet je niet beginnen met het verwerken van deze werkzaamheden in de reisplanner.

Trouwens een echte jaardienst is het niet, omdst er indien gewenst elk kwartaal wijzigingen op doorgevoerd kunnen worden.
Dat NS dit eigenlijk niet of nauwelijks doet (althans geen overduidelijk zichtbare wijzigingen) is dan weer een andere zaak.

En tot slot.
We hebben het nu alleen over het spoor, maar bij de RIG zou dat dan ook moeten gebeuren, zodat je dit ook voor bus, tram en metro kunt zien en dat is zeker vaak onbegonnen werk, omdat op lokale wegen een omleiding nog wel eens heel kort van te voren pas aan de vervoerder bekend wordt gemaakt.

een paar weken van te voren in de reisplanner verwerken, is nu eenmaal voldoende voor het merendeel van de gebruikers van die reisplanner en dat is waar NS met name zijn systemen op richt.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS:Werkzaamheden eerder communiceren niet klantvriendeli

Bericht door reisthijs »

Bee schreef:De reiziger vraagt een reisadvies, niet om een melding dat er dan geen treinen rijden.
Ben jij "de reiziger"? Ik ben ook een reiziger en ik vraag wél om die melding.
zone5324bericht... schreef:Maar zolang niet echt duidelijk zal zijn, welke invloed op de dienstregeling de werkzaamheden hebben, moet je niet beginnen met het verwerken van deze werkzaamheden in de reisplanner.
Dat is waar, maar voor die tijd zou er dus wel een melding in de reisplanner kunnen staan, iets in de trant van "er zijn voor deze datum werkzaamheden gepland op dit traject, kijk vanaf die-en-die dag in de reisplanner wat dit voor uw reis betekent".

Die belachelijke nietszeggende standaardmelding die je nu krijgt als je een reis voor meer dan 10 dagen in de toekomst plant moet zo snel mogelijk afgeschaft worden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS:Werkzaamheden eerder communiceren niet klantvriendeli

Bericht door Suus »

reisthijs schreef:
Bee schreef:De reiziger vraagt een reisadvies, niet om een melding dat er dan geen treinen rijden.
Ben jij "de reiziger"? Ik ben ook een reiziger en ik vraag wél om die melding.
Het is een reisplanner, niet een waarschuwingssysteem.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS:Werkzaamheden eerder communiceren niet klantvriendeli

Bericht door Klaasje »

Doe alsjeblieft niet zo systeemautistisch zeg. :N
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21334
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NS:Werkzaamheden eerder communiceren niet klantvriendeli

Bericht door Meltrain »

Bee schreef:
reisthijs schreef:
Bee schreef:De reiziger vraagt een reisadvies, niet om een melding dat er dan geen treinen rijden.
Ben jij "de reiziger"? Ik ben ook een reiziger en ik vraag wél om die melding.
Het is een reisplanner, niet een waarschuwingssysteem.
Nee, de klacht van ROVER ging er juist over dat gecommuniceerd wordt wáár de werkzaamheden zijn en eventueel of er beperkt treinverkeer is.
Als je gaat vliegen vanaf Schiphol, moet je drie maanden van tevoren boeken en kun je dus precies kijken wanneer er wel of geen werkzaamheden op jouw traject zijn en kun je beslissen of je wel of niet die dag wilt vliegen.
De reiziger hoeft dan inderdaad nog niet precies te weten hoe laat hij moet reizen en of hij een uur eerder weg moet, maar dan kan de reiziger wel weten of er dingen zijn waarmee rekening gehouden moet worden en zelf de afweging maken of de reiziger die dag wel wil reizen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS:Werkzaamheden eerder communiceren niet klantvriendeli

Bericht door Suus »

Nogmaals, als de trein van A naar B niet kan rijden betekend dat dikmaals dat de treinloop van C naar D ook heel anders wordt. Voorbeeld: door werkzaamheden bij Schiphol reden er tussen Schiphol en Duivendrecht geen treinen maar rijden er ook geen rechtstreekse treinen van Enschede naar Duivendrecht bijvoorbeeld.

Dan krijgt de reiziger die drie weken van te voren bedenkt die dag een reis met zwaar pakket van Enschede naar Duivendrecht te reizen dus geen melding dat er geen treinen rijden op zijn traject (immers, daar zijn geen werkzaamheden). Maar op de dag dat hij gaat is het reisadvies ook niet juist en kan hij in Amersfoort proberen in twee minuten over te stappen (en later nog eens met wat meer tijd in Hilversum) met zijn pakket. Op voorhand melden dat er ergens geen treinen rijden is, kortom, een halfslachtige oplossing die niet de volledige behoefte dekt.
Laatst gewijzigd door Suus op do 22 aug 2013, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21334
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NS:Werkzaamheden eerder communiceren niet klantvriendeli

Bericht door Meltrain »

Nee, maar het is beter dan niks.
En waarom moet je overstappen in Amersfoort op een reis van Enschede naar Deventer? :roll:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS:Werkzaamheden eerder communiceren niet klantvriendeli

Bericht door Klaasje »

Het hele betoog klopt van geen kanten want het is zelden het geval dat de gevolgen buiten het getroffen traject zo groot zijn dat de treindienst substantieel afwijkt. 90 % van alle reizen zal je met summiere info dus gewoon kunnen afdekken. Voor de rest van de reizen zullen de gevolgen alleen vervelend zijn als je met grote koffers of iets dergelijks moet overstappen. Dan krijg je zo'n kleine groep dat bij een dienstregelingswijziging NS zou zeggen dat de netto vooruitgang zoveel groter is dan de achteruitgang, dat het daarom goed is.

Er is gewoon sprake van angst om aangesproken te worden op onvolledige info. Als dat echt ernstig is had je maar geen spoorbedrijf moeten worden.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: NS:Werkzaamheden eerder communiceren niet klantvriendeli

Bericht door Ronald »

En trouwens, Hispeed meldt wel werkzaamheden tot een half jaar vooruit. Niet altijd met volledige details, maar vaak wel met een indicatie van de gevolgen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21334
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NS:Werkzaamheden eerder communiceren niet klantvriendeli

Bericht door Meltrain »

Klaasje schreef: Er is gewoon sprake van angst om aangesproken te worden op onvolledige info. Als dat echt ernstig is had je maar geen spoorbedrijf moeten worden.
De NS kan er altijd nog een tekst onder plakken: "Deze informatie is een half jaar van tevoren gepland en geeft alleen aan op welke trajecten werkzaamheden zijn. De dienstregeling wordt pas later tot in detail uitgewerkt. Plan uw reis tot 10 dagen van tevoren voor de exacte informatie."
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Daelea en 32 gasten