mb90 in der Schweiz #2: Een uitstapje naar Milaan (30 st)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 in der Schweiz #2: Een uitstapje naar Milaan (30 st)

Bericht door mb90 »

Van 29 juli t/m 12 augustus was ik in het Zwitserse Brig. Hier zijn een aantal OV-gerelateerde (soms in het wat meer –of mindere mate) ritjes gemaakt. In 4 delen laat ik die ritjes zien.

Deel 2 gaat dit keer even niet over Zwitserland, maar over de zuiderburen: Italie. Ook een land waar ik graag naartoe wilde en dat gebeurde dus ook. Naast de autorit over de Simplonpass in de tweede week ging ik zaterdag 3 augustus met de Eurocity naar Milaan. :)

Een rit waar het kaartje al van te voren in Brig gekocht was, omdat de zitplaatsen gereserveerd moeten worden en de treinen bovendien vaak vol zijn. Het werd Eurocity 51 die van Basel naar Milaan rijdt en om 8:44 uur vertrekt vanuit Brig. Nadat de trein meteen de Simplontunnel in ging en er na een kwartiertje weer uit kwam was ik dus voor het eerst in Italie. Via stops in Domodossola en het langs het Lago Maggiore gelegen Stresa kwam de trein om 10:35 uur aan in Milano Centrale. Een station wat mij na aankomst een beetje deed denken aan Gare du Nord in Parijs. Het voelde wel vrij benauwd aan (al komt dat wellicht door de lekkere airco in de EC waar ik uit kwam) en daarom ging ik naar snel naar buiten. Foto’s binnen komen op de terugweg wel.
Hier een foto van de voorgevel van dit mooie station, helaas wel met wat bouwhekken ervoor:
Afbeelding

Daarna dook ik maar meteen de metro in om in het centrum de toerist uit te hangen :P. Met een dagkaartje van maar 4,50 euro kon de reis beginnen en wel met lijn M3 naar Duomo (de Dom). Die moest na aankomst daar uiteraard op de foto:
Afbeelding

En ook de erg mooie winkelpassage Vittorio Emanuele II:
Afbeelding

En de rest van het plein, met hier bijna meer duiven dan mensen :P:
Afbeelding

Na een rondje rond de erg mooie Dom en het kopen van een plattegrond van Milaan kwam ik in de al genoemde winkelpassage uit. Iets kopen zat er even niet in, gezien de dure winkels, maar erg mooi was het hier wel:
Afbeelding

Nadat ik weer buiten was, kwam er ook een stuk historie op de rails langs. Een stokoud trammetje op lijn 1 die over het Piazza del Scala rijdt:
Afbeelding

Na een drinkpauze (de eerste van vele deze dag) kwam ik in de Via Broletto uit waar lijn 14 langskwam met een stuk nieuwere tram die onderweg is naar Lorenteggio:
Afbeelding

Om daarna terecht te komen bij metrostation Cairoli. Ook daar reed weer een oud trammetje, opnieuw op lijn 1:
Afbeelding

Maar er vlak achter, op lijn 4, zat een nieuwe en dat was er ook nog eens eentje van AnsaldoBreda. Deze tram reed verder zonder problemen langs en liet niks achter :P:
Afbeelding

Van de andere kant kwam ook nog een oud trammetje:
Afbeelding

Een straatje verder kwam een andere tram op dezelfde lijn 19 weer terug. Hier te zien met links een toren van het Castello Sforzesco:
Afbeelding

Na een wandeling door de Sforzesco was het tijd voor een volgende pauze in het Parco Sempione. Vanaf daar ging het met tram 12 weer terug naar het centrum. Vanaf daar wilde ik met tram 16 richting het San Siro stadion, maar die reed niet verder dan Cairoli, het station waar ik dus al eerder was. Het plan werd dus gewijzigd en ging naar station Lotto om daarna lopend verder te gaan naar het stadion. Een fraai stadion 8-):
Afbeelding

Om de hoek van het stadion zag ik iets wat ik bij Cairoli niet zag, een bushalte voor de tramvervangende buslijn 16. Daarom ging ik nu met de bus terug naar Cairoli, om ook meteen wat meer te zien van het niet-toeristische deel van de stad. Het werd al snel duidelijk dat het geen schone stad is. Toen de lijn bijna weer in het centrum was, kwam de lijn langs het Santa Maria delle Grazie. Dat was wel een tussenstop waard. Hier te zien met een Irisbus op lijn 16:
Afbeelding

Met de volgende bus ging ik weer verder naar Cairoli om vanaf daar lopend over de Via Dante op het Piazza Cordusio terecht te komen. Hier rijden een aantal tramlijnen met verschillend materieel. Als eerste kwam lijn 27 langs:
Afbeelding

Een zelfde type tram (alleen wat lichter van kleur) op de omgeleide lijn 16 die na dit plein weer z’n gebruikelijke route rijdt:
Afbeelding

Ook hier komt lijn 1 langs en dus ook weer met een oud trammetje:
Afbeelding

Op lijn 14 kwam weer een tram van AnsaldoBreda langs. Het scherpstellen op deze tram ging echter ineens een stuk moeilijker, want er was wat meer keus :P:
Afbeelding

Op de route van lijn 1 vanaf dit plein heb je ook een mooi zicht op het Vittorio Emanuele. Hier te zien met een oud trammetje ervoor:
Afbeelding

Met lijn 2 en 3 ging de rit daarna naar de zuilengalerij van San Lorenzo. Hier rijdt tramlijn 3 langs en wel over 1 spoor voor beide richtingen. Hier te zien:
Afbeelding

Afbeelding

Hier was ook in graden te zien dat het behoorlijk warm was in Milaan op deze dag, 37 graden..:
Afbeelding

Toen was het alweer tijd om langzaam terug te gaan naar Milano Centrale. Daar was nog wel tijd voor wat foto’s, maar wel met de Iphone, want ik had de Eos al goed opgeborgen. Vanaf het metrostation was dit mijn eerste blik op het station:
Afbeelding

Om via deze hal…:
Afbeelding

…bij de sporen te komen:
Afbeelding

Onder de verschillende kappen liggen een aantal sporen:
Afbeelding

En hier dezelfde, maar nu met een trein erbij:
Afbeelding

Op spoor 3, bijna aan de buitenkant, stond mijn trein al klaar. De Eurocity 56:
Afbeelding

En de andere kant van de trein, met een soort derde remlicht die auto’s ook hebben:
Afbeelding

Dan in de trein. Daar hangen bij elke vierzitter schermpjes aan het plafond die nu nog de trein-indeling laten zien, maar tijdens de rit de route op kaart, de route vanuit de lucht met Google Earth en wat toeristische plaatjes van Zwitserland en Italie:
Afbeelding

Na weer een lekker rustige rit kwam ik om 20:15 uur weer terug in Brig, waar het qua temperatuur (ook mede door een net gevallen regenbui) een stuk aangenamer was en er een einde kwam aan deze mooie dag. :) Hier tot slot de trein in Brig, maar niet van deze avond, maar van een latere avond:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: mb90 in der Schweiz #2: Een uitstapje naar Milaan (30 st

Bericht door Z2N »

Mooie foto's! :Y Zeker zaterdag gekozen vanwege de werkzaamheden deze zomer?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: mb90 in der Schweiz #2: Een uitstapje naar Milaan (30 st

Bericht door julsteren »

Erg mooi :D :D
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: mb90 in der Schweiz #2: Een uitstapje naar Milaan (30 st

Bericht door Suus »

Het trambedrijf van Milaan blijft een van de vreemste trambedrijven ter wereld. De belangrijkste materieelserie is al 85 jaar in dienst en overleeft allerlei nieuwe tramseries, er worden tegelijk tramlijnen gebouwd en net zo snel verdwijnen ze weer voor jaren van de rails voor de zeer traag uitbreidende metro en er is nog steeds een buitenlijn (de tweede buitenlijn is "tijdelijk" buiten dienst). Leuk verslag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: mb90 in der Schweiz #2: Een uitstapje naar Milaan (30 st

Bericht door Milco »

Mooie foto's weer! :D
En zeg maar niet te hard over die AnsaldoBreda-trams, straks vallen ze toch nog uit elkaar...:lol:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: mb90 in der Schweiz #2: Een uitstapje naar Milaan (30 st

Bericht door Suus »

Vreemd genoeg hebben ze in Italië en Griekenland geen klachten over de Sirio-trams van Ansaldo, maar toen ze in Göteborg gingen rijden vielen ze van ellende uit elkaar. Mijn conclusie is dan ook dat ze niet tegen water kunnen :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: mb90 in der Schweiz #2: Een uitstapje naar Milaan (30 st

Bericht door Etienne »

Weer leuke/goede foto's :pos: :P
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90 in der Schweiz #2: Een uitstapje naar Milaan (30 st

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :D
Die oude trams zijn Peter Witt trams. San Francisco heeft een jaar of tien geleden enkele van deze trams overgenomen uit Milaan voor hun lijn F. Oorspronkelijk komt dit type wel uit de VS.
Bij die trams van de serie 4900 zit de koplamp trouwens precies in het midden van de tram. :P

Enneh, het stadion heet toch Stadio Giuseppe Meazza? :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: mb90 in der Schweiz #2: Een uitstapje naar Milaan (30 st

Bericht door Michael »

Wederom een leuk verslag. :)
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 in der Schweiz #2: Een uitstapje naar Milaan (30 st

Bericht door mb90 »

Z2N schreef:Mooie foto's! :Y Zeker zaterdag gekozen vanwege de werkzaamheden deze zomer?
Nee, ik wilde juist liever doordeweeks (had al gezien dat de Eurocity's reden ondanks de werkzaamheden bij Iselle), maar toen waren de meeste treinen al volgeboekt. Voor de zaterdag was er de woensdag ervoor echter nog plek genoeg, volgens de baliemedewerker van de SBB in Brig.
Meltrain schreef: Enneh, het stadion heet toch Stadio Giuseppe Meazza? :mrgreen:
Officieel wel ja, maar de meeste borden in de stad houden het echter nog gewoon op San Siro. :wink:
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: mb90 in der Schweiz #2: Een uitstapje naar Milaan (30 st

Bericht door Timon91 »

Wederom een mooi verslag! Waren de EuroCity's een beetje op tijd? Die Pendolino's die van Zwitserland naar Italië en vice versa rijden hebben een reputatie wat betreft vertragingen :lol:
Mijn Flickr account.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 in der Schweiz #2: Een uitstapje naar Milaan (30 st

Bericht door mb90 »

Van vertragingen heb ik nauwelijks last gehad. Alleen op de terugweg een aankomstvertraging van 7 minuten door de werkzaamheden in de tunnels bij Iselle.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: mb90 in der Schweiz #2: Een uitstapje naar Milaan (30 st

Bericht door Michael 1988 »

Leuk verslag, ik zocht net die serie oude trams op en man wat zijn die dingen oud zeg (1927-1930). Dat ze nog steeds zonder problemen rondrijden. Maar ja, als ik zo kijk zijn de meeste trams die in Milaan rondrijden minimaal 50 jaar oud. Maar reden daar geen bussen rond of zo? Nu lijkt het alsof er alleen maar trams rondrijden ;).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90 in der Schweiz #2: Een uitstapje naar Milaan (30 st

Bericht door Meltrain »

Op foto 8 (links) en 9 (achteraan) zie ik toch echt een bus rijden, hoor. :Y
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: mb90 in der Schweiz #2: Een uitstapje naar Milaan (30 st

Bericht door Michael 1988 »

Oke, op 4 of 5 foto's staan bussen. Maar ik bedoel dat het daar gewoon lijkt alsof daar de tram de overhand heeft, waar in andere steden juist de bus de overhand heeft op de tramlijnen.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 in der Schweiz #2: Een uitstapje naar Milaan (30 st

Bericht door mb90 »

Ik ben dan ook vooral in het centrum geweest en daar zijn het vooral trams die langskomen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten