Reizen per bus en tram flink duurder geworden

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Reizen per bus en tram flink duurder geworden

Bericht door Karl »

Coördinatie is sinds de decentralisatie ver te zoeken in Nederland. In België betaalt iedereen mee aan OV middels belastingen.
Het is een spectrum.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Reizen per bus en tram flink duurder geworden

Bericht door 010jongen »

Dagkaarten in Nederland zijn sowieso bagger, er zijn altijd wel beperkingen. Ik pleit gewoon voor 1 kaart voor geheel Nederland met een aantrekkelijke bedrag voor al het ov, weg met allerlei regeltjes. Ov moet eens een keer drempel vrij worden. Vind het belachelijk wat er bijv Nu op lijn 195 tussen Utrevht en Rotterdam gebeurt, 2 verschillende vervoerders waarbij je met de ene reisproduct niet bij de andere vervoerder terecht kan.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Reizen per bus en tram flink duurder geworden

Bericht door Tristan »

avl schreef:Vanavond op NED3 om 20.25 in de rekenkamer over de kosten van reizen met de OV-chipkaart.
Een heel goed programma en bevestigd weer eens dat mijn weerstand tegen de ov-chipkaart niet minder dan terecht is.

Het produceren van één kaart kost € 0,907* en wordt dus voor € 7,50 (of € 11,-) verkocht

* De medewerkster van TLS deed er heel geheimzinnig over, maar het bedrag dat één kaart kost, staat gewoon in hun jaarverslag
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Reizen per bus en tram flink duurder geworden

Bericht door ODRAIL »

avl schreef:Vanavond op NED3 om 20.25 in de rekenkamer over de kosten van reizen met de OV-chipkaart.
Ik heb het programma gezien.
Tristan schreef:* De medewerkster van TLS deed er heel geheimzinnig over, maar het bedrag dat één kaart kost, staat gewoon in hun jaarverslag
Helaas is dat jaarverslag nergens te vinden op het internet :? .
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Reizen per bus en tram flink duurder geworden

Bericht door Vinny »

Het produceren van één kaart kost € 0,907* en wordt dus voor € 7,50 (of € 11,-) verkocht
Mijn chipkaart was gratis. (A)
Veel goedkoper dan een ID bewijs, en je kunt je chipkaart ook gebruiken om je te identificeren. Of althans het zou moeten kunnen, want alle relevante gegevens (geboortejaar en pasfoto) staan er gewoon op. Als je een persoonlijke OV chipkaart hebt natuurlijk.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Reizen per bus en tram flink duurder geworden

Bericht door Suus »

De prijs van de chipkaart vind ik een van de minst grote problemen, ik vermoed dat het meerendeel van de bezitters van een persoonlijke kaart deze gratis heeft gekregen, er zijn alleen al zo'n 1,2 miljoen bezitters van een NS-voordeelurenkaart die gratis een persoonlijke kaart hebben gekregen en nog steeds kan je een gratis kaart aanvragen bij de aanschaf van een jaarabonnement bij NS. Eind januari zo nog een glimmende geel-witte p-kaart mogen ontvangen :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Reizen per bus en tram flink duurder geworden

Bericht door Vinny »

Het belangrijkste probleem is dat incidentele reizen zo enorm in prijs zijn gestegen. Daar wees iedereen voor de invoering van de chipkaart al op, maar men is in OV land ziende blind en horende doof. Maar daar ben ik inmiddels al aan gewend. De NS heeft dat deels ondervangen door met allerlei aanbiedingen in tariefklasse C te gaan lopen klooien. Maar ik wil dat die dingen gewoon voorgebakken uit de automaat getrokken kunnen worden of gewoon op internet ten alle tijde bestelbaar zijn. Dat lost ook meteen het probleem van de "cap" op die lastig implementeerbaar is op de chipkaart.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Reizen per bus en tram flink duurder geworden

Bericht door Karl »

Bee schreef:De prijs van de chipkaart vind ik een van de minst grote problemen, ik vermoed dat het meerendeel van de bezitters van een persoonlijke kaart deze gratis heeft gekregen, (...)
Maar niet om het merendeel van de 'verplaatsers' en juist daarin is nog veel te winnen. Daarbij, ondanks dat je zo'n ding gratis krijgt; wààrom moet zo'n ding €7,50 kosten? Waarom niet €7,50 met €7,00 reistegoed ofzo?

Overigens is het wel interessant om te zien dat de overhead kosten van de chipkaart zo enorm gestegen zijn ten opzichte van de strippenkaart, als je Veolia mag geloven (zie topic elders op dit forum). Die overhead moet ook ergens vandaan komen. Misschien wordt de euro nu eerlijker verdeeld tussen verschillende partijen, maar houdt men netto minder over. Is dat dan beter?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Reizen per bus en tram flink duurder geworden

Bericht door fogeltje »

010jongen schreef:Vind het belachelijk wat er bijv Nu op lijn 195 tussen Utrevht en Rotterdam gebeurt, 2 verschillende vervoerders waarbij je met de ene reisproduct niet bij de andere vervoerder terecht kan.
Ach, dat speelt in Gelderland/Brabant al drie jaar ofzo :') Welcome to my world.
"Een touringcar is geen bus"
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Reizen per bus en tram flink duurder geworden

Bericht door Tristan »

Karl schreef:
Bee schreef:De prijs van de chipkaart vind ik een van de minst grote problemen, ik vermoed dat het meerendeel van de bezitters van een persoonlijke kaart deze gratis heeft gekregen, (...)
Maar niet om het merendeel van de 'verplaatsers' en juist daarin is nog veel te winnen. Daarbij, ondanks dat je zo'n ding gratis krijgt; wààrom moet zo'n ding €7,50 kosten? Waarom niet €7,50 met €7,00 reistegoed ofzo?
Of € 7,50 met € 7,50 reistegoed of die € 7,50 is een borg die je terugkrijgt als je de kaart inlevert, zoals dat bij vrijwel alle andere landen waar ze een chipkaart hebben ook het geval is.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Reizen per bus en tram flink duurder geworden

Bericht door Vinny »

Merk op dat de operationele kosten dan nog eens flink toenemen door de extra lokethandelingen. Natuurlijk kun je het proces ook automatiseren zoals in Zwitserland maar dan heb je weer te maken met contant-geld beveiligingen. Want dit biedt je natuurlijk vooral aan voor buitenlandse toeristen zonder Nederlandse pinpas.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten