OVer je OV-Chipkaart #9

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door huibf »

koekje schreef:Werd bij mij ook wel eens geprobeerd. Iemand stempelde in Nijmegen 2 strippen af (zone 6000) om van ergens in Nijmegen naar CS te gaan. Pakt vervolgens de trein naar Arnhem en stapt bij mij de bus in.

> "overstap! :D"
< "In Nijmegen gestempeld zie ik?"
> "Ja"
< "Niet geldig hier"
> "Ja maar, het is nog geen <tijdstip>"
< "Dat klopt, u mag inderdaad in zone 6000 nog een kwartiertje reizen. Dit is Arnhem, zone 4000"
*STEMPEL!*
Toch het het zonesyteem niet moeilijk.
3 strippen wil zeggen dat je 2 AANEENGESLOTEN zones mag reizen (basis-strip +2 zones/strip). Dus niet eerst 1 zone. en de andere zone 8 zones verderop, ook al valt dat binnen de tijd.
De tijd gaf aan dat je strippen geldig waren, maar wel binnen het bereik van de zone's.

DAT is wel een voordeel met de chipkaart. Ik gebruik deze vooralsnog alleen voor de bus.
Dan kan je dus wel stukje met de trein, zolang de CO / CI binnen 35 minuten is.
Voor bijvoorbeeld stad/streek Helmond/Deurne en Stad/Streek Eindhoven (en daartussen de trein) kan dat dus wel 86 cent opleveren (of het % daarvan)
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door huibf »

hauptbahnhof schreef:Ik rij en verkoop alleen maar.
En toch ben ik van mening dat dat een slechte gedachte is. Het is namelijk je brood.

Als ik zie op bijvoorbeeld een zondag, hoeveel bussen onbemand op Eindhoven Neckerspoel staan op het perron en er steevast dan NIET wordt ingechecked (ook door Ma en Dochter) dan ben ik van mening dat de controle hard nodig is: door de chauffeur of controle door BOA bij vertrek door een team (en bus stopt op uitstapperron) met leesapparatuur.

Denk dat niet iedereen van de chauffeurs hier, me dat in dank zal afnemen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Vinny »

hauptbahnhof schreef:
Bee schreef: Toch maar de moeite genomen een claimformulier in te vullen maar de reactietijd staat op 6 weken en je krijgt geen bericht als je claim wordt goedgekeurd. Okee...
Dat is gedaan om te voorkomen dat mensen al na een paar dagen gaan bellen en vragen waar het blijft. Over het algemeen heb je binnen een week je geld terug op je bankrekening, wat dus ook de reden is waarom je geen bericht krijgt als het wel is goedgekeurd. Je hoeft er verder niks voor te doen.
Ik had dan "geluk" dat ik in zone-centrum woonde. Het principe is me overigens ooit gewoon door collega's van jou uitgelegd HBF. Anders had ik dat als onwetende reiziger niet geweten. Vond het GVB overigens wel tamelijk laks in het informeren van de klanten daarover. Wat dat betreft is de chipkaart een verademing. Incheken is altijd geldig en het systeem denkt wel voor je :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
hauptbahnhof
Berichten: 3920
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door hauptbahnhof »

huibf schreef:
hauptbahnhof schreef:Ik rij en verkoop alleen maar.
En toch ben ik van mening dat dat een slechte gedachte is. Het is namelijk je brood.

Als ik zie op bijvoorbeeld een zondag, hoeveel bussen onbemand op Eindhoven Neckerspoel staan op het perron en er steevast dan NIET wordt ingechecked (ook door Ma en Dochter) dan ben ik van mening dat de controle hard nodig is: door de chauffeur of controle door BOA bij vertrek door een team (en bus stopt op uitstapperron) met leesapparatuur.

Denk dat niet iedereen van de chauffeurs hier, me dat in dank zal afnemen.
Wat ik bedoel is dat ik naar een lijn ga waar wij als rijdend personeel geen (ingangs)controle meer uitoefenen. Alle deuren zijn zowel in als uitgang. Wie een kaartje wilt kopen, doet dat. Wie dat niet wilt... mag met eventuele controleurs verder regelen.
En natuurlijk irriteert het me dat als ik met lijn 25 (met conducteur) de Vijzelgracht op kom en mensen blijven wachten op lijn 16 of 24 (zonder conducteur). Ik doe ook mijn best om iedereen in mijn (conducteurs)tram te laten betalen maar dat kost veel tijd en moeite soms en heb toch veel liever om me daarmee niet meer bezig te houden.
Vinny schreef:Ik had dan "geluk" dat ik in zone-centrum woonde. Het principe is me overigens ooit gewoon door collega's van jou uitgelegd HBF. Anders had ik dat als onwetende reiziger niet geweten. Vond het GVB overigens wel tamelijk laks in het informeren van de klanten daarover. Wat dat betreft is de chipkaart een verademing. Incheken is altijd geldig en het systeem denkt wel voor je :)
GVB heeft echt grote stappen in de goeie richting gemaakt wat betreft (statische) reizigersinfo. Ik heb zelf een keer een boete gehad (vlak voordat ik in Amsterdam ging wonen) omdat het niet duidelijk was dat als ik op Amstelstation in de metro stap, ik moet opletten in welke stempelautomaat moest stempelen. Er waren stickers op de stempelautomaten maar die waren half vervaagd.
Dus ik netjes 1 zone gestempeld (tot Diemen Zuid) maar verkeerde automaat dus verkeerde zone. Tot mijn grote "geluk": controle en dus boete. Snapte er niks van.
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Mr-W »

huibf schreef:
hauptbahnhof schreef:Ik rij en verkoop alleen maar.
En toch ben ik van mening dat dat een slechte gedachte is. Het is namelijk je brood.

Als ik zie op bijvoorbeeld een zondag, hoeveel bussen onbemand op Eindhoven Neckerspoel staan op het perron en er steevast dan NIET wordt ingechecked (ook door Ma en Dochter) dan ben ik van mening dat de controle hard nodig is: door de chauffeur of controle door BOA bij vertrek door een team (en bus stopt op uitstapperron) met leesapparatuur.

Denk dat niet iedereen van de chauffeurs hier, me dat in dank zal afnemen.
Zo denken de meeste chauffeurs in de SRE erover,
Heb zo'n controle ooit gehad op Lijn 24 Helmond Station - Eindhoven Station in het dalurendagkaartjes tijdperk, eigenlijk was die controle niet toegestaan want in Geldrop kwam het andere team en werden er door reizigers vragen gesteld, Controleteam 2 vertelde dat het niet de afspraak is om een buslijn 2x per rit te controleren en dat die niet op het schema stond van team 1
Hermes had/heeft maar 2 controle teams. Heb ook ooit gehad dat een chauffeur een verkeerd gestempeld dalurendagkaartje verkocht,bij controle werden de kaartjes ingenomen en werd een goed kaartje gegeven.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Tristan »

koekje schreef: En maar goed dat ik niet in BRU werk. Ik kan passagiers als Tristan niet uitstaan. Ga lekker ergens anders eigen rechtertje spelen. Je hebt inderdaad een punt dat die abonnementen bij grensoverschrijdende concessies vaak fout gaan, maar moedwillig zwart reizen vind ik te ver gaan. Ik ben het type die de controleurs oproept voor een 'verrassingscontrole' als ik iemand zie/hoor uitchecken.
In tijden van oorlog is alles geoorloofd ;)

Als ik bij de halte sta te wachten op een Arriva 195/295, maar er komt eerst een Connexxionbus aan, zie ik ook regelmatig mensen voor inchecken en achter direct weer uitchecken. Ik ben dus bij lange na niet de enige die op deze lijn bij de 'verkeerde' vervoerder zwart reist.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Geert »

Niet echt een reden om je gedrag goed te praten he :roll:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Wubbo »

Ach welja, vergelijk het met een oorlog......
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door koekje »

Don't shoot the messenger Tristan. De vervoerders krijgen dat chipkaart systeem ook door de strot geduwd. Ga oorlog voeren tegen de verantwoordelijken.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Tristan »

koekje schreef:Don't shoot the messenger Tristan. De vervoerders krijgen dat chipkaart systeem ook door de strot geduwd. Ga oorlog voeren tegen de verantwoordelijken.
Dat is niet helemaal waar. Vervoerders hebben ermee ingestemd en hadden de mogeljkheid om tegen te stemmen. Reizigers hebben die mogelijkheid niet gehad, dus bij de reizigers is de kaart wel door de strot geduwd.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Geert »

De chipkaart is juist door een aantal vervoerders geïnitieerd, die wilden een nauwkeuriger kostenverdeling. De overheid heeft zich er in het begin eigenlijk vrij weinig mee bemoeid.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Tristan »

Geert schreef:De chipkaart is juist door een aantal vervoerders geïnitieerd, die wilden een nauwkeuriger kostenverdeling. De overheid heeft zich er in het begin eigenlijk vrij weinig mee bemoeid.
Blijft staan dat de kaart door de strot van de reiziger is geduwd
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door marvinkok »

Je hóeft hem natuurlijk niet te gebruiken... :roll:
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Tristan »

marvinkok schreef:Je hóeft hem natuurlijk niet te gebruiken... :roll:
Als er GOEDE alternatieven waren, had ik dat rotding ook niet gebruikt, maar helaas zijn er geen GOEDE alternatieven
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Edwin »

Weken geleden had ik bij de reis CXX-NS-GVB twee keer opstaptarief betaald, ondanks dat check-uit bij CXX en check-in bij GVB binnen 35 minuten was gebeurd.

GVB zegt er nu dit over nadat ik gevraagd had waarom mijn claim was afgewezen:
Claim afgewezen
Wij hebben uw claim behandeld en afgewezen omdat u het juiste tarief betaald heeft. Het klopt dat u tijdelijk geen opstaptarief heeft betaald bij de overstap van de trein naar de bus, tram of metro bij GVB, RET, HTM of Connexxion. Wij moesten een technische aanpassing in ons systeem maken. Nu wij dit gedaan hebben, betaalt u gewoon weer het reguliere opstaptarief, net als alle andere reizigers.
Blijft krom, want hun redeneren alleen met de overstap NS-GVB, terwijl het mij om CXX-GVB gaat.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door reisthijs »

De logsiche redenatie is dat je eerst een overstap CXX-NS hebt gemaakt, en daarna een overstap NS-GVB. Dat is toch ook precies wat je gedaan hebt?

De oude situatie waarin dit werd gezien als een overstap CXX-GVB was krom. Wat het GVB hier probeert uit te leggen is dat je in het verleden geluk gehad hebt dat het anders systeem werkte maar dat je dat voordeel nu dus kwijt bent. Doordat het systeem nu werkt zoals het eigenlijk hoort te werken.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Edwin »

reisthijs schreef:De logsiche redenatie is dat je eerst een overstap CXX-NS hebt gemaakt, en daarna een overstap NS-GVB. Dat is toch ook precies wat je gedaan hebt?

De oude situatie waarin dit werd gezien als een overstap CXX-GVB was krom. Wat het GVB hier probeert uit te leggen is dat je in het verleden geluk gehad hebt dat het anders systeem werkte maar dat je dat voordeel nu dus kwijt bent. Doordat het systeem nu werkt zoals het eigenlijk hoort te werken.
Maar dan wordt er op dit moment niet goed gecommuniceerd/voorgelicht, want overal lees je van het behoudt van overstap binnen 35 minuten en nergens wordt er gerept over de NS-reis waarbij dat recht vervalt. Want toen ik laatst een treinkaartje kocht was het overstaprecht er weer wel.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Vinny »

Dat is volgens mij ook weer teruggekomen. Heel vroeger kon je namelijk wel een GVB-NS-CXX reis maken met behoud van overstaprecht. Ik heb er wel eens gebruik van gemaakt, door op Schiphol hard te rennen naar eender welke Sternetbus en op busstation Schiphol-Zuid overgestapt op de bus naar Aalsmeer (een in mijn ogen volstrekt legale constructie om 80 cent uit te sparen (A) ). Dat is later een keer teruggedraaid bij een softwareupdate volgens mij. Toen bleek dat toch niet de bedoeling te zijn en is ook dat weer veranderd.

De chipkaart: het leven zit vol verrassingen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door reisthijs »

Edwin schreef:Want toen ik laatst een treinkaartje kocht was het overstaprecht er weer wel.
Nogal wiedes, als die chipkaart niet weet dat jij tussendoor met de trein reist kan die daar natuurlijk ook geen rekening mee houden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Jef400 »

Dinsdag moest ik even in het AZ stadion zijn om kaarten te halen. Blijkt het dus goedkoper te zijn om tussen Purmerend en Alkmaar een dalkaartje te kopen, en tussen het station en het stadion in Alkmaar te chippen. Spaar je zo even 30 cent uit. En dan maar zeggen dat de ov-chipkaart voor langere reizen goedkoper is :N
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
TomSteyl
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door TomSteyl »

Iemand KRO's De Rekenkamer gezien over de OV-chipkaart ? Amusant programma over een product vol geheimen (lijkt wel een aankondiging voor GTST :twisted: ).

http://gemi.st/15938121
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Tristan »

TomSteyl schreef:Iemand KRO's De Rekenkamer gezien over de OV-chipkaart ? Amusant programma over een product vol geheimen (lijkt wel een aankondiging voor GTST :twisted: ).

http://gemi.st/15938121
De ov-chipkaart samengevat in één woord: managementgepruts
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door huibf »

Ja. Vond het een slecht item.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Edwin »

reisthijs schreef:
Edwin schreef:Want toen ik laatst een treinkaartje kocht was het overstaprecht er weer wel.
Nogal wiedes, als die chipkaart niet weet dat jij tussendoor met de trein reist kan die daar natuurlijk ook geen rekening mee houden.
Klopt. Maar waarom zou het OVC-systeem rekening moeten houden met die treinreis? Heel andere soort reis en ander tariefsysteem.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Anne »

Kijkt het systeem alleen naar de laatste transactie??

Hoe gaat het als je tussen uitcheck en incheck je kaart oplaad?
Dan is bij de incheck de laatste transactie ook geen uitcheck meer.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten