Directe busverbinding Utrecht op z'n vroegst medio 2009 weer

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Directe busverbinding Utrecht op z'n vroegst medio 2009 weer

Bericht door Daniel »

Directe busverbinding Utrecht op z'n vroegst medio 2009 weer hersteld
Door MONIQUE LINNEMANN

BREUKELEN - Inwoners uit de Vechtstreek die met de bus naar Utrecht willen, moeten toch nog overstappen in Maarssen.
Het lukt vervoerder Connexxion niet om met ingang van de nieuwe dienstregeling (14 december) bus 120 uit Amsterdam door te trekken naar Utrecht.

Als tussenoplossing gaat bus 20 het traject Maarssen-Utrecht CS rijden. De provincie beslist eind deze maand of bus 120 volgend jaar zomer dit traject weer overneemt.

De overstap op bus 20 is een klap in het gezicht van comité 'Red onze rechtstreekse bussen naar hartje Utrecht', dat na een vergadering begin oktober op het provinciehuis, een andere voorstelling van zaken had. Namelijk dat bus 120 gewoon van Amsterdam naar Utrecht blijft rijden en dat zelfs gekeken wordt of de halte op station Maarssen kan vervallen. Dat zou tien minuten reistijd schelen.

Nu, met een overstap op bus 20, zouden twintig minuten verloren gaan. Het comité schreef gedeputeerde Ekkers hierover deze week aan. ,,Dit kan echt niet! Het moet toch duidelijk zijn dat onder deze omstandigheden vrijwel geen inwoner van Breukelen of Loenen gebruik zal maken van deze busdienst, ook als dit voor slechts enkele maanden het geval zou zijn.''

Per 14 december is de dienstregeling voor de bussen in de Vechtstreek fors aangepast. Dit heeft te maken met de ontwikkeling van het Randstadspoor, waarop de treinen tussen Breukelen en Utrecht vier keer per uur gaan rijden. Een van de wijzigingen betrof het inkorten van bus 120 tot Maarssen. Maar na tegenstand uit de Vechtstreek, waaronder ruim zevenduizend handtekeningen, besloot de provincie dit plan terug te corrigeren. Nu blijkt dat Connexxion de regeling niet eerder dan medio 2009 herstelt.

Bron: Algemeen Dagblad
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Directe busverbinding Utrecht op z'n vroegst medio 2009 weer

Bericht door tsov »

Mja, 't is niet leuk, maar wel heel logisch. Connexxion heeft uiteraard de diensten e.d. opgesteld met het (door de provincie verplichte) eindpunt in Maarssen. Aangezien je nieuwe diensten niet binnen een paar weken klaar hebt, had ik dit wel een beetje verwacht...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Directe busverbinding Utrecht op z'n vroegst medio 2009 weer

Bericht door Geert »

Discussie is opgeschoond, spamtopics hebben we al in het OV Ontmoetingspunt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Veel onduidelijkheid over busverbindingen rond Breukelen

Bericht door Wubbo »

Veel onduidelijkheid over busverbindingen rond Breukelen
woensdag 19 november 2008
Door MONIQUE LINNEMANN


BREUKELEN - Moeten reizigers uit de Vecht- en Venenstreek op 15 december een treinabonnement kopen, met hoeveel extra reistijd moeten ze rekening houden, of kunnen ze hun busabonnement beter maar inruilen voor een auto? Het is volstrekt onzeker.
Dat concludeert de SP-statenfractie na negen maanden praten over de gevolgen voor de busreiziger van de nieuwe dienstregeling.

SP-fractielid Freek Bersch is hoogst ontevreden over de manier waarop gedeputeerde Ekkers met de kwestie omgaat. ,,Reizigers vragen slechts om een verbinding die niet duurder is en niet langzamer dan de huidige.’’

Het gaat daarbij in de eerste plaats om bus 140 (Uithoorn-Utrecht) die wordt ingekort tot station Breukelen. Maar ook om bus 120 (Amsterdam-Utrecht) die vanaf 14 december in Maarssen stopt, waarna, volgens voornemen, bus 20 het stuk naar Utrecht CS overneemt.

Ekkers liet deze week vragen uit de Statencommissie onbeantwoord, ondanks herhaald protest van de Partij voor de Dieren, GroenLinks, D66 en de SP. Vragen bijvoorbeeld over de nachtbusverbinding, de avonddienstregeling en of überhaupt geprobeerd was om station Maarssen uit het traject van de 120 te halen?

Ook op de toekomst van bus 140 ging Ekkers niet in. ,,Ekkers houdt Statenleden en bewoners aan het lijntje. We worden doorverwezen naar de vergadering van 15 december en dan is de dienstregeling al van kracht.’’

De berichtgeving over welke busverbindingen al dan niet kunnen blijven wisselde de afgelopen periode sterk. Aanvankelijk zou parallel vervoer langs de treinverbinding Breukelen-Utrecht zijn uitgesloten, maar dat bleek in het contract met de NS toch mogelijk. Met die wetenschap kon begin oktober nog bus 120 naar Utrecht blijven rijden. En dat blijkt nu weer níet te kunnen. Bersch: ,,Kunnen we erop vertrouwen dat de gedeputeerde zijn best doet?’’

Gedeputeerde Ekkers was voor een reactie niet bereikbaar. Provinciewoordvoerder Van Dopperen: ,,We starten vanaf volgende week in samenwerking met de vervoerders een informatieronde. GS nemen eind van de maand beslissingen over een aantal nog openstaande zaken. We willen de reiziger duidelijk maken wat de gevolgen zijn vanaf volgend jaar.’’

Tim Barrance (comité Red onze rechtstreekse bussen naar hartje Utrecht) is teleurgesteld: ,,7000 mensen worden aan de lijn gehouden. Niemand weet waar hij aan toe is. Niemand is blij met de overstap. We constateren enorme traagheid. Hebben niet het gevoel dat het bij Connexxion ligt. Over zes maanden hebben mensen een alternatief gevonden en concludeert men: ,,Zie je wel, het is niet nodig.’’

Bron: Algemeen Dagblad
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

‘Gedoe’ met de bus wekt irritatie

Bericht door Wubbo »

‘Gedoe’ met de bus wekt irritatie
dinsdag 16 december 2008
Door MONIQUE LINNEMANN


BREUKELEN/MAARSSEN - De eerste busrit naar werk en school sinds de nieuwe dienstregeling zondag inging, verliep in Breukelen en Maarssen nog niet vlekkeloos. In de ochtendspits hadden reizigers nog veel commentaar op het verdwijnen van bus 124 en de verplichte overstap van bus 120 op de 20.

,,Ik ben benieuwd of ik de overstap in Maarssen in drie minuten haal,’’ zegt Elianne Fijan, die even na achten op de Markt in Breukelen in de 120 stapt. ,,Het staat namelijk nogal eens vast op de brugoprit,’’ licht zij toe.

Fijan moet nu eerst mee naar station Breukelen, dat nog niet helemaal gereed is en er onverlicht bijligt. Daarna verder over de Straatweg. Een langere reistijd dus. Voorheen reed bus 124 naar het station en bus 120 ging linea recta naar Utrecht. De drukte op de brugoprit valt vandaag mee en de bus rijdt keurig op schema naar Maarssen.

Astrid Spraakman vindt het ‘helemaal niks’ dat de directe verbinding is vervallen. Zij werkt bij Brocacef bij de Zuilense brug en moet nu voor twee haltes op bus 20 wachten. ,,Ik weet niet waar ik moet overstappen.’’ Het valt haar mee dat ze bij de halte kan blijven staan.

Dat wist Fatih Tura wel. Hij moet om kwart over negen op het ROC in Kanaleneiland zijn. ,,Ik moet eerder m’n bed uit! Voorheen kwam er ieder kwartier een bus; de 120 of de 124. Als ik nu de bus mis, ben ik meteen een half uur te laat.’’

Bus 120 in omgekeerde richting komt met tien minuten vertraging aan in Maarssen. Joey Neubert loopt te mopperen. ,,Nu ben ik een kwartier te laat op school.’’

Neubert zit op het Broecklandcollege in Breukelen en koos deze ochtend voor vijf minuten schoolverzuim. ,,Beter dan 25 minuten te vroeg op school zijn.’’

De vertraging van bus 120 moet zijn opgetreden in de lus naar station Maarssen, want achter het stuur zit dezelfde buschauffeur als op de heenweg. ,,Ik krijg zó veel vragen,’’ geeft zij als uitleg. Merel Verburgt heeft vandaag haar eerste werkdag in Loenen. Zij stapte op de Amsterdamsestraatweg in bus 20, die twaalf minuten te laat arriveerde, en wacht nu op de 120. ,,Morgen ga ik de trein proberen. Misschien krijg ik die vergoed.’’ Hanna Emmering, stafmedewerker op Nyenrode en woonachtig in Utrecht: ,,Ik moet bekennen dat ik vanmorgen een lift heb geregeld. Ik had totaal geen zin in dat gedoe met de bus.’’

Bron: Algemeen Dagblad
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten