Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door ODRAIL »

hauptbahnhof schreef:Gewoon nachttarief a 4,50 per rit (met overstaprecht). Alleen moet je een speciaal product eenmalig op de kaart laden. Wat ik dus heel raar vind want bij andere vervoerders kan het zonder dacht ik?
Voor zover ik weet heb je er bij de RET geen speciaal product voor nodig.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door hauptbahnhof »

Dacht ik ook. Het systeem herkent wel aan de hand van het lijnnummer dat het een nachtlijn is en weet dus dat ie op dit moment (of voorheen) geen saldo-reizen accepteert of bijv studentenproduct. Waarom dan niet gewoon ipv die opties niet accepteren niet gewoon een ander tarief laten rekenen?
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door ODRAIL »

Heb nog even zitten spitten vond dit:

http://www.reisproductadviseur.nl/voor- ... r-450.html
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door VIRM »

En het was ook te mooi om waar te zijn: gistermiddag kwam ik er, tijdens mijn metroritjes, erachter dat de bestemmingsomroep op station Zuid weer foetsjie is (nadat hij op magische wijze tevoorschijn was getoverd bij de tijdelijke ontvlechting, ondanks dat GVB en Dienst Metro beweerden dat het op Zuid helemaal niet kon). Wat een armoe weer. -o-

Over de ontvlechting gesproken: hoe lang gaat het nog duren? En worden de frequenties na de ontvlechting gehandhaafd?
Beul van de blindegeleidelijn
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door Thom91 »

29 oktober geloof ik, eind oktober in ieder geval.
Komt wel goed schatje.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door Thom91 »

Zijn er trouwens al meerdere M5 in actie? Ik kwam de 109/110 gister tegen bij Sloterdijk en daarna nog een setje in dienst bij Amstelveenseweg..
Komt wel goed schatje.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door FLJ »

Nee er wordt nog steeds slechts 1 dienst met de M5 gereden. Dit is altijd de 107/108 of de 109/110. Ondertussen zijn er wel al meer stellen; 111/112, 113/114 en de 115/116. Van de Zilvermeeuwen zijn onlangs naast de 41 ook de 22 en 31 afgevoerd waardoor er nog 39 in bedrijf zijn (de 6 en 11 waren na aanrijding- en ontsporingschade eerder al afgevoerd).
van020
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 23 aug 2013, 00:42

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door van020 »

VIRM schreef:En het was ook te mooi om waar te zijn: gistermiddag kwam ik er, tijdens mijn metroritjes, erachter dat de bestemmingsomroep op station Zuid weer foetsjie is (nadat hij op magische wijze tevoorschijn was getoverd bij de tijdelijke ontvlechting, ondanks dat GVB en Dienst Metro beweerden dat het op Zuid helemaal niet kon). Wat een armoe weer. -o-

Over de ontvlechting gesproken: hoe lang gaat het nog duren? En worden de frequenties na de ontvlechting gehandhaafd?
Vanaf 1 november (na grofweg een half jaar) rijden de metro's weer hun normale route.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door hauptbahnhof »

De frequenties blijven zoals ze eerder waren. Ontvlechtingsfrequenties zijn uiteraard niet te doen en (op bepaalde trajecten) niet nodig met het normale metronet.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door FLJ »

Ondanks dat vandaag de normale winterdienst weer is gestart heb ik geen enkele Blokkendoos (voor de leek; dit is het oudste tramtype dat in Amsterdam rondrijdt en heeft een hoge vloer) zien rijden. In de zomerdienst gebeurde dit echter wel, en bij mijn weten was het afstoten van de Blokkendozen (voorlopig?) van de baan. Iemand (hauptbahnhof?) die hier meer van weet?
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door Edwin »

hauptbahnhof schreef:Lijn 25 dn 46 worden definitief eind dit jaar opgeheven, aldus Stadsregio Amsterdam.
Mogelijk is dit al eens geplaatst maar ook GVB berichtte er toen, 4 juli, over: http://www.gvb.nl/nieuws/Pages/Meer-en- ... sidie.aspx met het volledige vervoersplan 2014.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door VIRM »

Hoe zit het precies met de inzet van de MF? Ik kreeg vanmiddag rond 12:00 een LHB voorgeschoteld op lijn 50. :)
En speciaal voor mij stond er op het metroperron op Sloterdijk ener van een vaag apparaat met een goede schutkleur opgesteld. :mrgreen: Iemand enig idee wat dat was? Een geel ding, dat volgensmij op één poot stond.
Beul van de blindegeleidelijn
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door Jelmer »

FLJ schreef:Ondanks dat vandaag de normale winterdienst weer is gestart heb ik geen enkele Blokkendoos (voor de leek; dit is het oudste tramtype dat in Amsterdam rondrijdt en heeft een hoge vloer) zien rijden. In de zomerdienst gebeurde dit echter wel, en bij mijn weten was het afstoten van de Blokkendozen (voorlopig?) van de baan. Iemand (hauptbahnhof?) die hier meer van weet?
Zaterdag ben ik nog 2 Blokkendozen tegen gekomen op de dienst
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door JWM »

VIRM schreef:Hoe zit het precies met de inzet van de MF? Ik kreeg vanmiddag rond 12:00 een LHB voorgeschoteld op lijn 50.
En bij Amstel zag ik een setje CAF's rijden, Niet gezien of het ook in de reizigersdienst zat.
Jelmer schreef:Zaterdag ben ik nog 2 Blokkendozen tegen gekomen op de dienst
Vanmiddag zag er ik zelfs eentje op lijn 17 :o
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door FLJ »

Ja de Blokkendozen rijden weer vrolijk rond. Op dit moment zijn er ook meer dienstwagens nodig vanwege het ESC congres in de RAI waardoor lijn 4 versterkt is met meerdere dienstwagens en evenementenlijn 11 van stal is gehaald. Het derde en laatste weekend van september zal lijn 11 ook weer rijden vanwege twee congressen (en dus een versterkte lijn 4), waarmee dus ook de Blokkendozeninzet verhoogd zal worden.

Gister is trouwens Blokkendoos 781 voorzien van een nieuw wit/blauw-jasje nadat deze wagen geruime tijd in de Remise Lekstraat buiten dienst heeft gestaan. Na de verschillende reclamejasjes die 781 heeft gehad was de wagen niet meer toonbaar.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door VIRM »

Vanochtend stond ik met de rest van half Noord-Holland op Sloterdijk te wachten, toen de metro van 08:24 kwam aanzetten. Om mij heen hoorde ik wat enthousiaste reacties: het bleek de M5 te zijn! *O*

Enkele opmerkingen:
- 6 bakken M5 past veel en veel en heel veel beter dan de reguliere 4 bakken CAF. *O*
- Bij binnenkomst ruikt de metro nog naar nieuw materieel. :)
- Voor zover ik het kon zien zag het er redelijk strak en mooi uit van binnen; ik had zelf wel ietsje meer verlichting gewild.
- Speakers zijn volgensmij best helder. Je hoort Klardie ineens veel minder articuleren. :P
- De letters op de schermen bij de bakovergangen die het lijnnummer, bestemming en de volgende halte aangeven zijn echt mega-groot. Voor de volgende halte zou ik echter het 'scrollen' weglaten.
- De nieuwe metro is stil. Bij Zuid, toen ik uit de metro was gestapt, hoorde ik hem nauwelijks opentrekken. Ook een verandering is dat de deuren heel stilletjes open en dicht gaan, en tegenstelling tot bij bijvoorbeeld BN en CAF.
- Minpunt vind ik de zoemers die zijn geintroduceerd, in plaats van het vertrouwde *PLING PLONG*. Beetje jammer dat GVB nu dezelfde kant opgaat met NS, met het introduceren van verschillende sluittonen. Als ze de zoemer perse willen houden, zou ik hem wat harder zetten.
- Er is nu maar één knop per deur om de deur te openen. Eventjes wennen.
- En nog steeds geen 'links uitstappen' of 'rechts uitstappen'.
- De raampjes kunnen niet open. Als er airco was (weet iemand dat?), dan stond die uit. Rond 08:30 nog wel te doen, maar later op de dag was het lekker opgewarmd, dus dan rijd je wellicht in een sauna rond.

Ondanks de kritiekpuntjes al met al wel een verbetering! *O*
Beul van de blindegeleidelijn
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door Thom91 »

Zit gewoon airco in.
Komt wel goed schatje.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door FLJ »

Welk stel was het? Naar verluid heeft gister de 113/114 gereden, en die was nog niet in de passagiersdienst gesignaleerd.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door VIRM »

Geen idee. Er stond een hele mensenmassa op het perron zodat ik de zijkant van het stel niet goed kon zien. Ik heb uberhaupt geen idee waar de stelnummers precies staan. :)
Beul van de blindegeleidelijn
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door FLJ »

Op de voorstel wagenbakken naast de cabinedeur, tevens staan ze in het klein op elke bak aan de onderzijde in de buurt van de bankovergang.
Laatst gewijzigd door FLJ op do 05 sep 2013, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door VIRM »

Bij de bakovergang binnen bedoel je? Op de buitenkant speuren wordt denk ik weinig succesvol. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door willy84 »

Vanmorgen stel met de 107 in dienst gezien op lijn 54.
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door Ardan »

Noord-Zuidlijn-nieuws: hier een interessant artikel waarin duidelijk wordt dat er bij de bouw van de station Centraal en Vijzelgracht wel degelijk rekening is gehouden met toekomstige Oost-Westlijnen.
Ik doe ook maar wat
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door VIRM »

Wordt de aanleg van een Oostlijn gezien als onvermijdelijk? Voor zover ik kan inschatten aan de hand van die plattegronden, zijn er dan twee opties: doortrekken van de Oostlijn vanaf Centraal (lijkt mij niet echt een geweldige optie) richting Lelylaan, of vanuit West dwars door het centrum naar Oost (wellicht een beter idee?).

Ik denk ook dat het inmiddels een lichtelijk gemiste kans is dat de Noord/Zuidlijn ook niet wordt ingezet voor 'voorstedelijk' vervoer: dus Amstelveen en verder en Amsterdam Noord en verder.
Beul van de blindegeleidelijn
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door willy84 »

Ik denk dat er politiek en financieel niet meer mogelijk was dan de huidige in aanleg zijnde lijn. Na opening is het wachten op de roep om doortrekking.
immer kwaliteits posts
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten