Ministerie dwarsboomt treintijdenverzoek RTL

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Ministerie dwarsboomt treintijdenverzoek RTL

Bericht door Daniel »

Ministerie dwarsboomt treintijdenverzoek RTL
Geplaatst op: woensdag 28 augustus 2013 19:42
Laatst bijgewerkt: woensdag 28 augustus 2013 19:43


Het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de Nederlandse Spoorwegen (NS) en spoorbeheerder ProRail stappen naar de hoogste rechter om te voorkomen dat RTL Nieuws toegang krijgt tot alle treinvertragingen.
RTL Nieuws vraagt al sinds het voorjaar van 2010 om toegang tot informatie over treintijden. ProRail houdt van alle treinen die in Nederland rijden precies bij of ze te vroeg, op tijd, of te laat vertrekken en aankomen. RTL Nieuws wil met die informatie kunnen controleren of de zogenoemde punctualiteitscijfers die vervoerders hierover zelf openbaar maken kloppen.
Lees verder | Dossier Storingen in de treindienst | Meer nieuws over Storingen in de treindienst
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Ministerie dwarsboomt treintijdenverzoek RTL

Bericht door jesse-cruzu »

De NS heeft toch niets te verbergen?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Ministerie dwarsboomt treintijdenverzoek RTL

Bericht door Thom91 »

Ongeveer alles wat NS bezit is bedrjfsgeheim, aldus NS.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ministerie dwarsboomt treintijdenverzoek RTL

Bericht door Vinny »

Opzouten met het "bedrijfsgeheim". De NS vervoert met een maatschappelijk belang. Bij de concessie moet openheid voortaan verplicht worden gesteld :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Ministerie dwarsboomt treintijdenverzoek RTL

Bericht door Michael 1988 »

Volgens mij is het zelfs een plicht dat NS die gegevens openbaar moet kunnen stellen aan een ieder die het vraagt. Of in ieder geval Prorail want dat is (als ik me niet vergis) een bestuurlijk orgaan. Geheimhouding mag volgens de wob alleen maar met een zeer gemotiveerde en hoge uitzondering. Ik vraag mij dus af wat de NS, Prorail en vooral de ministerie te verbergen heeft. Lijkt wel alsof NS juist niet de punctualiteit behaalt die ze claimen ieder jaar te behalen, maar dat die percentage veel lager ligt.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Ministerie dwarsboomt treintijdenverzoek RTL

Bericht door Soortvanhenk »

In principe zou je zelf kunnen gaan controleren of de punctualiteit klopt door eens wat tijden bij te gaan houden, toch? Dus waarom moet er geheimzinnig worden gedaan over iets wat te achterhalen valt?
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Ministerie dwarsboomt treintijdenverzoek RTL

Bericht door Michael 1988 »

Ga jij bij elk station staan of elke dag kijken op ns.nl of en welke trein vertraging heeft en dat allemaal noteren? Dat soort dingen wordt al centraal bijgehouden door NS en/of Prorail en moet dus opgevraagd kunnen worden. Iets wat NS niet afgeeft en door de minister en prorail wordt gedwarsboomd. Daarbij gaan het om gegevens van 2010 of 2011, die kun je nu zelf niet meer achterhalen dan alleen bij NS en/of prorail.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Ministerie dwarsboomt treintijdenverzoek RTL

Bericht door Soortvanhenk »

Opzich is het wel een idioot idee, maar ik bedoelde dat die gegevens gewoon openbaar zijn, en met veel werk dus ook zelf na te gaan. Een steekproef zou nog kunnen, maar of dat betrouwbaar is is ook maar de vraag. (de punctualiteit in de toekomst dan he.)
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Ministerie dwarsboomt treintijdenverzoek RTL

Bericht door Michael 1988 »

Steekproeven zijn nooit 100% betrouwbaar. Het wijkt altijd wel af. Soms met kleine verschillen en soms met grote verschillen. Daarnaast wil RTL denk ik ook weten (ik ook overigens) hoe het met de winter zat bij NS in 2010 en 2011. Ze reden toen volgens vooraf gewaarschuwde winterdienstregeling, waardoor treinen die toen vertraging hadden niet werden gerekend als vertraging zijnde, terwijl ze wel degelijk vertraging hadden en die worden ook niet meegerekend met de punctualiteitscijfers (heb ik ooit ergens gehoord en/of gelezen). Waarschijnlijk wil NS dat ook verbergen (al is het wel een gok).
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Ministerie dwarsboomt treintijdenverzoek RTL

Bericht door Thom91 »

Treinen die minder dan 48 uur van te voren werden afgeschaft telden gewoon mee voor de punctualiteit.
Komt wel goed schatje.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Ministerie dwarsboomt treintijdenverzoek RTL

Bericht door Michael 1988 »

Alleen duurden de winterproblemen soms wel langer dan 48 uur ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ministerie dwarsboomt treintijdenverzoek RTL

Bericht door Suus »

Er wordt van dag tot dag bepaald of het de volgende dag nodig is een winterdienstregeling te rijden waarna een aantal vrijwilligers de hele avond bezig zijn de dienstregeling aan te passen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Ministerie dwarsboomt treintijdenverzoek RTL

Bericht door Freek »

Inladen dienstregeling kost ongeveer 3,5 uur. Daar zijn niet zoveel vrijwilligers voor nodig.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten