Korte vragen #3

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen #3

Bericht door hauptbahnhof »

Nou, als het echt niet anders kan, zoals nu, dan zou ik het gewoon doen. Desnoods met het mailtje van klantenservice bij me.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #3

Bericht door Geert »

Ja, je kunt toch moeilijk op een andere manier reizen? Of noodgedwongen uitchecken in Enschede en het laatste stukje zwart. Kaartjes met 20% korting zitten volgens mij ook niet in de automaat...
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #3

Bericht door Ardan »

Sowieso denk ik niet dat daar echt moeilijk over gedaan wordt. Mijn vriend heeft een nieuw type VDU waar je eigenlijk ook geen papieren kaartje bij mag kopen maar dat doet hij wel. Nog nooit is er iets van gezegd.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #3

Bericht door Suus »

Misschien wordt er nu nog niet moeilijk over gedaan maar dat zal nooit meer lang duren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #3

Bericht door reisthijs »

Reiziger Delft schreef:Leuk als je een nieuw abonnement hebt; dan mag je niet met een papieren kaartje reizen.
Tenzij je internationaal reist. Dus met een kaartje naar Gronau mag het wel. (Dan mag je ook met 40% korting reizen in de avondspits.)
Geert schreef:Kaartjes met 20% korting zitten volgens mij ook niet in de automaat...
Kaartjes met 40% korting straks ook niet meer...
"Laat je ledematen bewegingen maken"
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen #3

Bericht door VIRM »

Het is mij al enige tijd opgevallen dat de NS op haar reisplanner een zogenaamde 'C02-vergelijker' heeft. Zo te zien gebruikt die C02-vergelijker standaard het feit dat een trein 75% minder C02 uitstoot dan een auto.

Maar is dit nu gewoon misleidende gebakken lucht?

Als ik een reis plan van Den Helder naar Stavoren, waar de trein toch echt wat betreft afstand in het nadeel is, omdat het helemaal om het Ijsselmeer heen moet - wordt er gewoon doodleuk verklaard dat je 75% minder C02 uitstoot.

Misleiding?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #3

Bericht door Geert »

Ja, misleidend is het zeker, die vergelijker zegt altijd dat je 75% minder CO² uitstoot terwijl dat bij een flinke omweg per spoor natuurlijk helemaal niet zo is. De kilometers die gebruikt worden in de vergelijking kloppen ook niet altijd, er worden namelijk tariefkilometers gebruikt. Voor een reis van Woerden naar Breukelen (om er maar eentje te noemen) worden bijvoorbeeld te veel kilometers gebruikt in de vergelijking, en bij andere reizen weer te weinig.

De 75% is overigens nog wel ergens op gebaseerd: het is blijkbaar de gemiddelde uitstootvermindering ten opzichte van een reis met de auto. http://www.ns.nl/over-ns/ns-en-samenlev ... t-dan-auto Maar om echt iets betrouwbaars over te zeggen over het CO²-verbruik komen zoveel variabelen bij kijken (bezetting van trein en auto, bouwjaar, rijstijl, ...), daar kun je nooit zo'n eenvoudige widget voor gebruiken :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #3

Bericht door Suus »

Er is ook een CO2-app, die maakt een betere vergelijking maar is ook niet optimaal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Korte vragen #3

Bericht door Vinny »

Als ik een reis plan van Den Helder naar Stavoren
Een deel van de reis gaat met dieselmaterieel. Ook niet zo best natuurlijk voor de CO2 uitstoot. Wil je trouwens echt die reis maken, kun je beter zwemmen :mrgreen:

De OV planner geeft trouwens gewoon de Q-liner via de Afsluitdijk als optie.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen #3

Bericht door VIRM »

Ik weet dat die Q-Liner over de Afsluitdijk bestaat (kun je er trouwens gratis mee reizen met de SOV?), maar dit voorbeeld was even ter illustratie van trein vs. auto. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Korte vragen #3

Bericht door Tochjo »

Ja, het studentenreisproduct is geldig in de Q-liner.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #3

Bericht door reisthijs »

Geert schreef:Ja, misleidend is het zeker, die vergelijker zegt altijd dat je 75% minder CO² uitstoot terwijl dat bij een flinke omweg per spoor natuurlijk helemaal niet zo is. De kilometers die gebruikt worden in de vergelijking kloppen ook niet altijd, er worden namelijk tariefkilometers gebruikt. Voor een reis van Woerden naar Breukelen (om er maar eentje te noemen) worden bijvoorbeeld te veel kilometers gebruikt in de vergelijking, en bij andere reizen weer te weinig.
Er wordt ook altijd gerekend met de kortste route, ook als de reisplanner een andere route adviseert.

Zie bijvoorbeeld Groningen-Maastricht. De CO2-vergelijker gaat uit van de kortste route per spoor, 332 tariefeenheden. Toevallig is de kortste route over de weg 332 km, dus dit lijkt een hele eerlijke vergelijking.
Lijkt, want de werkelijk afgelegde afstand per trein, als je het reisadvies volgt met overstap in Utrecht, is bijna 40 km langer!
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Korte vragen #3

Bericht door Edwin »

Komend weekend rijdt de t147 weer over de Flevo- en Hanzelijn.
Vertrektijd in Amsterdam is 12:34 (vlak voor de t2643) en vertrek in Zwolle is 13:58. Terwijl de rit t2643 + t12743 om 13:45 in Zwolle is. Via Somda kan ik niet vinden hoe laat de 147 in Zwolle aankomt en ook niet hoe laat deze Almere Centrum voorbijrijd. Waarschijnlijk al voor 12:58, de aankomsttijd van de 2643 in Almere.

De t146 heeft later die middag een vertrektijd van 16:05 uit Zwolle en een aankomsttijd van 17:28 in Amsterdam Centraal. De sprinter Zwolle - Amsterdam Centraal is bijna even snel.

Zijn de rijtijden van de 146 en 147 zo ruim genomen ivm mogelijke vertragingen?
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #3

Bericht door Suus »

De t147 komt om 13:52 aan in Zwolle.

De trein wordt uit Amsterdam voor de s2600 naar Almere gestuurd, daar op spoor 4 neergezet met een stop Niet Voor Reizigers, vervolgens ingehaald door de t2643 en t12743 en rijdt daarna naar Zwolle. Als de trein planmatig wordt omgeleid mogen bepaalde zaken niet gepland worden die wel "gewoon" gebeuren als de trein ad-hoc via de Hanzelijn wordt gestuurd, vandaar deze conflictvrije oplossing.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Korte vragen #3

Bericht door Klaasje »

Uhm.. Doorgaans wordt de s140 te Weesp ingehaald door de s2600 en te Almere C door de s12700 / s700 . Als hij voor de s2600 Almere C inrijdt rijdt hij namelijk dwars door de s4300 heen. Dat is niet conflictvrij.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #3

Bericht door Suus »

Mijn "ervaring" (2x dit jaar) is dat de s2600 door de s140 vertraging oploopt en dan in omgekeerde volgorde naar Almere wordt gestuurd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Korte vragen #3

Bericht door Klaasje »

De 2600 moet maar liefst 3 minuten vertrekvertraging te Asd oplopen om te laat aan te kunnen komen op Almere C. Dat kan niet kloppen als zijnde structureel omdat er tussen het reguliere pad van de s1500 en s2600 voldoende ruimte zit om met nog een trein te rijden.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Korte vragen #3

Bericht door Edwin »

Hmm, dan ga ik het zaterdag dus net niet redden om 'm ri. Berlijn te zien. Zondag maar proberen dan.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen #3

Bericht door Aking »

Waarom heeft Gouda alleen een spoor 10a en niet gewoon een spoor 10 of spoor 10b?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Korte vragen #3

Bericht door Klaasje »

Als iemand het weet, begint het antwoord waarschijnlijk met "Vroeger....". Dat soort dingen zijn vaak historisch gegroeid.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen #3

Bericht door webguy »

Gouda heeft tegenwoordig geloof ik ook nep-gefaseerde sporen. Geen wissel, wel a en b fases voor reizigers.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #3

Bericht door Suus »

Zover ik weet is het in Gouda "gewoon" 10, het spoor heeft ook geen wissels halverwege dus als er een bordje met 10a is, is dat een fout.

@Webguy: Spoor 3 en 5 hebben nog wel fases is Gouda. Dat was om vroeger de sneltrein s2000 in de juiste volgorde aan het perron te kunnen krijgen
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen #3

Bericht door webguy »

Ik probeer juist te zeggen dat ondanks dat er geen wissel of sein halverwege is, het nog steeds een voor de reisinformatie gefaseerd spoor kan zijn.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Korte vragen #3

Bericht door Karl »

@Bee, maar hoe dat dan bij het splitsen richting Gv en Rtd, dan hebben de noordelijke sporen (om richting het westen te rijden) toch ook fases nodig?

Wat in Gd de functie van spoor 6 is, is mij ook nog niet helemaal duidelijk.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #3

Bericht door Suus »

De treinen uit Utrecht kwamen gekoppeld aan, die heb je niet meer in de juiste volgorde nodig (heel heel vroeger werd de s2000 ook nog in Arnhem weer in twee richtingen gesplitst, dus richting Utrecht had je het wel nodig).

Spoor zes is er puur er en alleen om vanaf de brug om een trein heen op spoor 5a te kunnen komen terwijl er een trein op spoor 5b staat. Het zou mij niets verbazen als dat spoor de komende jaren wordt weggesaneerd want het ligt er een beetje nutteloos te wezen over het algemeen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 147 gasten