Openbaar vervoer ook na 2012 bij GVB

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Openbaar vervoer ook na 2012 bij GVB

Bericht door Wubbo »

Openbaar vervoer ook na 2012 bij GVB
AMSTERDAM - Het GVB verzorgt ook vanaf 2012 in principe het openbaar vervoer in de stad. Er komt vooralsnog geen openbare aanbesteding, waardoor bijvoorbeeld Connexxion het busvervoer zou kunnen verzorgen. Dit heeft de stadsregio besloten, het verantwoordelijk orgaan met bestuurders uit Amsterdam en omgeving.

Voor wethouder Tjeerd Herrema is de complexiteit van het openbaarvervoernetwerk een belangrijke reden vast te houden aan het GVB. ''De bus-, tram- en metronetwerken hangen nauw samen. De complexiteit is groter dan bij het streekvervoer.'' Hij vindt wel dat het GVB 'in kwaliteit en efficiëntie een flinke sprong moet maken'. ''Er zijn aardige sprongen gemaakt, maar het GVB is er nog niet.''

Een definitief besluit over de zogenoemde concessie valt in 2010. Onzeker is of de Noord/Zuidlijn er onder valt. Ook is onduidelijk hoe de stadsregio ervoor gaat zorgen dat het GVB functioneert alsof het een interne dienst is. Alleen dan mag van Brussel worden afgezien van openbare aanbesteding.

In theorie kan het GVB de eisen die de stadsregio zal stellen aan het OV-netwerk verwerpen, waarna alsnog openbare aanbesteding volgt. (HET PAROOL)

Bron: Het Parool
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer ook na 2012 bij GVB

Bericht door JeePee »

Wubbo schreef:Voor wethouder Tjeerd Herrema is de complexiteit van het openbaarvervoernetwerk een belangrijke reden vast te houden aan het GVB. ''De bus-, tram- en metronetwerken hangen nauw samen. De complexiteit is groter dan bij het streekvervoer.'' Hij vindt wel dat het GVB 'in kwaliteit en efficiëntie een flinke sprong moet maken'. ''Er zijn aardige sprongen gemaakt, maar het GVB is er nog niet.''
Bullshit, de complexiteit *kuch* is er helemaal niet. Denkt SRA nu werkelijk dat andere vervoerders bussen parallel gaan rijden aan metro- en tramlijnen?? Anders is er nog een kleine simpele mogelijkheid: in het PvE het volgende regeltje opnemen: "De stadsregio wil ongewenste parallelliteit tussen diverse vervoermodaliteiten tegengaan. Parallelle lijnen worden bij de gunning niet geaccepteerd". Gewoon iets wat bij andere aanbestedingen ook gebeurt, maar blijkbaar voor SRA te moeilijk is.
Een definitief besluit over de zogenoemde concessie valt in 2010. Onzeker is of de Noord/Zuidlijn er onder valt. Ook is onduidelijk hoe de stadsregio ervoor gaat zorgen dat het GVB functioneert alsof het een interne dienst is. Alleen dan mag van Brussel worden afgezien van openbare aanbesteding.
Daar hebben ze dan wel weer gelijk in. Ik ben benieuwd trouwens wanneer Haaglanden en HTM tot de orde geroepen worden door Brussel.
In theorie kan het GVB de eisen die de stadsregio zal stellen aan het OV-netwerk verwerpen, waarna alsnog openbare aanbesteding volgt.
Niet dat dit ooit zal gebeuren. GVB is al lang blij dat ze het mogen houden. Jammer voor:
- De reiziger die dezelfde lage kwaliteit mag verwachten;
- De belastingbetaler die weer veel te veel geld kwijt is.

Duidelijk gevalletje vriendjespolitiek, zeker gezien GVB een erg bedenkelijk reputatie heeft onder een groot deel van SRA.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Openbaar vervoer ook na 2012 bij GVB

Bericht door Ruben »

Aan een apart rijdende Noord-Zuidlijn hebben we natuurlijk ook vrij weinig. Het beste zou men de plannen voor de Amstelveenlijn doorzetten en een echte Noord-Zuid verbinding bieden. In dat geval moet je hem dus integreren met het GVB netwerk.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer ook na 2012 bij GVB

Bericht door JeePee »

Dat uiteraard wel. Anders maak je jezelf ook erg ongeloofwaardig met dat geneuzel over complexiteit en samenhang in het netwerk. Maar goed, dit kan weer mooi gebruikt worden bij de presentatie op de VTL volgende week. Nog meer hakken op aanbestedende overheden.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Openbaar vervoer ook na 2012 bij GVB

Bericht door Ruben »

Ik zie op zich wel wat in een niet veranderende partij binnen het Hoofdstedelijke vervoer. Ongetwijfeld is er binnen andere vervoerbedrijven ook genoeg know-how aanwezig, maar zeker voor een hoofdstad zou het toch een soort van trots kunnen zijn om een GOED vervoersbedrijf te hebben. GVB is er dan nog lang niet nee, maar kijk bijvoorbeeld naar de BVG in Berlijn. Ook een stadsvervoersbedrijf (zij het van een veel grotere stad), die wél marktgericht (d.w.z. frequent, schoon en kwalitatief goed + innovatief) bezig kan zijn.

Zolang je GVB niet totaal zelfstandig maakt, maar met de mogelijkheden die de EU-regelgeving biedt genoeg toezicht en inspraak in het orgaan houdt, kan je er best wat van maken. Ik vind het er de laatste jaren in ieder geval iets op vooruit gaan. Veel moet naar mijn idee door Amsterdam opgelost worden, zoals betere doorstroming van trams. En het materieel, da's eigenlijk de grootste misser. Met name dat er nu nog steeds van die koekblikken op de metrolijnen rondkachelen.
Op reisinformatie kunnen verder grote sprongen gemaakt worden. Als je elke 6-10 jaar een nieuwe vervoerder hebt, is daar eigenlijk geen lekkere sprong voor te maken, daar de systemen voor actuele reisinformatie toch nog verschillen tussen bijvoorbeeld Arriva en Connexxion. In die zin is het wel complexer van vervoerder te wisselen.

Ook dingen als de aanschaf van nieuw metromaterieel zal vooruit geschoven worden, of door de gemeente moeten gebeuren, als je elke zoveel jaar van vervoerder wisselt. Dat soort constructies vind ik gewoon te belachelijk voor woorden. Met busjes kan je het nu wel zo doen, railvoertuigen schrijf je niet zo snel al af. (Ook dat zie je met de koekblikken :P).
Laat het anti-vrije-marktdenken maar eens bewijzen wat dat uithaalt.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer ook na 2012 bij GVB

Bericht door JeePee »

Dat de aanschaf van railmaterieel niet elke 8 jaar moet gebeuren spreekt voor zich. Ik vind elke 8 jaar voor bussen al kapitaalvernietiging, maar goed dat is wat anders. Toch denk ik dat het goed zou zijn als het materieel onderdeel wordt van SRA en de exploitatie volledig aanbesteedt wordt. Ook in het buitenland is dit een regelmatig gebruikte oplossing die - voor zover ik kan nagaan - goed uitpakt.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Openbaar vervoer ook na 2012 bij GVB

Bericht door Ruben »

Dan krijg je dus dat de dienstregeling óf bepaald wordt door het SRA aan de hand van het beschikbare materieel, óf dat het materieel de grens vormt van wat er in een door de vervoerder op te stellen dienstregeling mogelijk is. Ook totaal niet efficiënt dus.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer ook na 2012 bij GVB

Bericht door JeePee »

Hoezo niet, je kan de inzet een stuk efficiënter maken en als de vervoerder meer vervoer wil bieden, dan dient hij daar zelf materieel voor aan te schaffen.

Voorbeeldje:
- 100 bussen tot de beschikking
- basisvoorzieningenniveau behoeft 85 bussen
- Budget is 20 miljoen

Vervoerder kan rijden voor 18 miljoen en investeerd de overige 2 miljoen in extra materieel en extra ritten.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Openbaar vervoer ook na 2012 bij GVB

Bericht door Ruben »

Metro en trammaterieel is lastiger 'extra' te krijgen voor een concessieduur gezien het aan specifieke eisen moet voldoen (als voltage en treinbeïnvloeding) en de levertijd van nieuw materieel ook nog eens langer is dan bijvoorbeeld met bussen. Aanschafprijs is verder hoog, en kosten zijn niet terug te verdienen in 1 concessie. Een vervoerder gaat het dan dus ook met het door SRA beschikbaar gestelde mat doen, bijbestellen is te omslachtig en te duur.
Qua busmarkt zou het kunnen werken.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer ook na 2012 bij GVB

Bericht door JeePee »

Metro en tram is ook een ander verhaal. Daar zal het niet veel uitmaken of het GVB is of iets anders, wel betwijfel ik of GVB wel markt conform is. Dat geldt dan weer wel voor het tram en metronet.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Openbaar vervoer ook na 2012 bij GVB

Bericht door Ruben »

Naja, in die zin kan ik de opvatting wel volgen, dat we de bus dan ook maar in het geheel laten.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Openbaar vervoer ook na 2012 bij GVB

Bericht door M57 »

VVD: OV niet automatisch naar GVB
De VVD vindt dat het openbaar vervoer niet automatisch naar het GVB moet gaan na 2012. Volgens de partij heeft de vervoerder de afgelopen jaren "ondermaatse prestaties" geleverd.Wethouder Tjeerd Herrema (verkeer) maakte woensdag bekend de concessie voor het openbaar vervoer in de hoofdstad vanaf 2012 weer onderhands te willen gunnen aan het GVB. Het bedrijf moet dan wel voldoen aan een aantal eisen om marktconform te kunnen werken. Mocht dat niet lukken, dan komt er een Europese aanbesteding.De VVD wijst erop dat het GVB de afgelopen tijd slecht scoorde als het ging om klanttevredenheid of sociale veiligheid. Ook was er eerder dit jaar een metro-ongeval, dat deels aan het bedrijf te wijten was. ,,Dit is het belonen van slechte prestaties'', aldus gemeenteraadslid Robert Flos.
Bron: AT5.nl

Op dezelfde pagina trof ik de GVB-verbindt-heel-Amsterdam-met-heel-Amsterdam-reclame :lol:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer ook na 2012 bij GVB

Bericht door Suus »

Zeker bij de tram heb ik bij het GVB af en toe het idee dat ze de dienstregeling niet serieus nemen, zeker wat later op de avond (na acht uur). Elke week hetzelfde verhaal, ik sta om acht uur 's avonds op tram 1,2 of 5 te wachten op het Spui of het Koningsplein, en elke keer komt zowel een tram van lijn 2 of van lijn 5 niet opdagen (tenminste, niet op de juiste tijden), het is altijd de tram van lijn 1 van tien over acht die als eerste komt, en de andere zijn dan nog niet te zien :?

Wat is dan het probleem? Is de dienstregeling niet realistisch (halteringen duren soms erg lang bij sommige haltes) of wordt er gewoon niet doorgereden door de bestuurders :? Ze kunnen dan wel zeggen dat het een netwerk is, maar als dienstregeling hadden ze beter KOMT VANZELF OPDAGEN op kunnen hangen in de abri's :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Openbaar vervoer ook na 2012 bij GVB

Bericht door Vinny »

De VVD vindt dat het openbaar vervoer niet automatisch naar het GVB moet gaan na 2012.
Ik denk dat ik me ga bedenken en voortaan de VVD ga stemmen. Links heeft voor mij afgedaan (voor zover het dat al niet gedaan heeft)... :|
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Openbaar vervoer ook na 2012 bij GVB

Bericht door Chauf21 »

Voor wethouder Tjeerd Herrema is de complexiteit van het openbaarvervoernetwerk een belangrijke reden vast te houden aan het GVB. ''De bus-, tram- en metronetwerken hangen nauw samen. De complexiteit is groter dan bij het streekvervoer.'' Hij vindt wel dat het GVB 'in kwaliteit en efficiëntie een flinke sprong moet maken'. ''Er zijn aardige sprongen gemaakt, maar het GVB is er nog niet.''
Wanneer er een andere vervoerder de concessie wint, is de vervoerder verplicht een deel van het personeel over te nemen (in principe al het personeel, maar in de praktijk zijn er achterommetjes te vinden). De kennis die het GVB dus nu bezit m.b.t. die complexiteit wordt gewoon overgenomen door de nieuwe vervoerder. Deze nieuwe vervoerder heeft echter ook andere kennis in huis die vervolgens toegepast kan worden op die complexe situatie. Het is een verkeerd denkbeeld dat een nieuwe vervoerder volledig in het onbekende wordt gegooid. Zeker wanneer het zittende personeel overgaat, is er amper sprake van kennisverlies.
Bee schreef:Zeker bij de tram heb ik bij het GVB af en toe het idee dat ze de dienstregeling niet serieus nemen, zeker wat later op de avond (na acht uur). Elke week hetzelfde verhaal, ik sta om acht uur 's avonds op tram 1,2 of 5 te wachten op het Spui of het Koningsplein, en elke keer komt zowel een tram van lijn 2 of van lijn 5 niet opdagen (tenminste, niet op de juiste tijden), het is altijd de tram van lijn 1 van tien over acht die als eerste komt, en de andere zijn dan nog niet te zien :?

Wat is dan het probleem? Is de dienstregeling niet realistisch (halteringen duren soms erg lang bij sommige haltes) of wordt er gewoon niet doorgereden door de bestuurders :? Ze kunnen dan wel zeggen dat het een netwerk is, maar als dienstregeling hadden ze beter KOMT VANZELF OPDAGEN op kunnen hangen in de abri's :roll:
Tja, dat vraag ik me ook wel eens af.
Afgelopen week ergens: volgens dienstregeling (6x per uur) zou de eerstvolgende tram een hogevloerstram zijn. Precies tussen de twee verwachte vertrektijden kwam er een Combino aanrijden. Was die dan -5, +15 of toch +5 met veranderde matinzet...?
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer ook na 2012 bij GVB

Bericht door tsov »

Sowieso klopt er weinig van die A'tjes meer in de vertrekstaten, want er zijn inmiddels meer diensten met een A dan er hogevloertrams zijn. Daarnaast rijden er 0 hogevloertrams vanuit de Remise Havenstraat, maar zijn er toch Havenstraatlijnen waarbij A'tjes in de DRGL staan...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer ook na 2012 bij GVB

Bericht door Suus »

De meeste blokkendozen rijden nog op lijn 9, heb ik het idee. Overigens neem ik die A op de dienstregeling al een hele tijd niet meer serieus, het wordt nu eerder misbruikt om de blokkendozen flexibeler in te kunnen zetten heb ik het idee.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer ook na 2012 bij GVB

Bericht door STF »

Dat is gedaan, zodat het altijd alleen maar voordeliger uit kan pakken. Staat er een A in de vertrekstaat maar blijkt er een combino aan te komen, kan een bejaarde of kinderwagen toch mee. Had er geen A gestaan en is een defecte combino omgeruild voor een blokkendoos, kan die bejaarde of kinderwagen niet mee...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Openbaar vervoer ook na 2012 bij GVB

Bericht door Vinny »

En 10 jaar geleden kon een bejaarde of vrouw met kinderwagen ook gewoon in een Blokkendoos klimmen :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer ook na 2012 bij GVB

Bericht door STF »

Klopt, die tilde ik er dan in.
Is niet de eerste keer dat ik een rollator of kinderwagen omhoog heb getild een blokkendoos of een 3G t/m 8G wagen in.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten