Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Klaasje »

Wat ik mij overigens afvraag... Wat gaat er met de lijnen 215 en 216 gebeuren?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Milco »

Misschien gaan ze bij Almere gevoegd worden? Nu worden die lijnen toch al vanuit Almere gereden. Hetzelfde vraag ik me trouwens af met lijn 160 van IJsselmond die ook vanuit Almere rijdt.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Klaasje »

215 en 216 hebben een vrij fors AML-deel. Als ze over zouden gaan was dat in 2010 al gebeurd.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Busfoto.nl »

Onder voorbehoud

Een samenvattend overzicht van de belangrijkste wijzigingen per december 2013, althans voorgesteld door Connexxion:

- 140 gaat rijden via nieuwe SLP-busbaan over Schiphol Logistics Park. Hierdoor een rijtijdwimst van 7 min.Voorlopig nog geen omnummering naar 340.
- 149 gaat samen met 199 op gezamelijke deel naar een strakke 15 min. dienst.
- 161 gaat vanuit Zwanenburg scholierenritten rijden
- 169 gaat op werkdagen overdag doorrijden van Hoofddorp via oude route lijn 140 naar Aalsmeer
- 175 nog geen Rnet 356.
- 176 gaat vaker rijden
- 185/189 lagere spitsfrequentie
- 186 deel route in buurt van Keizer Karelplein wordt verlegd/opgeheven. Maken nu maar 13 reiz/dag gebruik van.
- 192 halfuursdienst Osdorpplein - Badhoevedorp
- 194 halfuursdienst Lijnden/Aker
- 195 frequentie gehalveerd. Op drukste punt 400 reizigers per dag per richting maar hier is overlap met andere lijnen.
- 197 gaat geleed worden om de onvoorspelbare groei af en toe op te vangen. Versterkingsbussen vervallen hierdoor (5 ritten per dag)
- 300 gaat minder rijdennop zaterdag in zomer
- nog geen Schiphol Sternet-ringlijn

Daarnaast nog wat info over groei reizigersaantallen in 2012:
- 5-10 procent: 140 176 300 310
- 10-20: 170 172 193 287
- 30 of meer: 197 199

Daling:
5-10: 146 168 268
10-20: 164 169 177
20 of meer: 198

Tevens is of was het al duidelijk dat per december 2015 een flink aantal lijnen verR-net worden. Busstation Schiphol Noord is klaar per oktober 2014.
Afbeelding
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

testtest schreef:
Een samenvattend overzicht van de belangrijkste wijzigingen per december 2013, althans voorgesteld door Connexxion:
Mijn dank is groot *O*

Edit: Daling van meer dan 20% reizigers voor lijn 198 verbaast me niet, door de sterk versoberde dienstregeling. Er is niet veel meer over van deze lijn. Schipholgangers uit die contreien zullen inmiddels wel andere mogelijkheden gevonden hebben om op Schiphol te komen.

Ook de hogere passagiersaantallen voor lijn 170-172 etc lijkt me voor de hand liggend. Sinds in Buitenveldert het betaald parkeren is ingevoerd kunnen mensen die rond VU/Zuidas werken/studeren beter gewoon de bus nemen vanuit de regio in plaats van de auto in Buitenveldert neer te zetten tegen betaling.

Lijn 197 was te verwachten met alle musea weer open. Ik denk dat men daar de bussen uit de 9100-serie voor gaat gebruiken, die nu her en der ingezet worden vanuit garage UTH. Nu worden vaak extra ritten (in het weekend) met een R-Net bus gereden, maar die kunnen dan weer terug op de lijnen waar ze thuis horen. Nou maar hopen dat de SRA het goed vindt, dat er weer structureel een lijn met gelede streekbussen de stad in rijdt.
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door jesperhaverkamp »

Strakke kwartiersdienst van de 199 en 149 op het gedeelte tussen Groenelaan en Amstelveen busstation is ook een grote verbetering(terugkeer naar situatie 2012). Nu rijden de bussen in een 2:28 interval. En dan maar afvragen waarom die 149 leeg is. :')
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Vinny »

Zeven minuten tijdwinst voor de 140? Dat kan alleen als ze de (populair geworden) haltes Schiphol-Rijk en Viaduct De Hoek opheffen. Ik snap niet dat ze dan de oude 198 niet in ere herstellen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Busfoto.nl »

Dat klopt deels, lijn 140 slaat over:
Hoofddorp, Siriusdreef (= Beukenhorst)
• De Hoek, Rijnlanderweg
• De Hoek, De Hoek
• Rozenburg, Aalsmeerderweg
• Rozenburg, Kruisweg 365
• Schiphol-Rijk, Beechavenue

Totaal ongeveer 220 reizigers die nu ofwel over moeten stappen op de 169 ofwel geheel van de 169 gebruik dienen te maken
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Edwin »

testtest schreef:Onder voorbehoud

Een samenvattend overzicht van de belangrijkste wijzigingen per december 2013, althans voorgesteld door Connexxion:
- 175 nog geen Rnet 356.
Dat zou ook pas per december 2014 zo worden was mij bekend.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door lint41 »

fred1954 schreef:Lijn 197 was te verwachten met alle musea weer open. Ik denk dat men daar de bussen uit de 9100-serie voor gaat gebruiken, die nu her en der ingezet worden vanuit garage UTH. Nu worden vaak extra ritten (in het weekend) met een R-Net bus gereden, maar die kunnen dan weer terug op de lijnen waar ze thuis horen. Nou maar hopen dat de SRA het goed vindt, dat er weer structureel een lijn met gelede streekbussen de stad in rijdt.
Ik ken nog wel een serie Euro-5 vierdeursgeledes die per december vrijkomt :idea:
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Klaasje »

Die komen ook al uit 2006.
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door lint41 »

Grootste deel uit begin 2007, maargoed, dat is nog altijd beter dan driedeurs Euro 3 Citaro's uit (op z'n nieuwst) 2005 ;-)
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

lint41 schreef:
fred1954 schreef:Lijn 197 was te verwachten met alle musea weer open. Ik denk dat men daar de bussen uit de 9100-serie voor gaat gebruiken, die nu her en der ingezet worden vanuit garage UTH. Nu worden vaak extra ritten (in het weekend) met een R-Net bus gereden, maar die kunnen dan weer terug op de lijnen waar ze thuis horen. Nou maar hopen dat de SRA het goed vindt, dat er weer structureel een lijn met gelede streekbussen de stad in rijdt.
Ik ken nog wel een serie Euro-5 vierdeursgeledes die per december vrijkomt :idea:

Die Utrechtse van Hools? Zouden ze voor die 2 jaar overgespoten moeten worden. Nee gaat niet gebeuren, lijkt mij. Die 8 bussen uit de 9100 serie rijden al op 170, 172, 142. Die kunnen ze zo inzetten. Valt me trouwens op dat er hier op de Amstellandlijnen vaak een Amba ingezet wordt. Te weinig MAN bussen?
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door MdJ »

Er rijden 3 amba's vanuit Uithoorn voor AML: de 8602, 8603 en 8604.
Bij twijfel: gebruik beton.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door TLP »

Ja, maar daarnaast ook de 8600, 8601 en de 8807.
fred1954 schreef:Die Utrechtse van Hools? Zouden ze voor die 2 jaar overgespoten moeten worden. Nee gaat niet gebeuren, lijkt mij. Die 8 bussen uit de 9100 serie rijden al op 170, 172, 142. Die kunnen ze zo inzetten.
Dat lijkt mij persoonlijk niet handig, ik heb veel in de spits gereisd met bovengenoemde lijnen en die zaten vaak bomvol. Het klopt inderdaad dat de 197 afgelopen zomer vooral geleed heeft gereden, maar ook op de 170, 172 en 174 zag ik (weliswaar vaak vanwege slechte spreiding) ritten die zitvol waren of er tegenaan zaten. Het zal ongetwijfeld kloppen dat de 197 druk blijft (hoewel ik persoonlijk denk dat dit ook weer minder wordt als het weer kouder wordt en de musea een tijdje open zijn) maar de lijnen 142/170/172/174 die naar mijn weten ook in de weekenden goed gevuld zijn hebben ze net zo hard nodig. Maar we zullen het zien.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Gekko123 »

Een reden die ik mij kan bedenken om wel de 197 geleed te gaan rijden en de 142/170/172/174 niet zijn de koffers van de toeristen. In de 197 heb je geregeld toeristen zitten die vrijwel de hele route in de bus zitten.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

TLP schreef:Ja, maar daarnaast ook de 8600, 8601 en de 8807.
fred1954 schreef:Die Utrechtse van Hools? Zouden ze voor die 2 jaar overgespoten moeten worden. Nee gaat niet gebeuren, lijkt mij. Die 8 bussen uit de 9100 serie rijden al op 170, 172, 142. Die kunnen ze zo inzetten.
Dat lijkt mij persoonlijk niet handig, ik heb veel in de spits gereisd met bovengenoemde lijnen en die zaten vaak bomvol. Het klopt inderdaad dat de 197 afgelopen zomer vooral geleed heeft gereden, maar ook op de 170, 172 en 174 zag ik (weliswaar vaak vanwege slechte spreiding) ritten die zitvol waren of er tegenaan zaten. Het zal ongetwijfeld kloppen dat de 197 druk blijft (hoewel ik persoonlijk denk dat dit ook weer minder wordt als het weer kouder wordt en de musea een tijdje open zijn) maar de lijnen 142/170/172/174 die naar mijn weten ook in de weekenden goed gevuld zijn hebben ze net zo hard nodig. Maar we zullen het zien.
TLP, de gelede bussen vanuit UTH worden at random ingezet volgens mij. Er zit geen logica in, daarbij komt dat men 's morgens ook niet weet welke bus op welke lijn druk wordt. Er zijn volgens mij gewoon te weinig MAN-bussen en die gelede bussen worden zo her en der in de diensten opgenomen. Dus ik kan mij niet voorstellen dat men kijkt naar drukte op lijnen. Ik zie de gelede bussen ook wel eens grotendeels leeg op lijn 142 rijden. http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Besta ... 283%29.jpg

Maar je opmerking dat de bussen vaak (niet altijd) vol zitten tegenwoordig, met name overdag en in het weekend (tegenwoordig ook elke zondag koopzondag in Amstelveen en al jaren in Amsterdam) natuurlijk, is mij ook opgevallen, het lijkt er op dat het steeds drukker wordt op de Amstelland-lijnen. Ik kijk op de Amstelveenseweg, dus zie ze voorbij komen.

Daarom ben ik zo benieuwd naar de vervoerplannen voor 2014 en hoop van harte dat de nieuwe concessiehouder vanaf december 2015 weer structureel geleed materieel mag inzetten, zoals vroeger met de Duvedecs. Een nog hogere frequentie op deze route lijkt me een bijna onbegonnen zaak. Buiten de spits rijden er al, als ik het goed uitreken zo''n 15 bussen per uur per richting. In de (ochtend)spits komen daar nog de 242 en 272 bij met gemiddeld 3 ritten per uur. Dat zijn 21 bussen per uur ri. Amsterdam.

Er is in de afgelopen paar jaar flink gebouwd in Amstelveen (uitbreiding Westwijk), in het centrum van Kudelstaart, in Aalsmeer en in Uithoorn. Logisch dat het vervoersaanbod toeneemt.

Verder gaan omstreeks 2015 de 2 Amstelveen-trams/metro's (51 en 5) eruit voor 2 jaar ivm ombouw, ik denk dat dat ook extra vervoersaanbod gaat geven op de CXX lijnen, ondanks het feit dat het GVB wel een pendelbusdienst zal gaan opzetten vanaf Amstelveen (-Westwijk) naar station Zuid. Maar ja, mensen houden nou eenmaal niet van overstappen, dus zullen waarschijnlijk de aanpalende bushaltes, zoals in Westwijk, Poortwachter en het busstation Amstelveen CXX prefereren boven de pendeldienst van het GVB, afhankelijk van hun bestemming uiteraard.

Nou, dan laat ik het hier maar even bij. Gaarne uw reacties. :D
Laatst gewijzigd door fred1954 op za 31 aug 2013, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Gekko123 schreef:Een reden die ik mij kan bedenken om wel de 197 geleed te gaan rijden en de 142/170/172/174 niet zijn de koffers van de toeristen. In de 197 heb je geregeld toeristen zitten die vrijwel de hele route in de bus zitten.
De werkelijke reden dat er structureel geen gelede diensten meer op de Amstellandlijnen rijden is het feit dat de SRA van de gelede streekbussen afwilde, (Duvedecs toentertijd) die de binnenstad in en uit reden. Dat zou in het PvE van de SRA gestaan hebben. Vandaar dat in eerste instantie alle gelede Duvedecs verdwenen en vervangen werden door MAN-standaardbussen. Immers, CXX had ook kunnen kiezen voor gelede MAN-bussen, of ander merk.

Langzamerhand zie je weer gelede bussen tussen de mazen van de SRA doorglippen richting stad (9100 serie). En de 197 wordt straks officieel een gelede dienst. Daar kan de SRA ook niet omheen. Je kunt de toeristen, waarvan sommigen met veel bagage niet allemaal in een standaardbus proppen. Lekkere binnenkomer als toerist. :oops:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Suus »

In plaats van gelede bussen gingen de bussen gewoon twee keer zo vaak rijden, volgens mij heb je dan uiteindelijk een grotere capaciteits (4x 12 meter ipv 2x18 meter per uur). Daarna zijn de frequenties nog opgeschroeft tot 6x/uur, dat kan je heel lang met normale bussen opvangen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door 010jongen »

De gelede vanhools hebben wel veel meer ruimte voor koffers e.d. lijkt me dus best we3l een goed idee ook al is het maar voor een korte tijd.
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Bluearrow »

Het feit dat er 'ook' Amba's verschijnen op de lijnen van/naar Amsterdam komt gewoon door het koppelen van de diensten, waardoor bijv. komende vanaf Breukelen (lijn 130) men doorrijdt als lijn 170 naar Amsterdam.
De chauffeurs in Uithoorn word zoveel mogelijk gevraagd de 'goede' bus mee te nemen op de dienst, maar dit is niet altijd mogelijk. Daarom verschijnen er ook (soms) Provincie Utrecht bussen (4100-serie) op de lijnen 142/170/172/174. Tevens is natuurlijk het omgekeerde ook het geval, en zie je MAN's rijden op lijn 120/126/130.
Lijn 171 word gereden door de vestiging Schiphol, en daar staan in principe geen Amba's, dus deze rijdt met MAN's.
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door TLP »

fred1954 schreef:TLP, de gelede bussen vanuit UTH worden at random ingezet volgens mij. (...)

(volgende bericht)
De werkelijke reden dat er structureel geen gelede diensten meer op de Amstellandlijnen rijden is het feit dat de SRA van de gelede streekbussen afwilde, (Duvedecs toentertijd) die de binnenstad in en uit reden.
Reden waarom ik zei dat het mij niet handig leek als de 9100'en volledig zouden gaan verkassen naar de 197, is dat de 142/170/172 op bepaalde momenten ook gelede bussen moet hebben, omdat er dan zulke grote reizigersstromen tegelijk zijn dat je met het verhogen van de frequentie gewoon niet eraan ontkomt dat de bussen regelmatig (bijna) vol zitten. Integendeel, je gaat inefficiënte spreiding krijgen doordat men (meestal) zoveel mogelijk in de voorste bus gaat zitten als het toch niet uitmaakt welke lijn er gepakt moet worden. Daarnaast: er moet sowieso extra geleed materieel komen, omdat de 7 gelede bussen die nu rijden in AML te weinig zijn om de 197 volledig geleed te laten rijden (ik ga niet uitrekenen hoeveel ze er dan tekortkomen).

Over je opmerking van de huidige inzet van het geleed materieel: er zit natuurlijk wel énige logica in, met name in de spits en overdag omdat dienstregelingplanners natuurlijk weten wanneer en in welke richting normaliter de grootste drukte is. Het klopt dat ze ook leeg kunnen rondrijden, maar ze blijken met name in de spits een goede aanvulling. In het weekend lopen de reizigersstromen anders, maar ik zie dan overigens zelden gelede Citaro's rondrijden op de 170/172/174. Wellicht dat ze dan ingezet worden op de 197, maar dit weet ik niet zeker.

@Bee: ik denk persoonlijk niet dat normale bussen nog lang afdoende zullen zijn, omdat er inmiddels een te hoge frequentie is voor de buslijnen binnen Amsterdam. Om precies te zijn rijden er maximaal 3+6+3+6+3=21 bussen (242 niet meegerekend, 197 wel) vanuit Amstelland naar het centrum van Amsterdam. Mocht je op die lijnen volledig geleed gaan rijden (een standaardbus heeft 33% minder capaciteit dan een gelede bus), dan kom je uit op 14 bussen per uur in totaal. Dat betekent met een gemiddelde frequentie van elke 4.20 minuten behoorlijk wat minder bussen richting stad dan nu. Gezien de werkzaamheden/groeiscenario's de komende jaren zou veel geleed materieel erg handig zijn.

Ik ben natuurlijk niet verbonden aan SRA, maar ik ga wel met fred1954 mee dat ik ook hoop dat er snel meer geleed materieel naar deze concessie komt.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

@TLP, hopen op een goed PvE van de SRA voor de volgende concessiehouder vanaf medio december 2015, inclusief geleed materieel.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Toch nog iets gevonden via een brief van de Reizigers Advies Raad (RAR) aan CXX van mei 2013:
Let op de plannen voor lijn 172 die men via de van der Hooplaan wil laten rijden en lijn 310 die naar het Leidseplein doorgetrokken zou moeten worden.
http://www.rar-stadsregioamsterdam.nl/b ... exxion.pdf
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Vinny »

Via de Van der Hooplaan. De hoop op een snellere verbinding is bij deze de nek omgedraaid. De route hopeloos...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 51 gasten