Ardan on Tour #14: Berlin! [47 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Ardan on Tour #14: Berlin! [47 foto's]

Bericht door Ardan »

Drie jaar geleden was mijn laatste vakantie, twee nachtjes naar Berlijn, met Meltrain. Daarna nooit meer echt fatsoenlijk weggeweest. De afgelopen drie jaar zijn ook niet altijd makkelijk voor me geweest dus ik vond dat ik een vakantie echt had verdiend! Ik zag dat ik een aardig centje gespaard had, dus gauwvlugsnel besloot ik de voorbije tijd af te sluiten met een leuke reis. Alleen, vijf dagen, weer naar mijn geliefde Berlijn.

Op dit moment lig ik in bed in het hotel en heb net de heenreis en de eerste avond achter de rug. De heenreis had nog wel wat voeten in de aarde.
Ik zou vandaag het geld voor de vakantie binnenkrijgen, maar hoe laat, dat is natuurlijk de vraag. Vanmorgen een paar retourtjes pinautomaat gemaakt tot ik het geld bijgeschreven zag staan en er bijna een gilletje van blijdschap gemaakt werd. Meteen de trein ingesprongen, maar het was wel een vrij ongelukkig tijdstip. Om te voorkomen dat ik heel lang op één station op mijn Pimpel moest wachten, besloot ik half-uurs-tussenstops te maken in Almelo en Hengelo om de tijd te breken en kwam zodoende per Grenslandexpress aan in Bad Bentheim om 13 uur.
Afbeelding

Het was wel wat gek om de Pimpelreis pas in Bad Bentheim te beginnen, in plaats van in Deventer de afgelopen drie keer.

Westfalending.
Afbeelding

De Duitse loc die van de vorige Pimpel af kwam wordt naar voren gerangeerd en zal nadat de Nederlandse loc (1756) aan de kant is gegaan de trein verder rijden.
Afbeelding

Door het hoogwatergeknoei een paar maanden geleden rijdt er slechts één rechtstreekse Pimpel per dag naar Berlijn. De rest eindigt in Hannover. Dat werd een overstap op een aardig station, dat echter niet zo enorm de moeite waard is om er lang te wachten. Van te voren had ik me voorgenomen om hier een uurtje de stad in te gaan, maar dan werd de aankomst in Berlijn wel laat dus deed ik dat niet.
Afbeelding

Ik wist niet zeker of ik met mijn Nederlandse kaartje zomaar de volgende ICE naar Berlijn in mocht springen. Aan drie medewerkers het gevraagd en twee zeiden 'nee, dit kaartje is alleen voor IC-treinen'. Dat werd dus de IC 243x uit Emden naar Cottbus, via Hannover, Braunschweig, Helmstedt, Magdeburg, Brandenburg, Potsdam, Berlin-Wannsee en Berlin Hbf. Het leuke aan de rit was dat ik voorin instapte en zag dat je met de piloot mee kon kijken :D
Afbeelding
In Magdeburg kwam er alleen een andere op en die hield niet van pottenkijkers dus die sloot de gordijnen.
De rit was aardig te doen maar wel vrij saai. Braunschweig is beton.
Afbeelding

Om 18:35 kwam ik eindelijk hier in Berlijn aan! En ik voelde me meteen alweer helemaal thuis hier, het is hier dan ook al mijn vijfde keer. Gek veel foto's heb ik nog niet gemaakt. Wel van een metro op mijn station Güntzelstraße. Ze hebben die irritante BB-Tor-motiefjes nog steeds op de ramen..
Afbeelding
En mijn prima kamer:
Afbeelding

's Avonds weer even her-kennisgemaakt met het Berlijnse leven door een ronde langs onder andere Alexanderplatz, Warschauer Straße, Nordbahnhof en Spandau. Ja, ik hou van kris-kras rondscheuren, ik plan nooit, hooguit heel grof. De halve U55 nog gedaan en heerlijk met een drankje en rokertje zitten genieten op het grote veld voor de prachtig verlichte Reichstag, waar nog meer groepjes jongeren waren. En bij Warschauer Straße was een spontaan mini-concert van een gitaarmeisje met microfoon en wat begeleidende jongens dat heel wat bekijks trok. Ik hou van dat spontane en open leven hier :D En ik als je-weet-wel kan ook helemaal mezelf zijn, er zit genoeg gelijkgestemd moois in de treinen xD

Morgen zal ik meer foto's plaatsen. Op de planning van deze week staat nog genoeg!
-Metronet is geheel bereden, maar de S-Bahn nog niet. Maar nu heb ik een ABC-kaartje dus ik ga aan de slag.
-Bezoekje aan Polen (goedkoop sigaretten halen, dôh! :D ) (Oh, en station Slubice proberen te scoren.)
-Morgenavond stappen in een openluchtclub bij Alexanderplatz :D
Laatst gewijzigd door Ardan op ma 02 sep 2013, 20:11, 4 keer totaal gewijzigd.
Ik doe ook maar wat
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Ardan on Tour #14: Berlin! [Dag 1/5, 9 foto's]

Bericht door julsteren »

Erg leuk, ik ben vorig jaar oktober ook in Berlijn geweest, idd een geweldige stad! :D
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Ardan on Tour #14: Berlin! [Dag 1/5, 9 foto's]

Bericht door Jurre »

Die BB-Tor-folie op de U-Bahn is een anti-krasfolie. Gaaf dat je het hele metronetwerk bereden hebt, ik heb elke metrolijn wel gehad maar nog niet op het gehele traject. De S-Bahn idem dito.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5818
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Ardan on Tour #14: Berlin! [Dag 1/5, 9 foto's]

Bericht door isadora »

Dank voor je bijdrage, kijk uit naar het vervolg.
Ennuh.......veel plezier!!!! :)
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #14: Berlin! [Dag 1/5, 9 foto's]

Bericht door Etienne »

De eerste paar foto's zijn wel leuk. :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Ardan on Tour #14: Berlin! [Dag 1/5, 9 foto's]

Bericht door Srananbloke »

Leuk!! Berlijn staat uitermate hoog op mijn verlanglijstje, ben benieuwd naar de volgende serie! :D
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #14: Berlin! [Dag 1/5, 9 foto's]

Bericht door Ardan »

Ik was eigenlijk van plan elke dag foto's bij te plaatsen maar het internet in het hotel was zo traag dat ik daar geen zin in had xD
Gisteravond ben ik weer thuisgekomen. Enige dat ik jammer vond... ik was zo stom om vijf dagen weg te gaan en mijn camera-oplader te vergeten xD Gelukkig kon ik er nog tot de vierde middag mee doen.

De tweede dag ben ik begonnen met het afrijden van de uitlopers van het S-Bahnnet. Startpunt was Hohenzollernplatz, dat net als Güntzelstraße óók heel dicht bij mijn hotel ligt. Het station komt uit 1913. De stations van lijn U3 zijn prachtig.
Afbeelding

Tram bij Alexanderplatz.
Afbeelding

Hierna ging ik lijn U8 afzakken naar Wittenau, waarbij ik een H-metro had.
Afbeelding

Interieur. Als ik H-metro had ging ik altijd achterin tegen de wand staan, leuk om de metro voor je te zien kronkelen door de bochten.
Afbeelding

De stations uit de jaren 1930 stellen niet zo veel voor in architectonisch opzicht, maar bij de noordelijke verlenging in de jaren 1980 en 1990 is daar wel aandacht aan besteed, zoals hier in station Paracelsusbad.
Afbeelding

Op Wittenau nam ik de S-Bahn en stapte nog een keer over op Frohnau op de S1 naar Oranienburg. Type BR481 'Duikbril'.
Afbeelding

Stationsgebouw Oranienburg. Met bus.
Afbeelding

Via Birkenwerder ging ik per S8 naar Blankenburg. Deze wordt gereden met de BR480 'Toaster'. Eind jaren 1980 besteld voor het West-Berlijnse net, terwijl ze tegenwoordig vooral op lijnen in het oosten rijden.
Afbeelding

Van Blankenburg per S2 naar Bernau, waarna ik ook dat stuk weer kon afstrepen :) Wel wilde ik een beetje opschieten met weer naar de stad te gaan, dus nam ik van hier de trein. Regiosprinter in de tegenrichting.
Afbeelding

Het plan was om uit te stappen op station Teltow, een stukje gaan lopen en vanaf Teltow Stadt het zuidelijke stuk S25 te gaan doen... tot Teltow voorbij werd gescheurd! Dus kwam ik uit op het pittoreske Blankenfelde..
Afbeelding

Ik besloot nog een trein te pakken, naar station Flughafen Schönefeld. Dat was een Talent 2. Ik vind ze niet mooi, maar ze rijden heerlijk.
Afbeelding

Station Schönefeld was niet echt geweldig, de terminalgebouwen ook niet, en de toiletten daar... geef mij Schiphol maar, een miljoen keer beter! Hierna per S9 naar Ostkreuz. Dat station is al een tijdje in een volledige ombouw. De bovenste stationshal is al klaar en flink breed.
Afbeelding

Tussen Ostbahnhof en Ostkreuz worden de S-Bahnsporen ook opgeknapt en anders gelegd, waarbij er twee sporen per richting komen en de stations ook een eilandperron per richting krijgen. Warschauer Straße is dan ook al jaren in de verbouwing.
Ik ging naar Ostbahnhof voor een hapje eten.
Afbeelding

Voor het stationsgebouw begint de East Side Gallery. Een anderhalve kilometer lang stuk Berlijnse muur dat bewaard is gebleven.
Afbeelding

Via Potsdamer Platz..
Afbeelding
..nog even snel de toerist uitgehangen.
Afbeelding

Weer even voor de Reichstag gezeten, en terug naar het hotel. Opfrissen en zo, en naar Alexanderplatz gegaan om een heerlijke nacht te feesten op de 17e etage met dakterras :D

Einde dag 2!
Ik doe ook maar wat
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Ardan on Tour #14: Berlin! [Dag 1 en 2/5, 25 foto's]

Bericht door julsteren »

Tof om ook een keer plaatsen te zien waar ik al wel geweest ben :wink: , heb je de S7 naar Ahrensfelde ook al gehad?
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #14: Berlin! [Dag 1 en 2/5, 25 foto's]

Bericht door Daniel »

Zow, dat station Ostkreuz is wel een heel fors verschil met hoe ik het nog herinner (maargoed, dat is ondertussen ook al zo'n 5 jaar terug)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Ardan on Tour #14: Berlin! [Dag 1 en 2/5, 25 foto's]

Bericht door BR628 »

Dan wordt het wel eens tijd om terug te gaan zou ik zeggen ;) Het is daar overigens niet zo donker als op de foto die hier geplaatst is hoor. Berlijn, mega stad waar ik maar al te graag kom. Ben de tel kwijt, maar ben er voor korte of langere vakanties al zeker 15x geweest.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #14: Berlin! [Dag 1 en 2/5, 25 foto's]

Bericht door Ardan »

@julsteren: Drie jaar terug ja, zie hier: http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.p ... 14#p113930
@Daniel, ik had al wel foto's gezien maar hier 'schrok' ik ook wel een beetje van. Maar een hele verbetering! Het gebouw van Ostbahnhof is trouwens ook erg fraai, hoe oud dat precies is weet ik niet maar meer dan 5 jaar zal het niet zijn.

Ik tik zo nog even een vervolgje :)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #14: Berlin! [Dag 1 en 2/5, 25 foto's]

Bericht door Daniel »

Het gebouw van Ostbahnhof stond er in 2008 al, maar dat zag er toen idd nog wel aardig nieuw uit.
BR628 schreef:Dan wordt het wel eens tijd om terug te gaan zou ik zeggen ;)
Ben af en toe zo lui dat het er niet echt van komt een eind de grens over te gaan... maargoed, in de komende maanden zit er wel een flink reisje aan te komen. Dat gaat alleen in zuidoostelijke richting.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #14: Berlin! [Dag 1 en 2/5, 25 foto's]

Bericht door Ardan »

Dag 3, woensdag de 28e, stond in het teken van Polen!

Tenminste... het gave feesje de nacht ervoor duurde tot 5 30 en ik kon de eerste metro's terug alweer pakken. Dat werd dus eerst even een paar uur bijslapen.
Gelukkig had ik mijn wekker meegenomen want ik wilde zo weinig mogelijk tijd verspillen. 11 uur het bed weer uit, opfrissen, en op pad.

Eerst naar Ostkreuz en daar met de S3 richting Erkner. Ik stapte uit op Karlshorst, een treinstation.. waar mijn RE1 echter niet stopt.. Dat werd dus doorreizen naar Erkner, maar niet voor ik een BR485 'Coladose' in de tegenrichting op de plaat zette.
Afbeelding
Deze treinen waren bedoeld voor het Oostelijke S-Bahnnet. Nu zie je ze vooral op de S3 en S46.
Station Erkner.
Afbeelding
Vanaf hier dan per trein naar Frankfurt/Oder, een ritje van 35 minuten. Hier mijn Dosto na aankomst aldaar.
Afbeelding

Wandelend richting de grensbrug kon er een tram op de plaat:
Afbeelding

En hier is dan de Oder, die de grens vormt van Duitsland (hier rechts) en Polen.
Afbeelding

Hier ligt het grensdorp Slubice. Meteen word je overspoeld met wisselkantoren en sigarettenwinkels met brallende borden. Daar moest ik natuurlijk ook gebruik van maken, ik wisselde 20 euro om voor 85 zloty. Vijf jaar geleden kreeg ik voor 10 euro nog 32 zloty.
Na het sigaretten inslaan nog even naar de Lidl. Dat was schrikken van de prijzen.. maar het is een geruststellende gedachte dat je het mag delen door 4 en een beetje xD
Tegenover de Lidl ligt een fraai busstation.
Afbeelding
Afbeelding

Toen ik dit busje zag grapje ik al in mezelf 'Dat is waar ook, alle afgeschreven Nederlandse bussen gaan hierheen :P ' Maar wat schetst mijn verbazing een stukje verder?
Afbeelding

Vijf jaar geleden ben ik amper een uurtje in dit dorp geweest. Nu besloot ik iets langer te blijven om nog een stukje verder naar het oosten te gaan, naar het station! Het was heerlijk weer dus de vrij lange wandeling was geen straf.

Na iets van 40 minuten lopen was mijn eerste Poolse station dan eindelijk een feit!
Afbeelding

Ik had me een pittoreske omgeving voorgesteld en een beroerd stationnetje, maar niets was minder waar. Het station ligt op een bedrijventerrein en ziet er prima uit. Alleen... waar koop je een kaartje?
Afbeelding

Ik hoefde dat trouwens ook niet, want ik was niet van plan met de trein te gaan. Met wel twee treinen per dag per richting werd dat ook verrekte lang wachten..
Afbeelding

Deze plek mag ook de boeken in als de meest oostelijke plek waar ik ooit geweest ben. Puntje perron om precies te zijn, waar ik deze foto verder richting het oosten maakte.
Afbeelding

Na deze mijlpaal ging het weer terug naar Berlijn. Nog even een blik op het busstation hier:
Afbeelding

En na de brug nog een blik achterom..
Afbeelding

Een kalme en vlotte rit naar Erkner per S-Bahn naar Köpenick, waar ik een tramritje maakte met lijn 62 naar Mahlsdorf. Onderweg bij een supermarkt uitgestapt voor boodschappen, en terug op de halte zag ik een slimme oplossing voor zitten op een smalle halte, klapzitjes!
Afbeelding

Na wat kleine omzwervingen op het CS aangekomen, waar ik de metro naar Bundestag pakte om zoals elke avond even te genieten voor de Reichstag. Let trouwens op de afgesloten roltrap..
Afbeelding

Daarna naar het hotel, tas wegleggen, opfrissen, en de nacht in die weer lang werd..
Ik doe ook maar wat
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Ardan on Tour #14: Berlin! [Dag 1, 2 en 3/5, 25 foto's]

Bericht door Srananbloke »

Leuke foto's weer! :D :pos:

Wat Schönefeld betreft, die luchthaven had eigenlijk allang moeten worden vervangen door het nabijgelegen Berlin Brandenburg Airport, evenals luchthaven Tegel. Maar er zijn zoveel problemen ontstaan dat de opening voorlopig nog niet in zicht is.
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #14: Berlin! [Dag 1, 2 en 3/5, 25 foto's]

Bericht door Ardan »

Klopt. En Tegel blijft nog in bedrijf zolang het nieuwe Schönefeld er nog niet is. De S-Bahn en de trein zijn al wel doorgetrokken, althans, het spoor ligt er.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #14: Berlin! [Dag 1, 2 en 3/5, 25 foto's]

Bericht door Suus »

De lijnen zijn nog niet doorgetrokken, maar er rijden wel enkele keren per dag niet in de dienstregeling vermelde treinen naar Willy Brandt BB Airport om de sporen niet weg te laten roesten of een andere vage reden waarover een rel ontstond in Bild.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5818
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Ardan on Tour #14: Berlin! [Dag 1, 2 en 3/5, 25 foto's]

Bericht door isadora »

Prachtig Ardan, moest vooral lachen om de foto van die Connexxion Afknapper. :D
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ardan on Tour #14: Berlin! [Dag 1, 2 en 3/5, 25 foto's]

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. :D
Ik wacht op de rest van de dagen.
Ik neem aan dat je weer in dezelfde jeugdherberg zat? :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Ardan on Tour #14: Berlin! [Dag 1, 2 en 3/5, 25 foto's]

Bericht door Jurre »

Leuk verslag, ook grappig die ProCity in Slubice! Heb je gezien wat er op het bestemmingsdisplay stond? Erfgooierskwartier? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #14: Berlin! [Dag 1, 2 en 3/5, 25 foto's]

Bericht door Ardan »

Nee, alleen lijnnummer 2.. Slubice heeft sinds maart een eigen stadsnet (even wikipedia erbij gehaald en het blijkt toch nog 20 000 inwoners te hebben, Frankfurt is juist kleiner dan ik dacht met slechts 58 000 inwoners).
Sinds 9 december rijdt er een Frankfurtse stadslijn (983) naar Slubice, elk uur of elk half uur en het is nu ongeveer de drukste lijn van het Frankfurtse net geworden xD Nu wordt er zelfs over gedacht om de tram weer naar Slubice te laten rijden maar dat ziet de Frankfurtse bevolking nog niet zo zitten.
Ik doe ook maar wat
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Ardan on Tour #14: Berlin! [Dag 1, 2 en 3/5, 40 foto's]

Bericht door Thom91 »

Ziet er goed uit man! *O*
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #14: Berlin! [Dag 1, 2 en 3/5, 40 foto's]

Bericht door Ardan »

Dag 4 en 5 waren dagen met kriskras stad bezichtigen, dingetjes bekijken die ik nog wilde zien. S25 naar Teltow Stadt kon ook worden afgestreept. Verder wilde ik nog een aantal stations bekijken, zoals U4 Rathaus Schöneberg dat in een ingraving in een park ligt, U7+8 Hermannplatz dat een erg grotesk vormgegeven overstapstation is, S41+42+46 Messe Nord met een 'spookperron' dat nooit in gebruik is genomen. Verder op dag 4 nog naar Nordbahnhof met tentoonstelling geweest, U2 naar Pankow, helaas waren er ook op de bovengrondse stations niet echt mooie fotostekjes, en toen hield mijn camera ermee op.

Hieronder wat losse plaatjes dus zonder echt verhaal erbij.

Stukje getramd in Pankow en naar Virchow-Klinikum (wilde weten wat daar was maar is niks bijzonders). Verder nog wat kleine rondjes gemaakt en per nachtbus naar het hotel. Op dag 5 kon ik nog even gauw een cadeautje voor mijn vriend kopen, beetje trammen, de Kreuzberg op met een mooie waterval, volgende keer beter bekijken.. mét opgeladen camera! Toen zoetjesaan richting Potsdam gegaan. Per U7 naar Fehrbellinerplatz en daar de U3 naar Krumme Lanke, waar ik op Heidelbergerplatz nog even uitstapte omdat ik het bijzonder fraaie station iets beter wilde bekijken en een erg mooie uitgang wilde zien.. die echter is gesloopt inmiddels! Ik hoop dat-ie na de werkzaamheden weer wordt opgebouwd..
Van Krumme Lanke stukje lopen naar S1 Mexikoplatz en dan naar Potsdam. Van Potsdam per RE naar Magdeburg. Onderweg controle gehad. Ik had een Nederlands automaattreinkaartje en de conducteur wist niet wat-ie zag! Hij bekeek het uitgebreid en ik moest vertalen wat erop stond. Na een paar zuchten geloofde hij het verder wel.
Van Magdeburg naar Hannover, ruime overstap dus nog even in het Stadtbahnstation bekeken, dat geen zak voorstelt als je net uit Berlijn komt. Dan weer naar Nederland! Met +20 aangekomen in Deventer, waar ik meteen weer aan de slag kon voor een bardienst... en na 5 dagen alleen maar Duits praten en horen is dat Nederlands toch wel een grappig taaltje xD Het omschakelen kostte me de nodige moeite.
Om 12 uur nam mijn collega het over en kon ik naar Zwolle, waar mijn vriend heel blij was me weer te zien, en ik hem :)

F-metro op station Rathaus Steglitz. Een bijzonder station samen met Schloßstrabe en Walther Schreiberplatz, aangezien het viersporige stations zijn. Op deze sporen zou oorspronkelijk de U10 lopen, de U9 op sporen op een verdieping hierboven. Maar of die U10 er ooit nog komt is de vraag. Her en der in de stad zijn er meerdere 'Bauvorleistungen' gemaakt, zoals op Potsdamer Platz.
Afbeelding

Van hieruit met lijn 186 naar Lichterfelde Süd. Ik had een dubbeldekkert.
Afbeelding

Op het laatst had ik de bovenverdieping voor mezelf.
Afbeelding

481 op Teltow Stadt.
Afbeelding

Aankomende 481 op Nordbahnhof.
Afbeelding

Toen had ik nog nét voldoende batterij voor deze foto's van de platen van de tentoonstelling die hier is. Voor wie er vragen over heeft, stel ze maar :)
Afbeelding
Afbeelding

Het was een heerlijke vakantie die me goed heeft gedaan en die ik nooit zal vergeten :D
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #14: Berlin! [47 foto's]

Bericht door Ardan »

Overigens.. hier een cabineritje over het nieuwe S-Bahntraject van Berlin Schönefeld naar BBI :)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=YIVksTCFtMI[/youtube]
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten