Nog steeds hinder treinverkeer door brand Moerdijkbrug
Nog steeds hinder treinverkeer door brand Moerdijkbrug
Nog steeds hinder treinverkeer door brand Moerdijkbrug
MOERDIJK - Het treinverkeer tussen Lage Zwaluwe en Dordrecht ondervindt nog steeds hinder van een brand, kort na twee uur maandagmiddag langs het spoor op de Moerdijkbrug.
Door het vuur bij de kabels langs het spoor is het beveiligingssysteem op de spoorbrug uitgevallen. Tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe rijden daardoor minder treinen. Dat levert vertragingen op voor doorgaande reizigers naar Breda en Roosendaal en in omgekeerde richting.
ProRail zette aanvankelijk bussen in, maar besloot in de spits toch weer mondjesmaat treinen te laten rijden. Dat blijft zo tot tien uur maandagavond. Daarna beginnen de reparaties aan de kabels en rijden er weer bussen. Over de oorzaak van de kabelbrand, die snel geblust was, is nog niets bekend.
Bron: Omroep Brabant
MOERDIJK - Het treinverkeer tussen Lage Zwaluwe en Dordrecht ondervindt nog steeds hinder van een brand, kort na twee uur maandagmiddag langs het spoor op de Moerdijkbrug.
Door het vuur bij de kabels langs het spoor is het beveiligingssysteem op de spoorbrug uitgevallen. Tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe rijden daardoor minder treinen. Dat levert vertragingen op voor doorgaande reizigers naar Breda en Roosendaal en in omgekeerde richting.
ProRail zette aanvankelijk bussen in, maar besloot in de spits toch weer mondjesmaat treinen te laten rijden. Dat blijft zo tot tien uur maandagavond. Daarna beginnen de reparaties aan de kabels en rijden er weer bussen. Over de oorzaak van de kabelbrand, die snel geblust was, is nog niets bekend.
Bron: Omroep Brabant
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Nog steeds hinder treinverkeer door brand Moerdijkbrug
Zet Prorail tegenwoordig de bussen in?
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6474
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Nog steeds hinder treinverkeer door brand Moerdijkbrug
Mijn moeder heeft er vier uur over gedaan om van Rotterdam Centraal in Middelburg te komen (n)
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Nog steeds hinder treinverkeer door brand Moerdijkbrug
Loopt je moeder zo hard?
Re: Nog steeds hinder treinverkeer door brand Moerdijkbrug
Vermoedelijk kortsluiting als gevolg van 'trillingen'. Wat daarmee bedoeld wordt is me een raadsel; een beetje kabel zou daar tegen moeten kunnenOver de oorzaak van de kabelbrand, die snel geblust was, is nog niets bekend.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Nog steeds hinder treinverkeer door brand Moerdijkbrug
Misschien zoek ik heel ver hoor, maar ik las vandaag een artikeltje over storingen in het ATB-systeem als er op de HSL treinen met hoge snelheid rijden. Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?
Zal eens kijken of ik dat artikel nog ergens online kan vinden.
Zal eens kijken of ik dat artikel nog ergens online kan vinden.
Re: Nog steeds hinder treinverkeer door brand Moerdijkbrug
Dat was geloof ik zo op het stuk dat de Betuweroute naast de Betuwelijn ligt. En dat was alleen storing, geen fik geloof ik
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39211
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Nog steeds hinder treinverkeer door brand Moerdijkbrug
Klopt, daar zijn inderdaad storingen geweest. Weet even niet meer wat dat nou precies veroorzaakte, volgens mij had dat met de hogere spanning op de bovenleiding te maken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Nog steeds hinder treinverkeer door brand Moerdijkbrug
Zoiets was het wel inderdaad.
Re: Nog steeds hinder treinverkeer door brand Moerdijkbrug
Oef, die uitleg heb ik gekregen tijdens mijn cursusdag EV (energievoorziening), het heeft met magnetische velden en Lorenz-krachten te maken als ik me goed herinner...Reiziger Ddrs schreef:Klopt, daar zijn inderdaad storingen geweest. Weet even niet meer wat dat nou precies veroorzaakte, volgens mij had dat met de hogere spanning op de bovenleiding te maken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Trein maakt noodstop als hsl voorbij raast
Trein maakt noodstop als hsl voorbij raast
wo 19 nov 2008, 05:30
door Harry van Gelder
AMSTERDAM - Treinen op het Nederlandse spoor maken ineens een noodstop als een hogesnelheidstrein voorbij dendert op het naastgelegen spoor, zo blijkt uit testen.
Het plotseling stilvallen is geconstateerd op het traject Moerdijk - Breda dat naast het supersnelle spoor ligt. Als de motoren van de hogesnelheidstrein op volle toeren draaien (bij hoge snelheid of bij snel optrekken) wordt er een sterk elektromagnetisch veld opgewekt. Dit veld stoort de beveiliging (de atb in vaktermen) van de 'gewone' treinen op de rails ernaast, waardoor opeens de noodrem in werking treedt en de trein plotseling stopt. Het ministerie van Verkeer bevestigt de storing. Het euvel is in bedekte termen aan de Tweede Kamer gemeld in de voortgangsrapportage. Pas bij navraag bleek waar het precies om gaat. Het ministerie denkt dat het kan worden opgelost voordat de hsl in 2010 hard gaat rijden.
Bron: Telegraaf
Dit artikel bedoelde ik.
wo 19 nov 2008, 05:30
door Harry van Gelder
AMSTERDAM - Treinen op het Nederlandse spoor maken ineens een noodstop als een hogesnelheidstrein voorbij dendert op het naastgelegen spoor, zo blijkt uit testen.
Het plotseling stilvallen is geconstateerd op het traject Moerdijk - Breda dat naast het supersnelle spoor ligt. Als de motoren van de hogesnelheidstrein op volle toeren draaien (bij hoge snelheid of bij snel optrekken) wordt er een sterk elektromagnetisch veld opgewekt. Dit veld stoort de beveiliging (de atb in vaktermen) van de 'gewone' treinen op de rails ernaast, waardoor opeens de noodrem in werking treedt en de trein plotseling stopt. Het ministerie van Verkeer bevestigt de storing. Het euvel is in bedekte termen aan de Tweede Kamer gemeld in de voortgangsrapportage. Pas bij navraag bleek waar het precies om gaat. Het ministerie denkt dat het kan worden opgelost voordat de hsl in 2010 hard gaat rijden.
Bron: Telegraaf
Dit artikel bedoelde ik.
Re: Nog steeds hinder treinverkeer door brand Moerdijkbrug
Leuk dat ze daar nu ineens achter komen..
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: Nog steeds hinder treinverkeer door brand Moerdijkbrug
Nee, dit probleem was al bekend. Het is alleen nog niet helemaal goed opgelost.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Nog steeds hinder treinverkeer door brand Moerdijkbrug
Ik wilde net zeggen (lees: typen)... Volgens mij is dat ook een reden waarom invoeren van 25 kV problematisch is op het Nederlandse spoornet, de ATB raakt ervan in de war.
Re: Nog steeds hinder treinverkeer door brand Moerdijkbrug
ATB-EG in ieder geval... Ik weet niet hoe het met NG zit. Anyway, weer een reden erbij om ERMTS in te voeren
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Nog steeds hinder treinverkeer door brand Moerdijkbrug
Het probleem speelt enkel met ATB-EG. Dat werkt namelijk doormiddel van frequenties van o.a 50 Hz (elke snelheid heeft weer een andere code/frequentie), tussen de spoorstaven. Door de 25kV bovenleiding die ook op 50 Hz en genereert een groot electro-magnetisch veld. Als dit niet goed is afgeschermd kan de aangrezende ATB-EG rails dus die frequentie van 50Hz gaan dragen, terwijl dit dus een heel ander ATB-EG code is.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten