Openttd

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Openttd

Bericht door lint41 »

Dat werkt wel zo in OpenTTD, afhankelijk van de NewGRF die je gebruikt voor de sporen, Dutch Tracks bijvoorbeeld werkt heel realistisch samen met de Dutch Trainset ;-)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door Daniel »

Idd, en die combinatie heb ik ook. Je hebt dan ook dingen als dat een Traxx onder 25 kV sneller optrekt na een helling. En bijvoorbeeld dat hogesnelheidstreinen alleen op HSL-spoor hun maximumsnelheid halen, op conventioneel spoor gaan ze niet harder dan 159 km/u.

Minder realistisch: de V250 is nog beschikbaar :mrgreen: Wel leuk is dat je in de nieuwste versie van die Dutch trainset ook kunt kiezen in welke huisstijl je een loc wilt hebben. Een 1600 in NS of HUSA kleuren, het kan allebei. Zelfs de kleur van ketelwagens kan je nog kiezen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Openttd

Bericht door dylanwild94 »

Afbeelding
heb het inmiddels op deze manier opgelost
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Openttd

Bericht door lint41 »

Je weet echt 100% zeker dat op het stukje diagonaal dat je nu omzeilt geen enkel vakje bovenleiding ontbreekt? Zo nee: plaats je savegame eens op de (officiële) http://www.tt-forums.net, daar houden ze wel van een puzzel, en kunnen ze je zeggen of je een bug gevonden hebt ;-)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door Daniel »

Inmiddels voor de variatie eens begonnen met de aanpassing van wat spoorlijntjes rond grotere steden in metrolijnen. Daarbij wordt het metronet ook aangevuld met lijnen naar kleinere steden in de omgeving.
Een leukigheidje van de Dutch Tracks-set is dat je metrostations ook daadwerkelijk ondergronds-achtig kunt bouwen, zoals hier ingezoomd op het huidige eindpunt Wamsegeest van het metronet. De RandstadRail-metro's bieden hier o.a. aansluiting op deels onder de draad rijdende DM'90s...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Openttd

Bericht door MdJ »

Zeker dat het dat gele raampjestreintje geen SM90 is? (gezien de blauwe reclamebanden en stroomafnemers)
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door Daniel »

Waar zie jij die stroomafnemers? Ik heb dat ding toch echt in OpenTTD als DM'90 aangeschaft en er komen ook rookwolken uit als 'ie optrekt. Dat was niet best geweest als 't een elektrisch stel was :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Openttd

Bericht door lint41 »

Dan is het wellicht tijd je Dutch Trainset te updaten, de nieuwste versie heeft wel de correcte graphics voor de DM'90, namelijk zonder reclamebanden ;-)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door Daniel »

Ik heb die nieuwste versie al, maar die GRFs draaien gewoon naast elkaar i.p.v. elkaar te vervangen. Ik heb echter niet alle treinen vervangen na het laden van de nieuwe GRFjes in m'n bestaande savegame.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Openttd

Bericht door MdJ »

Daniel schreef:Waar zie jij die stroomafnemers? Ik heb dat ding toch echt in OpenTTD als DM'90 aangeschaft en er komen ook rookwolken uit als 'ie optrekt. Dat was niet best geweest als 't een elektrisch stel was :wink:
Ik meende net toch echt een haakje gezien te hebben... :oops:
Bij twijfel: gebruik beton.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Openttd

Bericht door julsteren »

Die reclamebanen zijn geen reclamebanen, het is de Syntus-versie van de DM'90.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Openttd

Bericht door JWM »

Die trein staat wel veel te ver naar voren op dat lange perron. Gevalletje verkeerd geplaatste blauwe lamp?
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Openttd

Bericht door lint41 »

julsteren schreef:Die reclamebanen zijn geen reclamebanen, het is de Syntus-versie van de DM'90.
Nu je het zegt :X
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Openttd

Bericht door Thom91 »

JWM schreef:Die trein staat wel veel te ver naar voren op dat lange perron. Gevalletje verkeerd geplaatste blauwe lamp?
En daar heeft Daniël nog wel zoveel ervaring mee! :lol:
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door Daniel »

Stopplaatskeuze zit er pas in sinds ik geupdate heb naar een nieuwe versie, deze trein is dus nog niet aangepast (en dan stopt hij standaard aan het einde pas)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Openttd

Bericht door julsteren »

Afbeelding
ff weer een potje gespeeld. Hier het eindstation van R-net (SGMm) en een regionale (DB Dosto) lijn. Merk ook op dat er 2 4-sporige R-net-lijnen hier eindigen.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Openttd

Bericht door MdJ »

Na een tijdje toch maar weer opgepakt. Inmiddels is heel Nederland (excl rangeerspoortjes en de Rotterdamse Haven), wat lijntjes in Belgie (Gent-Turnhout, Leuven-Halle) en wat lijntjes in Duitsland (Rondom Muenster (tot aan Norddeich)/Hamm en rond Moenglengladbach (Aken/Koln/Duisburg) In plaatjesvorm:
Afbeelding

Geprobeerd is om de infrastructuur zo realistisch mogelijk na te maken. Om praktische redenen zijn is er soms wat spoor weggehaald (rangeerterreinen van 10 sporen: dat kan met de helft ook wel) of juist wat bijgelegd om een bepaalde rijweg te blokkeren.

In Duitsland en Belgie rijdt de huidige dienstregeling, in Nederland rijdt dienstregeling 2010 met het wijzigingsblad van september. Ook hierbij is geprobeerd om de treintjes zo realistisch mogelijk te laten rijden. Vleugeltreinen/Splitsten+combineren en spitstreinen die wel/niet het hele traject rijden hebben ook hier besloten om treintjes te laten inkorten.

Ook is er rekening gehouden met het maximaal aantal treinstellen . Daarbij is wel rekening gehouden met het totaal aantal treinen dat wel moet kloppen. Voorbeeld: Tussen Den Haag/Rotterdam-GRonignen/Leeuwarden rijden ongeveer 7 treinen. 2 daarvan rijden tussen Den Haag-Utrecht, 3 tussen Utrecht-Zwolle en 2 tussen Leeuwarden-Zwolle. Zo kan ik ook de treinlengte variëren, zonder dat er teveel treinstellen op de baan rijden.

Wat screenshots:
Afbeelding
Een S-bahn BR420 rijdt vanuit Mulheim naar Duisburg. Een Flirt-treinstel rijdt van Duisburg naar Oberhausen.

Afbeelding
Het stukje Betuweroute tussen Zevenaar(oost) en Valburg. Om te voorkomen dat steden wel erg groot worden, heb ik ze kunstmatig klein gehouden. Te zien zijn twee kolentreinen tussen de Kijfhoek en Emmerich. De kolen komen vanuit Bottrop en worden in Emmerich overgeladen. Op de Kijfhoek wordt er weer overgeladen, verder de haven in. Net onderin is een 10-baks VIRM te zien, onderweg vanuit Alkmaar naar Nijmegen. In de serie 3000 rijden 14 treinen: 2 stuks VIRM-6 tussen Den Helder en Alkmaar rijden, 4 stuks VIRM-6 tussen Den Helder en Nijmegen, 4 stuks VIRM-12 en 4 stuks VIRM-10 tussen Alkmaar en Nijmegen.

Afbeelding
Hier Arnhem. Naast de treintjes uit de 3000, rijdt hier ook een VIRM6 uit de serie s3600, een SGM3 in de s7600 en een SGM5 in de s7500.

Afbeelding
Station Utrecht. Station “De Meern Hoogte” wordt Leidsche Rijn, maar wordt nog niet bediend. Een overzichtje hoe ik het station heb gemaakt.

Afbeelding
Station Utrecht, maar dan de noordzijde. Nabij Utrecht Overvecht heb ik dus wel noodspoortjes aangelegd, als ik van de hoge sporen naar Hilversum moet. In deze situatie heb ik ze geblokkeerd (zowel geen bovenleiding als tegengestelde seinen). Verder zien de flyovers er nogal raar uit: je kunt in Openttd geen schuine Flyover’s maken. Verder zijn er veel SLT’s te zien: de gehele 7400 (4 treinen Breukelen-Utrecht, 4 treinen Amsterdam-Rhenen) wordt er eindelijk mee gereden. Onderin komt zojuist een SGM3 als 26000 (in dat wijzigingsblad de sprinter Utrecht-Geldermansen: Elke Tien Minuten Een Trein) De rijwegen die toen mogelijk waren, zijn nu ook mogelijk: zo goed als elk wisseltje ligt goed voor de rijwegen.

Afbeelding]
Amsterdam Singelgrachtbrug Aansluiting. De metro is nog niet afgebouwd, ik moet nog even gaan uitvogelen of ik nog over de sporen bij Sloterdijk heen ga bouwen met een viaduct. Het wordt dan niet mogelijk om dan nog Isolatorweg te bouwen. Daarnaast zou ik de wisselstraat aan de zuidkant moeten bouwen. Zelf vind ik dat niet zo mooi, dus heb ik dat nog niet gedaan. De Hemboog is niet zo heel mooi: ook hier het probleem met de schuine flyover.
Qua treintjes: Te zien is een Fyra (Loc voor, loc achter, Amsterdam-Rotterdam), een DDAR als s5400, en een SLT als s14700.

Als laatste zal ik Rotterdam nog laten zien:
Afbeelding
In dit wijzigingsblad rijdt een 14-baks VIRM tussen Utrecht en Zwolle. Als vleugeltreintjes heb ik een VIRM-8 en een VIRM-6 uit de serie 3600 na Zwolle door laten rijden naar Groningen en respectievelijk Leeuwarden. De 14 baks trein rijdt na Utrecht naar Leidschendam waar de trein in onderhoud is. (en dus via Rotterdam Alexander en Delft rijdt, dat is de route zonder kopmaken)Daarnaast is een grindtrein Kijfhoek-Amsterdam Westhavens te zien. In Amsterdam wordt (zie 2 plaatjes terug) het grind overgenomen door vrachtwagens naar een bedrijventerrein bij tussen Abcoude/Amsterdam Bijlmer.
Bij twijfel: gebruik beton.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Openttd

Bericht door Yanaike »

Wow! Dit ziet er echt super nice uit! En volgens mij is het ook compleet met dienstregelingen en zo? Als ik openTTD speel worden de spoorlijnen heel recht en efficiënt en totaal niet op de werkelijkheid gebaseerd.

Ik durf het eigenlijk niet te vragen maar mij lijkt het best wel leuk om een beetje te spelen/kijken met de 'real' situatie. Is je save file downloadbaar of houd je die liever voor je zelf? :X

Ik ben ook wel benieuwd naar Den Haag, Eindhoven, Brussel en het Ruhr gebied :D
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door Daniel »

Wel leuk ja die realistische kaart :) Je hebt het trouwens over noodwissels tussen de hoge en de lage sporen bij Utrecht Overvecht, maar daar liggen in werkelijkheid ook wissels dus eigenlijk is je situatie gewoon de werkelijke zo.

Trouwens, Utrecht Centraal zonder "Utrecht roofs"? Of heb je die stationsset niet?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Openttd

Bericht door MdJ »

Yanaike schreef:Wow! Dit ziet er echt super nice uit! En volgens mij is het ook compleet met dienstregelingen en zo?

Ik durf het eigenlijk niet te vragen maar mij lijkt het best wel leuk om een beetje te spelen/kijken met de 'real' situatie. Is je save file downloadbaar of houd je die liever voor je zelf? :X

Ik ben ook wel benieuwd naar Den Haag, Eindhoven, Brussel en het Ruhr gebied :D
De dienstregeling alsin het beginpunt, de stations en eindpunt kloppen. Met spitsversterkers rijdt een deel de dal-variant en een deel de spitsvariant. Maar ik heb ze niet op tijd laten rijden, op het spoor is het daar te druk voor. Met de bussen ga ik er eens mee experimenteren.
Ik wil vanavond wel ff kijken of ik hem erop kan zetten. Ik speel wel met een oudere Nightly-versie en wat NewGRF's.
Daniel schreef:Wel leuk ja die realistische kaart :) Je hebt het trouwens over noodwissels tussen de hoge en de lage sporen bij Utrecht Overvecht, maar daar liggen in werkelijkheid ook wissels dus eigenlijk is je situatie gewoon de werkelijke zo.
Trouwens, Utrecht Centraal zonder "Utrecht roofs"? Of heb je die stationsset niet?
Stationsset met Utrecht Roofs? Dat is gewoon de Dutch Addition set?
Die wissels liggen wel zo, maar heb ze onbruikbaar gemaakt.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door Daniel »

Volgens mij zitten ze daar in ja, wel alleen bij eilandperrons maargoed in Utrecht heb je toch geen losse zijperrons.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Openttd

Bericht door Stéphane »

Zouden we met OVNL geen server kunnen opzetten en tegen elkaar spelen?
Of is die er al?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Openttd

Bericht door Wubbo »

Ik ben ook wel benieuwd naar de save-file, en het bijbehorende scenario. Ik heb er al meerdere gezien, maar ik herken jouw stedenkaart van geen enkele daarvan.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Openttd

Bericht door MdJ »

Tijdens het maken van de screenshots had ik het de sporen ten westen van Keulen aangelegd, maar vergeten op te slaan :oops:. Dus je moet het doen zonder die treintjes.

Scenario is die van Purno (http://www.tt-forums.net/viewtopic.php?p=675060#p675060. Volgens mij is dit de versie zonder NewGRF's, die heb ik er namelijk zelf ingezet. En hier en daar wat plaatsjes toegevoegd, eruitgehaald in de scenario-editor etcetc.

Savegame: https://www.dropbox.com/s/kjnm4t0f5tjub ... 4.sav?dl=0
Als het goed is, kun je er nu bij komen.
Bij twijfel: gebruik beton.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Openttd

Bericht door Thom91 »

Ook een V250 _O-
Komt wel goed schatje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten