Kapot wissel: tot vrijdag geen Sprinter Zwolle - Dronten

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Kapot wissel: tot vrijdag geen Sprinter Zwolle - Dronten

Bericht door Z2N »

Defecte wissel Dronten - Zwolle pas vrijdag gerepareerd
De wissel die maandag kapot is gereden tussen Dronten en Zwolle door een door rood rijdende Sprinter zal pas donderdagnacht hersteld kunnen worden.

Een cruciaal onderdeel van de wissel heeft ProRail niet direct voorhanden, waardoor de treindienst tot en met donderdag aangepast zal blijven.

De Sprinter Amsterdam Centraal - Zwolle kan in beide richtingen niet rijden tussen Dronten en Zwolle, waartussen ook Kampen Zuid ligt. Op dat stuk worden bussen ingezet. De extra reistijd bedraagt tien tot dertig minuten. De bussen zullen in de reisplanner verwerkt worden.

Intercity's tussen Lelystad Centrum en Zwolle rijden wel volgens de dienstregeling. Reizigers van en naar Kampen Zuid kunnen eventueel ook uitwijken naar de stoptrein Zwolle - Kampen, die wel gewoon rijdt.

bron
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kapot wissel: tot vrijdag geen Sprinter Zwolle - Dronten

Bericht door Vinny »

Hier word ik nou zo droevig van. Altijd moeten er maar weer unicaten in het Nederlandse spoor opduiken. Bedacht door speeltuinmanagers die gefocust zijn op dat ene minuutje tijdwinst, terwijl je met een draak van een ding zit opgescheept als het gaat om onderhoudbaarheid en storingsgevoeligheid...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Kapot wissel: tot vrijdag geen Sprinter Zwolle - Dronten

Bericht door webguy »

Hebben we een mooi drievoudig uitgevoerd OCCR, blijken we geen reserves te hebben voor wissels. Is het zo raar om voor elk type wissel per 5 wissels een complete set onderdelen te hebben? Heb je een unieke wissel, dan heb je dus altijd een complete vervangende wissel.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kapot wissel: tot vrijdag geen Sprinter Zwolle - Dronten

Bericht door VIRM »

Wat is er dan zo uniek aan het desbetreffende wissel dat ProRail geen reserve-onderdelen heeft?

Doet mij denken aan de situatie van Schiphol een paar jaar geleden, toen een aan een VIRM vastgevroerend eend aardig wat bovenleiding en bovenleidinghouders naar beneden trokken. En de bovenleidinghouders waren speciaal ontworpen voor de Schipholtunnel, dus niet genoeg in reserve...
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kapot wissel: tot vrijdag geen Sprinter Zwolle - Dronten

Bericht door Vinny »

Terug naar een eenduidige infrastructuur dus.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Kapot wissel: tot vrijdag geen Sprinter Zwolle - Dronten

Bericht door Stéphane »

Het is toch wel merkwaardig dat men tegenwoordig niet van elk onderdeel er eentje op reserve kan hebben.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Kapot wissel: tot vrijdag geen Sprinter Zwolle - Dronten

Bericht door Klaasje »

Vinny schreef:Terug naar een eenduidige infrastructuur dus.
Gelukkig is er al jarenlang maar een type 1:34,7 als je kijkt naar de liggers, sporen en puntstukken. Alleen de aandrijving wil nog wel eens verschillen.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Kapot wissel: tot vrijdag geen Sprinter Zwolle - Dronten

Bericht door Karl »

Wat dat betreft is er bij nieuwe(re) infrastructuur wellicht ook te weinig robuust nagedacht omdat het niet flexibel genoeg is. Vaak wordt er, volgens mij, gesproken over zo min infrastructuur, want dan kan er ook niets kapot; maar met twee eilandperrons in Dronten had de IC een stop kunnen maken in Dronten. Hetzelfde geldt voor Amsterdam - Utrecht; Woerden - Utrecht et cetera en straks voor 'doorstroomstation Utrecht'.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kapot wissel: tot vrijdag geen Sprinter Zwolle - Dronten

Bericht door Meltrain »

Dat de Sprinter niet door kan rijden, kan ik nog wel begrijpen, maar is het dan niet veel makkelijker om de IC extra te laten stoppen op Kpnz? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kapot wissel: tot vrijdag geen Sprinter Zwolle - Dronten

Bericht door Daniel »

Dat schijnt weer rijtijdproblemen op de leveren, met name ri. Randstad.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Kapot wissel: tot vrijdag geen Sprinter Zwolle - Dronten

Bericht door Thom91 »

Aansluitingen in Zwolle worden niet gehaald, want je zal dan ook in Dronten moeten stoppen.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kapot wissel: tot vrijdag geen Sprinter Zwolle - Dronten

Bericht door Daniel »

Het schijnt volgens de discussie op Somda mogelijk te zijn om, aangezien je toch linkerspoor moet rijden bij Htba, de Sprinter op het ene perron van Kampen Zuid te laten keren en de IC aan het andere perron te laten halteren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Kapot wissel: tot vrijdag geen Sprinter Zwolle - Dronten

Bericht door Thom91 »

Dan red je je twee minuten stop in Zwolle niet.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kapot wissel: tot vrijdag geen Sprinter Zwolle - Dronten

Bericht door Daniel »

Nee da's inderdaad wel het voornaamste probleem. Wil je die aansluiting alsnog gaan overnemen dan mag je wel erg lang gaan wachten met de trein vanuit Amersfoort in Zwolle, die staat er nu al lang genoeg stil om even wat bij de Kiosk te halen, het op het perron op te eten, naar de WC te gaan en weer in te stappen bij wijze van spreken :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

ProRail vergist zich in type defect wissel Zwolle

Bericht door Daniel »

ProRail vergist zich in type defect wissel Zwolle
Geplaatst op: woensdag 4 september 2013 22:42
Laatst bijgewerkt: woensdag 4 september 2013 22:44


Het wissel dat maandag tussen Dronten en Zwolle kapot werd gereden, blijkt toch geen speciaal hogesnelheidswissel te zijn, maar een 'gewoon' hogesnelheidswissel.
Uit contact dat Rikus Spithorst, voorzitter van de Maatschappij voor Beter OV, met ProRail had, blijkt dat het benodigde onderdeel tóch voorradig is. Daarbij dient zich echter een nieuw probleem aan. De zogenaamde tong van het wissel moet ook vervangen worden. Dat is een standaardonderdeel, maar gaten voor de bevestiging moeten ter plekke geboord worden. Daarvoor is een buitendienststelling van 12 uur nodig.
Lees verder | Dossier ProRail | Meer nieuws over ProRail | Dossier Storingen in de treindienst | Meer nieuws over Storingen in de treindienst
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Xanland
Berichten: 302
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Kapot wissel: tot vrijdag geen Sprinter Zwolle - Dronten

Bericht door Xanland »

't Is toch ook wat? Gewoon belachelijk van Prorail dat ze niet even gaan kijken, maar gewoon iets (randoms) zeggen.

Iets met aannemen, moeder en stukmaken... :x
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu werkzaam in Deventer mbv de duivel van het OV: de auto. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kapot wissel: tot vrijdag geen Sprinter Zwolle - Dronten

Bericht door Meltrain »

Ik dacht dat het een wissel was op station Dronten, maar dat is dus niet zo?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kapot wissel: tot vrijdag geen Sprinter Zwolle - Dronten

Bericht door Suus »

Nee, het is de wissel waar de treinen vanuit Lelystad/Amersfoort overheen gaan net voor de IJsselbrug.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Kapot wissel: tot vrijdag geen Sprinter Zwolle - Dronten

Bericht door Edwin »

Treinreiziger heeft de verkeerde conclusie getrokken erkennen ze nu, want ProRail zegt dat de onderdelen toch sneller leverbaar zijn: http://www.treinreiziger.nl/actueel/ond ... aar-145572. Schade loopt al wel in de tonnen.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Kapot wissel: tot vrijdag geen Sprinter Zwolle - Dronten

Bericht door isadora »

Misschien vreemd, that's me ;), ik heb eigenlijk nog meer moeite met die "door rood rijdende Sprinter".
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Kapot wissel: tot vrijdag geen Sprinter Zwolle - Dronten

Bericht door marlies »

Dat ATB-VV klinkt echt als een goed idee ;)
sven
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 16 mar 2012, 12:33
Locatie: Almere

Re: Kapot wissel: tot vrijdag geen Sprinter Zwolle - Dronten

Bericht door sven »

isadora schreef:Misschien vreemd, that's me ;), ik heb eigenlijk nog meer moeite met die "door rood rijdende Sprinter".
Ik met moeite met beide, trein rijd door rood, beschading wissel, en het duurt dagen om het te maken. Waardoor een deel van de trein dienst gestremd is. Liggen er misschien te weinig wissels ?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Kapot wissel: tot vrijdag geen Sprinter Zwolle - Dronten

Bericht door Thom91 »

Herstel wissel Zwolle-Lelystad duurt langer
Stoptreinreizigers tussen Dronten, Kampen Zuid en Zwolle houden komende tijd helaas nog overlast van een defect wissel tussen Lelystad en Zwolle. De schade aan het wissel dat afgelopen maandag is ontstaan, is aanzienlijk en reparatie vergt het langdurig buitendienst stellen van zowel de Hanzelijn (Lelystad-Zwolle) als de Veluwelijn (Amersfoort-Zwolle). Tot dat moment kunnen de intercity’s wel rijden, maar de sprinters niet. Er zijn minder sporen beschikbaar omdat het wissel niet volledig kan worden gebruikt. Hierdoor kunnen niet alle treinen rijden op dat traject. NS zet bussen in voor de stoptreinreizigers.

Bron en meer
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Kapot wissel: tot vrijdag geen Sprinter Zwolle - Dronten

Bericht door Bartjk »

lol, nog een week. Nu snap ik waarom dat treinkaartje duurder is op dat traject :lol:
de kosten gaan ook honderdduizende euro's zijn. maar goed dat het hele project 90 miljoen euro goedkoper was. Als ze het netjes hebben gedaan zou het nog op een spaarrekeningetje horen te staan voor het geval dat :roll:
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Kapot wissel: tot vrijdag geen Sprinter Zwolle - Dronten

Bericht door Klaasje »

Reizigers zijn omleiding zat
Forenzen op station Dronten zijn de omleiding naar Kampen en Zwolle behoorlijk zat. Sinds vorige week moeten ze de bus nemen omdat de stoptrein op de Hanzelijn niet meer rijdt in verband met een kapotte wissel.

Door de omleiding met de bus zijn reizigers 30 minuten langer onderweg. Vooral veel studenten die naar hun school in Zwolle afreizen, maken gebruik van de bussen.

ProRail had ingeschat dat het spoor afgelopen vrijdag al gerepareerd zou zijn, maar de herstelwerkzaamheden zijn complexer dan gedacht. Tijdens de reparatie zullen er wel intercity's kunnen blijven rijden. Donderdag zouden alle problemen op het spoor verholpen moeten zijn.
Bron: Omroep Flevoland
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten