Harde ingreep bij museumstoomtram

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Harde ingreep bij museumstoomtram

Bericht door Daniel »

Harde ingreep bij museumstoomtram

HOORN - De museumstoomtram kan alleen blijven rijden als op zeer korte termijn alle schulden worden afgelost. Dat vergt minstens 1,2 miljoen euro. Dit meldt het Dagblad voor West-Friesland. Daarnaast moet de tram zelf de organisatie veranderen: één stichting volstaat als bestuur.

Dit is de uitkomst van het bedrijfsplan dat is gemaakt in opdracht van de gemeenten Hoorn en Medemblik. Floris de Gelder, directeur van het Nationaal Museum van Speelklok tot Pierement in Utrecht heeft zich in de problemen bij de stoomtram verdiept. Nadat eerst het rapport Anderson al had aangetoond dat het museum ten dienste hoort te staan van de toeristische functie, komt nu zijn oordeel. Wat hem betreft moet de bezem door de organisatie.

De museumstoomtram is nu bijkans failliet. Het voorstel is om de provincie en de gemeenten ruim 1,2 miljoen euro te laten betalen. Daarmee worden alle schulden afgelost. Daarnaast kan de stichting zelf het sponsorgeld van Bankgiro Loterij (460 mille) erbij leggen. Dat laatste geld is bedoeld om de hoge lasten van stationnetjes langs de lijn weg te werken. Daarbij komt nog dat de gemeente Hoorn de eerdere leningen maar het beste kan kwijtschelden.

Bron: Noordhollands Dagblad
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21337
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Harde ingreep bij museumstoomtram

Bericht door Meltrain »

Ik hoop maar dat dit gebeurt, want het zou zonde zijn als zo'n mooi museumbedrijf kapot zou gaan.
Aan de andere kant vraag ik me wel af hoe al die schulden zijn ontstaan.
Reiziger Ddrs schreef: het Nationaal Museum van Speelklok tot Pierement
Het wat voor museum?? :lol:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Harde ingreep bij museumstoomtram

Bericht door Aking »

Ken je van speelklok tot pierement niet? :shock:

Daar maakte ik mn eerste dansjes (samen met mn moeder, toen ik 2 was ofzo)
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Harde ingreep bij museumstoomtram

Bericht door Karl »

Midden in het centrum van Utrecht, tussen de gracht en het station.

Ontopic, is dit een trend/komt er straks nog meer naar boven, bij de STAR ging het ook niet zo lekker volgens mij...
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Harde ingreep bij museumstoomtram

Bericht door Daniel »

De redding is nabij voor Museumstoomtram

HOORN - De Museumstoomtram Hoorn-Medemblik lijkt de redding te naderen. De gemeenteraad van Hoorn heeft dinsdag unaniem ingestemd met het bedrijfsplan voor de stoomtram. De gemeente is bereid eenmalig een bijdrage van € 326.000 beschikbaar te stellen.

Medemblik stelt daar de helft van dat bedrag tegenover. Hoorn en Medemblik hopen dat ook de overige West-Friese gemeenten een bijdrage willen leveren, evenals de provincie Noord-Holland.

Volgens de gemeente Hoorn laat het plan zien dat de stoomtram de potentie heeft om blijvend een serieuze bijdrage te leveren aan het toeristisch - culturele product van de regio. “Redding van de stoomtram is reëel en haalbaar. Daar is wel een grote inspanning van de betrokken gemeenten en de provincie voor nodig. Ook is er een stevige ingreep in de organisatie nodig. De Museumstoomtram staat achter dit bedrijfsplan”, aldus een persbericht van Hoorn.

De basis voor het bedrijfsplan is de koers die de gemeenteraden eerder als voorwaarde voor hun bijdrage hebben gesteld. Dit betekent dat de museale activiteiten ten dienste staan van de exploitatie van de toeristische trein. Het museale karakter blijft behouden, maar de invulling van het museale wordt bepaald door de mogelijkheden in het toeristische vervoer.

Bron: Webregio.nl
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
aswnl
Berichten: 98
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:46
Contacteer:

Re: Harde ingreep bij museumstoomtram

Bericht door aswnl »

Op zich natuurlijk blij dat de museumtram wordt gered, maar weet iemand wat er dan precies gaat veranderen in het beleid c.q. aanbod ?
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Harde ingreep bij museumstoomtram

Bericht door BR628 »

Las ergens dat ze afgelopen zomer op 1 dag x000 bezoekers hadden.. Vanwaar dan toch die problemen?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten