Harde ingreep bij museumstoomtram
HOORN - De museumstoomtram kan alleen blijven rijden als op zeer korte termijn alle schulden worden afgelost. Dat vergt minstens 1,2 miljoen euro. Dit meldt het Dagblad voor West-Friesland. Daarnaast moet de tram zelf de organisatie veranderen: één stichting volstaat als bestuur.
Dit is de uitkomst van het bedrijfsplan dat is gemaakt in opdracht van de gemeenten Hoorn en Medemblik. Floris de Gelder, directeur van het Nationaal Museum van Speelklok tot Pierement in Utrecht heeft zich in de problemen bij de stoomtram verdiept. Nadat eerst het rapport Anderson al had aangetoond dat het museum ten dienste hoort te staan van de toeristische functie, komt nu zijn oordeel. Wat hem betreft moet de bezem door de organisatie.
De museumstoomtram is nu bijkans failliet. Het voorstel is om de provincie en de gemeenten ruim 1,2 miljoen euro te laten betalen. Daarmee worden alle schulden afgelost. Daarnaast kan de stichting zelf het sponsorgeld van Bankgiro Loterij (460 mille) erbij leggen. Dat laatste geld is bedoeld om de hoge lasten van stationnetjes langs de lijn weg te werken. Daarbij komt nog dat de gemeente Hoorn de eerdere leningen maar het beste kan kwijtschelden.
Bron: Noordhollands Dagblad
Harde ingreep bij museumstoomtram
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Harde ingreep bij museumstoomtram
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Harde ingreep bij museumstoomtram
Ik hoop maar dat dit gebeurt, want het zou zonde zijn als zo'n mooi museumbedrijf kapot zou gaan.
Aan de andere kant vraag ik me wel af hoe al die schulden zijn ontstaan.
Aan de andere kant vraag ik me wel af hoe al die schulden zijn ontstaan.
Het wat voor museum??Reiziger Ddrs schreef: het Nationaal Museum van Speelklok tot Pierement
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Harde ingreep bij museumstoomtram
Ken je van speelklok tot pierement niet?
Daar maakte ik mn eerste dansjes (samen met mn moeder, toen ik 2 was ofzo)
Daar maakte ik mn eerste dansjes (samen met mn moeder, toen ik 2 was ofzo)
Re: Harde ingreep bij museumstoomtram
Midden in het centrum van Utrecht, tussen de gracht en het station.
Ontopic, is dit een trend/komt er straks nog meer naar boven, bij de STAR ging het ook niet zo lekker volgens mij...
Ontopic, is dit een trend/komt er straks nog meer naar boven, bij de STAR ging het ook niet zo lekker volgens mij...
Het is een spectrum.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Harde ingreep bij museumstoomtram
De redding is nabij voor Museumstoomtram
HOORN - De Museumstoomtram Hoorn-Medemblik lijkt de redding te naderen. De gemeenteraad van Hoorn heeft dinsdag unaniem ingestemd met het bedrijfsplan voor de stoomtram. De gemeente is bereid eenmalig een bijdrage van € 326.000 beschikbaar te stellen.
Medemblik stelt daar de helft van dat bedrag tegenover. Hoorn en Medemblik hopen dat ook de overige West-Friese gemeenten een bijdrage willen leveren, evenals de provincie Noord-Holland.
Volgens de gemeente Hoorn laat het plan zien dat de stoomtram de potentie heeft om blijvend een serieuze bijdrage te leveren aan het toeristisch - culturele product van de regio. “Redding van de stoomtram is reëel en haalbaar. Daar is wel een grote inspanning van de betrokken gemeenten en de provincie voor nodig. Ook is er een stevige ingreep in de organisatie nodig. De Museumstoomtram staat achter dit bedrijfsplan”, aldus een persbericht van Hoorn.
De basis voor het bedrijfsplan is de koers die de gemeenteraden eerder als voorwaarde voor hun bijdrage hebben gesteld. Dit betekent dat de museale activiteiten ten dienste staan van de exploitatie van de toeristische trein. Het museale karakter blijft behouden, maar de invulling van het museale wordt bepaald door de mogelijkheden in het toeristische vervoer.
Bron: Webregio.nl
HOORN - De Museumstoomtram Hoorn-Medemblik lijkt de redding te naderen. De gemeenteraad van Hoorn heeft dinsdag unaniem ingestemd met het bedrijfsplan voor de stoomtram. De gemeente is bereid eenmalig een bijdrage van € 326.000 beschikbaar te stellen.
Medemblik stelt daar de helft van dat bedrag tegenover. Hoorn en Medemblik hopen dat ook de overige West-Friese gemeenten een bijdrage willen leveren, evenals de provincie Noord-Holland.
Volgens de gemeente Hoorn laat het plan zien dat de stoomtram de potentie heeft om blijvend een serieuze bijdrage te leveren aan het toeristisch - culturele product van de regio. “Redding van de stoomtram is reëel en haalbaar. Daar is wel een grote inspanning van de betrokken gemeenten en de provincie voor nodig. Ook is er een stevige ingreep in de organisatie nodig. De Museumstoomtram staat achter dit bedrijfsplan”, aldus een persbericht van Hoorn.
De basis voor het bedrijfsplan is de koers die de gemeenteraden eerder als voorwaarde voor hun bijdrage hebben gesteld. Dit betekent dat de museale activiteiten ten dienste staan van de exploitatie van de toeristische trein. Het museale karakter blijft behouden, maar de invulling van het museale wordt bepaald door de mogelijkheden in het toeristische vervoer.
Bron: Webregio.nl
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Harde ingreep bij museumstoomtram
Op zich natuurlijk blij dat de museumtram wordt gered, maar weet iemand wat er dan precies gaat veranderen in het beleid c.q. aanbod ?
Re: Harde ingreep bij museumstoomtram
Las ergens dat ze afgelopen zomer op 1 dag x000 bezoekers hadden.. Vanwaar dan toch die problemen?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten