Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent duu
-
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
- Locatie: Den Haag
Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent duu
Alhoewel de NS-tarieven in het algemeen stijgen met 3,38%, zijn er een aantal trajecten waar de prijs van het papieren treinkaartje veel harder stijgt. Bijvoorbeeld tussen Nijmegen - Roermond, waar het treinkaartje volgend jaar minimaal 27% tot 38% duurder. Ook op een aantal andere trajecten zal het treinkaartje mogelijk 10 tot 20% duurder uitvallen. Die conclusie trekt Treinreiziger.nl op basis van een brief die NS aan consumentenorganisaties heeft gezonden.
lees verder...
lees verder...
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent
Ze gaan tussen Nijmegen en Roermond nu het Veolia-tarief berekenen op de papieren kaartjes? -o- Als ik nu op dat traject reis en verder ga dan Nijmegen - Cuijk, dan altijd met papieren kaartje. Op de hele korte afstand is chippen goedkoper.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent
Hoe zit het uberhaupt met prisjverhogingen? Wordt er dan naar boven afgerond op tientallen centen?
In 2013 zouden de treinkaartjes met 2,4% in prijs stijgen. Op een van mijn vaste trajecten is de prijs echter met 4% gestegen.
In ieder geval hoop ik dat de spoorwegen goed in de gaten hebben wat de prijselasticiteit is: met een te grote verhoging (zoals in het artikel beschreven) zou je best eens een groep reizigers terug de auto in kunnen jagen.
In 2013 zouden de treinkaartjes met 2,4% in prijs stijgen. Op een van mijn vaste trajecten is de prijs echter met 4% gestegen.
In ieder geval hoop ik dat de spoorwegen goed in de gaten hebben wat de prijselasticiteit is: met een te grote verhoging (zoals in het artikel beschreven) zou je best eens een groep reizigers terug de auto in kunnen jagen.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent
De auto wordt ook niet goedkoper!
Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent
Volgens mij blijft de behoefte aan mobiliteit bestaan, maar gaan mensen opzoek naar alternatieven, motorrijders?
Het is een spectrum.
Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent
Als je met twee of meer mensen naar de andere kant van het land gaat, is de auto volgensmij vaak goedkoper dan twee of meer treinkaartjes. ;)Karl schreef:Volgens mij blijft de behoefte aan mobiliteit bestaan, maar gaan mensen opzoek naar alternatieven, motorrijders?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent
En daarom is er nu een GroepsretourVIRM schreef:Als je met twee of meer mensen naar de andere kant van het land gaat, is de auto volgensmij vaak goedkoper dan twee of meer treinkaartjes. ;)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent
Nijmegen-roermond wordt genloemd maar het gaat gelden voor alle regiolijnen. De lrijs van het papierenkaartje zal worden vastgesteld gelijk aan het chipkaarttarief.
Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent
Daar heb je niks aan als forens.Bee schreef:En daarom is er nu een GroepsretourVIRM schreef:Als je met twee of meer mensen naar de andere kant van het land gaat, is de auto volgensmij vaak goedkoper dan twee of meer treinkaartjes. ;)
Komt wel goed schatje.
Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent
Nee, maar dat is niet de situatie die VIRM schetst.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent
Het blijft toch een ontzettende verbetering voor de reiziger hé, die concurentie op het spoor!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent
Die groepsretour is ook niet alles. Er bestaat geen 1e klas optie,en hij pas na 9:00 geldig.
Ook kun je geen zitplaatsen reserveren zodat je als groep bij elkaar kunt zitten,en is er geen mogelijkheid om tram/bus/metro supplement erbij te kopen.
Een overnachting is ook niet mogelijk met dit kaartje,dan moet je 2 retourtjes kopen of 2 gewone enkeltjes.
Wat ook heel vervelend is dat je de kaarten alleen via internet kunt bestellen en moet uitprinten, vooral met schoolgroepen is dit lastig(er vergeet vast wel iemand om zijn ticket uit te printen en alles is op naam).
Voor bepaalde groepen reizigers is het irritant dat er geen btw bedrag op e-tickets staat.
En voor toeristengroepen is het irritant dat je alleen via IDEAL kunt betalen.
Gelukkig is de groepsretour ook geldig bij andere vervoerders dan NS.
Ook kun je geen zitplaatsen reserveren zodat je als groep bij elkaar kunt zitten,en is er geen mogelijkheid om tram/bus/metro supplement erbij te kopen.
Een overnachting is ook niet mogelijk met dit kaartje,dan moet je 2 retourtjes kopen of 2 gewone enkeltjes.
Wat ook heel vervelend is dat je de kaarten alleen via internet kunt bestellen en moet uitprinten, vooral met schoolgroepen is dit lastig(er vergeet vast wel iemand om zijn ticket uit te printen en alles is op naam).
Voor bepaalde groepen reizigers is het irritant dat er geen btw bedrag op e-tickets staat.
En voor toeristengroepen is het irritant dat je alleen via IDEAL kunt betalen.
Gelukkig is de groepsretour ook geldig bij andere vervoerders dan NS.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent
De titel is enigzins misleidend inderdaad - het is niet de schuld van de NS prijsverhoging, maar het "probleem" dat het NS-tarief op het spoor niet meer landelijk geldig wordt en de ovchipkaart gaat volgen. Overigens is dat laatste niet heel raar - als de NS wegwerpkaartjes verkoopt is het raar als die een ander tarief hebben dan als je een normale OVC gebruikt.Ennes schreef:Het blijft toch een ontzettende verbetering voor de reiziger hé, die concurentie op het spoor!
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent
Maar dat heeft indirect natuurlijk wel met concurrentie te maken, anders zou het NS tarief gewoon landelijk geldig blijven. En die regionale tarieven worden al snel duurder dan het NS tarief. Vanuit Nijmegen ligt de omslag dus tussen Cuijk en Boxmeer meen ik.webguy schreef:De titel is enigzins misleidend inderdaad - het is niet de schuld van de NS prijsverhoging, maar het "probleem" dat het NS-tarief op het spoor niet meer landelijk geldig wordt en de ovchipkaart gaat volgen. Overigens is dat laatste niet heel raar - als de NS wegwerpkaartjes verkoopt is het raar als die een ander tarief hebben dan als je een normale OVC gebruikt.Ennes schreef:Het blijft toch een ontzettende verbetering voor de reiziger hé, die concurentie op het spoor!
"Een touringcar is geen bus"
Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent
Waar ik op doelde is dat wat Fogeltje eigenlijk ook al schreef, iedere toko heeft zijn eigen regeltjes en tariefstellingen, hierdoor wordt het gewoon steeds lastiger om eenvoudig van A naar B te reizien als men met meerdere maatschappijen te maken krijgt.webguy schreef:De titel is enigzins misleidend inderdaad - het is niet de schuld van de NS prijsverhoging, maar het "probleem" dat het NS-tarief op het spoor niet meer landelijk geldig wordt en de ovchipkaart gaat volgen. Overigens is dat laatste niet heel raar - als de NS wegwerpkaartjes verkoopt is het raar als die een ander tarief hebben dan als je een normale OVC gebruikt.Ennes schreef:Het blijft toch een ontzettende verbetering voor de reiziger hé, die concurentie op het spoor!
Het is van de zotte natuurlijk als een vervoerder een aanbesteding wint omdat hij goedkoper/betere condities is dan de concurent, maar de feitelijke afnemer, de reiziger dus, betaalt een stuk meer.
Wie wordt er nu eigenlijk beter van!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent
Maar wie stelt die tarieven voor de Maaslijn dan eigenlijk vast?
Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent
Veolia icm de provincie Limburg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent
Wat bedoel je precies, dat de prijsverhoging de schuld is van de aanbestedingen of het feit dat NS er niet meer rijdt?Ennes schreef: Het is van de zotte natuurlijk als een vervoerder een aanbesteding wint omdat hij goedkoper/betere condities is dan de concurent, maar de feitelijke afnemer, de reiziger dus, betaalt een stuk meer.
Als NS destijds de aanbesteding van de Maaslijn had gewonnen, hadden ze ook zelf de tarieven kunnen bepalen in combinatie met de provincie. Alleen was er dan geen verschil ontstaan tussen papieren- en chipkaartjes. Maar dat de tarieven net zo hoog zouden zijn als dat ze nu zijn, weet ik eigenlijk wel zeker .
Mijn mening over de aanbestedingen van de nevenlijnen is in de loop der tijd wel wat bijgesteld trouwens (in positieve zin). De vervoerders doen het behoorlijk goed op de lijnen die NS ooit wilde sluiten. Dat de tarieven niet op elkaar aansluiten is een organisatorisch probleem: in Duitsland kan het bijvoorbeeld wel.
Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent
Wat ik bedoel is dat het voor de concument niet echt aantrekkelijker gaat worden met al die ondoorzichtige prijsstructuren en zeker bij concessie overschrijdende reizen de tarieven zelfs veel duurder kunnen worden.
Dat men concureert op kwaliteit en frequentie zou voor de reiziger een groot voordeel kunnen zijn, hierdoor zal het reiscomfort alleen maar kunnen verbeteren, maar naar mijn idee leent het OV zich er niet voor om met verschillende tarieven en kaartsoorten te werken.
Dat men concureert op kwaliteit en frequentie zou voor de reiziger een groot voordeel kunnen zijn, hierdoor zal het reiscomfort alleen maar kunnen verbeteren, maar naar mijn idee leent het OV zich er niet voor om met verschillende tarieven en kaartsoorten te werken.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent
Of: de ov-chipkaart. Want zonder ov-chipkaart is deze waanzin helemaal niet mogelijk.Ennes schreef:Het blijft toch een ontzettende verbetering voor de reiziger hé, die concurentie op het spoor!
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent
Zonder OV-chipkaart had Veolia gewoon eigen papieren kaartjes tegen eigen tarief kunnen gaan verkopen hoor.
- AppleMoose
- Berichten: 6033
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent
Buiten dat, de vervoerders hebben aan de provincie belooft, het vervoer te regelen voor het budget dat de provincie heeft vastgesteld. Dan moet je niet ineens "achteraf" de prijzen gaan verhogen, om je eigen beloftes waar te kunnen maken, of om je eigen zakken wat extra te vullen. Als je dat extra geld nodig hebt, kom je je belofte niet na, en is er mijns inziens sprake van concurrentievervalsing. Een andere vervoerder had wellicht, (misschien met een minder uitgebreid pakket), wel aan het povinciebudget genoeg gehad, en dan was deze tariefstijging niet eens nodig geweest.Ennes schreef:Wat ik bedoel is dat het voor de concument niet echt aantrekkelijker gaat worden met al die ondoorzichtige prijsstructuren en zeker bij concessie overschrijdende reizen de tarieven zelfs veel duurder kunnen worden.
Concurrentie zou het OV goedkoper en beter maken (dat laatste is ook deels zo), maar toch moet ik ieder jaar meer betalen voor een reis, en moet ik regelmatig staan in de trein en/of bus, en in Nijmegen zelfs bijna " vechten" om überhaupt met de bus mee te kunnen, en kunnen de vervoerders regelmatig niet aan hun vervoersplicht voldoen wegens infrastructurele en materiële defecten.
Ik vind het niet erg om iets meer te betalen voor het OV, maar dan wil ik er wel wat voor terug, maar dat laatste ontbreekt grotendeels...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent
Nou... je krijgt er zeer regelmatig langere reistijd (zonder dat je daarvoor extra moet betalen ) vcoor, en je krijgt er een hoop ergernis voor terug.Ronaldussen schreef:...., maar dan wil ik er wel wat voor terug, maar dat laatste ontbreekt grotendeels...
Noem dat maar niks
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
-
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
- Locatie: Den Haag
Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent
Ze hebben wel een punt dat die fossielenkorting bij vrijwel geen enkele treinvervoerder geldig is. Ik ben eerlijk gezegd blij dat een vervoerder eindelijk eens de keuze maakt om het vervoer voor iedereen wat betaalbaar te houden in plaats van een groep voor bijna niks te laten reizen. Maar de ouderenbond zal wel weer in opstand komen
"Een touringcar is geen bus"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten