Eilandlijnen
Re: Eilandlijnen
Oke, jullie hebben wel gelijk, alleen lijn 53 is toch echt een streeklijn. Het heeft een klein stadstraject, daarom staat hij in de folder van de stadsdienst Arnhem. In de folder van Lingewaard-Overbetuwe staat hij bovendien ook.
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Eilandlijnen
Had ik al gezien, maar ik vind heel dat huidige foldersysteem maar een raar iets. Mag van mij part afgeschaft worden en gewoon omgezet in een systeem van stadsdienst Arnhem met alleen de lijnen van stadsdienst Arnhem, stadsdienst Nijmegen met alleen de lijnen van stadsdienst Nijmegen en dan streekdienst, met daarin alleen alle streeklijnen. Zo'n systeem zit al in bijna heel Nederland (daar waas Connexxion niet rijdt) als ik mij niet vergis en is een stuk duidelijker. Oke, je hebt wel lijnen die een stuk stadsdienst rijden, maar nu weet men niet in het boekje wat een streeklijn is en wat een stadslijn. Voordat je het weet zit je dus in Wageningen i.p.v. Arnhem of in Arnhem i.p.v. Nijmegen.
Re: Eilandlijnen
Is dat een nieuwe uitdrukking? Ik ken alleen maar "vreemde eend in de bijt".Michael 1988 schreef:Overigens zie ik in Nijmegen dat er nog meer rare vogels in de bijt zitten.
Voor de rest ben ik het eens met Bovenstaande post van BrengMe.
De meeste mensen boeit het geen **** of een lijn een stadslijn of streeklijn is en zo'n lijn als 53, die een (belangrijke) oost-westverbinding in Arnhem-zuid bedient, hoort toch zeker in het busboekje van Arnhem thuis. Persoonlijk had ik streeklijn 14 er ook ingezet, aangezien die als enige Elden bedient.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Eilandlijnen
@meltrain in sommige regio's boeit het mensen wel of ze in een stadslijn zitten of in een streeklijn vanwege een tariefverschil en/of het verschil in comfort van het materieel.
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Eilandlijnen
Klopt, wist even niet meer precies wat het gezegde was. Maar zat er niet ver naast. Daarnaast is comfort inderdaad een belangrijke factor. Persoonlijk zit ik het liefste in de bus, tenzij het een erg korte afstand is. Bij een stadsbus heb je meestal minder zitplaatsen en meer staanplaatsen. Op lijn 14 zie ik dus liever een streekbus dan een stadsbus gezien de afstand. Maar dat geldt wel voor meer lijnen die buiten de steden komen die ze bedienen of al in de stad zelf erg lang zijn. Maar ja, bij Hermes is het al een paar keer voorgekomen bij mij dat ik een stadsbus op een streeklijn zag en een streekbus op een stadslijn (in 2005, 2006 en 2007) en bij Arriva is het ook al een paar keer voorgekomen. Maar goed, we gaan hier off-topic.Meltrain schreef:Is dat een nieuwe uitdrukking? Ik ken alleen maar "vreemde eend in de bijt".Michael 1988 schreef:Overigens zie ik in Nijmegen dat er nog meer rare vogels in de bijt zitten.
Voor de rest ben ik het eens met Bovenstaande post van BrengMe.
De meeste mensen boeit het geen **** of een lijn een stadslijn of streeklijn is en zo'n lijn als 53, die een (belangrijke) oost-westverbinding in Arnhem-zuid bedient, hoort toch zeker in het busboekje van Arnhem thuis. Persoonlijk had ik streeklijn 14 er ook ingezet, aangezien die als enige Elden bedient.
Dus weer on-topic. Ik keek zojuist op delijn.be om te zien of ik daar toevallig enkele eilandlijnen er tussenuit kon halen, echter was ik vergeten dat de helft van het netwerk daar wordt gereden door pachters. Maar goed, deels om die reden ging ik ook kijken. Ik zag daar echter wel een paar keer vreemde lijnen, of ja dubbele lijnnummers en vreemde lijnnummers zoals 15a, 15b, 15c, 41/2 (allemaal in Limburg) enz. Maar om nou te zeggen of ik eruit kwam of er eilandlijnen waren. Nee niet echt. En ik denk ook dat zoiets erg zeldzaam is. Er zullen misschien wel eilandlijnen overal zijn, maar ik denk persoonlijk dat het dan contractueel gezien lijnen zijn die uitbesteed zijn aan een andere maatschappij. Dus onderaannemers/pachters als het ware.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Eilandlijnen
Goed mogelijk. Bij OAD in Zeeland was toen hetzelfde gezeik. Bussen werden 1x per week uitgelezen. Op zondag hadden ze een chauffeur nodig die vier van de vijf bussen naar Nijmegen reed om de chipkaartdata uit te laten lezen en nieuwe te data te laden. De vijfde bus, die op zondag de rondjes voor OAD reed, kreeg dat zaterdagnacht voordat hij van de laatste rit terug reed naar Zeeland. Uiteindelijk kreeg OAD zelf apparatuur om dat te doen (wellicht dat er iemand van Novio op zondag wel iemand naar Zeeland moest, maar dat is dan altijd nog makkelijker dan vier bussen op en neer te laten karren).huibf schreef:Nee, dat leek het plan. Maar is niet doorgegaan. Een tijdje hebben ze een bus gehad die alleen voor lijn 26 was (en SRE kleuren) maar sinds kort wisselt deze ook gewoon. Ik denk dat het te maken heeft met het beheren van de Chipkaart data.fogeltje schreef:Ik dacht dat Hebben de grote bus zelf stalt? Wat voor grote toegevoegde waarde heeft uitbesteden dan nog (behalve natuurlijk besparen op personeelskosten)? Je wilt vooral de dure matritten besparen.huibf schreef:Jep. Detail wellicht dat Hermes normaliter alles uivoert met eigen Hermes personeel. Deze lijn wordt uitbesteed aan Hebben en Tax4u. Wel met Hermesmaterieel gewoon uit de stalling in Helmond.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Eilandlijnen
??? dat zijn toch gewoon lijnen van Breng die aansluiten op andere Breng lijnenBrengMe schreef:Daar zijn wel meer voorbeelden van, zoals de lijnen 35, 64 en 65 in Arnhem-Nijmegen.
Re: Eilandlijnen
Als je het hele topic had gelezen had je dat al doorgehad:
BrengMe schreef:Ik bedoelde dit als reactie op julsteren die het had over een streekbus die met een achtpersoonsbus wordt gereden, ik bedoelde niet dat dit eilandlijnen zijn.Michael 1988 schreef:Lijnen 64 en 65 komen elkaar tegen in Doesburg. En die twee lijnen komen nog enkele lijnen meer tegen. Lijn 35 (ook als die bij Elst begint) komt nog altijd lijn 14 tegen in Elst en lijn 33 in Bemmel (op het eindpunt). Zijn dus niet echt goede voorbeelden denk ik. ;)BrengMe schreef:Daar zijn wel meer voorbeelden van, zoals de lijnen 35, 64 en 65 in Arnhem-Nijmegen.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Eilandlijnen
Breng heeft het concept stadsbussen en streekbussen helemaal losgelaten. Alles wordt door elkaar ingezet. Het feit dat de Citaro's geen uitstapdeur bij de achteras hebben maakt ze eigenlijk ongeschikt als stadsbus, hun indeling en comfort ongeschikt als streekbus. Vooral een hele rit van Uden of Venlo naar Nijmegen met een Citaro is hel. Dan liever een MAN (maar nog liever een Breng Amba of Veolia (want die hebben airco, die van Arriva Brabant niet)).Michael 1988 schreef: Klopt, wist even niet meer precies wat het gezegde was. Maar zat er niet ver naast. Daarnaast is comfort inderdaad een belangrijke factor. Persoonlijk zit ik het liefste in de bus, tenzij het een erg korte afstand is. Bij een stadsbus heb je meestal minder zitplaatsen en meer staanplaatsen. Op lijn 14 zie ik dus liever een streekbus dan een stadsbus gezien de afstand. Maar dat geldt wel voor meer lijnen die buiten de steden komen die ze bedienen of al in de stad zelf erg lang zijn. Maar ja, bij Hermes is het al een paar keer voorgekomen bij mij dat ik een stadsbus op een streeklijn zag en een streekbus op een stadslijn (in 2005, 2006 en 2007) en bij Arriva is het ook al een paar keer voorgekomen. Maar goed, we gaan hier off-topic.
Overigens had Arriva Brabant een tijd terug mogelijk een eilandlijn. Er was een paar jaar geleden al eens eerder sprake geweest dat Arriva lijn 25 helemaal zou gaan rijden (2009 volgens mij). Al vrij snel reed Hermes weer in het weekend, maar mogelijk heeft Arriva ook nooit gereden, dat kan ik niet zeggen. Maar als Arriva die gereden had, dan was dat in het weekend een eilandlijntje geweest omdat toen alleen het traject Boekel - Helmond gereden werd.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Eilandlijnen
Tja, in Rotterdam en Groningen hebben de Citaro's ook geen derde deur, maar ze kunnen er wel mee geleverd worden.fogeltje schreef: Het feit dat de Citaro's geen uitstapdeur bij de achteras hebben maakt ze eigenlijk ongeschikt als stadsbus,
Blijkbaar dachten de vervoerders weer eens te weinig na over passagierscirculatie.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Eilandlijnen
Dat is toch niet perse waar? Want in Rotterdam (bijvoorbeeld) worden hoofdassen met metro's en tram bediend en heeft de bus een ondergeschikte functie.
Het is een spectrum.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Eilandlijnen
Maar in Nijmegen niet. Daar is het goed te merken. De bussen richting Heyendaal zouden het met een derde deur veel efficienter doen, niet alleen qua doorstroming maar ook qua capaciteit omdat mensen bij de laatste deur altijd blijven staan. Bij een bus met drie deuren is dat achteraan, bij de huidige bussen is er in elke bus nog zeker ruimte voor tien man als ze aanrijden en als je ziet hoe vaak mensen achterblijven van/naar Heyendaal zou je daar redelijk veel mee kunnen winnen (vooral om de bussen die niet op lijn 10 maar andere lijnen rijden, het is altijd erg frustrerend als je vanaf Heyendaal naar zeg de St Maartenskliniek wilt rond het einde van collegetijden, want dat kan gewoon niet).Karl schreef:Dat is toch niet perse waar? Want in Rotterdam (bijvoorbeeld) worden hoofdassen met metro's en tram bediend en heeft de bus een ondergeschikte functie.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Eilandlijnen
Topic-kick:
Lijn 79 in Poortugaal geeft alleen maar aansluiting op de metro en niet op andere buslijnen van de RET.
Lijn 79 in Poortugaal geeft alleen maar aansluiting op de metro en niet op andere buslijnen van de RET.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Eilandlijnen
In Haaglanden is er geen eilandlijn, maar er is geen enkele Veolia-route tussen Den Haag Centraal en Zoetermeer/Delft/Westland. Dus zou je die twee gebieden als aparte eilanden/continenten kunnen zien.
Re: Eilandlijnen
In het weekend is lijn 130 tussen Gilze en Rijen ook een lijn geworden zonder verbinding te geven op andere lijnen: alleen de trein is nog OV wat erop aansluit.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: Eilandlijnen
Zo bezien is de stadsdienst Lelystad ook een heel klein Arriva-eilandje binnen een Connexxion-gebied.verfmeer schreef:In Haaglanden is er geen eilandlijn, maar er is geen enkele Veolia-route tussen Den Haag Centraal en Zoetermeer/Delft/Westland. Dus zou je die twee gebieden als aparte eilanden/continenten kunnen zien.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Eilandlijnen
Maar dat zijn meerdere lijnen. Dus niet echt een eilandlijn.Meltrain schreef:Zo bezien is de stadsdienst Lelystad ook een heel klein Arriva-eilandje binnen een Connexxion-gebied.verfmeer schreef:In Haaglanden is er geen eilandlijn, maar er is geen enkele Veolia-route tussen Den Haag Centraal en Zoetermeer/Delft/Westland. Dus zou je die twee gebieden als aparte eilanden/continenten kunnen zien.
Lijn 110 in Vlieland is ook een eilandlijn. De rest van de eilanden hebben meerdere lijnen en dus gekoppeld en dus geen eilandlijn meer
Re: Eilandlijnen
Dan is het toch geen eiland?SLToilet schreef:In het weekend is lijn 130 tussen Gilze en Rijen ook een lijn geworden zonder verbinding te geven op andere lijnen: alleen de trein is nog OV wat erop aansluit.
Komt wel goed schatje.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 146 gasten