OVer je reiservaringen in september 2013

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je reiservaringen in september 2013

Bericht door Edwin »

Klaasje schreef:Maar je zou ook kunnen zeggen dat mensen ook gewoon op een kaart kunnen kijken. Zeker als die kaart gewoon op iedere bushalte hangt. Daarmee is een via-bestemming voor een niet-belangrijk reisdoel twijfelachtig.
Een metrostation loop je in en voordat je op het perron kom je altijd wel langs een routekaart/lijnennetkaart van de metro. Bij de bus moest je op de halte eerst de abri induiken.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in september 2013

Bericht door Klaasje »

Daarentegen moet je een via-bestemming ook maar net kunnen begrijpen natuurlijk. Voordat je op reis gaat is informatievergaring simpelweg nodig. Dat wordt niet opeens overbodig door een via-bestemming. Echter geldt het omgekeerde vaak wel. Een via-bestemming is vaak overbodig als je informatie over de reis hebt verzameld. Een via-bestemming kan de rest van de reisinfo zelfs negatief beïnvloeden als daardoor een eindbestemming (die ook op je 9292-printje staat) slechter leesbaar van wordt.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je reiservaringen in september 2013

Bericht door fogeltje »

Ik vind een via bestemming handig als er lijnen naar hetzelfde eindpunt via verschillende routes rijden. Neem busstation Uden. Er rijden de 152, 157 en 121 naar Eindhoven. De 152 filmt via Veghel, de 121 via Gemert. Het geeft gewoon net wat extra duidelijkheid.

In de stad kan het handig zijn om eventuele grote bestemming zoals een universiteit aan te geven zodat reizigers zich wat spreiden over de lijnen als ze een simpele regel "via Universiteit" zien.
"Een touringcar is geen bus"
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: OVer je reiservaringen in september 2013

Bericht door marlies »

Ik vind het wel nuttig, zeker als je ergens niet zo bekend bent. In Groningen is het bijvoorbeeld best handig dat mensen die in het centrum de bus willen nemen naar het centraal station kunnen zien dat een boel lijnen via het station naar een of andere wijk in het zuiden gaan. Kan je natuurlijk ook zien door alle dienstregelingen in de abris bij langs te gaan of te 9292en op je smartphone, maar lang niet iedereen doet dat. Scheelt een boel "gaat deze langs het station?"-vragen voor de chauffeur op halte grote markt ;)
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: OVer je reiservaringen in september 2013

Bericht door Somoht »

Klaasje schreef:Daarentegen moet je een via-bestemming ook maar net kunnen begrijpen natuurlijk. Voordat je op reis gaat is informatievergaring simpelweg nodig. Dat wordt niet opeens overbodig door een via-bestemming. Echter geldt het omgekeerde vaak wel. Een via-bestemming is vaak overbodig als je informatie over de reis hebt verzameld. Een via-bestemming kan de rest van de reisinfo zelfs negatief beïnvloeden als daardoor een eindbestemming (die ook op je 9292-printje staat) slechter leesbaar van wordt.
Dat is meer een 9292 probleem hoor. Tegenwoordig leveren de vervoerders gewoon netjes precies de bestemmingen per halte aan zoals op de koersborden. 9292 zou die makkelijk in de 9292 reisplanner kunnen zetten ware het niet dat ze liever handmatig dingen lopen te doen.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: OVer je reiservaringen in september 2013

Bericht door dylanwild94 »

Etienne schreef:
dylanwild94 schreef:hoezo dat dan op Alexander komen alleen stadsbussen.
Nee hoor, op Alexander komen ook de Arriva-lijnen 175 en 190.
ik had dan natuurlijk over de streeklijnen van de RET dat Arriva daar komt wist ik al.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in september 2013

Bericht door Michael »

Wat een gedoe om in Dordrecht te komen zeg althans heb Dordrecht nooit bereikt.

Ik kwam om 15:00 op Breda aan om de t1950 naar Dordrecht te nemen. Helaas ging die in Breda kapot. Dan maar de t1952 dacht ik. Maar vanwege de kapotte t1950 was het zo gigantisch druk dat ik maar besloot om de t5054 te nemen. Om 15:52 (op vertrektijd) kwam de mededeling dat we niet gingen rijden vanwege bermbranden langs het spoor. Om 15:55 gingen we toch vertrekken. Langzaamrijden passeerden we de bermbranden die over een lengte van ongeveer een kilometer brandden waarbij sommige toch best flink waren. De vertraging liep uiteraard op. We reden tussen Bdp en Zlw toen we opeens tot stilstand kwamen. Toen kwam de mededeling dat we niet verder mochten rijden vanwege de bermbranden. we hebben daar meer dan een uur stilgestaan. Op een gegeven moment kwam er een omroep dat er overleg plaats vond om de trein te ontruimen of terug te keren na Breda. We moesten nog even wachten. 5 minuten later kwam de mededeling dat we weer verder mochten rijden. Afijn, ik had mijn afspraak al gemist dus ben op Zlw uitgestapt en heb daar de bus naar huis genomen. Even naar de NS getwitterd en ik krijg het geld terug voor de reis Bd-Zlw die ik gemaakt heb.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je reiservaringen in september 2013

Bericht door Edwin »

Somoht schreef:Dat is meer een 9292 probleem hoor. Tegenwoordig leveren de vervoerders gewoon netjes precies de bestemmingen per halte aan zoals op de koersborden. 9292 zou die makkelijk in de 9292 reisplanner kunnen zetten ware het niet dat ze liever handmatig dingen lopen te doen.
De juiste metrolijn in Rotterdam is heel moeilijk voor 9292 om weer te geven. Van Kralingse Zoom Staat vrolijk "Metro ABC (richting C/D De Akkers)" of "Metro ABC (richting A/B Schiedam Centrum) ". Onduidelijker kan je echt niet maken. (Ze weten er trouwens van maar weigeren het aan te passen. Ze zeggen dat de RET het ze zo aanlevert.)
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: OVer je reiservaringen in september 2013

Bericht door Marc »

Vanochtend ben ik even op en neer naar Katwijk aan Zee geweest met lijn 31. Het scherm in de bus gaf bij de overstaphalte Transferium/A44 aan dat de meeste lijnen 30 en 31 met vertragingen reden (tot 24 minuten). Ik weet niet in hoeverre dit klopte, omdat beide bussen om het kwartier rijden. Mijn bus terug naar Leiden had +7, maar dit kon natuurlijk ook de bus met +22 zijn geweest...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in september 2013

Bericht door Suus »

Edwin schreef:
Somoht schreef:Dat is meer een 9292 probleem hoor. Tegenwoordig leveren de vervoerders gewoon netjes precies de bestemmingen per halte aan zoals op de koersborden. 9292 zou die makkelijk in de 9292 reisplanner kunnen zetten ware het niet dat ze liever handmatig dingen lopen te doen.
De juiste metrolijn in Rotterdam is heel moeilijk voor 9292 om weer te geven. Van Kralingse Zoom Staat vrolijk "Metro ABC (richting C/D De Akkers)" of "Metro ABC (richting A/B Schiedam Centrum) ". Onduidelijker kan je echt niet maken. (Ze weten er trouwens van maar weigeren het aan te passen. Ze zeggen dat de RET het ze zo aanlevert.)
Mja, administratief zijn ABC en DE voor de RET een lijn. De dienstregeling voor die lijnen staat ook in een tabel gefrot helaas.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: OVer je reiservaringen in september 2013

Bericht door Somoht »

Edwin schreef:
Somoht schreef:Dat is meer een 9292 probleem hoor. Tegenwoordig leveren de vervoerders gewoon netjes precies de bestemmingen per halte aan zoals op de koersborden. 9292 zou die makkelijk in de 9292 reisplanner kunnen zetten ware het niet dat ze liever handmatig dingen lopen te doen.
De juiste metrolijn in Rotterdam is heel moeilijk voor 9292 om weer te geven. Van Kralingse Zoom Staat vrolijk "Metro ABC (richting C/D De Akkers)" of "Metro ABC (richting A/B Schiedam Centrum) ". Onduidelijker kan je echt niet maken. (Ze weten er trouwens van maar weigeren het aan te passen. Ze zeggen dat de RET het ze zo aanlevert.)
Ik weet precies wat RET aanlevert aan 9292, daar staan geen lijnnummers noch bestemmingen in. Dus je moet zelf de lijnnummers mappen aan de hand van het lijnsysteemnummer en ook nog eens bestemmingen bepalen/bedenken. Dit ging in het verleden ook wel eens mis dus zo heeft er een tijdje een metrolijn 10 rondgereden, dat was dus lijn E :')
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je reiservaringen in september 2013

Bericht door fogeltje »

Mijn eerst reiservaring deze maand was pauper. Lijn 121 richting Uden van 18:28 was met +11 vertrokken in Eindhoven en kwam met +11 bij mij en met +11 in Uden. De chauffeur reed constant 10 km/h onder de toegestane snelheid *zucht* Vrijwel elke andere chauffeur had mijn aansluiting wel gehaald. De 99 van 19:03 was dus al lang en breed weg (aankomst 19:12), maar de 157 kwam net binnen. Vlugge blik op de NS app leerde mij dat ik via Oss met de trein in Dukenburg kon zijn wanneer de volgende 99 zou vertrekken (en ik moest naar Tolhuis). Zo gezegd zo gedaan. Lijn 157 reed lekker op tijd. In de trein zat nog een leuk roodharig meisje tegenover me, dat verzachtte de pijn. Toen ik om 19:42 bij de overweg op station aankwam gingen net de bomen dicht. De boemel stond er al (helaas geen NID of Plan-V) maar de IC naar Zwolle van een kwartier eerder kwam binnen en ging op het andere spoor staan en vertrok ook voor ons. Voor ons maakte het niets uit, wij konden ook op tijd vertrekken. De rooie stapte ook in Dukenburg uit en moest schijnbaar ook lijn 31 hebben! Helaas alleen de andere kant op. Ik verwacht derhalve dat ze op de Neerbosscheweg moest zijn (enige halte voor CS en als je daar moet zijn, blijf je gewoon zitten in de trein).

Vandaag heb ik een CXX geschenkdagkaart opgemaakt (meeste chauffeurs zagen die kaart overigens voor het eerst, maar het leverde gelukkig nergens problemen op, sterker nog, in de laatste bus leverde het nog een leuk gesprek met de chauffeur op). Op de +10 van lijn 5 richting de Horst na reed alles mooi op tijd vandaag.

Ik liep voor de flat in de Malvert net lijn 6 van 9:25 mis. Ik liep nog even naar de Van Boetbergweg/Malvert maar daar reed hij ook net voor mijn neus weg. Dus de volgende gepakt en twee haltes later alweer bij de Thorbeckestraat uitgestapt. Vervolgens ben ik naar de halte Hatert-Delsenhof gelopen, beginhalte van lijn 8. Ook deze reed natuurlijk net voor mijn neus weg, maar ik had sowieso even behoefte aan koffie en nam de omgeving in mij op. Dat is de stadsrand van Nijmegen, dus het was een mooie buurt. Om 10:00 heb ik de volgende lijn 8 gepakt en ben helemaal naar Berg en Dal gegaan. Ik was verheugd de 1832 te zien, dat maakte het missen van de vorige al minder erg. Bij de halte Groot Berg en Dal (formeel niet de eindhalte, maar de Hamerlaan waren we al gepasseerd) uitgestapt en een leuk wandeltochtje naar het Afrikamuseum gemaakt. Daar had ik weer even tijd. Lijn 3 kwam er al snel aanrijden, maar de chauffeur had nog even pauze. Dit werd mijn eerste ervaring met die nieuwe buurtbusjes in die concessie. Was niet verkeerd eigenlijk.

Twee haltes verder, bij de Sionsweg, wilde ik er al weer uit, maar ik mistte de halte :') Dus ben ik een halte verder uitgestapt bij de halte GGz/NIM en weer teruggelopen. Ik dacht dat ik even tijd had, maar vlak voordat ik er was zag ik lijn 5 richting de Horst aan komen sjeezen. Die had +10. Sprintje en ik kon mee :) Ik ben lekker meegereden tot de eindhalte. Daar zag ik nog een lijnnetkaart van 2004 hangen ( :') ). Ik heb twittermans vandaag van redelijk wat voer kunnen voorzien. Vanaf De Horst ben ik naar de Breedeweg gewandeld, een lekkere wandeltocht van 40 minuten. Gelukkig was het nog niet zo warm. Ik zag lijn 5 al richting de eindhalte rennen en heb er de laatste 200 meter nog even een flinke looppas ingezet. Wilde geen half uur wachten. Met nog 3 minuten te gaan ben ik in de bus gestapt, lijn 5 naar Beuningen. Ik gooide mijn oorspronkelijke plan overboord. Dit voorzag een reis terug naar Nijmegen CS, daar een lijn 83 van Breng naar Molenhoek pakken en lopen naar de beginhalte van lijn 1. Maar het bleek dat ik bij de halte Centrum in Groesbeek ook kon overstappen op een buurtbusje naar station Mook-Molenhoek. Dit had natuurlijk mijn voorkeur. Zo gezegd, zo gedaan, alleen moest ik de halte centrum voor die buurtbus nog even zoeken, want die had een aparte halte van de andere lijnen door Groesbeek.

Op lijn 564 kwam helaas geen van de nieuwe buurtbusjes aanrijden. Het was een oude Connexxion buurtbus. Gezien er geen CICO's waren mocht ik gratis mee. Jammer dat ik al een dagkaart had. De halte Centrum was de derde halte vanaf het begin en we reden twee flinke lussen door Groesbeek, op sommige plekken zijn we volgens mij ook twee keer geweest. Via een mooie rit kwam ik aan bij station Mook-Molenhoek. Daar zag ik bij de halte nog een vertrekstaat van de in 2010 opgeheven 283 van Veolia hangen. Ik moest even opzoeken op mijn mobiel hoe ik bij lijn 1 kon komen, dat bleek gelukkig niet zo moeilijk. Die stond al klaar. Tien minuten later vertrokken we. Op Nijmegen CS nam ik even kort pauze, het was inmiddels 14:12. Even een broodje eten en om 14:38 met lijn 82 naar Millingen, ook een mooie route. Bij de grens ben ik uitgestapt. Ik besloot niet meteen terug te gaan. Ik ben eventjes 2 meter Duitsland in gelopen om naar de tijden van de Duitse bus te kijken die me ook net voorbij kwam gereden richting Millingen. Ik besloot niet daar te wachten maar richting het Centrum terug te lopen in de hoop de bus te spotten. Het bleek dat de bus voortaan niet meer in het Centrum keerde maar iets verder reed. Bij het Centrum ben ik blijven wachten om hem op de foto te zetten (het kwam ook toen pas in me op dat ik meer foto's had kunnen maken). Daarna ben ik even vlug de plaatselijke C1000 ingedoken voor een fles sap. Ik had even geen zin in mijn koffie en water. Daarna met lijn 80 terug, deze had een nog mooiere route. Rond Ooij begon het hard te regenen, maar in Nijmegen was het droog (en dus warm).

Het was inmiddels 16:24 en ik een vrij gaar Fogeltje. Gezien er net een Brenger op lijn 99 klaar stond heb ik toen besloten er een punt achter te zetten en naar huis te gaan. En zo eindige mijn dag met een reis in de 121. Volgens mij was er maar 1 chauffeur die niet raar naar het kaartje gekeken heeft en dat was degene die hem vanochtend in lijn 6 gestempeld heeft.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in september 2013

Bericht door Daniel »

Gezien de gestrande trein die vanmiddag tussen Utrecht en Amersfoort stond besloot ik maar weer eens via de alternatieve route naar huis te reizen vandaag. Had weinig trek me in een Sprinter te proppen (2x/uur i.p.v. 6x/uur een trein) en al helemaal niet in een omweg via Hilversum.

Dus maar eens gekeken hoe laat lijn 71 zou gaan, maar die vertrok om duistere reden 5 minuten later dan ik had opgezocht. Nouja, maakte niet echt uit en gezien de hitte in die bus maar de kortst mogelijke rit ermee gemaakt en bij Rijnsweerd Noord uitgestapt. Mooi gelukje was dat lijn 276 precies voor ons invoegde vanaf de bufferhalte, dus met een klein sprintje kon ik met slechts enkele seconden overstaptijd plaatsnemen in een heerlijk koele Integro die echter wel naar diesel stonk van binnen (4295 van Kassing). Op De Uithof wilde bij elke halte wel wat met die bus mee, maar een opvallend stille A28 maakte dat wel weer goed waardoor Amersfoort vlot bereikt werd. Uiteindelijk verliet ik om 17.08 uur de bus bij halte Van Stolbergpark met nog een kleine 5 minuten lopen naar huis resterend. Mooie score, want met de trein zou ik anders om 17.05 uur op het station aangekomen zijn (met 10 min. looptijd). Toch fraai zo'n alternatief :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: OVer je reiservaringen in september 2013

Bericht door Marc »

Vanochtend reden de treinen t822 en t1922 tot Eindhoven door geplande werkzaamheden. Volgens de planner reed een bus naar Tilburg, deze zou om 08:13 aankomen in Tilburg. Ervaring leert dat de rit meestal korter duurt, daarom had ik in gedachte om in Tilburg over te stappen op de 3600.
Niets bleek minder waar: door werkzaamheden op de A58 moest de bus omrijden via ring Den Bosch en hierdoor kwamen we om 08:25 aan in Tilburg (rond de vertrektijd van de t1924 die wel weer reed).
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OVer je reiservaringen in september 2013

Bericht door iljitsch »

Tering! Vandaag werkzaamheden bij schiphol waardoor er tussen daar en Leiden op elk station gestopt wordt. Maar dat is nog niet traag genoeg voor de NS, dus we staan ook nog maar even zo'n 10 minuten stil in Leiden.

Nouja, SBB kan er ook wat van en m'n TGV naar Lyon arriveerde met +50 dinsdag.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in september 2013

Bericht door Suus »

Ging goed vanochtend op Bijlmer richting Utrecht :')

Trein van 7:45 heeft nooit gereden volgens Justin
Trein van 8:00 is nooit op komen dagen
Trein van 8:15 reed met +15
Trein van 8:30 reed met minstens +10
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OVer je reiservaringen in september 2013

Bericht door Karl »

Vanmorgen de trein van 7h35 vanuit Rtd naar Lw genomen. De trein kwam met +10 binnen, vertrok met +15 ofzo (want ombouwen). De conducteur was heel vrolijk en riep elke vijf minuten om dat we weer een minuut extra vertraging hadden en de trein korter was dan gebruikelijk; het waren twee drietjes dus er miste een ICMm viertje. Bij Alexander kon een groot deel van de mensen niet mee, in Gouda probeerden mensen zich in de trein te duwen. Opzich raar, want de trein was ook zoveel te laat dat treinen uit Gv en de volgende uit Rtd snel zouden moeten komen. Alhoewel, als je naar Amf of verder moet, dan moet je een half uur wachten.

Vlak voor Ut werd omgeroepen dat de trein vanwege 'een defect' werd beeindigd in Ut. Dus in Ut moest de hele trein leeg en naar de stationshal met één roltrap (er was een trap buiten gebruik, de tunnel mag niet meer) en men loopt niet op de roltrap. Aargh.

Daarna richting busstation Oost, compleet drama natuurlijk. De traverse rechts was gewoon open (?!), maar één of ander brein had bedacht dat de roltrap naar het oude stadsbustation wel op maandagochtend schoongemaakt mocht worden en was dus buiten gebruik. Bovenaan (dus bij de splitsing trap stadsbusstation en traverse) stond een verkeersregelaar voetgangers te regelen.

Daarna, ik moest naar de Uithof, zag ik zo ontzettend veel mensen bij lijn 12 dat ik uiteindelijk maar de vijfde bus heb genomen naar de campus. Wat een drama. Heb het nog nooit zoooo druk gezien. Mensen staan op de busbaan, omdat er bij de halte geen plek meer is. En onderaan de traverse stond een man die riep 'doorschuiven'. Ja, eh, waarheen dan?

Plaatje van Twitter gejat: Afbeelding
Het is een spectrum.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in september 2013

Bericht door Etienne »

Intercity t1727 mistte een stelletje, waardoor het vanaf Gouda proppen werd. Terwijl (bijna) tegelijkertijd de 2827 naast ons stond. Kuddegedrag kent z'n uitwerkingen :|

Daarnaast was het op de traverse naar Busstation Oost (zoals boven mij vermeld) een enorme file, ik had de indruk dat een groot deel van de mensen richting de 12s moest. Ik ben zelf maar via de oude GVU-trappen gelopen en vervolgens via het doorsteekje richting de halte van lijn 6. Deze hield vervolgens ook lijn 3 en 9 op.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in september 2013

Bericht door reisthijs »

Karl schreef:De traverse rechts was gewoon open (?!)
Volgens het laatste nieuws van CU2030 gaat de oude traverse morgen pas dicht.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in september 2013

Bericht door VIRM »

Het was weer een gezellige zooi! :)
Op Lelylaan reed de s2600 richting Amsterdam Centraal met +4 weg. Toen kwam er nog een vertraagde Thalys tussen, waardoor de s3300 van 15:53 nog meer vertraging opliep. De vertraging werd groter, omdat eenmaal ingevoegd op de Zaanlijn, de s800 voor werd gelaten naar Zaandam, waardoor het sukkelen was richting de wissels voor de Hemtunnel. Even later zag ik ook de s1500 door Zaandam rijden, dus die zal dan waarschijnlijk ergens mooi achter de s3300 zijn gaan sukkelen...
Als je de s800 op Sloterdijk nou spoorwijzigt naar spoor 4, kun je dan niet de s800 en de s3300 bijna gelijk door twee verschillende buizen door de Hemtunnel sturen?
Beul van de blindegeleidelijn
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in september 2013

Bericht door Klaasje »

Vaak kan een ander spoor kiezen al zorgen voor een soepeler lopende treindienst. Het gebeurt echter zeer zelden. Dat is jammer omdat kleine vertragingen door onderlinge hinder veel minder voor zou komen.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in september 2013

Bericht door VIRM »

Klaasje schreef:Vaak kan een ander spoor kiezen al zorgen voor een soepeler lopende treindienst. Het gebeurt echter zeer zelden. Dat is jammer omdat kleine vertragingen door onderlinge hinder veel minder voor zou komen.
Inderdaad. Want in een dergelijke situatie krijg je een soort sneeuwbaleffect.
De vertraagde s2600 levert de s3300 in principe ook +4 op, maar dat is nog wel eruit te rijden denk ik. Maar als er een Thalys met minimaal +20 wordt voorgelaten, wordt het alleen maar erger. Vervolgens rijdt de s800 in de weg, waardoor de vertraging van de s3300 nog verder oploopt. Met als gevolg dat er een s1500 achter mag gaan bungelen en dus ook vertraging krijgt.
Als de middelste buis van de Hemtunnel vrij is, zou ik zeggen: gebruik hem dan! De s800 van 3 naar 4 wijzigen is toch een kleine ingreep? Op Sloterdijk hoeft met alleen maar naar de andere kant van het perron. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer je reiservaringen in september 2013

Bericht door Thom91 »

VIRM schreef:Het was weer een gezellige zooi! :)
Op Lelylaan reed de s2600 richting Amsterdam Centraal met +4 weg. Toen kwam er nog een vertraagde Thalys tussen, waardoor de s3300 van 15:53 nog meer vertraging opliep. De vertraging werd groter, omdat eenmaal ingevoegd op de Zaanlijn, de s800 voor werd gelaten naar Zaandam, waardoor het sukkelen was richting de wissels voor de Hemtunnel. Even later zag ik ook de s1500 door Zaandam rijden, dus die zal dan waarschijnlijk ergens mooi achter de s3300 zijn gaan sukkelen...
Als je de s800 op Sloterdijk nou spoorwijzigt naar spoor 4, kun je dan niet de s800 en de s3300 bijna gelijk door twee verschillende buizen door de Hemtunnel sturen?
Post Asd heeft de leiding tot Hmta en Post Amr vanaf Hmta. Daar zal wel vaak het probleem zitten omdat ze voor dit soort wijzigingen elkaar moeten bellen. Zo ad hoc kan dat niet ;)
Komt wel goed schatje.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OVer je reiservaringen in september 2013

Bericht door Karl »

Maar er zijn wel meer van dat soort punten, bijvoorbeeld de Willemspoortunnel. Een paar jaar geleden reed de 1900 over het binnenspoor van zuid naar noord, in plaats van het buitenspoor (gebruikelijk voor IC's) omdat daar een goederenpad was. Als de 1900 net iets te laat was, dan hing die al achter een stoptrein waardoor de vertraging alleen maar groter werd.

Als je de 1900 toen wijzigde naar het buitenspoor (omdat er op dat moment geen goederentrein was) kon die stoptrein gewoon voorbij. Op Rtd hadden beide toch een eigen spoor. Maar dat gebeurde niet, omdat trdl dat niet wilde/niet belangrijk vond/niet ... :X
Het is een spectrum.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in september 2013

Bericht door VIRM »

@Karl en Thom: in de woeste fantasiewereld van mijn brein zou Sloterdijk-Zaandam het liefst viersporig zijn, zodat alles wellicht ook wat flexibeler zou kunnen zijn in dit soort situaties. :) Lijkt mij ook handig als er een ETMET moet komen... Maarja, fantasie...
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten