mb90 in der Schweiz #4: Foto's vanuit Brig en meer (41 st)
mb90 in der Schweiz #4: Foto's vanuit Brig en meer (41 st)
Van 29 juli t/m 12 augustus was ik in het Zwitserse Brig. Hier zijn een aantal OV-gerelateerde (soms in het wat meer –of mindere mate) ritjes gemaakt. In 4 delen laat ik die ritjes zien.
Het heeft even geduurd, maar hier is dan het laatste deel van de fotoseries van mijn reis in Zwitserland. Dit zijn foto’s van alle verschillende dagen die per dag te weinig waren voor een apart reisverslag.
Ik begin bij dinsdag 30 juli. Dag 2 van mijn vakantie en die dag bleef ik in de buurt en in Brig.
Vlak voor mijn hotel ligt het station van Brig. Hier heb ik dus even een kijkje genomen en wat treinen op de foto gezet. Ik begon met de IC vanuit Romanshorn die z’n eindbestemming heeft bereikt:
Voor het station, over het stationsplein, rijdt de Matterhorn Gotthard Bahn. Hier te zien met de nieuwe stellen. Links naar Zermatt (wat vaak voorkomt) en rechts naar Andermatt (waar vooral de oude stellen naartoe rijden):
De oude stellen rijden dus vaker van en naar Andermatt. Hier bijvoorbeeld te zien met een rit die vanaf Andermatt net na vertrek vanuit Brig en opweg naar de eindbestemming Visp:
Daarna ging ik weer terug naar het hoofdstation. Daar kwam over spoor 8 en later ook over andere sporen deze (inspectie?)-trein:
Van de andere kant kwam vrij snel daarna een goederentrein van de BLS. Een beladen autotrein getrokken door maarliefst 4 locjes:
Daarna kwam er over dit spoor een passagierstrein van de BLS. De Lotschberger tussen Bern en Brig. Hier staan 2 stellen klaar voor de rit naar Bern:
Dan weer naar de MGB. Hier een trein naar Zermatt met loc voorop, die overigens niet direct na de foto zou vertrekken, dus de zonneschermen gingen nog wel omhoog :
De andere trein die over het traject van de MGB rijdt is de Glacier Express. Een bekende trein in Zwitserland en qua passagiers ook vooral onder Aziaten. Hier komt de trein naar Zermatt door Brig:
Een kilometer of 20 terug ligt een leuk plekje met een leuke naam, waarvan het stationsnaambordje ook wel een leuke foto waar was aan het eind van deze dag :
Dan naar donderdag 1 augustus. De dag na het bezoek aan de bergen rondom Zermatt ging ik voor het zwitserleven-gevoel naar het meer van Geneve. Om precies te zijn naar Montreaux. Het weer zat ook erg mee met veel zon en dat was hier mooi te zien toen er een stoomschip binnenvoer:
En dan een ander beeld over het meer. Op de voorgrond een palmboompje met op de achtergrond besneeuwde bergtoppen:
Montreaux heeft een trolleylijn, lijn 201 langs het meer. Vooral gereden door blauw-witte trolleybussen, maar hier trof ik toevallig de enige bus die in een roze outfit rondrijdt:
Meer naar het centrum was de bus wel weer blauw-wit. Het was hier wel een stuk drukker op de weg door een optocht voor de Zwitserse nationale feestdag. De bus kon daardoor net tussen de tegenliggers op de foto:
Na de optocht keerde de rust weer terug en kwam de volgende al langs:
Verder lopend langs het meer verliet ik Montreaux en kwam ik in Clarens terecht. Daar kon ik eindelijk een bus vastleggen met het meer erbij. Voordat dat kon kwam er eerst een bus van de andere kant die mij een fijne feestdag wenste:
Dan de foto die ik wilde. Links de trolleybus en rechts het meer met ernaast ook nog de nodige palmbomen bij de halte Rue du Port in Clarens:
De volgende dag werd het OV niet gebruikt, maar ging ik met de auto naar het bijzonder fraaie Lotschental. Dit is het uitzicht als je na een tunnel in het dal komt bij het dorpje Kippel:
Na een 2 uur durende wandeling door deze schitterende omgeving aan de oostkant van het dal:
Zag ik op de terugweg een paar bochten verder een postbus rijden. Hier ging ik dus alvast voor aan de kant (passeren gaat sowieso niet echt makkelijk hier) en zo kon deze bus snel op de foto. Het is lijn 591 die vanaf Gampel-Steg en Goppenstein de verbinding naar dit dal verzorgd:
Na de Milaan-trip van zaterdag ging ik op zondag 4 augustus naar de Mattmarksee in het Saastal. Bij de Mattmarksee komt lijn 513. Deze lijn rijdt naar Saas-Grund en vanaf daar rijdt dan een lijn verder naar Saas-Fee en terug naar beneden, naar Visp. Hier staat een Setra z’n vertrektijd af te wachten achter de dam van de fraaie Mattmarksee met op de achtergrond een fraaie waterval van een gletscher:
Dan maak ik even een sprong in de tijd en kom ik uit bij vrijdag 9 augustus. Toen ging ik via de Gotthard naar Locarno. Eerst dus een mooie rit naar Goschenen met de Matterhorn Gotthard Bahn door de laaghangende bewolking en nog lage temperaturen:
Na aankomst in Locarno was het een heel stuk warmer en kwam al meteen een aantal bussen langs. Eerst een Solaris op lijn 2 van de Fart:
En daarna een buiten dienst rijdende Mercedes O405 of O407 (?) met rechts op de foto het stationsgebouw en een niet te missen palmboom:
Na een rondje door de binnenstand en een pauze langs het Lago Maggiore kwam ik 2 uur later weer terug bij het station. Toen viel mijn oog op 2 leuke kleine rangeerlocjes:
De terugweg naar Brig ging niet weer via de Gotthard, maar met de Centovalli via Domodossola. Een fraaie lijn waar het treintje niet snel gaat, maar waarbij het voor mijn gevoel nooit saai werd. Beide eindpunten liggen in een tunnel, dus daar was een goede foto niet echt mogelijk. Daarom ben ik de volgende dag met de auto (autorijden kunnen ze overigens niet in Italie… :N ) via de fraaie Simplonpass teruggegaan naar de weilanden buiten Domodossola. Daar kwam de panoramatrein vanuit Locarno langs:
In de middag heb ik nog een aantal foto’s gemaakt in Brig. Eerst een treintje wat langs het perron van de MGB stond voor een radiouitzending op de lokale zender vanwege het 10-jarig bestaan van de MGB:
Dan een aantal bussen in het stadje. Eerst een lange HESS-bus op lijn 622 naar Visp:
De lijnen 2, 3 en 511 rijden door het centrum van Brig over een autoloos stuk. Hier rijden ze ook langs terrasjes en langs de fraaie gebouwen hier. Hier bijvoorbeeld lijn 2:
En een stukje verder lijn 3 met een kenmerkende stadsbus van Brig, vol met reclame:
Voor lijn 511 wordt het extra krap doordat deze een aanhangertje bij zich hebben. Hier een kleintje achter deze Irisbus:
En een grotere achter deze Setra in een krappe bocht bij een terrasje:
Zondagochtend ging ik hiermee nog even door. Het begon met een onbekend type bus naar Domodossola via Simplon:
En de trein naar Andermatt die met een niet al te hoge snelheid de rit in over het stationsplein van Brig maakte:
Nog even terugkomend bij Domodossola. De IR naar dit Italiaanse stadje reed doordeweeks niet door werkzaamheden, maar in het weekend wel en dat is hier te zien:
In de middag maakte ik nog even een wandeling bij Ausserberg. Terug bij het station kwam er eerst als verrassing een extra trein naar Spiez langs:
Met 10 minuten erachter de gebruikelijke trein die drukker zou zijn, maar wat hier nog mee viel:
Terug in Brig reed er ook daar een extra trein. Een IC naar Basel. Op de foto een andere trein, een langere. De IC naar Romanshorn (die met dubbeldekkers rijdt) was verlengd met 3 enkeldekse rijtuigen:
In het begin van de avond worden er altijd een aantal rijtuigen van de MGB afgekoppeld en afgerangeerd door een klein oud locje. Hier is deze te zien met 3 rijtuigen:
Zoals ik al vertelde bestaat de MGB dit jaar 10 jaar. Dit was ook duidelijk te zien op loc 104. Deze komt hier binnen met een speciale trein voor genodigden op spoor 14:
Als afsluiter van dit laatste verslag een ver ingezoomde foto op een beladen autotrein van de BLS die door de Simplontunnel en door de Lotschbergtunnel gaat:
En zo kwam er een einde aan deze fraaie vakantie.
Het heeft even geduurd, maar hier is dan het laatste deel van de fotoseries van mijn reis in Zwitserland. Dit zijn foto’s van alle verschillende dagen die per dag te weinig waren voor een apart reisverslag.
Ik begin bij dinsdag 30 juli. Dag 2 van mijn vakantie en die dag bleef ik in de buurt en in Brig.
Vlak voor mijn hotel ligt het station van Brig. Hier heb ik dus even een kijkje genomen en wat treinen op de foto gezet. Ik begon met de IC vanuit Romanshorn die z’n eindbestemming heeft bereikt:
Voor het station, over het stationsplein, rijdt de Matterhorn Gotthard Bahn. Hier te zien met de nieuwe stellen. Links naar Zermatt (wat vaak voorkomt) en rechts naar Andermatt (waar vooral de oude stellen naartoe rijden):
De oude stellen rijden dus vaker van en naar Andermatt. Hier bijvoorbeeld te zien met een rit die vanaf Andermatt net na vertrek vanuit Brig en opweg naar de eindbestemming Visp:
Daarna ging ik weer terug naar het hoofdstation. Daar kwam over spoor 8 en later ook over andere sporen deze (inspectie?)-trein:
Van de andere kant kwam vrij snel daarna een goederentrein van de BLS. Een beladen autotrein getrokken door maarliefst 4 locjes:
Daarna kwam er over dit spoor een passagierstrein van de BLS. De Lotschberger tussen Bern en Brig. Hier staan 2 stellen klaar voor de rit naar Bern:
Dan weer naar de MGB. Hier een trein naar Zermatt met loc voorop, die overigens niet direct na de foto zou vertrekken, dus de zonneschermen gingen nog wel omhoog :
De andere trein die over het traject van de MGB rijdt is de Glacier Express. Een bekende trein in Zwitserland en qua passagiers ook vooral onder Aziaten. Hier komt de trein naar Zermatt door Brig:
Een kilometer of 20 terug ligt een leuk plekje met een leuke naam, waarvan het stationsnaambordje ook wel een leuke foto waar was aan het eind van deze dag :
Dan naar donderdag 1 augustus. De dag na het bezoek aan de bergen rondom Zermatt ging ik voor het zwitserleven-gevoel naar het meer van Geneve. Om precies te zijn naar Montreaux. Het weer zat ook erg mee met veel zon en dat was hier mooi te zien toen er een stoomschip binnenvoer:
En dan een ander beeld over het meer. Op de voorgrond een palmboompje met op de achtergrond besneeuwde bergtoppen:
Montreaux heeft een trolleylijn, lijn 201 langs het meer. Vooral gereden door blauw-witte trolleybussen, maar hier trof ik toevallig de enige bus die in een roze outfit rondrijdt:
Meer naar het centrum was de bus wel weer blauw-wit. Het was hier wel een stuk drukker op de weg door een optocht voor de Zwitserse nationale feestdag. De bus kon daardoor net tussen de tegenliggers op de foto:
Na de optocht keerde de rust weer terug en kwam de volgende al langs:
Verder lopend langs het meer verliet ik Montreaux en kwam ik in Clarens terecht. Daar kon ik eindelijk een bus vastleggen met het meer erbij. Voordat dat kon kwam er eerst een bus van de andere kant die mij een fijne feestdag wenste:
Dan de foto die ik wilde. Links de trolleybus en rechts het meer met ernaast ook nog de nodige palmbomen bij de halte Rue du Port in Clarens:
De volgende dag werd het OV niet gebruikt, maar ging ik met de auto naar het bijzonder fraaie Lotschental. Dit is het uitzicht als je na een tunnel in het dal komt bij het dorpje Kippel:
Na een 2 uur durende wandeling door deze schitterende omgeving aan de oostkant van het dal:
Zag ik op de terugweg een paar bochten verder een postbus rijden. Hier ging ik dus alvast voor aan de kant (passeren gaat sowieso niet echt makkelijk hier) en zo kon deze bus snel op de foto. Het is lijn 591 die vanaf Gampel-Steg en Goppenstein de verbinding naar dit dal verzorgd:
Na de Milaan-trip van zaterdag ging ik op zondag 4 augustus naar de Mattmarksee in het Saastal. Bij de Mattmarksee komt lijn 513. Deze lijn rijdt naar Saas-Grund en vanaf daar rijdt dan een lijn verder naar Saas-Fee en terug naar beneden, naar Visp. Hier staat een Setra z’n vertrektijd af te wachten achter de dam van de fraaie Mattmarksee met op de achtergrond een fraaie waterval van een gletscher:
Dan maak ik even een sprong in de tijd en kom ik uit bij vrijdag 9 augustus. Toen ging ik via de Gotthard naar Locarno. Eerst dus een mooie rit naar Goschenen met de Matterhorn Gotthard Bahn door de laaghangende bewolking en nog lage temperaturen:
Na aankomst in Locarno was het een heel stuk warmer en kwam al meteen een aantal bussen langs. Eerst een Solaris op lijn 2 van de Fart:
En daarna een buiten dienst rijdende Mercedes O405 of O407 (?) met rechts op de foto het stationsgebouw en een niet te missen palmboom:
Na een rondje door de binnenstand en een pauze langs het Lago Maggiore kwam ik 2 uur later weer terug bij het station. Toen viel mijn oog op 2 leuke kleine rangeerlocjes:
De terugweg naar Brig ging niet weer via de Gotthard, maar met de Centovalli via Domodossola. Een fraaie lijn waar het treintje niet snel gaat, maar waarbij het voor mijn gevoel nooit saai werd. Beide eindpunten liggen in een tunnel, dus daar was een goede foto niet echt mogelijk. Daarom ben ik de volgende dag met de auto (autorijden kunnen ze overigens niet in Italie… :N ) via de fraaie Simplonpass teruggegaan naar de weilanden buiten Domodossola. Daar kwam de panoramatrein vanuit Locarno langs:
In de middag heb ik nog een aantal foto’s gemaakt in Brig. Eerst een treintje wat langs het perron van de MGB stond voor een radiouitzending op de lokale zender vanwege het 10-jarig bestaan van de MGB:
Dan een aantal bussen in het stadje. Eerst een lange HESS-bus op lijn 622 naar Visp:
De lijnen 2, 3 en 511 rijden door het centrum van Brig over een autoloos stuk. Hier rijden ze ook langs terrasjes en langs de fraaie gebouwen hier. Hier bijvoorbeeld lijn 2:
En een stukje verder lijn 3 met een kenmerkende stadsbus van Brig, vol met reclame:
Voor lijn 511 wordt het extra krap doordat deze een aanhangertje bij zich hebben. Hier een kleintje achter deze Irisbus:
En een grotere achter deze Setra in een krappe bocht bij een terrasje:
Zondagochtend ging ik hiermee nog even door. Het begon met een onbekend type bus naar Domodossola via Simplon:
En de trein naar Andermatt die met een niet al te hoge snelheid de rit in over het stationsplein van Brig maakte:
Nog even terugkomend bij Domodossola. De IR naar dit Italiaanse stadje reed doordeweeks niet door werkzaamheden, maar in het weekend wel en dat is hier te zien:
In de middag maakte ik nog even een wandeling bij Ausserberg. Terug bij het station kwam er eerst als verrassing een extra trein naar Spiez langs:
Met 10 minuten erachter de gebruikelijke trein die drukker zou zijn, maar wat hier nog mee viel:
Terug in Brig reed er ook daar een extra trein. Een IC naar Basel. Op de foto een andere trein, een langere. De IC naar Romanshorn (die met dubbeldekkers rijdt) was verlengd met 3 enkeldekse rijtuigen:
In het begin van de avond worden er altijd een aantal rijtuigen van de MGB afgekoppeld en afgerangeerd door een klein oud locje. Hier is deze te zien met 3 rijtuigen:
Zoals ik al vertelde bestaat de MGB dit jaar 10 jaar. Dit was ook duidelijk te zien op loc 104. Deze komt hier binnen met een speciale trein voor genodigden op spoor 14:
Als afsluiter van dit laatste verslag een ver ingezoomde foto op een beladen autotrein van de BLS die door de Simplontunnel en door de Lotschbergtunnel gaat:
En zo kwam er een einde aan deze fraaie vakantie.
Re: mb90 in der Schweiz #4: Foto's vanuit Brig en meer (41 s
Nice!
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: mb90 in der Schweiz #4: Foto's vanuit Brig en meer (41 s
Een heel mooie reportage! :pos:
Had je geen tijd voor plaatjes van de Centovalli-trip?
Vond ik toch wel één van de toppers daar.
Had je geen tijd voor plaatjes van de Centovalli-trip?
Vond ik toch wel één van de toppers daar.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: mb90 in der Schweiz #4: Foto's vanuit Brig en meer (41 s
Mooi verslag. :D
Dat in Zwitserland vaak extra rijtuigen worden toegevoegd wist ik al, maar dat er ook extra rijtuigen voor een stuurstandrijtuig worden gezet, had ik nog niet gezien.
Dat in Zwitserland vaak extra rijtuigen worden toegevoegd wist ik al, maar dat er ook extra rijtuigen voor een stuurstandrijtuig worden gezet, had ik nog niet gezien.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: mb90 in der Schweiz #4: Foto's vanuit Brig en meer (41 s
Die dubbeldeks-rijtuigen zijn een treinstam, dus daar kan je niet even voor één ritje een paar rijtuigen tussen hangen. Zeker op de drukkere routes wordt het dan maar zo opgelost! :)
@mb90: Een prachtig verslag! :D *O*
@mb90: Een prachtig verslag! :D *O*
Re: mb90 in der Schweiz #4: Foto's vanuit Brig en meer (41 s
Heel mooi, en erg herkenbaar weer :pos: .
De meeste van die ritjes heb ik een paar jaar geleden ook gemaakt, zoals de Centovalli en Gotthard, maar dan in omgekeerde volgorde. Ik heb het toen gecombineerd met een boottochtje over het Lago Maggiore. In Locarno is de sfeer compleet anders dan in de rest van Zwitserland, ook door het mooie weer hangt daar echt een Middellandse Zee-sfeertje.
Naar de Mattmarksee ben ik met de bus geweest (ook naar Saas Fee trouwens) en het meer rondgelopen, een mooie tocht. En Montreux is inderdaad leuk om te zien, ook door de fraaie ligging aan het Meer van Genève. Ik heb toen vanaf Montreux de Golden Pass-route gedaan via Gstaad naar Spiez. Ook zeker een aanrader.
Brig is niet erg groot, maar heeft wel een fraai en gezellig centrum. Leuk om weer 'ns terug te zien, ik ga maar weer eens sparen denk ik
De meeste van die ritjes heb ik een paar jaar geleden ook gemaakt, zoals de Centovalli en Gotthard, maar dan in omgekeerde volgorde. Ik heb het toen gecombineerd met een boottochtje over het Lago Maggiore. In Locarno is de sfeer compleet anders dan in de rest van Zwitserland, ook door het mooie weer hangt daar echt een Middellandse Zee-sfeertje.
Naar de Mattmarksee ben ik met de bus geweest (ook naar Saas Fee trouwens) en het meer rondgelopen, een mooie tocht. En Montreux is inderdaad leuk om te zien, ook door de fraaie ligging aan het Meer van Genève. Ik heb toen vanaf Montreux de Golden Pass-route gedaan via Gstaad naar Spiez. Ook zeker een aanrader.
Brig is niet erg groot, maar heeft wel een fraai en gezellig centrum. Leuk om weer 'ns terug te zien, ik ga maar weer eens sparen denk ik
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: mb90 in der Schweiz #4: Foto's vanuit Brig en meer (41 s
Fraaie reportage weer!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: mb90 in der Schweiz #4: Foto's vanuit Brig en meer (41 s
Ik verbaasde me er meer over dat die stuurstand het dan nog doet.Z2N schreef:Die dubbeldeks-rijtuigen zijn een treinstam, dus daar kan je niet even voor één ritje een paar rijtuigen tussen hangen. Zeker op de drukkere routes wordt het dan maar zo opgelost! :)
Ik had namelijk wel al zelf gezien dat de extra rijtuigen dan aan de andere kant van de loc werden gehangen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: mb90 in der Schweiz #4: Foto's vanuit Brig en meer (41 s
Ze doen het in Zwitserland net hoe het ze uitkomt, als er maar aan beide uiteinden een cabine zit is het wel best ;-).
Dank voor het verslag! Ik ben nu 2 dagen terug uit Zwitserland, maar wil er al weer heen... *zucht*
Dank voor het verslag! Ik ben nu 2 dagen terug uit Zwitserland, maar wil er al weer heen... *zucht*
Re: mb90 in der Schweiz #4: Foto's vanuit Brig en meer (41 s
Leuke plaatjes! En mooie plaatjes ook vooral, krijg gelijk weer zin om op vakantie te gaan - ook al ben ik nog nooit in Zwitserland geweest ;)!
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten