Een dagje naar Borkum (33 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Een dagje naar Borkum (33 foto's)

Bericht door Ronald »

Afbeelding

Nu het wat slechter weer wordt, heb ik weer wat meer tijd om eens wat verslagjes te maken van mijn tripjes van afgelopen zomer. Eén daarvan was een dagtochtje naar het Duitse waddeneiland Borkum op zaterdag 6 juli. Omdat ik alle Nederlandse waddeneilanden al eens gezien heb en er in de zomer met de bus vanuit Groningen een dagtocht mogelijk is leek me dat een leuk uitstapje. Hieronder volgt een fotoverslagje van wat ik zoal die dag tegengekomen ben. Ondanks het feit dat er niet veel OV-foto's te zien zijn, lijkt het me toch leuk om te laten zien dat er best wel verrassende ééndaagse tochtjes te maken zijn :D .

Met de eerste trein uit Amersfoort op zaterdag kan ik mooi op tijd in Groningen zijn. Om 9:10 uur vertrekt in de maanden juli en augustus een bus naar de Eemshaven, die daar aansluiting geeft op de veerboot van 10:10 uur naar Borkum. Voor €26.00 koop ik bij de Arriva-store een retourticket welke geldig is voor de bus naar Eemshaven, de boot naar Borkum en het aansluitende treintje.

De rit met de 15-meter-Integro van Arriva Touring duurt ruim een half uur door het lege Noord-Groningse landschap. Tegen tien uur komt de bus aan bij de aanlegsteiger van AG Ems, die de veerdienst tussen Eemshaven en Borkum (en tussen het Duitse Emden en Borkum) verzorgt.

De veerboot "Münsterland" ligt al klaar voor vertrek.

Afbeelding

Na vertrek laten we al snel de Eemshaven achter ons.

Afbeelding

De overtocht duurt ongeveer drie kwartier en Borkum is al vrij snel te zien aan de horizon.

Afbeelding

Een soortgelijk schip met bestemming Emden komt ons vlak voor de haven van Borkum tegemoet.

Afbeelding

Tussen de haven en het centrum van het enige dorp dat Borkum rijk is ligt een dubbelsporige smalspoorbaan, de "Borkumer Kleinbahn". Op dit traject van 7 kilometer en met een spoorwijdte van 900 mm rijden diesellocjes met "retrostijl"-personenwagens in aansluiting op de vertrekkende en aankomende veerboten. Bij aankomst van de boot staat het treintje al klaar. Duidelijk te zien is de "cross-platform"-overstap tussen boot en trein.

Afbeelding

Diesellocje "Berlin" staat gereed voor vertrek en wacht totdat het treintje zich met de "scheepslading" heeft gevuld.

Afbeelding

Met hooguit 30 km/uur boemelt het treintje richting het enige dorp van het eiland. Na ongeveer 20 minuten wordt het station in het centrum van het dorp bereikt, waar het bij aankomst een drukte van belang is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De grootte van het eiland (en het mooie weer natuurlijk) lenen zich er bij uitstek voor om een verkenningstocht per fiets te gaan maken. Bij het station huur ik een fiets, ook bij de "Borkumer Kleinbahn". Bij dit bedrijf kun je voor alle vervoer op het eiland terecht. Ook de busdienst wordt door dit bedrijf uitgevoerd.

De fietstocht begint langs de duinrand waarna snel een bezoekje aan het (uitgestrekte) strand volgt.

Afbeelding

Afbeelding

Ik fiets verder het eiland over naar het kleine dorpje "Ostland", waar ook het eindpunt van de (enige) buslijn is.

Afbeelding

Meer dan een paar boerderijen telt het dorpje niet.

Afbeelding

Na een paar kilometer kom ik uit aan de waddenkant van het eiland, waar vandaan duidelijk de Eemshaven te zien is.

Afbeelding

Ook zet ik nog even mijn eigen vervoermiddel van de Borkumer Kleinbahn op de foto :D .

Afbeelding

De fietstocht gaat verder langs de Waddenzeedijk, die uiteindelijk halverwege de veerhaven en het dorp aan de hoofdweg uitkomt, met nog wat fraaie uitzichtjes onderweg.

Afbeelding

Ik kom dus uit bij de hoofdweg van het dorp naar de haven, waarlangs gedeeltelijk ook het spoor ligt. Toevallig komt er net een treintje richting de veerhaven langs. De foto's geven een goede indruk van het landschap waardoor de spoorlijn loopt.

Afbeelding

Afbeelding

Onderweg naar de veerhaven kom ik een stoomtreintje tegen, die bij gelegenheid wat toeristische ritjes uitvoert.

Afbeelding

Na nog even wat plaatjes te hebben geschoten bij de veerhaven fiets ik weer op m'n gemak terug naar het dorp.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aan de Borkumer Kleinbahn liggen drie stations, naast de veerhaven en het station in het centrum is er ook een halte aan de Jakob-Van-Dykenweg, ergens in een buitenwijkje van het dorp.

Afbeelding

Tegen vier uur ben ik weer terug in het dorp en vind het fietsen wel genoeg voor vandaag. Ik ga dus maar even het dorpje en de aanliggende boulevard met strand bekijken.

Uitzicht op het strand (met muziektent).

Afbeelding

Afbeelding

De boulevard met een aantal grote hotels.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eén van de drie vuurtorens, dit de "nieuwe" vuurtoren. Het eiland heeft een "oude" toren, een "nieuwe" toren en een "nieuwste" toren.

Afbeelding

Tegen half zes wordt het tijd om m'n fiets weer in te leveren en staat het treintje naar de veerhaven weer klaar voor vertrek.

Afbeelding

Na een ritje van 20 minuten wordt de veerhaven weer bereikt, waar zojuist de boot binnenkomt.

Afbeelding

Na drie kwartier varen komt de Eemshaven weer in zicht waar de bus van Arriva Touring weer netjes staat te wachten voor de rit naar Groningen.

Afbeelding

Ik hoop dat dit verslagje een indruk heeft gegeven van dit Duitse Waddeneiland, dat toch weer heel anders is dan de Nederlandse. Vooral de boulevard en (grote) hotels is iets wat je op de Nederlandse eilanden niet zult vinden. Ook maakt de boel een behoorlijk versleten indruk. De boulevard staat hier en daar op instorten en de fietspaden zijn erg slecht. Maar er wordt ook wel wat opgeknapt hier en daar, dus dat zal vast wel een keer goedkomen. Al met al was het een leuk en verrassend dagje :Y .
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Een dagje naar Borkum (33 foto's)

Bericht door mijack1985 »

leuk verslag :pos:
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21353
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een dagje naar Borkum (33 foto's)

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :D
Zag ik nu goed dat het treintje aan beide kanten een loc heeft?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Een dagje naar Borkum (33 foto's)

Bericht door Ronald »

Klopt, op de eindpunten hoeft er niet te worden omgelopen.
Michael
Berichten: 11764
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Een dagje naar Borkum (33 foto's)

Bericht door Michael »

Leuk verslag.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Een dagje naar Borkum (33 foto's)

Bericht door tsov »

Leuk! Ik heb inmiddels ook alle Nederlandse eilanden al eens bezocht, dus zal eens moeten beginnen aan de Duitse ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Een dagje naar Borkum (33 foto's)

Bericht door julsteren »

Leuk verslagje, ook grappig om te zien dat er op zo'n klein eilandje toch nog een spoorlijn te vinden is,
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Etienne
Donateur
Berichten: 7944
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Een dagje naar Borkum (33 foto's)

Bericht door Etienne »

Het verslag geeft een mooie indruk van Borkum. :P
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Een dagje naar Borkum (33 foto's)

Bericht door Cookie »

Leuk verslag inderdaad :) .
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Een dagje naar Borkum (33 foto's)

Bericht door Statler Rail »

Blijft leuk, Borkum. Heb je ook het bouwbord in de Eemshaven gezien voor verlenging van de spoorlijn Roodeschool-Eemshaven? Die staat naast de ingang van AG Ems.

Zover ik weet rijden de treintjes op Borkum normaal met alleen een trekkende lok. Op de eindpunten rijdt ie vervolgens om. Misschien dat ze nu in verband met drukte aan beide kanten met een lok reden? Ik zie dat ik al een tijdje niet op Borkum ben geweest en de invoering van trek-trek treinen heb gemist. Vroeger werd er altijd op de eindpunten omgelopen met de lokomotief, wat nog wel eens gevaarlijke situaties gaf met toeristen die als kippen zonder kop over het spoor lopen. :P

Als je nog eens op Borkum bent moet je het oude smalspoortraject gaan volgen. Nu loopt het spoor op een abrupte manier dood net voorbij het station, maar als je goed kijkt kan je zien dat het spoor vroeger heeft doorgelopen. Helemaal door naar het vliegveld, Ostland en verder de duinen in: de Ostlandbahn. Die spoorlijn had een militaire betekenis, om munitie naar de bunkers te brengen. Als je het weet kan je het traject nog wel redelijk terugvinden.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Een dagje naar Borkum (33 foto's)

Bericht door Ronald »

Het oude spoortracé schijnt inderdaad gedeeltelijk een wandelpad te zijn, heb ik gezien.
Het klopt dat op termijn de reizigerstreinen door gaan rijden naar de terminal naar AG Ems. Wat ik eigenlijk minder goed begrijp is dat áls daar zoveel vraag naar is, de huidige busverbinding niet wat beter is.
Nu rijdt er alleen in juli en augustus een bus tussen station Groningen en de Eemshaven. Dit is echter geen OV, maar rijdt in opdracht van rederij AG Ems. De reistijd met de bus is ongeveer 40 minuten, terwijl die met de trein straks minimaal een uur wordt.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Een dagje naar Borkum (33 foto's)

Bericht door Statler Rail »

Men heeft het vroeger nog wel eens als OV geprobeerd, lijn 98. Probleem is dat maar weinig Nederlanders het eiland Borkum kennen, laat staan dat daar een geregelde veerdienst vanuit Nederland naartoe is. De Nederlandse bezoekers van Borkum komen voornamelijk uit de regio.

Een treinverbinding zet de Eemshaven letterlijk op de Nederlandse kaart. Dat heeft natuurlijke meerdere voordelen.

Volgens mij gaat de reistijd per trein ongeveer 50 a 55 minuten worden. Waarschijnlijk kan het nog binnen de keertijd die de trein nu in Roodeschool stil staat. Dan kan je ook op meer boten aansluiten. In het hoogseizoen gaan er tot wel 7 boten per dag. Per jaar gaan er zo'n 300.000 passagiers met de boot naar Borkum vanuit de Eemshaven.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten