OVer je OV-Chipkaart #9

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Edwin »

avl schreef:Kijkt het systeem alleen naar de laatste transactie??

Hoe gaat het als je tussen uitcheck en incheck je kaart oplaad?
Dan is bij de incheck de laatste transactie ook geen uitcheck meer.
Systeem lijkt nu inderdaad alleen nog maar te kijken naar je laatste uitcheck en dus niet als je bij de bus/tram/metro incheckt wat je laatste bus/tram/metro uitcheck was.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Daniel »

Hmm Arriva is blijkbaar wel erg laat met uitlezen soms... mis nu gewoon nog een check-uit van ruim een maand geleden in m'n transactieoverzicht. En uitchecken heb ik daadwerkelijk gedaan: mooi te zien aan de volgende rit waarvoor ik alleen km-tarief zonder opstaptarief betaald heb.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door ODRAIL »

Gaat dit om Arriva trein of om Arriva bus?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door reisthijs »

Edwin schreef:Klopt. Maar waarom zou het OVC-systeem rekening moeten houden met die treinreis?
Omdat dat zo afgesproken is, onderdeel van de "oplossing van het dubbelopstaptarief".
Bij een overstap NS-trein <-> andere trein betaal je niet dubbel
Bij een overstap NS-trein <-> bus/tram/metro betaal je wel dubbel
Edwin schreef:Systeem lijkt nu inderdaad alleen nog maar te kijken naar je laatste uitcheck en dus niet als je bij de bus/tram/metro incheckt wat je laatste bus/tram/metro uitcheck was.
Het systeem keek altijd al alleen maar naar de laatste uitcheck. Alleen kon het systeem van bus/tram/metro de transacties van NS eerst niet "zien" en werden uitchecks bij NS dus genegeerd.
Dat was een fout in het systeem (maar wel een fout in jouw voordeel) die nu hersteld is.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door fogeltje »

Maar dan is dat alleen bij GVB aangepast. Vorige week donderdag ben ik eerst met Hermes en Arriva naar Oss gegaan, daar boemeltje naar Nijmegen Dukenburg en daar meteen op een Breng bus gestapt (binnen 35 minuten van uit-check in Oss) en betaalde 13 cent voor mij reis.

@Daniel: en Arriva is bij mij ook vaker traag (bus). Alhoewel een maand heb ik nog niet gehad, die transactie is dan waarschijnlijk gewoon geheel weggevallen. Heb ik al eens bij zowel Connexxionbedrijven als Arriva gehad. Dan zijn waarschijnlijk de boordcomputers gecrashed voordat ze konden worden uitgelezen.

EDIT: ik zie dat je een een check-out mist? Dat is dan weer wel raar, maar ook dat heb ik eens meegemaakt. Bij mijn ouders was alleen een check-in te zien twee dagen na een reis. Claim ingediend (want mijn moeder dacht ze had uitgecheckt, maar had niet op scherm gekeken). Krijg mededeling dat ze wel uitgecheckt hadden en inderdaad twee dagen later stond die check-out er ook.
"Een touringcar is geen bus"
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door bartjemestrom »

reisthijs schreef:Omdat dat zo afgesproken is, onderdeel van de "oplossing van het dubbelopstaptarief".
Bij een overstap NS-trein <-> andere trein betaal je niet dubbel
Bij een overstap NS-trein <-> bus/tram/metro betaal je wel dubbel
Ik heb al een aantal keren gehad dat ik met de trein van Heerlen naar Echt reis, en daar de bus naar Maasbracht. Op de bus hoefde ik geen instaptarief hoefde te betalen. En dat is van NS naar Veolia. ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Daniel »

fogeltje schreef:@Daniel: en Arriva is bij mij ook vaker traag (bus). Alhoewel een maand heb ik nog niet gehad, die transactie is dan waarschijnlijk gewoon geheel weggevallen. Heb ik al eens bij zowel Connexxionbedrijven als Arriva gehad. Dan zijn waarschijnlijk de boordcomputers gecrashed voordat ze konden worden uitgelezen.

EDIT: ik zie dat je een een check-out mist? Dat is dan weer wel raar, maar ook dat heb ik eens meegemaakt. Bij mijn ouders was alleen een check-in te zien twee dagen na een reis. Claim ingediend (want mijn moeder dacht ze had uitgecheckt, maar had niet op scherm gekeken). Krijg mededeling dat ze wel uitgecheckt hadden en inderdaad twee dagen later stond die check-out er ook.
Bij mij dus ook met de bus, om gelijk de vraag van KM46 te beantwoorden. Ik zie 'm er nu opeens wel bij staan trouwens, heeft dus ruim een maand geduurd voordat die verscheen.

Zal er bij mij vast aan hebben gelegen dat ik op een ander ritnummer uitgecheckt ben dan ingecheckt. Het betrof hier namelijk een rit met lijn 4 in Dordrecht van de Hollandsche Biesbosch naar het station op een tijdstip dat die richting nog niet rechtstreeks gereden wordt. Qua ritnummers heb je dan een rit Biesbosch - garage, waar ik een minuut of 10 in de bus achtergelaten werd :P , gevolgd door een rit garage - Station onder een ander volgnummer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door fogeltje »

Ik lees op de site van het ROB het volgende omtrent automatisch opladen: http://www.reizigersoverlegbrabant.nl/H ... NewsID=696

Nieuwe "contracten" laden op wanneer het saldo 0 euro of lager wordt (en niet meer bij 5 euro saldo). Oude contracten blijven op 5 euro staan. Kan ik mijn AO afzeggen, meteen opnieuw aanvragen en dan ook pas een AO bij 0 euro krijgen? Het staat er niet, maar het wordt wel gesuggereerd dat het zou moeten kunnen.
"Een touringcar is geen bus"
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Edwin »

fogeltje schreef:Maar dan is dat alleen bij GVB aangepast. Vorige week donderdag ben ik eerst met Hermes en Arriva naar Oss gegaan, daar boemeltje naar Nijmegen Dukenburg en daar meteen op een Breng bus gestapt (binnen 35 minuten van uit-check in Oss) en betaalde 13 cent voor mij reis.
Apart. Er wordt dus met twee maten gemeten.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Edwin »

fogeltje schreef:Ik lees op de site van het ROB het volgende omtrent automatisch opladen: http://www.reizigersoverlegbrabant.nl/H ... NewsID=696

Nieuwe "contracten" laden op wanneer het saldo 0 euro of lager wordt (en niet meer bij 5 euro saldo). Oude contracten blijven op 5 euro staan. Kan ik mijn AO afzeggen, meteen opnieuw aanvragen en dan ook pas een AO bij 0 euro krijgen? Het staat er niet, maar het wordt wel gesuggereerd dat het zou moeten kunnen.
Ik heb mijn AO er ook ooit af laten halen omdat ik door een check-in net onder de 5 euro kwam maar na de reis met €24,- bleef zitten. Dus ik denk gewoon dat dit voor mij ook zal gaan gelden als ik weer opnieuw AO aanvraag, dus ook voor jou.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Michael »

Ik kwam er vorige week achter dat ik op 2 september jl 7 cennt teveel had betaald doordat de OV chip apparatuur in de bus niet goed stond (deze stond nog op een halte eerder). Ik dacht laat ik eens kijken wat Veolia met zo'n klein bedrag doet dus heb er melding van gemaakt. Vandaag mail gekregen dat ik 7 cent terugggestort krijg op mijn rekening. Ze keren dus gewoon het bedrag uit. hoe klein het bedrag ook is.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Tristan »

En terecht, want dat geld (hoe klein het bedrag ook is) is niet voor hen bestemd, dus als ze het niet zouden restitueren is het gewoon diefstal (weliswaar niet met voorbedachte raden, maar toch)
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Edwin »

Michael schreef:Ik kwam er vorige week achter dat ik op 2 september jl 7 cennt teveel had betaald doordat de OV chip apparatuur in de bus niet goed stond (deze stond nog op een halte eerder). Ik dacht laat ik eens kijken wat Veolia met zo'n klein bedrag doet dus heb er melding van gemaakt. Vandaag mail gekregen dat ik 7 cent terugggestort krijg op mijn rekening. Ze keren dus gewoon het bedrag uit. hoe klein het bedrag ook is.
Elke cent die jij teveel betaald heb je recht op.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door VIRM »

Klein vraagje: in het kader van de logica van de OV-chipkaart in combinatie met de logica van DUO, verloopt mijn huidige chipkaart op 22-02-2014. Maar ik heb nog recht op een SOV t/m 31-08-2014.
- Klopt het dat ik mijn SOV dan moet overzetten op een nieuwe, persoonlijke chipkaart?
- Kan dit ook bij een Tickets & Service worden gedaan (de ophaal/oplaadpunten zijn echt verschrikkelijk).
- Wordt het geheel dan automatisch gekoppeld aan mijn bestaande account op ov-chipkaart.nl?
Beul van de blindegeleidelijn
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door huibf »

Als je je nieuwe kaart heb zal je deze kaart moeten registreren bij ovchipkaart.nl
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Suus »

VIRM schreef:- Klopt het dat ik mijn SOV dan moet overzetten op een nieuwe, persoonlijke chipkaart?
Ja, die kaart moet je zelf bestellen via internet (via de dienst kaart vernieuwen op OV-chipkaart.nl vanaf 6 weken voor de vervaldatum) of door middel van een formulier dat af te halen is bij een verkooppunt van een OV-bedrijf.
- Kan dit ook bij een Tickets & Service worden gedaan (de ophaal/oplaadpunten zijn echt verschrikkelijk).
Als je de dienst kaart vernieuwen gebruikt worden alle producten overgezet, wel moet je aan DUO doorgeven dat je een nieuw kaartnummer hebt
- Wordt het geheel dan automatisch gekoppeld aan mijn bestaande account op ov-chipkaart.nl?
Nee, ook kaarten die je bestelt via de service kaart vernieuwen moet je zelf toevoegen aan ov-chipkaart.nl
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Edwin »

Wanneer je vergeten bent in te checken in een CXX, en je hebt geen kortingsproduct o.i.d. ne je checkt dus in wanneer je wilt uitchecken om de bus te verlaten en je checkt daarna echt uit (alles op dezelfde halte) dan klopt het dat CXX het opstaptarief in rekening mag brengen?

Edit: Het was de eerste rit van de dag dus ook geen overstap oid.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Geert »

Als je incheckt en meteen weer uitcheckt betaal je opstaptarief. Wanneer je dat op een beginpunt doet (en je checkt uit omdat je in de verkeerde bus stapte ofzo) dan betaal je in de volgende bus geen opstaptarief, want dan telt het als overstap.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door fogeltje »

En anders kun je een restitutieformulier invullen. Invullen wat je had moeten betalen en dan krijg je het verschil waarschijnlijk gewoon terug.
"Een touringcar is geen bus"
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door hauptbahnhof »

Euh... diegene heeft minder betaalt dan hij/zou moeten. Hoezo claimen?

Het idee erachter is dat als je in een bus/tram instapt en incheckt je ook ermee reist. Wat heb je er anders in te zoeken?
Het is ook om te voorkomen dat mensen voorin inchecken, naar achteren lopen en weer uitchecken en dan helemaal gratis reizen.

Bij metro en treinstations kan dit wel omdat je mensen moet kunnen uitzwaaien.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Daniel »

Ik heb zelf nog weleens een situatie gehad waarin ik in een bus incheckte maar het later bleek dat dat pas de volgende rit was (van 10 min. later) en de iets vertraagde rit ervoor die ik eigenlijk wilde er kort daarna achter kwam staan. Toen kon ik dus overigens mooi niet uitchecken in die bus bij diezelfde halte... (melding "U bent al in/uitgechecked")
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door hauptbahnhof »

Dat heb ik nooit gesnapt. Waarom die melding überhaupt gebruikt wordt, en als het gebruikt wordt, doe het dan alleen bij poortjes waar je wel direct kan uitchecken via de andere zijde.
Welke vervoerder naast CXX geeft die melding nog aan?
GVB doet het alleen bij de paaltjes op de metrostations en -haltes.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door marlies »

En maak onderscheid tussen "al ingecheckt" en "al uitgecheckt". Die info kan soms best fijn zijn om te weten.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door hauptbahnhof »

Idd, dat is helemaal dom. Maar ach, we gaan er maar van uit dat het systeem hetzelfde is als degenen die hem van oorsprong bedacht hebben :roll:
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Edwin »

hauptbahnhof schreef:Euh... diegene heeft minder betaalt dan hij/zou moeten. Hoezo claimen?
Bij CXX kan je alles claimen want ze betalen toch wel uit, zelfs als je er geen recht op hebt (A)
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten