Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Meltrain »

Volgens mij wilde Qbuzz vooral de wildgroei aan lijnnummwrs beperken. Dat nu sommige lijnen meerdere eondpunten hebben is daar een gevolg van.
Wat gaat Qbuzz doen met de ritten die nu als lijn 206 rijden? Worden die ondergebracht bij lijn 6?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Zugführer »

Ja, de frequentie van lijn 6 wordt Overvecht Noord-Pijlsweerd in de spits 4x per uur, Pijlsweerd-CS 8x per uur
Laatst gewijzigd door Zugführer op di 10 sep 2013, 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Daar lijkt het wel op, lijn 6 gaat ritten krijgt tot Pijlsweerd en tot Overvecht Noord.

Begrijp ik nou trouwens goed dat op de route Utrecht Centraal - Ondiep - Prins Bernhardlaan nu zowel de 16/26/36 samen 12x per uur gaan rijden?

De volgende lijnnummers komen er bij:
21 - 25 - 49 - 55 - 72 - 247 - 251 - 265
Verdwijnen zijn de:
11 - 12s - 13 - 138 - 206 - 213 - 241 - 272
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Zugführer »

26 wordt geknipt op CS en CS-Zuilen gaat als lijn 16 rijden, als ik het goed begrijp :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Ronald schreef:Hoezo, 8-10x per uur in de spits is toch niet bepaald slecht (276 en 296 samen)?
Tot even na 7.00 uur is dit nog een halfuursdienst waarbij beide lijnen vlak achter elkaar aan rijden. En dat is precies het moment dat ik zou willen reizen (interval gezien vanaf halte Van Stolbergpark)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Mogelijk al ergens anders vermeld, weet het niet zeker. De oude traverse stationshal <> busstation zuid (nu oost) is dicht. Parallel is een nieuwe traverse gebouwd die aansluit op de enkele maanden geleden al gebouwde extra trappartij naar busstation zuid/oost.

Deze verbinding is nu eenrichtingswandelverkeer busstation > stationshal (en komt uit waar voorheen die smerige patatzaak zat)

Stationshal > busstation zuid/oost gaat via trappartij voormalig busstation noord/stadsbusstation.


Afbeelding
De bekende opgangen bij busstation oost. De linker is nu (definitief?) dicht.

Afbeelding
Eenrichtingsverkeer busstation Oost > Stationshal

Afbeelding
Mannetjes die eenrichtingsverkeer handhaven. Locatie: voormalige patatzaak.

Afbeelding
Verwijzing naar busstation oost. Lopen via oude busstation noord/stadsbusstation.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Ik hoop dat Qbuzz ook veel meer aandacht gaat besteden aan niet werkende OV-chipkaartapparatuur. Deze staan zo vaak uit bij GVU dat het van merkbare invloed moet zijn op de reizigerskilometers en inkomsten.

Soms rijden er alleen op lijn 11/12 al 5 bussen met defecte ov-chipkaartapparatuur, waardoor duizenden reizigers gratis kunnen reizen (met een derving van evenzovele duizenden euros). Door deze derving moet er volgend jaar weer bezuinigd worden, niet worden uitgebreid of moeten de prijzen omhoog.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Suus »

Ik sta op de eerste foto van Busfoto.nl :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door reisthijs »

Zugführer schreef:Ik vind toch niet alles heel erg logisch aan de nieuwe lijnnummers hoor, vooral: waarom lijn 28 ipv één lijn 11 Vleuten - Uithof?
Dat is onderdeel van de maatregelen om doorgaand verkeer naar de Uithof uit de binnenstad te weren. Ze willen hiermee de routine verbreken van mensen die uit gewoonte met lijn 11 naar de Uithof reizen. In de hoop dat die voortaan dan maar voor lijn 12 kiezen.

Ik vind het wel wat vergezocht.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Edwin »

reisthijs schreef:
Zugführer schreef:Ik vind toch niet alles heel erg logisch aan de nieuwe lijnnummers hoor, vooral: waarom lijn 28 ipv één lijn 11 Vleuten - Uithof?
Dat is onderdeel van de maatregelen om doorgaand verkeer naar de Uithof uit de binnenstad te weren. Ze willen hiermee de routine verbreken van mensen die uit gewoonte met lijn 11 naar de Uithof reizen. In de hoop dat die voortaan dan maar voor lijn 12 kiezen.

Ik vind het wel wat vergezocht.
Zo van: Hé ik zie geen lijn 11 dus ik neem maar lijn 12. Maar als ze rond de Uithof dan wel lijn 28 zien rijden met op de film Vleuten via Utrecht CS kunnen ze 'm alsnog nemen. Enige manier is om lijn 11/28 te schrappen of andere op te delen. Oude lijn 28 Vleuten - Utrecht CS behouden en lijn 12 nog vaker te laten rijden. Of nij lijn 11/28 langere wachttijden ergens tussen Utrecht CS en de Uithof inbouwen.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Zugführer »

o ja, het idee om lijn 28 op de heidelberglaan vanaf de andere halte te laten vertrekken vind ik ook riskant, het zal ongetwijfeld helpen om reizigers in lijn 12 te krijgen, maar die halte moet dan veel te veel bussen gaan verwerken ben ik bang.
En lijn 11 cq 28 vanaf een andere halte laten vertrekken op het station is nu ook al achterhaald door de wijziging van GVU vorige week :D
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door 010jongen »

Ik denk dat wel mee valt met elke 8 minuten een bus, kan hooguit tijdens de spits wat problemen geven.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Karl »

Lijn 12 gaat vaker rijden, namelijk als de bus vol is òf vijf minuten gewacht heeft. Aldus het plan van Qbuzz. Wat daar vaker aan is dan nu de praktijk is weet ik ook niet helemaal.

Lijn 11 gaat minder vaak rijden en gaat met geleed materieel rijden in plaats van dubbelgeleed...
Het is een spectrum.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door 010jongen »

Karl schreef:Lijn 12 gaat vaker rijden, namelijk als de bus vol is òf vijf minuten gewacht heeft. Aldus het plan van Qbuzz. Wat daar vaker aan is dan nu de praktijk is weet ik ook niet helemaal.

Lijn 11 gaat minder vaak rijden en gaat met geleed materieel rijden in plaats van dubbelgeleed...
in de spitsuren vult zo'n bus zich al binnen een minuut dus de capaciteit zal zeker wel hoger liggen dan nu. Op rustige tijden gaan er inderdaad minder bussen rijden
matje82
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 13:30

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door matje82 »

goed plan, ben ook benieuwd hoe het gaat lopen. Ga er zelf vanuit dat de eerste weken tot de kerstvakantie wel chaos zullen zijn, maar dat zie je bij elke nieuwe concessie, daarna gaat het meestal stukken beter.

Ik zag trouwens vandaag op lijn 11 heel veel gewone geledes rijden, zelfs een LPG'er. Zou Qbuzz aan Connexxion gevraagd hebben of ze willen testen of het met geledes ook lukt?
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Karl »

Gisteren zag ik ook een aantal geledes rondrijden op lijn 11.
Het is een spectrum.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Lastig van het hele idee is de terugweg richting Utrecht Centraal.

De perronchef zou op de halte Heidelberglaan moeten gaan staan en vanaf daar bussen oproepen bij drukte. Die moeten echter vanaf de AZU komen wat ongeveer 2 minuten duurt van waarneming perronchef tot aankomst bus. Daarnaast heeft ook de volgende halte Padualaan vaak golven van studenten, maar dat kan de chef.dus niet zien vanaf de Heidelberglaan. (Vorig jaar wel eens geobserveerd: reizigers bij de Padualaan moesten zo wel eens ZES bussen laten passeren voor er een staanplaats was).

Praktischer zou misschien zijn om camera's op te hangen op beide haltes en de stationschef aan de hand van de beelden de bussen aan te sturen.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Bee schreef:Ik sta op de eerste foto van Busfoto.nl :lol:
Toevallig!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Naast de noodtrap vanaf Busstation Oost heeft men nu de boel afgezet met roodwit lint, maar helaas hadden de buschauffeurs dat nog niet door. Een lijn 74 liet zodoende i.v.m. een volle uitstaphalte z'n reizigers daar uitstappen die vervolgens zich tussen het roodwitte lint door moesten worstelen om de stoep op te komen...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Suus »

Er zijn ook buschauffeurs die hun lading op het gesloten busstation Noord dumpen en die dan precies in de ochtendspits tegen de stroming in lopen :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door wouter15 »

Bee schreef:Er zijn ook buschauffeurs die hun lading op het gesloten busstation Noord dumpen en die dan precies in de ochtendspits tegen de stroming in lopen :X
In de middagspits gebeurd het ook regelmatig hoor. Ik gisteren en vandaag al een chauffeur gehad die ons op ongeveer het punt waar lijn 3 (richting Zuilen-Noord) heeft gestaan. Er kwam al gelijk een vrouw in een geel hestje aanlopen om te kijken of mensen wel de goede kant opliepen en niet midden op de weg van de bussen gingen lopen (die mensen waren er vanochtend namelijk wel)
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door lint41 »

Karl schreef:Gisteren zag ik ook een aantal geledes rondrijden op lijn 11.
Ik zag vanochtend inderdaad ook 3 enkelgeledes op de 11, compleet met bijbehorende omloopnummers (634-636). Zijn er soms dubbelgeledes geruild om de drukste ritten op de 28 te versterken?
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

lint41 schreef:
Karl schreef:Gisteren zag ik ook een aantal geledes rondrijden op lijn 11.
Ik zag vanochtend inderdaad ook 3 enkelgeledes op de 11, compleet met bijbehorende omloopnummers (634-636). Zijn er soms dubbelgeledes geruild om de drukste ritten op de 28 te versterken?
Vorige week ook al enkelgeledes op lijn 11 en een enkeling op lijn 12(s). Verder geen inzet van de wagens gezien op lijn 31, maar ook niet op lijn 28. Morgenochtend eens kijken of ze toch op lijn 28 ingezet worden. Het zou ook kunnen dat er wagens met defecten zijn?
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Vanaf de busbaan Adema van Scheltemabaan een video met de actuele voortgang van de nieuwe opgang naar het verbrede viaduct over de Bleekstraat voor de extra sporen voor het project VleuGel en de Uithoflijn.
Rijdende over de Weg tot de Wetenschap ook nog even een video gemaakt van de huidige situatie aldaar. De Skoda aan het eind van de video was de weg ook even kwijt (kwam vanaf een busbaan, draaide 180 graden en reed een fietspad op.).
Voor de duidelijkheid, de definitieve indeling hier van links naar rechts wordt:
Afbeelding
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Video van begin van de avond vandaag met twee bussen die soort van spookrijdend de uitgang zoeken. Even wennen na mn leven lang de bussen de andere kant op hebben zien rijden.

Op het einde van de video nog een bordje met daarop de tekst "uitstaphalte", een kleine functie dus nog voor busstation Noord.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Busfoto.nl op wo 11 sep 2013, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten