Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7
Op de rustigere trajecten kan je nog wel tussen de trams door werken, maar in de Leidsestraat tussen de trams doorwerken aan het strengelspoor is gewoon onmogelijk. Er is geen "enkelspoor" in Nederland dat zo druk wordt bereden als dat stuk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7
Er werd eerder geklaagd over langdurige projecten. Één van de reden dat herprofilering in Amsterdam zoveel meer tijd kost dan in andere steden is juist omdat ze de trams willen laten rijden...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7
Volgens mij dezelfde omleidingsroutes als bij de herprofilering van de Leidsestraat in 2001.
En ja Vinny, er had allang iets metrobuisachtigs ter vervanging van in ieder geval één functie van de routes door de Leidsestraat moeten liggen, namelijk het verbinden van de Amsterdamse binnenstad met de westelijke tuinsteden. Maar dat plan heeft de tekentafel nooit verlaten.
En ja Vinny, er had allang iets metrobuisachtigs ter vervanging van in ieder geval één functie van de routes door de Leidsestraat moeten liggen, namelijk het verbinden van de Amsterdamse binnenstad met de westelijke tuinsteden. Maar dat plan heeft de tekentafel nooit verlaten.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7
Fase 1: 16 september tot 5 oktober
Op de kruising van het Leidseplein met het Kleine-Gartmanplantsoen/Marnixstraat wordt het spoor vastgezet. Daarnaast maken we een begin met het vervangen van het spoor op het Leidseplein zelf. Gelijktijdig vervangen we de rails voor de overgangen van enkel naar dubbel tramspoor (ook wel broekstukken genoemd) in de Leidsestraat ter hoogte van de Keizersgracht.
We voeren ook alvast voorbereidende werkzaamheden uit, om de spoorverplaatsing op het Leidseplein, die in fase 5 start, mogelijk te maken. Het gaat dan o.a. om de verplaatsing van het drinkwaterpunt (door Waternet), vernieuwing van de gasleiding (door Liander Gas), verplaatsing van verlichtingsmasten (Door Ziut) en het helaas onontkoombare kappen van een boom op het Leidseplein (door Stadsdeel centrum).
Fase 2: 16 september - 29 september
Op het Spui vernieuwen we het spoor in de kruising met de Nieuwezijds Voorburgwal. De kruising wordt hierdoor tijdelijk iets omgelegd, maar blijft in gebruik. Fietsers worden wel omgeleid.
Fase 3: 29 september - 16 november
Vanaf de kruising Spui - Nieuwezijds Voorburgwal wordt het spoor vervangen tot aan de halte op de Nieuwezijds Voorburgwal.
Fase 4: 16 september - 15 november
Gelijk met de fasen 2 en 3 wordt het spoor op de Nieuwezijds Voorburgwal tussen Rosmarijnsteeg tot aan de halte bij het Spui vastgezet. Het werkgebied is ongeveer 30 meter lang en schuift steeds een stuk op. Hierdoor kan bestemmingsverkeer langs het werkterrein.
Fase 5: 6 oktober - 26 oktober
Op het Leidseplein werken we vanaf de kruising met het Kleine- Gartmanplantsoen/Marnixstraat richting de Leidsestraat (tot en met Leidsestraat 106). We slopen het oude spoor en leggen het nieuwe spoor iets anders (rechte lijn) terug. Tegelijkertijd vervangen we het broekstuk in de Leidsestraat ter hoogte van de Herengracht.
Fase 6: 27 oktober - 16 november
Op het Leidseplein, vanaf de kruising met het Kleine-Gartmanplantsoen/ Marnixstraat richting de Korte Leidsedwarsstraat, wordt het spoor afgebouwd. Tegelijk vervangen we de broekstukken in de Leidsestraat ter hoogte van de Prinsengracht.
en visueel: http://www.gvb.nl/service_en_verkoop/we ... erfase.pdf
Op de kruising van het Leidseplein met het Kleine-Gartmanplantsoen/Marnixstraat wordt het spoor vastgezet. Daarnaast maken we een begin met het vervangen van het spoor op het Leidseplein zelf. Gelijktijdig vervangen we de rails voor de overgangen van enkel naar dubbel tramspoor (ook wel broekstukken genoemd) in de Leidsestraat ter hoogte van de Keizersgracht.
We voeren ook alvast voorbereidende werkzaamheden uit, om de spoorverplaatsing op het Leidseplein, die in fase 5 start, mogelijk te maken. Het gaat dan o.a. om de verplaatsing van het drinkwaterpunt (door Waternet), vernieuwing van de gasleiding (door Liander Gas), verplaatsing van verlichtingsmasten (Door Ziut) en het helaas onontkoombare kappen van een boom op het Leidseplein (door Stadsdeel centrum).
Fase 2: 16 september - 29 september
Op het Spui vernieuwen we het spoor in de kruising met de Nieuwezijds Voorburgwal. De kruising wordt hierdoor tijdelijk iets omgelegd, maar blijft in gebruik. Fietsers worden wel omgeleid.
Fase 3: 29 september - 16 november
Vanaf de kruising Spui - Nieuwezijds Voorburgwal wordt het spoor vervangen tot aan de halte op de Nieuwezijds Voorburgwal.
Fase 4: 16 september - 15 november
Gelijk met de fasen 2 en 3 wordt het spoor op de Nieuwezijds Voorburgwal tussen Rosmarijnsteeg tot aan de halte bij het Spui vastgezet. Het werkgebied is ongeveer 30 meter lang en schuift steeds een stuk op. Hierdoor kan bestemmingsverkeer langs het werkterrein.
Fase 5: 6 oktober - 26 oktober
Op het Leidseplein werken we vanaf de kruising met het Kleine- Gartmanplantsoen/Marnixstraat richting de Leidsestraat (tot en met Leidsestraat 106). We slopen het oude spoor en leggen het nieuwe spoor iets anders (rechte lijn) terug. Tegelijkertijd vervangen we het broekstuk in de Leidsestraat ter hoogte van de Herengracht.
Fase 6: 27 oktober - 16 november
Op het Leidseplein, vanaf de kruising met het Kleine-Gartmanplantsoen/ Marnixstraat richting de Korte Leidsedwarsstraat, wordt het spoor afgebouwd. Tegelijk vervangen we de broekstukken in de Leidsestraat ter hoogte van de Prinsengracht.
en visueel: http://www.gvb.nl/service_en_verkoop/we ... erfase.pdf
Komt wel goed schatje.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7
Huh? Opknappen van de Oostlijn een beetje gevolgd?Vinny schreef:Dat is een noodzakelijk kwaad dat eens in de zoveel jaar plaatsvindt. Onder de Leidsestraat had al lang een (pré-)metrobuis moeten liggen met twee sporen. Dan had je met een (spreekwoordelijke) kerstvakantiebuitendienststelling af en toe afgekund.
Overigens werd in de OV*2 plannen [begin jaren 90] gedacht over een tunnel onder Leidsegracht. Daar kwam natuurlijk kabaal over, toen werd de gemeente stil en vervolgens werd het de NZ lijn die alle problemen ging oplossen, waarvan de bouw heel snel kon en geen overlast zou veroorzaken
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7
Vandaag 2x een M5 gespot op lijn M54:
S'ochtends: rond 7 uur: 109-110
Vanmiddag: rond 17 uur: 113-114
Het is wel goed dat ze deze metro op deze lijn inzetten. Maar na de ontvlechting komt ie beter van pas op lijn (M)50.
S'ochtends: rond 7 uur: 109-110
Vanmiddag: rond 17 uur: 113-114
Het is wel goed dat ze deze metro op deze lijn inzetten. Maar na de ontvlechting komt ie beter van pas op lijn (M)50.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7
Vandaag 2x een M5 gespot op lijn M54:
S'ochtends: rond 7 uur: 109-110
Vanmiddag: rond 17 uur: 113-114
Het is wel goed dat ze deze metro op deze lijn inzetten. Maar na de ontvlechting komt ie beter van pas op lijn (M)50.
En is het jullie ook niet opgevallen dat de M4 steeds vaker word ingezed op de (M)54.
S'ochtends: rond 7 uur: 109-110
Vanmiddag: rond 17 uur: 113-114
Het is wel goed dat ze deze metro op deze lijn inzetten. Maar na de ontvlechting komt ie beter van pas op lijn (M)50.
En is het jullie ook niet opgevallen dat de M4 steeds vaker word ingezed op de (M)54.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7
Nou.. om 8:51 op Amstel was ik toch akelig blij dat er M5 kwam voorrijden. Wat stond het perron vol en wat was die metro al vol zeg... Bij Weesperplein duurde het wel drie minuten voor ik eindelijk kon uitchecken na het uitstappen. Zo druk was het.
-
- Berichten: 3926
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7
Ik heb tot nu toe een paar keer M5 op lijn 50 gehad en 1x op lijn 54, beide keren in de middagspits. In de 54 was het beduidend drukker dan op lijn 50. de ringlijn is meer een spitslijn als je het over echte drukte hebt terwijl Gein - CS toch over alle tijdsblokken de drukste tak is. Zowel voor als tijdens de ontvlechting.
Op dit moment worden 2 M5'en ingezet op lijn 54 in de ochtend en middag.
Vanochtend had ik toevallig m5 gehad. Dit keer met werkende RIS, alleen de lijnfilm toonde dwangstrepen.
Schijnt overigens dat er volgende maand een nieuwe dienstregeling komt voor de metro, aangepast naar de M5.
Op dit moment worden 2 M5'en ingezet op lijn 54 in de ochtend en middag.
Vanochtend had ik toevallig m5 gehad. Dit keer met werkende RIS, alleen de lijnfilm toonde dwangstrepen.
Schijnt overigens dat er volgende maand een nieuwe dienstregeling komt voor de metro, aangepast naar de M5.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7
Vanochtend de 113 gezien waar de lijnfilm maar op het tijgervel werd gedraaid, vanavond de 109 gezien waarvan de lijnfilm gewoon helemaal niets toonde.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7
Vanochtend een nieuwe metro op de 54, was aardig gevuld dus wel relaxed materieel in de spits daar. Bestuurster van de 51 riep voor Spaklerweg al om dat we op een mooie nieuwe metro konden overstappen. Bij aankomst reed die echter net weg, dus zij toeteren. Toen stopte de 54 weer en konden we alsnog mee. :pos:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7
Hoe groot is de kans dat er binnenkort een opstand onder Amstelveenlijnreizigers uitbreekt, nu ze zelf ervaren hebben in wat voor comfort, luxe en ruimte ze ook zouden kunnen reizen?
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7
Niet, want het blijven Amstelveeners
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7
Jammer. Niks mis met een bloedige opstand op zijn tijd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7
"Kameraden. Pikken wij dit nog langer? NEE! Laten wij ten strijde trekken tegen dit onrecht.Alargule schreef:Jammer. Niks mis met een bloedige opstand op zijn tijd.
Het bloed dat aan onze kant vloeit zal de zegen dragen.
Laat ons verzetten tegen de tirannie van hen die over ons heen lopen.
Onze overwinning zal zoet zijn, ondanks de bittere opofferingen die er voor nodig zijn om het te bereiken.
Voortwaarts, mars!"
Zoiets?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7
Schrap eerst eens een paar haltes aan die Amstelveenlijn voor je de capaciteit gaat vergroten met ander materieel. Jemig. Dat ding stopt echt om de 3 meter. Ik moest laatst met dat ding van Spinnerij naar Spaklerweg en op een gegeven moment was ik echt de tel kwijt.
Of geef gewoon toe dat het een tramlijn is, verlaag de haltes en zet er ook gewoon trammaterieel op in ;)
Of geef gewoon toe dat het een tramlijn is, verlaag de haltes en zet er ook gewoon trammaterieel op in ;)
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7
In het voorstel voor de opknapbeurt van de Amstelveenlijn staan plannen om drie haltes te schrappen. Dat scheelt echter slechts twee minuten terwijl er nauwelijks doorgaande reizigers zijn. Als de tram door zou rijden naar Uithoorn vind ik dat wel een goed idee, zolang dat niet de bedoeling is niet.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7
Het stuk waar het spoor gedeeld wordt met tramlijn 5 kan je eigenlijk wel alle haltes schrappen (behalve VU/Oranjebaan). Mensen die daar willen opstappen zouden prima met de tram kunnen naar de eerstvolgende metrohalte en daar overstappen. Al wordt dat misschien lastig wegens gebrek aan inhaalmogelijkheden. Maar als de 'metro' daar gewoon op volle snelheid door zou kunnen rijden zou er wel flink wat reistijd bespaard worden. Meer dan die 2 minuten iig. Plus de perceptie dat het allemaal gewoon wat sneller/vlotter loopt en dat is ook niet onbelangrijk als je het gebruik van het OV wilt stimuleren.
Maar goed, ik reis slechts incidenteel met die lijn dus heb geen idee in hoeverre wat ik voorstel daadwerkelijk een goed idee is ;)
Maar goed, ik reis slechts incidenteel met die lijn dus heb geen idee in hoeverre wat ik voorstel daadwerkelijk een goed idee is ;)
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7
Wat sowieso een slecht idee is is mensen meer laten overstappen dan nodig is. Daarom is lijn 51 ook voor een deel een tram met een hoge vloer en voor een ander deel een metro.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7
Vanochtend weer op dezelfde tijd, op de zelfde plaats, het zelfde Matrieelnummer gezien.
(07.07, Holendrecht , 109-110)
Zelf ben ik niet zo'n voorstander van vertramming van de 51 maar juist een hoogwaardige metro lijn, met (als het mogelijk is) een verlening naar Uithoorn (Busstation).
(07.07, Holendrecht , 109-110)
Zelf ben ik niet zo'n voorstander van vertramming van de 51 maar juist een hoogwaardige metro lijn, met (als het mogelijk is) een verlening naar Uithoorn (Busstation).
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7
In principe wel, maar het is voor iets dat sneltram wordt genoemd op een trace waar ook een reguliere tram rijdt lijkt het me niet heel raar dat er haltes overgeslagen worden. In de huidige situatie is het 2 keer niets: onhandig voor korte afstanden (vergeleken met een tram) en door de vele stops tergend traag voor langere afstanden. Beetje een lijn met een gespleten persoonlijkheid of een identiteitscrisis.Klaasje schreef:Wat sowieso een slecht idee is is mensen meer laten overstappen dan nodig is. Daarom is lijn 51 ook voor een deel een tram met een hoge vloer en voor een ander deel een metro.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7
Afbreken die trambaan en er gewoon een hoogwaardige busbaan van maken waar je dan gewoon al het streekvervoer overheen kan leiden. (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7
Vandaag even de geniale overstapmogelijkheden van het GVB mogen uittesten in een ritje van station Holendrecht naar De Boelelaan/VU.
- Toen mijn krakende LHB op Van der Madeweg aankwam, was er geen 50 aan de overkant te betekenen. Deze kwam er gelukkig wel na een paar minuten, maar een directe ‘cross-platform’ overstap was het dus niet.
- Op RAI kwam meteen na vertrek de 51 aankachelen. Deze bestond wel uit een enkeltje BN, dus was het redelijk proppen (en dat rond 13:10…).
Later op de middag van De Boelelaan/VU naar Sloterdijk was de eerste deur van het CAF’je op de 50 defect, waardoor het proppen was bij deur 2 (volgens een andere reiziger was dit de eerste metro sinds 10 minuten). Kennelijk was de bestuurder in een klantvriendelijke bui, want de deur werd opeens zonder PLING PLONG dichtgesmeten. Tsja, gelukkig ging de volgende wel weer na een paar minuten.
Richting Sloterdijk werd aan de andere kant de 5-minutendienstregeling getorpedeerd (metro bij Sneevlietweg en Lelylaan gespot) en op Sloterdijk werd omgeroepen dat er een metro was uitgevallen op ijn 50 richting Gaasperplas, dus dat verklaarde dus de stoet mensen op Zuid.
Verder nog opgevallen dat de omroepen op de perrons de laatste tijd tamelijk zacht zijn. Ook de bestemmingsomroep op het noorderperron van station Zuid lijkt er tegenwoordig niet zoveel zin meer in te hebben. Beetje jammer weer…
- Toen mijn krakende LHB op Van der Madeweg aankwam, was er geen 50 aan de overkant te betekenen. Deze kwam er gelukkig wel na een paar minuten, maar een directe ‘cross-platform’ overstap was het dus niet.
- Op RAI kwam meteen na vertrek de 51 aankachelen. Deze bestond wel uit een enkeltje BN, dus was het redelijk proppen (en dat rond 13:10…).
Later op de middag van De Boelelaan/VU naar Sloterdijk was de eerste deur van het CAF’je op de 50 defect, waardoor het proppen was bij deur 2 (volgens een andere reiziger was dit de eerste metro sinds 10 minuten). Kennelijk was de bestuurder in een klantvriendelijke bui, want de deur werd opeens zonder PLING PLONG dichtgesmeten. Tsja, gelukkig ging de volgende wel weer na een paar minuten.
Richting Sloterdijk werd aan de andere kant de 5-minutendienstregeling getorpedeerd (metro bij Sneevlietweg en Lelylaan gespot) en op Sloterdijk werd omgeroepen dat er een metro was uitgevallen op ijn 50 richting Gaasperplas, dus dat verklaarde dus de stoet mensen op Zuid.
Verder nog opgevallen dat de omroepen op de perrons de laatste tijd tamelijk zacht zijn. Ook de bestemmingsomroep op het noorderperron van station Zuid lijkt er tegenwoordig niet zoveel zin meer in te hebben. Beetje jammer weer…
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7
Het waait gewoon erg hard waardoor de omroep minder hoorbaar is ;).
Komt wel goed schatje.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 209 gasten