Z2N doet Lugano [update 31/8, 56 foto's + 1 film]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Z2N doet Lugano [update 31/8, 56 foto's + 1 film]

Bericht door Z2N »

Buonasera! De afgelopen week verbleef ik in Lugano, als zomervakantie. Alhoewel het geen OV-vakantie was (familie..) kon ik wel veel foto's maken, die ik hier gefaseerd ga plaatsen. Ik reisde de hele afstand per trein, heen via Frankfurt, Mannheim, Bazel en Luzern, terug via Zürich, Basel, Mannheim en Keulen. De reizen heen- en terug zal ik op chronologische volgorde plaatsen, de rest van mijn verhaal doe ik per onderwerp.

De reis heen was op 13 augustus. Om 6:37 reisde ik per IC van Alphen naar Utrecht, alwaar ik overstapte op de ICE naar Frankfurt Flughaven.

Mijn eerste ICE van de dag, rit 121.
Afbeelding

Te Frankfurt Flughaven had ik in theorie enkele minuten overstaptijd, dat werd echter wat meer doordat de aanslutende trein te laat was. Verder was dit er te zien:

ICE 1 naar Hamburg-Altona.
Afbeelding
ICE 1, Frankfurt (Main) Flughaven fernbahnhof by Alfenaar, on Flickr

Nog steeds problemen rond Mainz, het was ook in Frankfurt duidelijk zichtbaar.
Afbeelding

De aansluitende trein, richting München. Aankomst met +7, vertrek met +9.. :N
Afbeelding

Door de vertraging was er geen tijd voor foto's in Mannheim, er was namelijk 1 minuut overstaptijd over op de trein naar Basel SBB. Gelukkig was de aansluiting wel cross-platform. Deze trein was wel op tijd in Basel SBB, zodat de directe trein naar Lugano gehaald kon worden.

De meeste treinen naar Lugano beginnen in Zürich, in de spitsuren rijden er ook treinen vanaf Basel. Doordat de reistijd echter ruim drie en een half uur is tussen Basel en Lugano vertrekt de eerste spitsrit al even na drieën uit Basel SBB.
Afbeelding
SBB 500 009, Basel SBB by Alfenaar, on Flickr

De trein tussen Basel en Lugano maakt in Luzern kop, waardoor ik daar even de tijd had om de benen te strekken. Ik had ook de tijd voor een paar foto's.

IC naar Basel.
Afbeelding


Mijn trein
Afbeelding
SBB 500 009, Luzern by Alfenaar, on Flickr

Een GTW van de BLS. Een toevallig aanwezige treinspotter wist mij te melden dat dit treinstel, evenals alle andere GTW-treinstellen van de BLS, eind dit jaar over gaan naar de SBB.
Afbeelding
BLS 263, Luzern by Alfenaar, on Flickr

Een InterRegio naar Bern, ook van de BLS.
Afbeelding
BLS Re 420 504 + EW III-rijtuigen, Luzern by Alfenaar, on Flickr

Na Luzern heb ik lekker uit het raam gekeken, om van de uitzichten van de Gotthardpas te genieten. Een vrachtwagen van de SBB te Bellinzona (aldaar FFS geheten) wist het eigenlijk in een woord samen te vatten :mrgreen: :
Afbeelding

Na een lange reis was ik dan ruim twaalf uur na vertrek op de eindbestemming: Lugano. Ik koos overigens het hotel, dus werd het uitzicht vanaf het terras dit:
Afbeelding

morgen ga ik verder, dan vooral beelden uit Lugano
Laatst gewijzigd door Z2N op za 31 aug 2013, 22:22, 3 keer totaal gewijzigd.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Z2N doet Lugano [11 foto's, wordt nog aangevuld]

Bericht door isadora »

Kijk met belangstelling uit naar deel 2, dank je zo ver. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Z2N doet Lugano [11 foto's, wordt nog aangevuld]

Bericht door julsteren »

Hee, dit ziet er leuk uit, benieuwd naar de rest. :D
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Z2N doet Lugano [11 foto's, wordt nog aangevuld]

Bericht door Michael »

Leuk verslag :D
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Z2N doet Lugano [11 foto's, wordt nog aangevuld]

Bericht door Wubbo »

Meer meer! Over 8 dagen ben ik daar ook ;-)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Z2N doet Lugano [11 foto's, wordt nog aangevuld]

Bericht door Z2N »

Update! *O*
Zoals gezegd doe ik mijn verslag over Lugano per onderwerp.

De stad
Voor mij was het de tweede keer dat ik in Lugano was, maar wat blijft het toch een prachtige stad! Een autovrij centrum vol schattig kleine steegjes, pittoreske winkeltjes en prachtige pleinen. De stad zelf is tegen een heuvel aan gebouwd, en onderaan de heuvel bevindt zich het prachtige (doch eigenlijk zwaar vervuilde) meer van Lugano. Het verbaasde mij nu nog (ik was er vorig jaar ook al geweest) hoe mooi ik de stad toch vind. :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lugano is een rijke stad (met extreem veel miljonairs), en dus zijn er veel winkels die de rijkdom faciliteren. Merken als Gucci, Louis Vuitton, Armani en Versace zijn dan ook veel te zien in het centrum. Maar jammergenoeg zijn ook de gewone, allerdaagse dingen in bijvoorbeeld een supermarkt duur, en dus zijn er extreme contrasten te zien: op een terras aan het meer werd ik als toerist door een bedelaarster gevraagd of ik nog wat geld over had voor haar. De armoede is er helaas in heel het land, 1 Zwitser op 13 leeft onder de armoedegrens.. :N

Het OV in Lugano
In de agglomeratie rond Lugano (130.000) is er opvallend veel OV, veel meer dan in een stad van gelijke omvang in Nederland. Het eerste OV in de stad was de Gotthardlijn, die, eerst vanuit het zuiden, later vanuit de Alpen, de stad verbond met Italië en de rest van het land. Daaropvolgend werd er een OV-netwerk opgestart, dat in de loop van de tijd trams, kabeltreinen, trolleybussen, bussen en boten bevatte. Vandaag de dag rijden er geen trams meer, zij zijn in 1954 vervangen door (trolley)bussen, waarbij de trolleybussen een deel van de trambovenleiding overnamen. De trolleybussen zijn in 2001 opgeheven om technisch/financiële redenen: de spanning op het netwerk bedroeg 1000 volt (normaal is 750 volt), een erfenis van de tramtijd, een belangrijke reden waarom er geen betaalbare bussen meer te krijgen waren. Alle zichtbare sporen van de trolleytijd zijn tegenwoordig weg, maar ik vond wel het onderstaande filmpje online:
Sinds de opheffing van de trolleybus heeft het OV in de stad een flinke boost gekregen. Er waren al aardig was busstroken, om zo het helse autoverkeer te kunnen omzeilen, maar nu hebben de meeste buslijnen een compleet autovrije route door het centrum, ideaal! :pos:

Arcobaleno
Zoals in wel meer Duitstalige landen zijn er ook in Zwitserland Tarifverbunden. Voor heel Italiaanstalig Zwitserland (Kanton Ticino en district Moesano (Graubünden) is er een: Arcobaleno. En eerlijk gezegd: het is een voorbeeld van hoe het wél moet: behalve toeristische lijnen doet al het OV mee (SBB dus ook), reizigers kunnen op deze kaart kijken door welke zones hun geplande reis loopt, en kunnen vervolgens een kaartje naar keuze kiezen. Voor de gelegenheidsreiziger zijn er enkele reizen, meerrittenkaarten (waarmee je mag overstappen), dagkaarten en groepkaarten. Zelfs voor de kortere afstanden zijn er aparte kaartjes: als je maximaal zes haltes meereist met een bus mag je een speciaal kaartje gebruiken, tegen 80% van de prijs van één zone, zelfs als je een zonegrens overgaat. Abonnementen zijn er voor periodes van een week, een maand en een jaar, waarbij het jaarabonnement zelf nog korting geeft buiten het OV. :o :pos:

Ook in Ticino is er een OV-chipkaart, die daar APE heet. Reizigers kunnen er abonnementen (m.u.v. weekabonnementen) en er geld opzetten, met het geld dat op de kaart staat kunnen in de bus losse kaartjes gekocht worden en abonnementen aangeschaft worden. De APE kaart geeft reizigers met veel reistegoed bovendien gratis reistegoed (maximaal 12% van het tegoed is gratis).Het enige nadeel van de APE kaart is dat hij niet gebruikt kan worden bij de SBB, abonnementhouders krijgen voor SBB-treinen een los zichtabonnement. :roll:

Ik werd aangenaam verrast door het gemak van het systeem. Vorig jaar, toen ik ook in Lugano was, was ik er te kort om een abonnement te nemen, maar doordat ik er nu een week was had ik de tijd om een weekabonnement te nemen. De prijs, 12 CHF voor een weekabonnement voor groot-Lugano, haalde ik er al na twee dagen uit, in totaal heb ik maar zo'n 25% van de werkelijke prijs van mijn OV-reizen echt betaald. Ik weet nog wel een plek waar een soortgelijk systeem prettig zou zijn.. :)

Enkele plaatjes:
Alle bushaltes in Lugano hebben een Arcobaleno-automaat.
Afbeelding

Kies je bestemming, betaal en ga. Simpeler kan niet!
Afbeelding

Vrijwel heel lugano ligt in één zone.
Afbeelding

TPL
Het stadsvervoer in Lugano wordt verzorgt door TPL (Trasporti Pubblici Luganesi). De meeste buslijnen van TPL rijden ten minste vier keer per uur overdag, en met 15 daglijnen zijn dat toch aardig wat bussen. Dit komt mede doordat de stad een universiteit heeft, maar ook de vele heuvels maken de bus iets aantrekkelijker dan bijvoorbeeld lopen. De vloot van TPL bestaat vrijwel compleet uit Citaro's.
Afbeelding
TPL 317, Lugano Riva Vincenzo Vela by Alfenaar, on Flickr

Afbeelding
TPL 312, Lugano Centro by Alfenaar, on Flickr

Afbeelding
TPL 307, Lugano Corso Enrico Pestalozzi by Alfenaar, on Flickr

Afbeelding
TPL 317, Lugano Statione FFS by Alfenaar, on Flickr

Afbeelding
TPL 305, Lugano Centro by Alfenaar, on Flickr

Afbeelding
TPL 432, Lugano Centro by Alfenaar, on Flickr

Gelukkig heeft TPL nog iets van variatie in zijn wagenpark, zoals deze minibus van Hess (een broertje van de Arnhemse Trolleybussen)
Afbeelding
TPL 201, Lugano Centro by Alfenaar, on Flickr

Funicolare
Het gebied rond Lugano ligt eigenlijk al niet meer in de Alpen, de meeste bergen komen niet meer boven de 1200 meter uit, de meeste blijven onder de 750 meter (Lugano zelf ligt rond de 275 meter, afhankelijk van de locatie). Toch zijn er in de buurt veel bergtreintjes, die vanwege kostenbesparende redenen allemaal door TPL geëxploiteerd worden.

De belangrijkste is ongetwijfeld de Funicolare Lugano Città–Stazione, welke het stadscentrum op Meerhoogte verbindt met het station, halverwege een heuvel. Het is een van de drukste bergtreinen van Zwitserland, en vervoert 2,4 miljoen reizigers per jaar. De twee treintjes, die elkaar als tegengewicht gebruiken, rijden zonder echte dienstregeling: zodra de bestuurder van een van de twee treintjes zijn treintje vol genoeg vindt laat hij met een geluidsignaal weten dat hij weg wil, vervolgens sluiten de deuren en twee minuten later begint het wachten weer opnieuw. Het ritje duurt twee minuten, een enkele reis kost 1,10 CHF, gewone Arcobaleno-kaartjes zijn ook geldig (maar soms wel duurder).

Een van de twee treintjes, in semi-permante reclameuitvoering (was vorig jaar ook al rood)
Afbeelding

Zicht naar boven vanaf station Lugano-Città
Afbeelding

Kruising van de twee treintjes
Afbeelding

Om het nog een beetje leesbaar te houden maak ik nu weer een knip.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Z2N doet Lugano [AANGEVULD, 27 foto's, wordt nog aangevu

Bericht door Cookie »

Leuk verslag! :) Als je nog wat wil nagenieten: Rail Away had begin 2013 ook een aflevering over Lugano, misschien leuk om te zien.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Z2N doet Lugano [AANGEVULD, 27 foto's, wordt nog aangevu

Bericht door Z2N »

Dank je, ga ik straks kijken!

Daar de trommel nog niet leeg was, tijd voor nog een aanvulling! *O*

Andere busmaatschappijen
In Lugano rijden best veel busmaatschappijen rond, hier een collectie van wat ik zag.

Società Navigazione del Lago di Lugano is een bootmaatschappij die ook een paar busjes heeft rijden: 1 grote en 1 kleine. En dit is niet de kleine:
Afbeelding
SNL TI 11560, Lugano Riva Vincenzo Vela by Alfenaar, on Flickr

Dit is hem namelijk wel:
Afbeelding

Verder heb je ook nog ARL (Autolinee Regionali Luganesi), dat een paar lijnen rijdt rond Lugano.
Afbeelding
ARL TI 113 525, Lugano Via Pretorio by Alfenaar, on Flickr

Hoe kan het ook anders: ook in Lugano rijden natuurlijk Postbussen rond. De meest frequente postbuslijn in Lugano is lijn 431 naar Casoro, die de hele dag door, een kwartiersdienst rijdt.
Afbeelding
AutoPostale 513, Lugano Corso Enrico Pestalozzi by Alfenaar, on Flickr
Afbeelding
Autopostale 515, Lugano Corso Enrico Pestalozzi by Alfenaar, on Flickr

De eerste bus was overigens 13 minuten te laat! -o- De beide bussen zaten daardoor vlak achter elkaar.

Een van de minst frequente lijnen in Lugano: lijn 631 (ook bekend als Palm Express) verbindt een keer per dag Lugano met St. Moritz, via Italië. Reisduur: vier uur.
Afbeelding
Postauto GR 168 601, Lugano Viale Castagnola by Alfenaar, on Flickr

Verder heb je ook nog een busmaatschappij uit Italië rondrijden in Lugano, maar die ben ik niet tegengekomen.

Trein
Hoe kan het ook anders in een plaats aan de Gotthardspoorlijn: ik heb ook wat treinenplaatjes geschoten.

Het terras van mijn hotel, dat aan de Gotthardlijn lag, bleek niet zo geschikt voor foto's.. :N
Afbeelding
Afbeelding

Het station zelf bleek een betere stek.

De meeste treinen in Lugano zijn van TILO, een joint-venture tussen de SBB en het Italiaanse Trenord. Zij rijden ieder half uur een S-Bahn trein (lijn S10) tussen Castione-Arbedo (CH) en Albate-Camerlata (IT). De helft van de treinen rijdt verder naar Airolo (CH, zuidzijde Gotthardtunnel), enkele treinen rijden door naar Milaan.

Afbeelding
TILO 524 015, Lugano by Alfenaar, on Flickr

Afbeelding
TILO 524 105, Lugano by Alfenaar, on Flickr

Eens in de twee uur stopt er bovendien een Eurocity maar Italië. Die worden nu nog gereden door ETR 470 pendolino-treinstellen, maar doordat ze veel problemen hebben (ze zijn o.a heel erg brandgevoelig), gaan de vier stellen van de SBB volgend jaar, na nog geen twintig jaar, buiten dienst. Bovendien hebben de Eurocity's over het algemeen een probleem: ze zijn nogal vaak te laat. Van alle keren dat ik een EC zag was 40% van de tijd de trein wel te laat, vaak zelfs meer dan een kwartier.

EC richting Zürich
Afbeelding
TI ETR 470 004, Lugano by Alfenaar, on Flickr

EC naar Milaan
Afbeelding
SBB ETR 470 002, Lugano by Alfenaar, on Flickr

EC richting Zürich, aankomst +8, vertrek +10.
Afbeelding
SBB ETR 470 005, Lugano by Alfenaar, on Flickr

EC met vervangend materieel (vanwege de Pendolino-problemen). De trein werd ingekort tot het grensstation Chiasso. Het leuke was wel dat de trein met een Re 4/4 II-loc gereden werd! :D
Afbeelding
SBB Re 4/4 II 11154, Lugano by Alfenaar, on Flickr

Een van de vele goederentreinen die langskwamen. Deze viel speciaal op omdat loccen van drie maatschappijen de tractie verzorgden: een van Railpool, een van de BLS Lotschbergbahn en een van de DB Schenker (als duwende loc)
Afbeelding
Railpool 186 105+BLS 186 106, Lugano by Alfenaar, on Flickr

Verder heb je naast het station van de SBB ook nog het station van de FLP (Ferrovie Luganesi Ponte Tresa), wat echter speciaal gebouwd leek om fotograven weg te pesten.. Ik werd niet vrolijk van de kwaliteit van de foto's hier.
Afbeelding

Er komt nog één aanvulling, van de terugreis.

Laat vooral weten wat jullie van de foto's vinden! :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Z2N doet Lugano [update 25/8, 43 foto's, wordt aangevuld

Bericht door Daniel »

Leuke plaatjes hoor :pos: Die middelste Cisalpino-brand waar je naar linkt lag echter niet aan de trein, dat artikel heeft het over brandstichting in het toilet :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Z2N doet Lugano [update 25/8, 43 foto's, wordt aangevuld

Bericht door Z2N »

:oops:

Maar alsnog, 't valt wel te merken dat ze van Italiaanse makelij zijn. En anders heb je ook nog brandgevaar. :')
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Z2N doet Lugano [update 25/8, 43 foto's, wordt aangevuld

Bericht door Karl »

Maar komen die vertragingen in de EC's alleen door het materieel? In Italië heb ik zelf een aantal keer per trein gereisd en om nou te zeggen dat treinen daar op tijd rijden.....
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Z2N doet Lugano [update 25/8, 43 foto's, wordt aangevuld

Bericht door Suus »

De Italiaanse dienstuitvoering is ho-pe-loos. Waar het door komt, ik heb geen idee, maar ik heb zo het idee dat daar de koffie, of pardon, de espresso, boven de klok of de klant gaat.

Diezelfde klant laat vervolgens als teken dat ze het niet echt kunnen waarderen zeer nadrukkelijk zijn stempel achter, want de regionale treinen in Italië zijn eerder rijdende vuilnisbakken dan iets wat het stempel trein mag verdienen :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Z2N doet Lugano [update 25/8, 43 foto's, wordt aangevuld

Bericht door Timon91 »

Fraaie serie, ik kijk uit naar de rest! :)

Die eerste foto doet mij overigens sterk denken aan een foto van een andere ICE die ik twee jaar geleden op station Emmerich nam, zie hier :lol:
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Z2N doet Lugano [update 25/8, 43 foto's, wordt aangevuld

Bericht door Z2N »

Tijd voor de laatste aanvulling! *O*

Op 20 augustus reisde ik weer terug naar Nederland. Om 10:12 had ik de ICN naar Zürich HB.

ICN voor vertrek
Afbeelding

Vanaf de andere kant.
Afbeelding
SBB 500 041, Lugano by Alfenaar, on Flickr

Niet de allerbeste foto, maar toch het vermelden waard. Een keer per dag vertrekt een bus vanuit Lugano richting Tirano, in aansluiting op de Bernina Express. Deze Bernina Express bus is officieel een Postbus, maar rijdt wel in opdracht van de Rhätische Bahn. De kaartjes voor de bus (met zitplaatsreservering) zijn officieel Eerste Klas-kaartjes.
Afbeelding

Onderweg zag ik de zuideringang voor de nieuwe Gotthard-basistunnel. Hij opent eind 2016, maar ziet er vanaf daar al aardig 'af' uit.
Afbeelding

De ICN slaagde erin om, door een gestrande trein op de baan onderweg, zes minuten vertraging op te lopen. Daardoor bleef in Zürich HB maar drie minuten over voor de overstap naar Basel SBB. Gelukkig had ik in Lugano al plaats genomen vooraan in de trein, zodat, omdat Zürich HB een kopstation is, de loofafstand aardig verkort werd, waardoor de aansluitende trein naar Basel (een Eurocity ri. Hamburg) nog gehaald kon worden
Een fotootje vanaf het perron.
Afbeelding

In Basel was er meer tijd, maar werden de Franken omgewisseld voor Euro's. De enige foto die ik daar nam was deze, van de trein die mij naar Mannheim zou brengen:
Afbeelding
ICE 1, Basel SBB by Alfenaar, on Flickr

Onderweg naar Mannheim zag ik, even buiten Basel Bad bf, deze treinen. Opnieuw: niet de beste foto, maar wel het vermelden waard, het zijn namelijk FLIRT's voor het Noorse NSB.
Afbeelding

De overstap in Mannheim was kort, maar lang genoeg om de Eurocity, die ik eerder tussen Zürich en Basel genomen had, opnieuw te zien (maar te laat om een foto te maken, hij kwam aan toen ik weer weg reed). De enige foto uit Mannheim was die van de twee ICE 3-stellen, die ik nam richting Keulen.
Afbeelding

Onderweg liep de trein, vanwege (opnieuw) een gestrande trein, een vertraging op van 20 minuten. Gelukkig had ik volgens planning ruim een uur in Keulen. Tijd voor Z2N doet Film:
Keulen Hbf vond ik maar niks: veel mensen, hangjeugd (niet mijn stijl) en zakkenrollers (in actie vlak voor mijn neus). Van fotograferen kwam het in dat uur dan ook weinig. De weinige foto's die ik nam:

Afbeelding
DB 101 053, Köln Hbf by Alfenaar, on Flickr

De trein terug naar Nederland.
Afbeelding

Door werkzaamheden tussen Oberhausen en Emmerich had de trein terug naar Nederland een stop van 15 minuten. Dus kon ik daar even de benen strekken, en rustig foto's maken.

De achterzijde van de ICE 3. Het stel, de 4651 'Amsterdam', is van NSH, maar had aan een kant (alvast?) geen sticker meer.
Afbeelding

De andere zijde had wel een NSH-sticker.
Afbeelding

Verder was Oberhausen heel rustig.. :)
Afbeelding

De zon daalde, en de trein kwam even na zonsondergang de grens over. De trein kwam niet ongeschonden langs de werkzaamheden, en kwam met +6 aan in Utrecht. Aldaar was er nog een overstaptijd van drie minuten (dus helaas fotovrij) op de IC terug naar Alphen, alwaar ik door Familie werd opgehaald.

En toen was ik weer thuis. Op een week tijd had ik ruim 2250 kilometer per trein afgelegd, en dus al met al een heerlijk weekje gehad! -o-

Dit was de laatste update. Laat vooral weten wat je van de foto's vindt!
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Z2N doet Lugano [update 31/8, 56 foto's + 1 film]

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag met ook zeker mooie foto's. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Z2N doet Lugano [update 31/8, 56 foto's + 1 film]

Bericht door Geert »

Leuk verslag! Mag ik vragen waarom je vanuit Lugano niet een uur eerder de trein nam? Was dat om meer treinen te kunnen nemen?
Gisteren heb ik met Wubbo namelijk voor een heel groot deel dezelfde route afgelegd, maar dan vanaf Lugano de rechtstreekse ICN naar Basel (v 9.12) en dan kun je vanaf Basel met de ICE naar Köln en vanaf daar met de ICE naar Nederland. 2 overstaps minder en redelijk goede aansluitingen :)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Z2N doet Lugano [update 31/8, 56 foto's + 1 film]

Bericht door Z2N »

Heel simpele reden: ik kan niet tegen heel vroeg opstaan. Om de rechtstreekse trein te kunnen halen had ik om half acht mijn bed uit gemoeten, precies wat ik niet wou op vakantie.. Maar ja, ik ben thuis gekomen! :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Z2N doet Lugano [update 31/8, 56 foto's + 1 film]

Bericht door Geert »

Aha. Moest wel vroeg opstaan inderdaad, maar goed, lang genoeg in de trein gelummeld om dat weer wat in te halen ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten