NS-personeel walgt van smerige treinen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

NS-personeel walgt van smerige treinen

Bericht door VIRM »

Schoonmakers, NS-personeel en de vakbeweging luiden in het AD de noodklok over steeds smeriger treinen. Door een grote bezuinigingsoperatie bij het ingehuurde schoonmaakbedrijf rijst de werkdruk op het spoor de pan uit. Het gevolg: wc's blijven vies en zwerfafval slingert rond in treinwagons.

http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/ar ... inen.dhtml
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS-personeel walgt van smerige treinen

Bericht door Daniel »

En NS maar zeggen dat 60% van de reizigers een 7 geeft voor de reinheid van de treinen... Welke 60% is dan de vraag, mij hebben ze het niet gevraagd maar het valt wel op hoeveel smerige banken je in ICM aantreft (terwijl de reden dat stof door kunstleer vervangen werd juist was dat het makkelijker schoonmaakt, sindsdien tref ik juist aanzienlijk meer vieze banken)
Zwerfvuil gaat ook sneller ophopen om de eenvoudige reden dat de prullenbakjes vrijwel altijd vol zitten (wat wil je als een trein Groningen - Rotterdam - Groningen doet voordat 'ie überhaupt lang genoeg stilstaat om een poging tot schoonmaken te ondernemen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS-personeel walgt van smerige treinen

Bericht door webguy »

Het contract is nu ook anders met andere voorwaarden... Ben benieuwd, maar een artikeltje in het AD is nou niet echt objectief..
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS-personeel walgt van smerige treinen

Bericht door Thom91 »

De mening van de ivoren toren aan de Laan van Puntenburg ook niet. Er werd op radio direct erbij gezet 'NS vindt dat het allemaal wel mee valt.'
Komt wel goed schatje.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS-personeel walgt van smerige treinen

Bericht door webguy »

Hierbij een quote uit het persbericht/MVO-verhaal
Dit doel heeft geleid tot een nieuwe manier van aanbesteden.
Dit houdt o.a. in dat vooraf het vastgestelde budget voor
schoonmaak is gegeven, de minimale kwaliteitseisen zijn
gedefinieerd en een situatieschets is beschreven waardoor de
mogelijkheid tot schouwing is geweest. Vervolgens is inschrijvers
gevraagd wat ze hiervoor kunnen leveren. Daarbij heeft NedTrain
een ondergrens gesteld aan de aanbieding van het totaalbedrag.
Dit om niet realistische aanbiedingen te voorkomen.
Verder is NedTrain bij perceel 1 afgestapt van een
inspanningsgericht contract waarbij vijf leveranciers ieder een
deel van de schoonmaak in een geografisch gebied voor hun
rekening nemen. Met een outputgestuurde manier van werken wil
NedTrain een slimmere manier van werken stimuleren en alle
ervaring bij de schoonmaakbedrijven optimaal benutten. De
nieuw gesloten overeenkomst voor perceel 1 is resultaatgericht
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS-personeel walgt van smerige treinen

Bericht door Thom91 »

En hier een citaat uit het AD artikel wat wel weer ontzettend tekenend is voor het bedrijf.
De NS weerspreekt de klachten. 'Bijna 60 procent van onze reizigers geeft ons een 7 of hoger voor wat betreft de reinheid van treinen en dit is hoger dan wat met overheid is afgesproken', zegt een woordvoerder.
En hierachter verschuilen we ons, of de klant het nou met ons eens is of niet.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS-personeel walgt van smerige treinen

Bericht door Geert »

Bijna de helft van de reizigers is dus niet tevreden over de schoonheid, zo zou NS het ook kunnen stellen.

Wat overigens ook regelmatig mis lijkt te gaan is het aanwezig zijn van water in het toilet (dat wordt geloof ik niet door de schoonmakers geregeld maar door NS of Nedtrain). Ik heb diverse keren meegemaakt dat een noordoost-trein al vanaf het beginstation geen water had, en dan moet zijn zo'n trein nog helemaal naar Groningen of Leeuwarden...
Mohamed
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 21 okt 2012, 13:56

Re: NS-personeel walgt van smerige treinen

Bericht door Mohamed »

Nooit zo die steeds kleiner wordende prullenbakken begrepen in die treinen.
Misschien tijd gewoon voor wat echte grote prullenbakken op balkons e.d. (zoals bijvoorbeeld de Britten hebben).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS-personeel walgt van smerige treinen

Bericht door Daniel »

Hoe lang duurt het eigenlijk om het water bij te vullen vraag ik me dan af? In Rotterdam hebben ze volgens mij al helemaal geen slangen daarvoor meer aan de perronsporen, dus zou de trein ervoor afgerangeerd moeten worden. Vooral met dergelijke lange series die relatief kort keren (een treinstel in de s500 is gewoon 6 uur achter elkaar aan het rijden waarbij halverwege in Rotterdam amper tijd voor een schoonmaakbeurt is)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NS-personeel walgt van smerige treinen

Bericht door marlies »

Of de schoonmakers reizen gewoon met de ene trein een stukje mee, legen alle prullenbakken en reizen dan weer met een andere trein terug waarin ze hetzelfde kunstje uithalen. Werkt natuurlijk alleen buiten de spits, maar toch.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: NS-personeel walgt van smerige treinen

Bericht door Ronald »

Mohamed schreef:Nooit zo die steeds kleiner wordende prullenbakken begrepen in die treinen.
Misschien tijd gewoon voor wat echte grote prullenbakken op balkons e.d. (zoals bijvoorbeeld de Britten hebben).
ICM heeft al grotere prullenbakken op de balkons. En wie neemt er dan de moeite om zijn rotzooi mee te nemen en op het balkon in de prullenbak te gooien? Juist ja. De troep wordt voor een groot deel veroorzaakt door diezelfde reizigers die erover klagen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS-personeel walgt van smerige treinen

Bericht door Suus »

Mohamed schreef:Nooit zo die steeds kleiner wordende prullenbakken begrepen in die treinen.
Misschien tijd gewoon voor wat echte grote prullenbakken op balkons e.d. (zoals bijvoorbeeld de Britten hebben).
Ik vermoed dat het daar heen gaat, geen prullenbak meer per zitgroep van 2 of 4 maar een aantal plaatsen met prullenbak en het meeste afvalinzameling op de balkons. Het schijnt alleen dat Nederlanders nogal smeerlappen zijn die hun afval laten liggen op de plek waar ze zijn als ze niet een vuilnisbak binnen handbereik hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS-personeel walgt van smerige treinen

Bericht door Geert »

Gewenning zal wat dat betreft ook een rol spelen, lijkt me? NS geeft overigens een lekker voorbeeld door de prullenbakken vrijwel niet te legen tussendoor. Over smeerlappen gesproken :')
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS-personeel walgt van smerige treinen

Bericht door Thom91 »

Bee schreef:
Mohamed schreef:Nooit zo die steeds kleiner wordende prullenbakken begrepen in die treinen.
Misschien tijd gewoon voor wat echte grote prullenbakken op balkons e.d. (zoals bijvoorbeeld de Britten hebben).
Ik vermoed dat het daar heen gaat, geen prullenbak meer per zitgroep van 2 of 4 maar een aantal plaatsen met prullenbak en het meeste afvalinzameling op de balkons. Het schijnt alleen dat Nederlanders nogal smeerlappen zijn die hun afval laten liggen op de plek waar ze zijn als ze niet een vuilnisbak binnen handbereik hebben.
Ik was niet van plan mijn afval de hele coupé mee door te nemen nee..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS-personeel walgt van smerige treinen

Bericht door Suus »

Je gooit thuis toch ook niet je vuilnis maar onder de bank omdat de vuilnisbak in de keuken staat?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS-personeel walgt van smerige treinen

Bericht door Thom91 »

Thuis heb ik prullenbakje naast mijn bureau die als hij vol is leeggekiepert wordt in de grijze bak.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: NS-personeel walgt van smerige treinen

Bericht door fogeltje »

webguy schreef:maar een artikeltje in het AD is nou niet echt objectief..
Vast net zo objectief als Tristan over de OV-chipkaart.
"Een touringcar is geen bus"
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: NS-personeel walgt van smerige treinen

Bericht door Ronald »

Daniel schreef:En NS maar zeggen dat 60% van de reizigers een 7 geeft voor de reinheid van de treinen... Welke 60% is dan de vraag, mij hebben ze het niet gevraagd maar het valt wel op hoeveel smerige banken je in ICM aantreft (terwijl de reden dat stof door kunstleer vervangen werd juist was dat het makkelijker schoonmaakt, sindsdien tref ik juist aanzienlijk meer vieze banken)
Valt mij ook steeds op, volgens mij is dat ruwe spul juist niet goed schoon te houden. Ze kunnen er beter Plan-V-banken in zetten, die zien er in het algemeen altijd goed uit :Y
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS-personeel walgt van smerige treinen

Bericht door Vinny »

Bee schreef:
Mohamed schreef:Nooit zo die steeds kleiner wordende prullenbakken begrepen in die treinen.
Misschien tijd gewoon voor wat echte grote prullenbakken op balkons e.d. (zoals bijvoorbeeld de Britten hebben).
Ik vermoed dat het daar heen gaat, geen prullenbak meer per zitgroep van 2 of 4 maar een aantal plaatsen met prullenbak en het meeste afvalinzameling op de balkons. Het schijnt alleen dat Nederlanders nogal smeerlappen zijn die hun afval laten liggen op de plek waar ze zijn als ze niet een vuilnisbak binnen handbereik hebben.
ik neem mijn afval vaak mee naar buiten en gooi het op het station in de prullenbak. Ik denk dat ik zo ongeveer de enige ben.
In de UK zijn er vaak geen prullenbakken in de treinen, daar is een treinschoonmaker die af en toe door de trein loopt en het afval dat je gewoon op het tafeltje kan laten staan in de daarvoor bestemde zak kiepert.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS-personeel walgt van smerige treinen

Bericht door Daniel »

Geert schreef:Gewenning zal wat dat betreft ook een rol spelen, lijkt me?
Lijkt me hier een vrij essentieel punt ja. Sowieso zal de gemiddelde reiziger gewend zijn dat de prullenbak zich bij de zitplaats bevind gezien zich daar jarenlang een redelijke maat prullenbakje heeft bevonden.
Als je het dan wijzigt is het allicht ook handig daar informatie over te verstrekken. Trouwens, zo heel groot is die prullenbak op het balkon van ICM ook weer niet en de IRMs die kleine prullenbakjes achterin de stoelen hebben beschikken überhaupt niet over grotere prullenbakjes op het balkon.

Verder helpt het natuurlijk ook niet dat een schoonmaker over het algemeen vlug scannend door de trein loopt op het eindpunt en überhaupt de prullenbak niet leegt bij plekken waar al iemand zit. Zo krijg je in de spits natuurlijk nooit lege prullenbakken in de trein...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS-personeel walgt van smerige treinen

Bericht door webguy »

Overigens hebben ze bij het NS hoofdkantoor in Utrecht (en bij veel andere bedrijven - UWV, etc) tegenwoordig ook minder vuilnisbakken en centrale container-dingen waar je afval in verschillende bakjes doet. Het is even wennen, niet altijd praktisch, maar het werkt uiteindelijk wel.
Ik heb ook ergens gelezen over de liften in V-IRM die als proef worden verbouwd naar grote prullenbakken. Waar/hoe/wanneer weet ik alleen niet meer.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS-personeel walgt van smerige treinen

Bericht door Daniel »

Dat soorteergeval in VIRM is ooit een proef geweest in stel 8733, maar nooit meer ergens gelezen wat daar nu uit gekomen is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS-personeel walgt van smerige treinen

Bericht door Suus »

De ondervonden resultaten van die proef worden meegenomen bij de revisie van VIRM die volgend jaar start.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS-personeel walgt van smerige treinen

Bericht door Ennes »

Het is voor een deel ook een soort van sneeuwbal effect, als iets schoon is, zijn mensen ook eerder geneigd om het ook schoon te houden. Al blijf je natuurlijk ook mensen houden met de mentaliteit van een Thom91.

Daarbij zijn de meeste vloeren in de treinstellen nou ook niet het toonbeeld van dat ziet er schoon uit, de enige vloeren die er nog een beetje uitzien, zijn die gespikkelde vloeren in een SGMm, tot ook daar natuurlijk de schoonmaker met een vuilniszak gevuld met bekers met koffieresten achter hem aansleept.
Daarnaast is een mop met vuil water door een trein halen natuurlijk geen schoonmaken!

Wat overigens verder in het bericht staat
Meldingen over viezigheid worden voor 95 procent binnen 2 uur opgelost.
dat geldt alleen voor de urgente reiniging, en dat betreft dus voornamelijk dingen als braaksel enzo, die worden zo mogelijk op een tussenstation waar een schoonmaker is, of anders op de eindbestemming waar een schoonmaker is gereinigd.

Wat mij verder ook opvalt is dat er bij het ontwerpen van de treinen (neem b.v. SLT) totaal niet is nagedacht over het voorkomen van hoekjes, kiertjes en randjes, om een eenvoudig en snel reinigen te vergemakkelijken.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS-personeel walgt van smerige treinen

Bericht door Thom91 »

Ennes schreef:Het is voor een deel ook een soort van sneeuwbal effect, als iets schoon is, zijn mensen ook eerder geneigd om het ook schoon te houden. Al blijf je natuurlijk ook mensen houden met de mentaliteit van een Thom91.
Beetje jammer alleen dat het gene wat voor het sneeuwbaleffect zou moeten zorgen nooit aanwezig is waardoor dit effect ook nooit behaald zal worden. Zo blijkt uit het artikel.
Komt wel goed schatje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten