Werken in het OV

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Plaats reactie
jorikke
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 03 mei 2013, 09:52
Locatie: Duiven

Werken in het OV

Bericht door jorikke »

Ik zit momenteel na mijn afstuderen van een informatica-achtige studie op HBO niveau inmiddels al 3 maanden thuis te zoeken naar werk. Persoonlijk wil ik (hoe stom dat ook klinkt na 5 jaar studeren) iets anders proberen, maar ik weet niet goed wat. Het mag desnoods ook een niveautje lager zijn, zolang ik er maar plezier in heb.

Ik was daarom benieuwd of jullie weten welk soort banen er zo'n beetje in de wereld van Openbaar Vervoer rondzwerven, het liefst natuurlijk die van mij van toepassing zijn. Vorige week heb ik bijvoorbeeld gesolliciteerd voor een opleidingstraject tot treinverkeersleider maar afgewezen aangezien ze MBO-ers zochten i.p.v. HBO-ers :(

Ben benieuwd of er eventueel wat leuks tussen zit
Spoorkaart Nederland: http://my-ct.nl/dump/spoornetwerk-big.png
Vertragingstatistieken Nederland [beta]: http://my-ct.nl/ns/
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Werken in het OV

Bericht door hauptbahnhof »

Geen idee waar jij ergens woont maar als ik al op de website van GVB kijk, zie ik al genoeg vacatures. Misschien kun je dat ook bij de overige vervoersbedrijven doen.
jorikke
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 03 mei 2013, 09:52
Locatie: Duiven

Re: Werken in het OV

Bericht door jorikke »

Ik kom zelf uit de regio Arnhem, maar mocht het iets heel bijzonder leuks zijn dan vind ik reizen niet erg
Spoorkaart Nederland: http://my-ct.nl/dump/spoornetwerk-big.png
Vertragingstatistieken Nederland [beta]: http://my-ct.nl/ns/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Werken in het OV

Bericht door webguy »

Wat voor studie doe je precies? En zoek je iets in het OV perse, of was dat mooi megenomen?
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Werken in het OV

Bericht door mijack1985 »

Bij NS zijn er sowieso altijd wel HBO vacatures. In elke richting wel (logistiek, Retail, ICT, P&O enz.)
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Werken in het OV

Bericht door webguy »

De meeste daarvan eisen paar jaar werkervaring hoor - weinig starterfuncties. Er zijn wel traineeships voor logistiek/techniek/ICT/management/finance/retail, maar die beginnen in september
jorikke
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 03 mei 2013, 09:52
Locatie: Duiven

Re: Werken in het OV

Bericht door jorikke »

Ik heb een opleiding in de ICT gevolgd maar wil daar zoals gezegd liever niet in verder, als het kan een stapje terug. Probleem is in veel gevallen dat inderdaad een vakspecifieke opleiding wordt gevraagd. HBO is echter wel mooi meegenomen om aan te tonen dat ik wel een hoog werk- en denkniveau in me heb, ongeacht de branche.

Ik zoek niet per se iets in het OV, maar het lijkt me wel leuk.
Spoorkaart Nederland: http://my-ct.nl/dump/spoornetwerk-big.png
Vertragingstatistieken Nederland [beta]: http://my-ct.nl/ns/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Werken in het OV

Bericht door Wubbo »

Bij het spoor (maar dat geldt waarschijnlijk voor het hele OV) is het op het moment lastig binnenkomen: vanuit de overheid ligt er een flinke taakstelling (lees: bezuiniging) waardoor er maar weinig mensen aangenomen worden. Uitvoerende functies (treinverkeersleider, conducteur) zijn over het algemeen het makkelijkst te krijgen, maar het kan natuurlijk dat ze je afwijzen vanwege je opleidingsniveau.

De beste manier om ergens binnen te komen is via het informele circuit: via-via dus. Daar heb je waarschijnlijk niet zo veel aan, maar helaas is dat wel wat het nu is...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Werken in het OV

Bericht door Meltrain »

jorikke schreef:Vorige week heb ik bijvoorbeeld gesolliciteerd voor een opleidingstraject tot treinverkeersleider maar afgewezen aangezien ze MBO-ers zochten i.p.v. HBO-ers :(
Waar slaat dat nou weer op? :?
Waarom zou een HBO'er minder zijn dan een MBO'er? :roll:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Werken in het OV

Bericht door Thom91 »

Omdat een HBO'er zich gaat vervelen, zelf oplossingen wil zoeken.
Een TRDL moet alleen maar procedure's opvolgen en vooral procedures volgen gedurende de dag. Daarbij willen HBO'ers over het algemeen doorgroeien, en ik vermoed dat dat niet zo heel erg aan de orde is als TRDL.
Komt wel goed schatje.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Werken in het OV

Bericht door zone5324bericht... »

er zijn functies waar ze te hoog opgeleide mensen niet voor aannemen, omdat ze bang zijn dat deze mensen snel uitgekeken zijn op die functie, omdat deze onder hun niveau is.
vooral bij functies met een vrij kostbare opleiding willen de bedrijven, dat mensen zo lang mogeljk blijven om de kosten eruit te halen.

maar wat ik er voornamelijk vreemd aan vind, is het feit, dat ze een jaar geleden juist hbo-ers voor de functie treinverkeersleider zochten...
en dan zouden dat nu opeens mbo-ers moeten zijn...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Werken in het OV

Bericht door Vinny »

De startkwalificatie was - dacht ik - een afgeronde HAVO opleiding, of natuurlijk MBO om het opleidingstraject voor treinverkeersleider in te gaan.

De reden dat ze je afwijzen om je opleiding zou kunnen zijn, is dat je aangeeft dat je na je opleiding iets totaal anders wil gaan doen. Dat komt niet stabiel en trefzeker over, en dan vermoed ik dat de recruiter denkt: ja, dan geven we je een dure opleiding voor treinverkeersleider, en dan ga je fluitend weer iets anders doen.

Maar nogmaals, dat is speculatie. Het kan natuurlijk ook totaal andere redenen hebben.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Werken in het OV

Bericht door zone5324bericht... »

en als die andere reden gewoon is, dat je niet in de groep zult passen, mogen ze dat jiet zeggen en dan maken ze er bijv. van, dat je opleiding niet aansluit bij de functie-eisen.
jorikke
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 03 mei 2013, 09:52
Locatie: Duiven

Re: Werken in het OV

Bericht door jorikke »

ik wilde nog even melden dat ik binnenkort aan de slag ga op het hoofdkantoor van NS als planner-nieuwbouw, het is me dus gelukt iets heel moois te vinden en heb er dan ook erg zin in!
Spoorkaart Nederland: http://my-ct.nl/dump/spoornetwerk-big.png
Vertragingstatistieken Nederland [beta]: http://my-ct.nl/ns/
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Werken in het OV

Bericht door Michael »

Gefeliciteerd en veel plezier met je baan.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Werken in het OV

Bericht door Suus »

Nou, maak je borst maar nat :mrgreen: :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Werken in het OV

Bericht door Thom91 »

Gefeliciteerd!
Komt wel goed schatje.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Werken in het OV

Bericht door webguy »

Bee schreef:Nou, maak je borst maar nat :mrgreen: :wink:
Als het maar niet naar beneden lekt - ik wil graag droog blijven werken...
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Werken in het OV

Bericht door mijack1985 »

gefeliciteerd jonge :pos:
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Werken in het OV

Bericht door Suus »

webguy schreef:
Bee schreef:Nou, maak je borst maar nat :mrgreen: :wink:
Als het maar niet naar beneden lekt - ik wil graag droog blijven werken...
Je bent een paar verdiepingen naar beneden afgedaald?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten