Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Suus »

Advies is negatief, maar de argumentatie van Connexxion is wel heel begrijpelijk, de verkeerssituatie bij de splitsing Keizer Karelweg/Van der Hooplaan is hopeloos door een teveel aan verkeer en een gebrek aan verkeerslichten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Vinny »

Maar nu de aansluiting N201/A9 vrijwel gereed is zal de verkeersdrukte op bovengenoemd punt eerder af- dan toenemen omdat autoverkeer van Aalsmeer en Uithoorn naar bovengenoemde snelweg niet meer via de kruising van der Hooplaan-Keizer Karelweg hoeft te rijden. Een meer structurele oplossing lijkt me onmogelijk, anders dan de verplaatsing van busstation Amstelveen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door jesperhaverkamp »

Voor de volgende concessie AML staan er zeker in Amstelveen en Amsterdam een aantal belangrijke ontwikkelingen op de rol: ombouw Amstelveenlijn en opening Noord-zuidlijn. Een aantal maanden terug heb ik een kaartje gemaakt met de mogelijkheden voor het busnet van Amstelveen. Daar kwamen een aantal leuke en praktische reacties op. Ik heb alles geprobeerd samen te voegen in een nieuw kaartje (zie onder).

Belangrijkste punten:
- De busbaan bij de Olympiadelaan wordt doorgetrokken naar Buitenveldert via de Keesomlaan en een nieuw te bouwen bruggetje.
- De Amstelveenlijn wordt omgebouwd conform de huidige plannen.

Lijnvoering:
Bus 170 en 172 blijven in hun huidige vorm bestaan. Snelbus 142 verlaat de Amsterdamseweg / Amstelveenseweg, omdat de 142 nauwelijks sneller is dan de 170 op dit gedeelte van de route. Vanaf het busstation in Amstelveen gaat de 142 via de Oranjebaan en de eerder genoemde busbaan bij de Olympiadelaan naar Buitenveldert. Vandaar via de Rai en Europabeaulevard (overstap NZL) richting het Amstelstation. 's Avonds wordt er uitsluitend A'veen - Amstelstation gereden. In de spits komt bus 272 erbij op het traject Amstelstation - A'veen busstation. Daarna rijdt de 272 via de Van Der Hooplaan (Handweg is te langzaam) naar de Startbaan. Vervolgens via de Beneluxbaan naar de Westwijk en daarna zo snel mogelijk naar de Legmeerdijk. Er wordt wel gestopt in Aalsmeer, alleen komt de bus Aalsmeer binnen via de oude N201 (het traject Zwarteweg - Hortensiaplein wordt dus niet dubbel afgelegd). Zo wordt spitsbus 272 toch vrij snel.

Op het traject A'veen busstation - Amsterdam Zuid komt lijn 173. Deze bus rijdt na Station Zuid verder naar Station Rai en via de Rijnstraat (vervallen traject tram 25) naar het Amstelstation. Op het traject Station Zuid, A'veen Busstation rijdt in de spits bus 273. Deze gaat na het busstation A'veen verder als snelbus naar Uithoorn.

Bus 199 gaat na het Gelderlandplein via de route van bus 62 (Rai, Waalstraat) naar het Amstelstation. Bus 62 neemt vanaf het Gelderlandplein de route van de 199 over naar Station Zuid.

Bus 171 blijft de huidige route rijden, bus 175 wordt verlegd naar de Ouderkerkerlaan en Langerhuize. Bus 300 keert terug naar de Oranjebaan.

Bus 146, 171, 175 en 300 rijden bij Ouderkerk dezelfde route. De lus door Ouderkerk van de 171 vervalt (zie 149). Na station Bijlmer rijdt bus 146 door naar het AMC en station Holendrecht.

Bus 149 blijft Nes a/d Amstel bedienen. Na de Ouderkerkerlaan wordt er via de Johannes Calvijnlaan en Lindenlaan naar de Van de Hooplaan gereden. Daarna gaat de 149 naar het busstation van Amstelveen en via het Binnenhof en Oranjebaan naar Ouderkerk a/d Amstel. Daar wordt een lus gereden. De hele route wordt eenmaal per uur bediend.

Amstelveen krijgt een stadsdienst, lijn 148, eenmaal per uur per richting. Die bus doet zoveel mogelijk winkelcentra, zoveel mogelijk ouderencomplexen en het ziekenhuis en raadhuis aan. Er wordt gereden vanaf het busstation, via het Binnenhof naar de Ouderkerklaan en het Ziekhuis. Daarna over de Groenelaan naar Groenhof, de Sportlaan op tot de Van der Hooplaan. Vervolgens via de Lindenlaan en Handweg naar het Oude dorp / Raadhuis. Daarna via het KLM Hoofdkantoor en de Braak naar de Amsterdamseweg. Direct afslaan, Graaf Florislaan, Terschellingstraat, Rembrandtweg naar Zonnestein. Beneluxbaan oversteken richting straat van Messina. Vervolgens kronkelend via Bankras terug naar de Oranjebaan, rechtdoor de Gr. van Prinstererlaan op en terug naar het Bussttion. De stadsdienst rijdt tussen 7 en 19 op maandag tot en met zaterdag, donderdag (koopavond) wordt tot 22 gereden, zondag van 12 tot 19. In de avonduren wordt alleen de huidige lus van de 149 gereden

Bus 146 gaat op de Grote Beer afslaan de Noorderkroon op. Vervolgens wordt Gondel aangedaan (vervanging vervallen sneltramhalte) om bij Punter de oude route op te pikken.

Lijn 189, die nu vanaf Schiphol Justitie naar P40 rijdt, wordt op werkdagen overdag verlengd. Vanaf P40 wordt de route van lijn 199 gevolgd tot Middenhoven. De route eindigt bij Galjoen, waarhuizen.

Lijnen 186 en 187 worden ingekort tot het Busstation in Amstelveen. De routes naar Kronenburg en naar het Ziekenhuis van Amstelveen worden overgenomen door bus 142, 272 en 149.

Frequenties (spits, dal, avond)
142: 4;3;2
146: 4;2;0
148: 1;1;1
149: 1;1;0
170: 8;6;4
171: 4;2;0
172: 4;6;4
173: 4;4;2
175: 6;4;2
176: 8;4;2
186: 2;2;0
187: 2;2;0
189: 2;2;0
199: 2;2;2 (4 in de spits op deeltraject A'veen - Amstel)
272: 4;0;0
273: 4;0;0
300; 12;10;8

Op de mooie Paint kaart
Afbeelding
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Vinny »

Leuk kaartje.
Ik mis de volgende verbindingen:
- Aalsmeer/Kudelstaart-Amsterdam Zuid (station)
- Ouderkerk aan de Amstel Centrum - Amsterdam Bijlmer.

Volgens mij is de route van buslijn 171 sneller dan die van de ingetekende 272. Waarom wordt de 171 niet gewoon doorgetrokken naar Kudelstaart? De 272 kan dan op het Hortensiaplein beginnen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door jesperhaverkamp »

De verbinding Aalsmeer / Kudelstaart - Amsterdam Zuid bestaat op dit moment ook al niet. Er moet dus worden overgestapt op de nieuwe 'hoogwaardige tram'. Ik heb gekozen voor de verbinding Aalsmeer / Kudelstaart - Amstelstation omdat die als het ware sneltram 51 vervangt voor diegenen die nu op de Sachorovlaan overstappen van de 172 naar de 51.

De verbinding Ouderkerk Centrum - Bijlmer vervalt. Men kan overstappen op de Van Ruijsdaelweg. Het doortrekken van de nieuwe 149 van Ouderkerk naar Bijlmer zou een half uur extra rijtijd kosten (kwartier heen en kwartier terug). Dat is erg veel. Ik denk dat de verbinding met het Ziekenhuis Amstelveen belangrijker is, evenals de verbinding met het busstation in Amstelveen. Als er genoeg DRU beschikbaar is, kan de 149 natuurlijk altijd nog verder rijden naar Bijlmer.

Wat betret de 171 / 272. Ik waag te betwijfelen of de 171 straks nog sneller is dan de 272. Die laatse gaat straks over de Beneluxbaan en stopt alleen te Startbaan, Westwijkplein en dan Hortensiaplein. Verder wilde ik gewoon lijn 171 behouden omdat men die route nu eenmaal zo gewend is. SInds jaar en dag rijdt de 172 naar Kudelstaart, de 171 niet. (alhoewel vroeger wel een aantal ritten van de 171 soms doorreden).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Vinny »

In "den goeden ouden tijd" reed lijn 171 vanaf het Hortensiaplein door via Kudelstaart naar Leimuiden en lijn 172 vanaf het Hortensiaplein door via Rijsenhout ook naar Leimuiden. :lol:

M.i. is de route door Bovenkerk sneller dan die door Westwijk, en in Aalsmeer is de Aalsmeerderweg ook gewoon een weg die prima doorrijdt (beter dan de Legmeerdijk met al zijn verkeerslichten). Qua maximumsnelheid maakt het ook bijna niet meer uit, nu de Legmeerdijk 60 km/h als maximum heeft.

Ik zou het zelf zo doen dat de 171 2x per uur tussen Kudelstaart en Aalsmeer rijdt, en de 172 ook 2x per uur. Tussen de dorpen bestaat dan een goede 4x per uur dienst, die 's avonds en in het weekend kan worden uitgedund naar 2x per uur (elke lijn 1)
De 272 Aalsmeer-Amstelveen-Amsterdam rijdt opvullend. Hiermee kan in de spits een frequentie van 6-8x per uur worden geboden tussen Aalsmeer Hortensiaplein en Amstelveen Busstation. Dat is nu volgens mij ook zo.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Edwin schreef:
testtest schreef:Onder voorbehoud

Een samenvattend overzicht van de belangrijkste wijzigingen per december 2013, althans voorgesteld door Connexxion:
- 175 nog geen Rnet 356.
Dat zou ook pas per december 2014 zo worden was mij bekend.
Heeft naar mijn mening te maken met het feit dat het GVB voor zijn nachtbusnet bijna alle lijnnummers gebruikt tussen 348-363. (overigens 356 dan weer net niet). De reden schijnt te zijn dat het huidige bustype geen "N" kan filmen. De bedoeling in de toekomst is, dat de lijnen in het nachtnet van Amsterdam allemaal met een N beginnen. Dat kan nu dus softwarematig (nog) niet. Zodra dit wel kan, worden deze 300-nummers vrij gegeven en kan het R-Net er gebruik van maken.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Vinny schreef:In "den goeden ouden tijd" reed lijn 171 vanaf het Hortensiaplein door via Kudelstaart naar Leimuiden en lijn 172 vanaf het Hortensiaplein door via Rijsenhout ook naar Leimuiden. :lol:
Toen ik nog in Kudel woonde, heb ik me erover verbaasd, dat er geen verbinding meer was met wat nu heet de concessie Duin- en Bollenstreek. Ik heb toentertijd wel eens over gecommuniceerd met CXX over het feit dat ik van Kudel via een omweg naar Leiden moest, terwijl lijn 172 ook doorgetrokken had kunnen worden naar Leimuiden, alwaar je aansluiting had naar Leiden. Men antwoordde mij destijds, dat die verbinding er wel is geweest (Vinny, klopt) maar dat het vervoersaanbod gering was. Daarbij kwam en dat was wel het meest opmerkelijke: Leimuiden viel onder een andere CXX-concessie, aldus CXX, dus die verbinding werd sowieso niet hersteld. :roll:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Vinny »

Er is inderdaad een tijdje geweest dat tussen Kudelstaart en Leimuiden met leeg mat. ritten gereden werd. Dat is natuurlijk wel heel erg inefficiënt. Overigens halverwege de jaren '90 is er nog een keer een tijd geweest dat de buslijnen naar Leiden werden gekoppeld in Leimuiden aan die naar Aalsmeer. Dat leverde een rechtstreekse verbinding op waarbij Leiden Centraal iets sneller te bereiken was dan Amsterdam Centraal. Toen mensen dat ongeveer doorkregen en het daadwerkelijk iets drukker begon te worden wisten ze niet hoe snel ze de verbinding af moesten schaffen. Want het openbaar vervoer mag natuurlijk nooit te populair worden natuurlijk. :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

jesperhaverkamp schreef:Voor de volgende concessie AML staan er zeker in Amstelveen en Amsterdam een aantal belangrijke ontwikkelingen op de rol: ombouw Amstelveenlijn en opening Noord-zuidlijn. Een aantal maanden terug heb ik een kaartje gemaakt met de mogelijkheden voor het busnet van Amstelveen. Daar kwamen een aantal leuke en praktische reacties op. Ik heb alles geprobeerd samen te voegen in een nieuw kaartje (zie onder).
Zitten interessante ideeën tussen Jesper. Misschien goed voor de CXX lijnarchitecten om mee te lezen. Het probleem blijft, dat de SRA natuurlijk ook een (grote) vinger in de pap heeft, wat betreft lijnvoering, routes en frequenties.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Vinny schreef:Er is inderdaad een tijdje geweest dat tussen Kudelstaart en Leimuiden met leeg mat. ritten gereden werd. Dat is natuurlijk wel heel erg inefficiënt. Overigens halverwege de jaren '90 is er nog een keer een tijd geweest dat de buslijnen naar Leiden werden gekoppeld in Leimuiden aan die naar Aalsmeer. Dat leverde een rechtstreekse verbinding op waarbij Leiden Centraal iets sneller te bereiken was dan Amsterdam Centraal. Toen mensen dat ongeveer doorkregen en het daadwerkelijk iets drukker begon te worden wisten ze niet hoe snel ze de verbinding af moesten schaffen. Want het openbaar vervoer mag natuurlijk nooit te populair worden natuurlijk. :')
Je kunt je voorstellen, dat het heel frusterend is, dat lijn 172 daar op een dood eindpunt staat tussen de tennisbanen, in the middle of nowhere en dat een paar kilometer verderop er een "busstation" Leimuiden ligt, waarvandaan je alle kanten op had gekund met de bussen van die concessie. :evil:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Vinny »

:lol:
Welkom in concessiegebied Amstelland-Meerlanden. Schrale troost, ik lees de draden over de andere concessiegebieden ook en dan kun je lezen dat het allemaal nog veel slechter kan.
En volgens mij is het niet heel moeilijk om het OV snel te verbeteren, maar dan moeten wel de uitgangspunten van de concessie op de schop. Zoals (klein voorbeeld) de bediening van Amstelveen Ziekenhuis door R-net lijn 300. Deze verplichte bediening levert een zinloze omweg en een langere reistijd op, terwijl het ziekenhuis prima vanaf Amstelveen Busstation met aanvullend streekvervoer bediend kan worden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Vinny, "den goeden ouden tijd" op het Haarlemmermeerstation:
http://farm7.staticflickr.com/6063/6088 ... b62a_b.jpg
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Vinny »

Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Suus »

Het busstation van Leimuiden speelt echter amper nog een rol. Het is nu een parkeercentrum voor Schipholreizigers en wordt alleen nog aangedaan door bus 56, de snelbus naar Alphen stopt alleen bij het tankstation en de snelbus naar Leiden stopt alleen bij een halte in Leimuiderbrug.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Vinny »

Het zal worden afgebroken en vervangen worden door een afrittencomplex van de N 207. Maar goed, dat plan staat ook al weer een jaar of 10 op de rol zonder dat er ooit iets echt gebeurt...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Bee schreef:Het busstation van Leimuiden speelt echter amper nog een rol. Het is nu een parkeercentrum voor Schipholreizigers en wordt alleen nog aangedaan door bus 56, de snelbus naar Alphen stopt alleen bij het tankstation en de snelbus naar Leiden stopt alleen bij een halte in Leimuiderbrug.
Daarom heb ik "busstation" ook tussen aanhalingstekens gezet. Het stelt niet veel meer voor, maar men kan in Leimuiden dus op de 56 en de 370 overstappen, al liggen de haltes misschien niet allemaal gunstig, het is nog altijd makkelijker (en goedkoper) dan helemaal om moeten reizen. Maar goed, dat zal nooit meer wat worden vermoed ik. :(
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Vinny »

Ik denk dat het beter is om het oude plan van de gemeente Aalsmeer door te voeren: een buslijn Kudelstaart-Aalsmeer Dorp-Schiphol. Daar kun je dan op de trein stappen naar Leiden (of een andere stad). Met Leimuiden-Kudelstaart worden maar weinig reizigers bediend. De dorpen hebben allebei zo'n 5.000 inwoners, dat is te weinig voor een volwaardige busverbinding, terwijl andere bestemmingen dus beter via Schiphol bereikt kunnen worden, want via dat knooppunt worden veel meer reismogelijkheden geboden. En ja, dat duurt iets langer en is iets duurder vanuit Kudelstaart.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door jesperhaverkamp »

In feite lijn 198 doortrekken naar Kudelstaart?
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Roeland »

jesperhaverkamp schreef:In feite lijn 198 doortrekken naar Kudelstaart?
Inderdaad, dat zou volgens mij de beste oplossing zijn voor Kudelstaart:
* de 171 blijft zoals nu
* de 172 vervalt tussen Aalsmeer en Kudelstaart
* de 198 rijdt door naar Kudelstaart
* de 272 rijdt alle dagen 2x/uur op Kudelstaart - Amstelveen Busstation (ochtendspits misschien ietsje vaker)
Dat maakt de verbinding tussen Kudelstaart en de rest van de wereld zo'n 10 minuten sneller. Met die hopeloze omweg door Aalsmeer jaag je de Kudelstaarters alleen maar uit de bus.

De reden dat CNX vanaf zo'n 10 jaar terug de 171 inkortte en de 172 vaker liet rijden, had niet te maken met Aalsmeer, maar met Westwijk. Om Westwijkers een fatsoenlijke verbinding met Amstelveen-centrum en Amsterdam-centrum te bieden, ging toen de 172 vaker rijden, ten koste van de (vroeger doorgaande) 171. Kijkend naar de prutsplannen van de Stadsregio voor de Amstelveenlijn, blijft de 172 in Westwijk een gouden toekomst houden als de enige betrouwbare, rechtstreekse, door de tijd stabiele verbinding tussen Westwijk en Amsterdam...

@ Jesper Haverkamp: ik zou de 146 niet via Bijlmer naar AMC laten rijden, maar ik zou voorstellen om één van de Amstelveen-Bijlmer-lijnen (biv. de 171) vanaf Amstelveen Ziekenhuis rechtstreeks, via de A9, naar AMC/Holendrecht te rijden. De 146 bedient Amstelveen-busstation niet, en met een rechtstreekse lijn over de A9 wordt Amstelveen-AMC bijna een kwartier sneller dan via Bijlmer.
En de verbinding Amstelveen - Amstel kan volgens mij prima worden gerealiseerd met een overstap op station Amstelveenseweg van de U-bocht M51 (Sloterdijk - Zuid - Amstel - CS) op de hoogfrequente 170-172 (de enige HOV-lijn die Amstelveen overhoudt na de Amstelveenlijnplannen van de Stadsregio).
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door jesperhaverkamp »

Dank voor de tips. Ik heb het volgende aangepast:

Lijn 175 (R-Net vanaf 2016) rijdt in de spits 6 maal per uur. Hiervan gaan 3 bussen per uur na Langerhuize via de A9 naar het AMC. De andere bussen gaan gewoon via Ouderkerk naar Bijlmer. Buiten de spits rijden alle bussen gewoon naar station Bijlmer en vanaf daar verder naar het AMC.

Tussen Kudelstaart en Aalsmeer rijdt alleen bus 198. (Lijn 172 is ingekort tot het Hortensiaplein) In de spits rijdt snelbus 272 vanaf Kudelstaart naar Flora Holland hoofdingang (overstap 172). Daarna zonder stoppen naar Westwijkplein en via de Oranjebaan naar halte Startbaan. Vervolgens via de Van der Hooplaan naar het busstation Amstelveen en daarna volgens de route van de nieuwe 142. Reizigers uit Aalsmeer reizen het beste met lijn 171 naar het busstation Amstelveen en stappen daar over op de 142/272.

Het nieuwe kaartje
Afbeelding
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Ik ben benieuwd, aan wat voor soort materieel Jesper denkt? Standaardbussen of gelede bussen. Ik heb wel eens begrepen dat er plannen waren lijn 300 dubbelgeleed te laten rijden in de nabije toekonst.
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door jesperhaverkamp »

Ik dacht eerder aan een frequentieverhoging van 6 minuten naar 5 minuten voor lijn 300 in de spits. Dan moet het met gewone geledes kunnen. Buiten de spits past het nu prima bij een 6 minutendienst met gewone geledes. Dubbelgeleed lijkt mij voor buiten de spits een beetje teveel van het goede, tenzij je in de frequentie gaat snijden en dat zou toch eigenlijk gewoon een achteruitgang zijn.

Voor wat betreft de overige lijnen, denk ik aan gelede bussen voor lijn 170 en 172 i.v.m. het wegvallen van de doorgaande Amstelveenlijn en het omleggen van de 142 naar het Amstelstation. Alle overige lijnen kunnen gewoon met standaard materieel rijden. De stadsdienst (148) en de bus langs Nes en Ouderkerk (149) kan met klein materieel rijden (hoe lang gaan de Procity's nog mee?)
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door TLP »

Uitgaande van een maximale gemiddelde leeftijd van 8 jaar zou de hele vloot vanaf de nieuwe concessie vervangen moeten worden (dus inclusief de Procity's).
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Bluearrow »

Jesper, ik mis in je (overigens) mooie overzicht nog lijn 174 (de avond/vakantie/zondagversie van lijn 142).

Overigens ga je met je plannen een heleboel reizigers vanuit Kudelstaart niet blij maken met een overstap op het Hortensiaplein. Er is behoorlijk veel reizigersverkeer op het rechtstreekse deel van de 172 tussen globaal Aalsmeer Bloemenveiling en Kudelstaart, vooral veel werknemers van de veiling (ploegendiensten en veel Polen) die daar werken. Dan kom je er met alleen een spitsdienst (272) niet mee uit.

Ik vind overigens persoonlijk dat de vervoerders Arriva en Connexxion, en de verschillende concessieverleners maar eens om de tafel moeten gaan zitten. Het is natuurlijk van de zotte dat, vanwege de concessiegrens, er geen doorgaande lijnen zijn. Wat mij betreft mag de 172 weer, net zoals in de Centraal Nederland tijd (171 toen), doorgetrokken worden naar Leimuiden.

Dan nog een vraag: wat is de achterliggende gedachten om de lijnen 62 en 199 van eindpunt te laten wisselen?
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten