GVB Lijn 19 Sloterdijk - Osdorp, via welke route?

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

GVB Lijn 19 Sloterdijk - Osdorp, via welke route?

Bericht door CSA2 »

Hallo Allemaal,

Kan iemand mij vertellen wat de route was van GVBA lijn 19 (station Sloterdijk - Osdorp) eind jaren tachtig, begin jaren negentig. Ik kan een hoop vinden op de wiki maar niks over de loop/route/frequenties van de bewuste lijn vinden.

Alvast bedankt!

Frank
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: GVB Lijn 19 Sloterdijk - Osdorp, via welke route?

Bericht door tsov »

Ik heb hier een lijnennetkaart uit 1991. Daar reed lijn 19 de volgende route: Station Sloterdijk - Radarweg - Haarlemmerweg - A10 - Bos en Lommerweg - Burgemeester De Vlugtlaan - Slotermeerlaan - Burgemeester Van Leeuwenlaan - De Savornin Lohmanstraat - Troelstralaan - Geer Ban - Meer en Vaart - Osdorpplein - Tussenmeer - Wolbrantskerkweg - Pieter Calandlaan - Baden Powellweg - Plesmanlaan - Laan van Vlaanderen - Antwerpenbaan naar eindpunt Louweshoek.
Frequenties weet ik helaas weinig van, ik heb geen dienstregelingen uit die tijd.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: GVB Lijn 19 Sloterdijk - Osdorp, via welke route?

Bericht door Mojito »

Tot 1989 reed lijn 19 vanaf het Mercatorplein via Jan Evertsenstraat - Jan Tooropstraat - Jan van Galenstraat - Burg. Röellstraat naar de rotonde in de Slotermeerlaan en vandaar via de hierboven genoemde route naar het oude dorp Sloten. Waar de bus precies zijn eindpunt had weet ik niet.

In 1989 werd het tramnet in Slotermeer en Geuzenveld uitgebreid en werd lijn 13 rechtgetrokken via zijn huidige route. Toen werd lijn 19 verlegd naar station Sloterdijk. Aan de andere kant is lijn 19 op een gegeven moment (geen idee wanneer) ingekort tot een eindpunt bij de grote maisonetteflat aan de zuidpunt van de Baden Powellweg, vlak voor de brug over de Slotervaart (Jan van Zutphenplantsoen). Dat eindpunt is verdwenen, daar is nu een mooi park aangelegd.

In die tijd reed de 19 inderdaad via Bos en Lommerweg en A10. Ik weet ook niet wanneer hij verlegd is via het westelijke stukje van de Burg. de Vlugtlaan en de Naritaweg.

In het midden van de jaren '90 (maar wederom: vraag me niet precies wanneer) vormde lijn 19 met lijn 64 een grote ringlijn door Nieuw-West. Welke lijn met de klok mee reed en welke er tegenin weet ik niet meer. Het was een vreemde en verwarrende situatie die volgens mij niet lang heeft geduurd.
足元にご注意下さい
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: GVB Lijn 19 Sloterdijk - Osdorp, via welke route?

Bericht door tsov »

Die ringlijn heeft inderdaad maar een paar jaar bestaan, volgens mij reed de 19 vanaf Sloterdijk via Geuzenveld en Osdorp naar het Slotervaartziekenhuis en dan terug via Overtoomse Veld en Bos en Lommer naar Sloterdijk. De 64 reed dan tegengesteld. Later +/- 1998 zijn die lijnen geknipt en reed 19 Sloterdijk - Slotervaart via Osdorp en 64 via Bos en Lommer.
Ik kan de precieze data thuis wel opzoeken, mocht daar interesse in zijn, zit nu op m'n werk.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: GVB Lijn 19 Sloterdijk - Osdorp, via welke route?

Bericht door CSA2 »

Hallo allemaal,

Bedankt voor alle info tot nu toe! De situatie van de ringlijn kan ik me nog erg goed herinneren van toen ik in west op school zat, het was een erg verwarrend systeem en de bussen hadden veel vertraging, het wel meegemaakt dat er soms 45 minuten geen bus kwam en vervolgens reden er 3 a 4 achter elkaar aan... ;) Maar ik ben vooral benieuwd naar de situatie van voor de ringlijn-periode. De vraagstelling doe ik met de volgende rede, voor het spel omsi, bij sommigen vast wel bekend ben ik lijn 19 aan het nabouwen en probeer zoveel mogelijk informatie te vinden over dienstregeling/omgeving/materieel e.d. om het zo waarheidsgetrouw mogelijjk na te bouwen.

Groeten,

Frank
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: GVB Lijn 19 Sloterdijk - Osdorp, via welke route?

Bericht door Milco »

Dat klinkt als een goed plan! :pos:
Een tip: als je de routes en frequenties niet precies weet (ik ook niet trouwens…), misschien kun je dan beter een zelfbedachte maar wel realistische route en tijden bedenken.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 132 gasten