Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent duu
Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent
Dat de prijzen van het ov stijgen: daar kan ik inkomen, maar dat men het opnieuw niet voor elkaar krijgt om de reizen met twee verschillende vervoerders onnodig duur te maken door conflicterende tariefstructuren te houden begint pathetische vormen aan te nemen. Maar zolang de politiek denkt dat het probleem is opgelost door het dubbele instaptarief te schrappen maak ik me geen illusie dat het ooit wordt opgelost...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent
Volgens mij is deze vraag nog niet beantwoord? In ieder geval worden de prijzen inderdaad afgerond op tientallen centen. Het tarief is opgebouwd uit een starttarief plus een tarief per kilometer (daar zijn er meerdere van, omdat de eerste kilometers duurder zijn dan de volgende). De uitkomst van die som wordt afgerond en is de prijs van de treinreis. Daardoor kan de prijsverhoging soms wat hoger en soms wat lager uitvallen: het genoemde percentage is het gemiddelde.VIRM schreef:Hoe zit het uberhaupt met prisjverhogingen? Wordt er dan naar boven afgerond op tientallen centen?
In 2013 zouden de treinkaartjes met 2,4% in prijs stijgen. Op een van mijn vaste trajecten is de prijs echter met 4% gestegen.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent
Weet iemand eigenlijk wat de formule is om de kosten te berekenen en waar de omslagpunten zitten voor de tariefregressie?
Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent
Tot 9 tariefkilometers is het starttarief (2,20) van toepassing, daarna gaat het bedrag omhoog. Vroeger had je een tabel in het spoorboekje maar ik zie niet echt een vervanger daarvan bij de downloads op de site van NS.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent
Er staan wel pdf'jes met tabellen op http://www.ns.nl/reizigers/klantenservi ... e/tarieven (onderaan de pagina), maar ik ben benieuwd naar de formule die aan het tabelletje ten grondslag ligt.
Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent
Er had toch iemand hier wel eens een inzichtelijk grafiekje gepost?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent
Heb het wel eens voor een enkel traject geprobeerd. De formule is lastig omdat het wordt afgerond, waardoor het lastiger is te bepalen wat de achterliggende waarde is. Maar vast wel te bepalen...
Overigens wordt het met ingang dus allemaal flink stuk ingewikkelder omdat je altijd de regionale prijzen moet meerekenen en dat heeft geloof ik ook effect op de regressie (lange stuk eerst of laatst)
Overigens wordt het met ingang dus allemaal flink stuk ingewikkelder omdat je altijd de regionale prijzen moet meerekenen en dat heeft geloof ik ook effect op de regressie (lange stuk eerst of laatst)
Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent
De grafiek voor de tariefkilometers uitgezet tegen de prijs:
Daarbij berekend Matlab de volgende formules, waarbij y=prijs, x=aantal tariefkilometers)
Een tweedegraads vergelijking, geldig vanaf x=8.
y=-0.00037714 x^2 + 0.19048x + 0.30056
En een derdegraadsvergelijking (maar kan onzin zijn door de afronding), geldig vanaf x=8
y=1.2952*10^-7 x^3 - 0.00042727x^2 + 0.1958x + 0.1705
Daarbij berekend Matlab de volgende formules, waarbij y=prijs, x=aantal tariefkilometers)
Een tweedegraads vergelijking, geldig vanaf x=8.
y=-0.00037714 x^2 + 0.19048x + 0.30056
En een derdegraadsvergelijking (maar kan onzin zijn door de afronding), geldig vanaf x=8
y=1.2952*10^-7 x^3 - 0.00042727x^2 + 0.1958x + 0.1705
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent
Zijn er ook zulke tabellen bekend van de regionale vervoerders?Geert schreef:Er staan wel pdf'jes met tabellen op http://www.ns.nl/reizigers/klantenservi ... e/tarieven (onderaan de pagina), maar ik ben benieuwd naar de formule die aan het tabelletje ten grondslag ligt.
Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent
Je vindt daarover hier wel wat informatie.
Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent
@MdJ: ik kan me herinneren dat ik de berekening wel eens gezien heb. Volgens mij zitten er (naast het breekpunt op x=8) nog twee breekpunten in, vanaf waar de kilometerprijs minder wordt. Het is geen tweede- of derdegraadsvergelijking voor zover ik weet.
Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent
bij nader inzien: in de grafiek kun je 4 rechte lijnen zien:
tussen x=0 en x=8 (breekpunt op x=8)
tussen x=8 en x=100 (breekpunt op x=100 en x120
tussen x=125 en x=190.(breekpunt op x=190)
tussen x=190 en x=250.
en tussen x=100 en x=125 een kromme lijn.
Vergelijkingen krijg je als matlab de regionale vervoerders heeft uitgerekend. (en dat duurt nog wel ff)
tussen x=0 en x=8 (breekpunt op x=8)
tussen x=8 en x=100 (breekpunt op x=100 en x120
tussen x=125 en x=190.(breekpunt op x=190)
tussen x=190 en x=250.
en tussen x=100 en x=125 een kromme lijn.
Vergelijkingen krijg je als matlab de regionale vervoerders heeft uitgerekend. (en dat duurt nog wel ff)
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent
Je kunt hier ook wel duidelijk zien dat de trein geen instaptarief heeft. Alleen dat je voor de eerste 8 kilometers altijd de eerste 8 kilometer betaalt. Als er wel een instaptarief zou zijn dan zou er geen sprake zijn van een horizontale lijn tussen x = 0 en x = 8.
Maar ik geef toe, dit is een kwestie van semantiek
Maar ik geef toe, dit is een kwestie van semantiek
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten