Justin in Lissabon en omgeving (25 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Justin in Lissabon en omgeving (25 foto's)

Bericht door Justin »

Zo'n drie weken geleden ben ik met m'n wederhelft en een vriendin naar de omgeving van Lissabon gegaan voor een welverdiende vakantie. Ik zag dat Freek hier maar liefst drie jaar geleden is geweest, en ik bedacht dat zijn single post best wel eens met de mijne zou kunnen overlappen, aangezien er inhoudelijk bijna niks is veranderd.

Anyhoo, ik deel de mening van Freek wat betreft de OV-ervaring in West-Portugal. Sommige dingen zijn heel goed, sommige dingen zijn wat minder. Ook ik heb de ervaring van twee verschillende Viagem kaartjes mogen meemaken. Een kaartje met vierkante afrondingen is voor de metro, die met wat rondere ronderingen (duh) voor de trein. Zelf verbleef ik in Cascais, het eindpunt van de treinlijn richting de kust. Wat dat betreft is er in de afgelopen drie jaar niet veel veranderd. Wat er wel veranderd is, is dat sinds begin dit jaar de metrolijn Vermelha (de rode lijn) van Lissabon uitgebreid is van Gare do Oriente naar de luchthaven. Daar kwam ik pas op de eerste dag achter, nadat we flink waren belazerd door een taxichauffeur (maar ik weigerde van alles, is een heel ander verhaal).

Zoals gezegd, ik verbleef in Cascais, qua afstand beetje te vergelijken met Zandvoort-Amsterdam Centraal en Hoek van Holland-Rotterdam Centraal. Cascais behoort tot een van de rijkste gemeenten van Portugal, en is erg geliefd bij de mensen uit Lissabon zelf. Het is weliswaar wat toeristisch, maar niet zwaar toeristisch zoals in de Algarve. In Cascais kan je elke dag gratis fietsen huren van de gemeenten (BiCas), alhoewel ze er behoorlijk afgeragd uit kunnen zien. Dat kan op drie verschillende plekken in het stadje, van 8:00 tot 19:00.

Ook rijdt er een toeristische bus, in één richting als ringlijn, tot ongeveer 19:45. Het kost €0.85 per rit/persoon. Als je een reguliere bus van ScottURB pakt kost dat €1,00 binnen Cascais. De route is als volgt:

Afbeelding

Op twee dagen gingen we naar Lissabon toe met de trein. Cascais is zoals gezegd het begin/eindpunt van een (geïsoleerde) spoorlijn van/naar Lissabon Cais do Sodré. Er is slechts een enkelsporige toevoerlijn bij Alcantara-Mar. De (breedspoor) dubbelsporige, geëlektrificeerde lijn heeft een lange historie. De treinen rijden hier overigens ook links.

Afbeelding

Op deze lijn wordt een 20-minuten dienst aangeboden gedurende de hele dag. Vanuit Lissabon gezien is de trein een sneltrein tot ongeveer de helft, en is daarna een stoptrein, de gehele rit duurt 35 minuten. Voor de overgeslagen stations is er een aparte 20-minuten stoptreindienst die tot de helft van de lijn (Oeiras) alles bedient. Alleen 's avonds na ongeveer 20:00 vervalt deze aparte stoptreindienst; de dienst naar Cascais stopt dan op alle stations, en duurt dan 45 minuten.

Stationsbordje Cascais:
Afbeelding

Poortjes op elk station, zoals hier bij Cascais:
Afbeelding

Interieur van de trein:
Afbeelding
Afbeelding

Stationsbordje van Estoril:
Afbeelding

Lijnennet van de trein in de omgeving van Lissabon:
Afbeelding

Vanuit Cascais gezien, vlak voor Alcantara-Mar rij je de Ponte 25 Avril onder, een gigantische brug, waarbij het bovendek gebruikt wordt als normale brug, en het onderste dek als spoorbrug (vergelijkbaar met de Øresundsbrug). De lijn kruist dan ook de Cascaislijn, en heeft een stop nabij Alcantara-Terra -- je zou dan bij Alcantare-Mar dan moeten overstappen, beetje een Rotterdam Centraal <> Rotterdam Hofplein situatie.
Afbeelding

Buitenkant van de trein:
Afbeelding

Overstappen op station Algés:
Afbeelding

Op Algés, gezichtsveld naar het westen:
Afbeelding
Afbeelding

Stationsbordje van Belém:
Afbeelding

Voorkant van de trein(en): op Lissabon Cais do Sodré
Afbeelding

In Lissabon zelf zijn we vanaf Cais do Sodré naar de Praça do Comercio gelopen, een groot plein direct aan de zee/monding van de Taag. Hier waren enkele oude en moderne trams te bewonderen, waar we overigens geen gebruik van maakten:
Afbeelding
Afbeelding

Op een andere dag zijn we naar het Parque de Nações gegaan, gelegen aan de oostkant van de stad; een gedeelte waar ooit de Expo van 1998 heeft plaatsgevonden. Vanuit de inner city is dit gauw al 90-120 minuten lopen, en dus is de metro met een rijtijd van ongeveer 25 minuten een beter alternatief.

Station Cais do Sodré staat aangegeven met een A, en is het eindpunt van de groene lijn. Parque do Nações is op de knik van de rode lijn in het oosten. Deze lijn is dus verlengd naar het vliegveld en die knik was tot vorig jaar het eindpunt van de rode lijn, op station Gare do Orientes. Het Orientes station moet een van de grote eyecatchers zijn van de stad, daar de HSL-treinen daar moeten gaan stoppen, in de richting van Santa Apolonia.
Afbeelding

Helaas was zowel de batterij van mijn telefoon als van mijn camera op, op het moment dat we op Gare do Oriente waren. Ik heb dus niet op het perron kunnen staan, dus vandaar maar enkele kliekjes vanaf de voorzijde en vanuit de naastgelegen megamall Vasco da Gama:

Mall Vasco Da Gama
Afbeelding

Voorzijde van station do Oriente:
Afbeelding
Afbeelding

En later van mijn laatste % batterij nog genomen op het metro station aldaar:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dat was het voor deze keer :)
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Justin in Lissabon en omgeving (25 foto's)

Bericht door Geert »

Leuke foto's! Dat dak is spectaculair zeg! :)
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Justin in Lissabon en omgeving (25 foto's)

Bericht door julsteren »

Leuke foto's, :D
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Justin in Lissabon en omgeving (25 foto's)

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Etienne
Donateur
Berichten: 7944
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Justin in Lissabon en omgeving (25 foto's)

Bericht door Etienne »

Inderdaad leuke foto's vanuit Portugal.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Michael
Berichten: 11764
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Justin in Lissabon en omgeving (25 foto's)

Bericht door Michael »

Leuk verslag :D
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten