Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8660
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Milco »

Ik vind het nog steeds onduidelijk waar in Almere nou geen lokaal vervoer geldig is: heel Almere of alleen van Molenbuurt tot (en met?) Veluwsekant? Een tweetje naar Connexxion leverde ook weinig op: in eerste instantie meldden ze dat lokaal vervoer in heel Almere niet toegestaan is, maar nadat ik meldde vanuit Utrecht soms instappers gezien te hebben in Almere Hout, kreeg ik een tweede tweet dat Connexxion het zelf ook niet wist en dat ze het gaan uitzoeken. Ik wacht nu nog op antwoord. Iemand van hier die dit toevallig weet?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Edwin »

Ik heb een tijdje geleden zowel heen als terug een rit in de middagspits gereden en terug ging het als volgt: Alle haltes van Almere Hout (Stichtse Brug t/m de Kemphaan) mag iedereen in- en uitstappen. Nadat de Waterlandseweg verlaten werd en de busbaan richting halte Veluwsekant reed, zette de buschauffeur de film handmatig op Niet Instappen. Dus officieel niet tussen Molenbuurt Noord en Veluwsekant.

Maar ik wel eens in de ochtendspits richting Utrecht reizigers die voor Veluwsekant op de stopknop drukte en er ook bij Veluwsekant uit mochten.
Ik vind zelf Veluwsekant eerlijk gezegd een halte die nog buiten het lokale vervoer zou moeten vallen. 't Oor is een andere verhaal want dan kan je met de 1 of 3 richting/vanaf Molenbuurt.

Edit: Overigens heb ik Connexxion al maanden geleden via een klachtenformulier aangegeven dat ze bij lijn 150 op de online dienstregeling-pagina specifieker moeten zijn in wat wel en wat niet onder het lokale verover binnen Almere valt.
Maar dat Connexxion er niks van kan om informatie over lokaal vervoer door te geven bleek wel toen op halte Veluwsekant op de DRISsen een regel scrollde waarin stond dat lijn 159 ri. CS geen lokaal vervoer heeft van Veluwsekant t/m CS. Neem de stadsbus stond er bij. Terwijl je op Veluwsekant wel nog mag instappen.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door marlies »

Ik snap niet waarom dat soort dingen gewoon worden ontmoedigd ipv verboden. Als reismogelijkheid niet tonen in 9292 etc en gewoon ongunstig maken dmv tarieven. Bijvoorbeeld een reis met een (inter)regionale bus altijd minstens het tarief van 5km laten kosten zodat het ongunstig wordt voor korte afstanden. Scheelt de chauffeur ook een boel gedoe. Plus je voorkomt dat mensen in de plaats van vertrek de bus voor korte afstanden gebruiken. Dat kan nu vaak niet: je kunt (nu zonder strippenkaart) niet meer bij instappen zien of iemand over 2 haltes alweer gaat uitstappen en je kunt moeilijk iemand die er eerder uit wil dan eigenlijk de bedoeling is weigeren uit te laten stappen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Klaasje »

We kunnen elkaar heel erg voor de gek gaan zitten houden door net te doen alsof lokaal vervoer zo ontzettend veel tijd kost maar zolang die reizigers gewoon met een chipkaart reizen en het niet zulke aantallen worden dat de bus meteen uitpuilt scheelt het hooguit een minuutje op het stedelijke deel van de buslijn. Dat is te doen zijn als die reizigers die lokaal mee gaan daar ook profijt van hebben. Zeker als je een drukke stadslijn daarmee kunt ontlasten terwijl zo'n streeklijn een gelijkmatiger vulling over de lengte van de rit heeft. In die zin is het verbod op lokaal vervoer ook een beetje vreemd, zeker aangezien het discussies uitlokt die alleen maar voor vertraging zorgen.

Dat lijn 159 geen lokaal vervoer heeft is overigens terug te voeren naar een proef met gratis openbaar vervoer in de daluren op die lijn. Dat was om te voorkomen dat betalende stadsreizigers het stadsvervoer zouden mijden en de streekbus zouden pakken.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door marlies »

Ben ik met je eens, maar ik woon zelf in een regio waar dit soort regeltjes (gelukkig) niet bestaan, dus ik kon niet oordelen over de daadwerkelijke noodzaak. Maar heb wel sterk het idee dat het uit bureaucratische overwegingen voorkomt ('oh nee, andere concessie!')
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Ook het nieuwe schooljaar loopt de lijn weer prima, mogelijk zou een rit een halfuur eerder de lijn nog beter doen. Ik hoop nog.altijd op een uurdienst de hele dag door.

De rit van 15:48 had twee instappers bij WKZ en AZU en 25 instappers bij de Heidelberglaan. Geen info over Botanische Tuinen en Rijnsweerd N/Z.

15:48 2+25 = 27 instappers bij eerste drie haltes
16:18 2+15 = 17 instappers bij eerste drie haltes (vertrek 9 min. te laat)
16:33 1+14 = 15 instappers bij eerste drie haltes
16:48 3+14 = 17 instappers bij eerste drie haltes
17:03 2+15 = 17 instappers bij eerste drie haltes
17:18 onbekend
17:33 onbekend

3522 rijdt trouwens nog steeds in het grijs met Interliner-opschriften.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Edwin »

Busfoto.nl schreef:Ook het nieuwe schooljaar loopt de lijn weer prima, mogelijk zou een rit een halfuur eerder de lijn nog beter doen. Ik hoop nog.altijd op een uurdienst de hele dag door.

3522 rijdt trouwens nog steeds in het grijs met Interliner-opschriften.
Volgens mij kan je tot 10:00 uur aankomst Utrecht WKZ wel een halfuursdienst doen na de ochtendspits en dan tot een uur of 14:00 een uurdienst en dan weer elk half uur tot de avondspits (dan weer elk kwartier). Nu moeten er nog zovelen met de bus + trein + bus ipv één bus.

Er zijn al 7 Volvo's omgestickerd: 3500, 3501, 3502, 3526, 3528, 3529, 3530, en dat is precies voldoende voor de 7 ritten. Maar blijkbaar heeft er telkens één een storing en wordt er een andere bus gebruikt.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Edwin »

Gistermiddag de eerste rit ri Almere genomen, was de grijze 3514. De andere bussen die ons tegemoet kwamen waren wel in de juiste bestickering. Voor de Heidelberglaan waren er al enkele instappers, op de Heidelberglaan zelf 20, 11 op de Botanische Tuinen, 1 op Rijnsweerd Zuid en nog 5 op Rijnsweerd Noord. Met zeker 40 passagiers reed de bus naar Blaricum.

Ik heb CXX maar eens gevraagd of er in de toekomst ook tussen de spits gereden gaat worden.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Jurre »

Ja, en een klein rondje Arenapark in Hilversum lijkt me ook niet verkeerd. Kan je meteen van die 156 af.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door isadora »

Jurre schreef:Ja, en een klein rondje Arenapark in Hilversum lijkt me ook niet verkeerd. Kan je meteen van die 156 af.
Nee, alsjeblieft niet. :neg:
Wordt de rit meteen een minuut of tien langer.
Laat de 156'ers dan maar met 320 naar Blaricum reizen, om daar over te stappen op 150.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Jurre »

Het gaat me er meer om dat je dan Hilversum, vanaf het Arenapark, rechtstreeks met de Uithof verbindt. Met een beetje dienstregeling duurt dat maar 5 minuten langer. De 156 wordt dan overbodig.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8660
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Milco »

Van De Uithof naar Hilversum kan altijd nog met de stadsbus naar Overvecht, is volgens mij redelijk snel.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Jurre »

Dat klopt, maar gezien de 156 tussen Arenapark en Hilversum vaak vrijwel leeg is, zou de taak van de 156 door de 150 overgenomen kunnen worden met slechts een extra stop in het Arenapark. Dat is direct naast de A27.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Edwin »

Je kan de 156 afschaffen en in het dal de 150 de dienstregeling van de 156 (Almere-Blaricum) laten overnemen. Wanneer de 150 een overstap biedt op de 320 op Carpoolplaats kan men daar voor Hilversum overstappen en heb je denk ik een beter aanbod. 150 via Arenapark is zonde van de tijdswinst die de 150 nu ten opzichte van de s4900 heeft.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door isadora »

Die overstapmogelijkheid is er, met zo ongeveer acht keer 320 in de spits.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Edwin »

isadora schreef:Die overstapmogelijkheid is er, met zo ongeveer acht keer 320 in de spits.
De keren dat ik met de 150 op Blaricum aankwam, reed de 320 altijd net weg. Dus ze wachten niet op elkaar, zoals de 322 en 328 op Muiden P+R doen.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door isadora »

Edwin schreef:
isadora schreef:Die overstapmogelijkheid is er, met zo ongeveer acht keer 320 in de spits.
De keren dat ik met de 150 op Blaricum aankwam, reed de 320 altijd net weg. Dus ze wachten niet op elkaar, zoals de 322 en 328 op Muiden P+R doen.
Wachten heeft ook weinig nut, als er zo'n acht bussen 320 per uur voortbij komen.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Bluearrow »

Ik denk dat veel 'rechtstreekse reizigers' tussen Almere/Blaricum Carpoolplaats en De Uithof het niet echt leuk zullen vinden als de 150 ook nog eens een rondje door het Arenapark zou gaan maken. Bovendien, het kost reizigers weer een aantal extra kilometers op de OV-chipkaart. En daarom, dus extra geld voor een rondje waar ze niets aan hebben.

Als we dan toch zouden moeten kiezen, dan zeg ik:
- lijn 150 de hele dag laten rijden (ma t/m za overdag elk halfuur, s'-avonds elk uur, spits elk kwartier) en in Almere als volledige buslijn, dus bij elke halte stoppen, of met minder haltes (zoals nu), als R-net lijn ?
- lijn 156 alleen ma t/m vr in de spitsuren (beide richtingen)
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Ik meen begrepen te hebben dat binnen het huidige budget er geen extra ritten mogelijk zijn voor lijn 150. De tweejarige proef met lijn 150 eindigt in april 2014. Gezien de reizigersaantallen voorziet de lijn absoluut in een behoefte. Mogelijk dat er na april 2014 meer geld beschikbaar komt voor het uitbreiden van het aantal ritten/aanschaf T100-bussen?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Klaasje »

Jurre schreef:Dat klopt, maar gezien de 156 tussen Arenapark en Hilversum vaak vrijwel leeg is, zou de taak van de 156 door de 150 overgenomen kunnen worden met slechts een extra stop in het Arenapark. Dat is direct naast de A27.
Dat het nu zo is met de 156 heeft twee redenen:
- De 156 is voor het centrum van Hilversum wat traag in vergelijking met de trein.
- De 156 is goedkoper voor MBO-scholieren dan de trein.

Er gaat in de toekomst wel wat veranderen. Er komt een HOV-baan in Hilversum wat de rijtijden van de 320 en 156 fors gaat verkorten. Dat zorgt ervoor dat deze bussen aantrekkelijker worden en waarschijnlijk ook meer reizigers gaan trekken. Daarmee zal het deel tot vlak voor het centrum ook drukker gaan worden. Reizigers voor het Arenapark zullen straks wat verder moeten gaan lopen.

Voor wat betreft lijn 150: OV kent een rationeel aspect in de vorm van de reistijd maar ook een subjectief aspect in de vorm van gevoel voor snelheid. Lusjes naar Blaricum en het Arenapark hebben een grotere subjectieve invloed dan een rationele invloed. Reizigers jaag je er erg makkelijk mee weg. De lus bij Blaricum heeft meer meerwaarde voor zowel het netwerk als de lijn dan de lus bij Hilversum. Een lus bij Blaricum levert veel reizigers op vanuit andere buslijnen. Die bij Hilversum leidt waarschijnlijk tot minder reizigers omdat je daarmee bijna geen woondeel van Hilversum dekt maar wel reizigers de bus uitjaagt door extra reistijd en een traag gevoel.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door ICE105 »

Bluearrow schreef: - lijn 150 de hele dag laten rijden (ma t/m za overdag elk halfuur, s'-avonds elk uur, spits elk kwartier)
zaterdag en 's avonds na 19:30 van/naar de Uithof rijden is erg overdreven, dan is daar (vrijwel) niets te doen. Tussen 10:00 en 14:00 zal een uurdienst ook volstaan.
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Bluearrow »

ICE105 schreef:
Bluearrow schreef: - lijn 150 de hele dag laten rijden (ma t/m za overdag elk halfuur, s'-avonds elk uur, spits elk kwartier)
zaterdag en 's avonds na 19:30 van/naar de Uithof rijden is erg overdreven, dan is daar (vrijwel) niets te doen. Tussen 10:00 en 14:00 zal een uurdienst ook volstaan.
In Nederland maakt men steeds weer dezelfde fout. "Er is op de Uithof (vrijwel) niets te doen". Ja, okee, dat geef ik volmondig toe. Door het geven van reismogelijkheden kan je ook verkeer creëren. In Nederland moet het altijd andersom, pas als er vraag is naar een verbinding, dan gaat men heeeel misschien, en dan nog zeer langdurig denken of er uiteindelijk wel eens een verbinding zou kunnen komen. Net zoals die proefperiodes die men zo af en toe eens invoert, je moet een buslijn eerst de tijd geven om te groeien, zodat reizigers eraan kunnen wennen. En dan heb ik het niet over een paar maanden, maar....zo'n periode zou minimaal een tot twee jaar moeten duren. En....vooral, 'heel veel' promotie maken (ook dat is in Nederland een probleem). Want, waarom maken er op sommige trajecten zo weinig mensen gebruik van de bus, nou...gewoon omdat de 'verstokte' automobilisten niet weten dat er ook een buslijn rijdt.
Voorbeelden hoef ik waarschijnlijk niet te geven.
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Geert »

Het is een plek met kantoren en gebouwen van de hogeschool en universiteit en een aantal studentenflats. Welke enorme verkeersstroom zou er vanuit Almere op te wekken zijn 's avonds en in het weekend?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door webguy »

Dat ziekenhuis is ook geen kleintje - kan me voorstellen dat je in Almere woont en daar werkt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Wubbo »

Ga je dan 's avonds wachten op een bus die een uurdienst rijdt? En laten we wel wezen, het is niet zo dat de Uithof 's avonds en op zondag niet te bereiken is: met lijn 11 en de trein is de verbinding ook prima te maken (al zal de auto 's avonds zeker sneller zijn).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten