Toch eigenlijk heel weinig als je kijkt naar het aantal bussen in de bestaande GVU-vloot. Het GVU heeft nu al 90 á 100 gelede wagens. De nieuwe geledes moeten straks ook nog de oude lijn 11 rijden. En dan heb ik het nog niet over de standaardwagens waar er nu ook massa's van zijn.Busfoto.nl schreef:Meer informatie over de Qbuzz-busvloot:
138x Mercedes-Benz Citaro Geleed & Standaard EURO VI
17x Van Hool newAGG300 EURO VI
3x Optaro Solo EV
10x Mercedes-Benz Sprinter
------
En daarnaast natuurlijk nog:
131x VDL Ambassador
11x Mercedes-Benz Citaro Geleed (2008)
Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39193
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Hoewel sommige personen (niet hier overigens) het steeds maar weer ontkrachten verwacht ik dan ook wel dat er een zekere mate van integratie van de wagenparken van stad- en streek plaats zal vinden. Je kunt volgens mij best aardig besparen door slimme combinaties van lijnen te maken. Vooral ook omdat het qua deurindeling eigenlijk al niet uit maakt of ze een van de nieuwe of een "oude" bus inzetten.
Dat lijkt me de enige manier om met minder bussen meer vervoer te bieden.
Dat lijkt me de enige manier om met minder bussen meer vervoer te bieden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Openbaar vervoer regio Utrecht #3
Is ook bekend hoeveel van de totaal 138 bussen geleed zijn?Busfoto.nl schreef:Meer informatie over de Qbuzz-busvloot:
138x Mercedes-Benz Citaro Geleed & Standaard EURO VI
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
ik weet de preciese aantallen niet meer precies, maar het aantal standaards neemt wel toe in verhouding tot geleed. Vind ik logisch, vooral vanwege de krapte op het busstation en zo druk zijn veel stadslijnen nou ook weer niet.
Lijkt mij ook logisch dat stad en streek gecombineerd worden, dan kun je met minder bussen af. Zou het zelf fijn vinden als er 's avonds wat meer geleed kan rijden op de lijnen richting Zeist, die zitten dan juist erg vol en dan zie ik vaak vrij lege geledes op stadslijnen, maar ik weet niet of zoiets haalbaar is.
Lijkt mij ook logisch dat stad en streek gecombineerd worden, dan kun je met minder bussen af. Zou het zelf fijn vinden als er 's avonds wat meer geleed kan rijden op de lijnen richting Zeist, die zitten dan juist erg vol en dan zie ik vaak vrij lege geledes op stadslijnen, maar ik weet niet of zoiets haalbaar is.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39193
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Het vervoerplan verklapt al wel een beetje wat er gaat gebeuren natuurlijk en is ook mooi in lijn met de toename van het aantal standaards:
- lijn 1 met 12 meter i.p.v. geleed
- lijn 7 met 12 meter i.p.v. geleed
- lijn 29 met 12 meter i.p.v. geleed
Enige lijnen die volledig geleed rijden zijn: 3, 6, 8, 9, 28, 31, 37 en 38. De rest van de geledes zal dus op enkele drukke ritten op de overige lijnen ingezet worden.
- lijn 1 met 12 meter i.p.v. geleed
- lijn 7 met 12 meter i.p.v. geleed
- lijn 29 met 12 meter i.p.v. geleed
Enige lijnen die volledig geleed rijden zijn: 3, 6, 8, 9, 28, 31, 37 en 38. De rest van de geledes zal dus op enkele drukke ritten op de overige lijnen ingezet worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Lijn 37 en 38 rijden buiten de spits vrijwel leeg rond, zonde dat ze daar gelede bussen voor inzetten, vind de dalfrequentie ook best wel aan de hoge kant (elke 7/8 min)
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Oke, dat had ik niet verwacht.Busfoto.nl schreef:Nou, dat betwijfel ik. De kans op een controleploeg is echt extreem hoog, ik gok op net iets minder dan 10 procent. Dan loont het om in te checken, want zelfs als je gratis reist krijg je een boete bij niet-inchecken.Meltrain schreef: Weliswaar is 90% van de gebruikers van die lijn student en betaalt toch niks, maar ik zou wel eens willen weten hoeveel mensen daadwerkelijk inchecken. Het zou me niks verbazen als dat onder de 50% ligt.
Uit eigen observatie haal ik dat per redelijk gevulde dubbelgelede bus 1 tot 3 zwartrijders zijn.
Ik vraag me wel af hoe men wil controleren op die buslijn. Het lijkt me niet dat controleurs zich makkelijk een weg kunnen banen in de bus, dus het lijkt me dat het een uitstapcontrole zal zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
inderdaad en veel andere stadslijnen zijn ook erg rustig. Vind het nog steeds een vreemd gezicht, geledes op lijn 5!! Ik ben niet voor bezuinigen, maar als het toch moet valt er nog genoeg te schrappen. Als voorbeeld neem ik Papendorp. Lijn 24 en tig streeklijnen rijden daarnaartoe en nu willen ze lijn 29 ook overdag nog laten rijden. Ik zou zeggen, laat lijn 24 een rondje door Papendorp rijden.010jongen schreef:Lijn 37 en 38 rijden buiten de spits vrijwel leeg rond, zonde dat ze daar gelede bussen voor inzetten, vind de dalfrequentie ook best wel aan de hoge kant (elke 7/8 min)
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Klopt, en vaak zijn die paar zwartrijders dan buitenlanders die gewoon niet snappen hoe de ov chip werkt, hebben ze wel een kaart bijvoorbeeld, maar hebben ze niet ingecheckt. krijgen zonder pardon gewoon een boete. en het zijn doorgaans controles in de bus. er passen meestal nog wel drie controleurs bij ;)Meltrain schreef:Oke, dat had ik niet verwacht.Busfoto.nl schreef:Nou, dat betwijfel ik. De kans op een controleploeg is echt extreem hoog, ik gok op net iets minder dan 10 procent. Dan loont het om in te checken, want zelfs als je gratis reist krijg je een boete bij niet-inchecken.Meltrain schreef: Weliswaar is 90% van de gebruikers van die lijn student en betaalt toch niks, maar ik zou wel eens willen weten hoeveel mensen daadwerkelijk inchecken. Het zou me niks verbazen als dat onder de 50% ligt.
Uit eigen observatie haal ik dat per redelijk gevulde dubbelgelede bus 1 tot 3 zwartrijders zijn.
Ik vraag me wel af hoe men wil controleren op die buslijn. Het lijkt me niet dat controleurs zich makkelijk een weg kunnen banen in de bus, dus het lijkt me dat het een uitstapcontrole zal zijn.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39193
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Nou gaat het op zich al de goeie kant op door lijn 24 daar de hoofdlijn te maken en lijn 29 alleen nog ondersteunend met lagere frequentie en kleinere bussen.matje82 schreef:Als voorbeeld neem ik Papendorp. Lijn 24 en tig streeklijnen rijden daarnaartoe en nu willen ze lijn 29 ook overdag nog laten rijden. Ik zou zeggen, laat lijn 24 een rondje door Papendorp rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
GVU doet het nu met 16 bussen (bron dienstregeling + aangenomen 2 min kering op de eindpunten). Qbuzz moet de winst boeken met het slimmer inzetten van de bussen. Meer inzetten tussen 8:00-8:15 voor wie 8:30 op de Uithof wil zijn, daarna 15 min iets minder bussen en tussen 8:30-8:45 weer meer bussen voor de 9:00 start studenten.Zonnig schreef:Wat ik mij afvraag is of je lijn 12 wel met "17x Van Hool newAGG300 EURO VI" gaat redden.
Bijvoorbeeld op de piekmomenten om de 2 min vertrek ipv om de 2,5 min nu, dan boek je 25% winst in capaciteit. Op de rustige momenten in de ochtenspits moet je een gemiddeld interval van om de 3 tot 3,5 min realiseren. Als je niet genoeg bussen hebt op de echte piekomenten kan je altijd nog aanvullen met (gehuurde) enkel gelede bussen.
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Lijn 1 rijdt nu ook al grotendeels met 12 meter.Daniel schreef:Het vervoerplan verklapt al wel een beetje wat er gaat gebeuren natuurlijk en is ook mooi in lijn met de toename van het aantal standaards:
- lijn 1 met 12 meter i.p.v. geleed
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39193
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
@ICE105: De kering op centraal zit wel ergens in de buurt van die twee minuten, maar toen ik vrijdag op De Uithof AZU aankwam stond de voorgaande bus daar nog te bufferen en was er vrij kort daarvoor nog iets tegemoet gekomen. Lijkt daar dus een iets langere kering (nog maar 5 min. dan), of we waren er gewoon te vroeg.
@Jurre: Lijn 1 is typisch zo'n lijn waarvan ze niet weten wat ze ermee aan moeten, die wisselt dus heel de tijd tussen geleed en standaard. Maar de laatste keren dat ik 'm zag was dat toch echt met een gelede.
Ik twijfelde trouwens nog aan lijn 26 die met 12 meter in het vervoersplan staat, wat rijdt daar eigenlijk standaard op nu?
@Jurre: Lijn 1 is typisch zo'n lijn waarvan ze niet weten wat ze ermee aan moeten, die wisselt dus heel de tijd tussen geleed en standaard. Maar de laatste keren dat ik 'm zag was dat toch echt met een gelede.
Ik twijfelde trouwens nog aan lijn 26 die met 12 meter in het vervoersplan staat, wat rijdt daar eigenlijk standaard op nu?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Lijn 26 rijdt nu steeds vaker met standaard bussen, lijn 27 valt weg dus ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken.
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
GVU heeft echter 27 dubbelgelede bussen momenteel. Ik weet niet hoeveel daarvan op welke lijnen rijden, maar het zijn er 27 in totaal. Is lijn 12S overigens meegerekend bij jouw benadering?ICE105 schreef:GVU doet het nu met 16 bussen (bron dienstregeling + aangenomen 2 min kering op de eindpunten). Qbuzz moet de winst boeken met het slimmer inzetten van de bussen. Meer inzetten tussen 8:00-8:15 voor wie 8:30 op de Uithof wil zijn, daarna 15 min iets minder bussen en tussen 8:30-8:45 weer meer bussen voor de 9:00 start studenten.Zonnig schreef:Wat ik mij afvraag is of je lijn 12 wel met "17x Van Hool newAGG300 EURO VI" gaat redden.
Bijvoorbeeld op de piekmomenten om de 2 min vertrek ipv om de 2,5 min nu, dan boek je 25% winst in capaciteit. Op de rustige momenten in de ochtenspits moet je een gemiddeld interval van om de 3 tot 3,5 min realiseren. Als je niet genoeg bussen hebt op de echte piekomenten kan je altijd nog aanvullen met (gehuurde) enkel gelede bussen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39193
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
GVU rijdt met die 27 DGB's zowel lijn 11 als 12, dus met alleen nog DGBs op lijn 12 is het natuurlijk logisch dat je er minder nodig hebt. Lijn 12S hoef je niet apart mee te rekenen want als 12S rijdt rijdt 12 niet en omgekeerd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Ik zei al dat ik niet weet op welke lijnen ze rijden ;).
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Vergeet de 28 niet, daar worden ze ook regelmatig op ingezet momenteel.Daniel schreef:GVU rijdt met die 27 DGB's zowel lijn 11 als 12, dus met alleen nog DGBs op lijn 12 is het natuurlijk logisch dat je er minder nodig hebt. Lijn 12S hoef je niet apart mee te rekenen want als 12S rijdt rijdt 12 niet en omgekeerd.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Alleen in het weekend als de 12 niet of minder vaak rijdt volgens mij
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39193
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Inderdaad alleen in het weekend, het moment waarop lijn 12 juist is vervallen om zo binnen hetzelfde budget meer OV te kunnen bieden op lijn 11 naar P+R De Uithof.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Ik vraag me af wat Qbuzz dan in het weekend met de DBG's wil doen: gewoon in de remise laten of alsnog inzetten op lijn 28 (ondanks dat de frequentie in het weekend fors verhoogd wordt, vooral op de huidige lijn 11).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Toen ik info zocht over de Swisstrolley 4, kwam ik het volgende hier tegen.
GVU (of Connexxion of Qbuzz) had bij Hess vier hybride dubbelgelede bussen besteld. Echter is de bestelling geannuleerd. Overigens denk ik zelf dat Connexxion de bussen had (voor)besteld, want GVU wist de laatste paar jaar dat ze op zouden houden met bestaan. Echter vraag ik me af waarom ze de bussen al hadden besteld. En ook of het inderdaad GVU/Connexxion was en niet bijvoorbeeld Qbuzz.
Even kort vertaald en samengevat:A further four double articulated hybrid buses are in production. These vehicles were originally intended for the GVU in Utrecht, but the order was cancelled. Negotiations for the sale to another operator are nearing completion.
GVU (of Connexxion of Qbuzz) had bij Hess vier hybride dubbelgelede bussen besteld. Echter is de bestelling geannuleerd. Overigens denk ik zelf dat Connexxion de bussen had (voor)besteld, want GVU wist de laatste paar jaar dat ze op zouden houden met bestaan. Echter vraag ik me af waarom ze de bussen al hadden besteld. En ook of het inderdaad GVU/Connexxion was en niet bijvoorbeeld Qbuzz.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Die andere operator zou ook best Qbuzz kunnen zijn...
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
CXX had die dingen best meebesteld kunnen hebben met een andere order bij dezelfde fabrikant (=korting). Als je dan gunstige voorwaarden hebt om bij verlies van een concessie te annuleren, dan kan je best een order plaatsen.
Het is een spectrum.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39193
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Zou het niet eerder een bestelling van Qbuzz zijn geweest in de verwachting dat de rechtszaken rond de gunning wel gewonnen zouden worden? Afbestellen kan immers ook wel gebeurd zijn omdat er geen verplichting voor hybrides meer is en het gewoonweg gunstiger was om een serie diesel DGBs te bestellen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 208 gasten