Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Stephan
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 24 mar 2008, 21:35
Locatie: Utrecht

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Stephan »

Busfoto.nl schreef:Meer informatie over de Qbuzz-busvloot:

138x Mercedes-Benz Citaro Geleed & Standaard EURO VI
17x Van Hool newAGG300 EURO VI
3x Optaro Solo EV
10x Mercedes-Benz Sprinter
------
En daarnaast natuurlijk nog:
131x VDL Ambassador
11x Mercedes-Benz Citaro Geleed (2008)
Toch eigenlijk heel weinig als je kijkt naar het aantal bussen in de bestaande GVU-vloot. Het GVU heeft nu al 90 á 100 gelede wagens. De nieuwe geledes moeten straks ook nog de oude lijn 11 rijden. En dan heb ik het nog niet over de standaardwagens waar er nu ook massa's van zijn.
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Hoewel sommige personen (niet hier overigens) het steeds maar weer ontkrachten verwacht ik dan ook wel dat er een zekere mate van integratie van de wagenparken van stad- en streek plaats zal vinden. Je kunt volgens mij best aardig besparen door slimme combinaties van lijnen te maken. Vooral ook omdat het qua deurindeling eigenlijk al niet uit maakt of ze een van de nieuwe of een "oude" bus inzetten.
Dat lijkt me de enige manier om met minder bussen meer vervoer te bieden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Openbaar vervoer regio Utrecht #3

Bericht door ICE105 »

Busfoto.nl schreef:Meer informatie over de Qbuzz-busvloot:
138x Mercedes-Benz Citaro Geleed & Standaard EURO VI
Is ook bekend hoeveel van de totaal 138 bussen geleed zijn?
matje82
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 13:30

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door matje82 »

ik weet de preciese aantallen niet meer precies, maar het aantal standaards neemt wel toe in verhouding tot geleed. Vind ik logisch, vooral vanwege de krapte op het busstation en zo druk zijn veel stadslijnen nou ook weer niet.

Lijkt mij ook logisch dat stad en streek gecombineerd worden, dan kun je met minder bussen af. Zou het zelf fijn vinden als er 's avonds wat meer geleed kan rijden op de lijnen richting Zeist, die zitten dan juist erg vol en dan zie ik vaak vrij lege geledes op stadslijnen, maar ik weet niet of zoiets haalbaar is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Het vervoerplan verklapt al wel een beetje wat er gaat gebeuren natuurlijk en is ook mooi in lijn met de toename van het aantal standaards:
- lijn 1 met 12 meter i.p.v. geleed
- lijn 7 met 12 meter i.p.v. geleed
- lijn 29 met 12 meter i.p.v. geleed

Enige lijnen die volledig geleed rijden zijn: 3, 6, 8, 9, 28, 31, 37 en 38. De rest van de geledes zal dus op enkele drukke ritten op de overige lijnen ingezet worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door 010jongen »

Lijn 37 en 38 rijden buiten de spits vrijwel leeg rond, zonde dat ze daar gelede bussen voor inzetten, vind de dalfrequentie ook best wel aan de hoge kant (elke 7/8 min)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Meltrain »

Busfoto.nl schreef:
Meltrain schreef: Weliswaar is 90% van de gebruikers van die lijn student en betaalt toch niks, maar ik zou wel eens willen weten hoeveel mensen daadwerkelijk inchecken. Het zou me niks verbazen als dat onder de 50% ligt.
Nou, dat betwijfel ik. De kans op een controleploeg is echt extreem hoog, ik gok op net iets minder dan 10 procent. Dan loont het om in te checken, want zelfs als je gratis reist krijg je een boete bij niet-inchecken.

Uit eigen observatie haal ik dat per redelijk gevulde dubbelgelede bus 1 tot 3 zwartrijders zijn.
Oke, dat had ik niet verwacht.
Ik vraag me wel af hoe men wil controleren op die buslijn. Het lijkt me niet dat controleurs zich makkelijk een weg kunnen banen in de bus, dus het lijkt me dat het een uitstapcontrole zal zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
matje82
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 13:30

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door matje82 »

010jongen schreef:Lijn 37 en 38 rijden buiten de spits vrijwel leeg rond, zonde dat ze daar gelede bussen voor inzetten, vind de dalfrequentie ook best wel aan de hoge kant (elke 7/8 min)
inderdaad en veel andere stadslijnen zijn ook erg rustig. Vind het nog steeds een vreemd gezicht, geledes op lijn 5!! Ik ben niet voor bezuinigen, maar als het toch moet valt er nog genoeg te schrappen. Als voorbeeld neem ik Papendorp. Lijn 24 en tig streeklijnen rijden daarnaartoe en nu willen ze lijn 29 ook overdag nog laten rijden. Ik zou zeggen, laat lijn 24 een rondje door Papendorp rijden.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Zugführer »

Meltrain schreef:
Busfoto.nl schreef:
Meltrain schreef: Weliswaar is 90% van de gebruikers van die lijn student en betaalt toch niks, maar ik zou wel eens willen weten hoeveel mensen daadwerkelijk inchecken. Het zou me niks verbazen als dat onder de 50% ligt.
Nou, dat betwijfel ik. De kans op een controleploeg is echt extreem hoog, ik gok op net iets minder dan 10 procent. Dan loont het om in te checken, want zelfs als je gratis reist krijg je een boete bij niet-inchecken.

Uit eigen observatie haal ik dat per redelijk gevulde dubbelgelede bus 1 tot 3 zwartrijders zijn.
Oke, dat had ik niet verwacht.
Ik vraag me wel af hoe men wil controleren op die buslijn. Het lijkt me niet dat controleurs zich makkelijk een weg kunnen banen in de bus, dus het lijkt me dat het een uitstapcontrole zal zijn.
Klopt, en vaak zijn die paar zwartrijders dan buitenlanders die gewoon niet snappen hoe de ov chip werkt, hebben ze wel een kaart bijvoorbeeld, maar hebben ze niet ingecheckt. krijgen zonder pardon gewoon een boete. en het zijn doorgaans controles in de bus. er passen meestal nog wel drie controleurs bij ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

matje82 schreef:Als voorbeeld neem ik Papendorp. Lijn 24 en tig streeklijnen rijden daarnaartoe en nu willen ze lijn 29 ook overdag nog laten rijden. Ik zou zeggen, laat lijn 24 een rondje door Papendorp rijden.
Nou gaat het op zich al de goeie kant op door lijn 24 daar de hoofdlijn te maken en lijn 29 alleen nog ondersteunend met lagere frequentie en kleinere bussen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door ICE105 »

Zonnig schreef:Wat ik mij afvraag is of je lijn 12 wel met "17x Van Hool newAGG300 EURO VI" gaat redden.
GVU doet het nu met 16 bussen (bron dienstregeling + aangenomen 2 min kering op de eindpunten). Qbuzz moet de winst boeken met het slimmer inzetten van de bussen. Meer inzetten tussen 8:00-8:15 voor wie 8:30 op de Uithof wil zijn, daarna 15 min iets minder bussen en tussen 8:30-8:45 weer meer bussen voor de 9:00 start studenten.

Bijvoorbeeld op de piekmomenten om de 2 min vertrek ipv om de 2,5 min nu, dan boek je 25% winst in capaciteit. Op de rustige momenten in de ochtenspits moet je een gemiddeld interval van om de 3 tot 3,5 min realiseren. Als je niet genoeg bussen hebt op de echte piekomenten kan je altijd nog aanvullen met (gehuurde) enkel gelede bussen.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Jurre »

Daniel schreef:Het vervoerplan verklapt al wel een beetje wat er gaat gebeuren natuurlijk en is ook mooi in lijn met de toename van het aantal standaards:
- lijn 1 met 12 meter i.p.v. geleed
Lijn 1 rijdt nu ook al grotendeels met 12 meter.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

@ICE105: De kering op centraal zit wel ergens in de buurt van die twee minuten, maar toen ik vrijdag op De Uithof AZU aankwam stond de voorgaande bus daar nog te bufferen en was er vrij kort daarvoor nog iets tegemoet gekomen. Lijkt daar dus een iets langere kering (nog maar 5 min. dan), of we waren er gewoon te vroeg.

@Jurre: Lijn 1 is typisch zo'n lijn waarvan ze niet weten wat ze ermee aan moeten, die wisselt dus heel de tijd tussen geleed en standaard. Maar de laatste keren dat ik 'm zag was dat toch echt met een gelede.
Ik twijfelde trouwens nog aan lijn 26 die met 12 meter in het vervoersplan staat, wat rijdt daar eigenlijk standaard op nu?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door 010jongen »

Lijn 26 rijdt nu steeds vaker met standaard bussen, lijn 27 valt weg dus ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Michael 1988 »

ICE105 schreef:
Zonnig schreef:Wat ik mij afvraag is of je lijn 12 wel met "17x Van Hool newAGG300 EURO VI" gaat redden.
GVU doet het nu met 16 bussen (bron dienstregeling + aangenomen 2 min kering op de eindpunten). Qbuzz moet de winst boeken met het slimmer inzetten van de bussen. Meer inzetten tussen 8:00-8:15 voor wie 8:30 op de Uithof wil zijn, daarna 15 min iets minder bussen en tussen 8:30-8:45 weer meer bussen voor de 9:00 start studenten.

Bijvoorbeeld op de piekmomenten om de 2 min vertrek ipv om de 2,5 min nu, dan boek je 25% winst in capaciteit. Op de rustige momenten in de ochtenspits moet je een gemiddeld interval van om de 3 tot 3,5 min realiseren. Als je niet genoeg bussen hebt op de echte piekomenten kan je altijd nog aanvullen met (gehuurde) enkel gelede bussen.
GVU heeft echter 27 dubbelgelede bussen momenteel. Ik weet niet hoeveel daarvan op welke lijnen rijden, maar het zijn er 27 in totaal. Is lijn 12S overigens meegerekend bij jouw benadering?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

GVU rijdt met die 27 DGB's zowel lijn 11 als 12, dus met alleen nog DGBs op lijn 12 is het natuurlijk logisch dat je er minder nodig hebt. Lijn 12S hoef je niet apart mee te rekenen want als 12S rijdt rijdt 12 niet en omgekeerd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Michael 1988 »

Ik zei al dat ik niet weet op welke lijnen ze rijden ;).
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door microshit »

Daniel schreef:GVU rijdt met die 27 DGB's zowel lijn 11 als 12, dus met alleen nog DGBs op lijn 12 is het natuurlijk logisch dat je er minder nodig hebt. Lijn 12S hoef je niet apart mee te rekenen want als 12S rijdt rijdt 12 niet en omgekeerd.
Vergeet de 28 niet, daar worden ze ook regelmatig op ingezet momenteel.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Zugführer »

Alleen in het weekend als de 12 niet of minder vaak rijdt volgens mij
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Inderdaad alleen in het weekend, het moment waarop lijn 12 juist is vervallen om zo binnen hetzelfde budget meer OV te kunnen bieden op lijn 11 naar P+R De Uithof.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Meltrain »

Ik vraag me af wat Qbuzz dan in het weekend met de DBG's wil doen: gewoon in de remise laten of alsnog inzetten op lijn 28 (ondanks dat de frequentie in het weekend fors verhoogd wordt, vooral op de huidige lijn 11).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Michael 1988 »

Toen ik info zocht over de Swisstrolley 4, kwam ik het volgende hier tegen.
A further four double articulated hybrid buses are in production. These vehicles were originally intended for the GVU in Utrecht, but the order was cancelled. Negotiations for the sale to another operator are nearing completion.
Even kort vertaald en samengevat:
GVU (of Connexxion of Qbuzz) had bij Hess vier hybride dubbelgelede bussen besteld. Echter is de bestelling geannuleerd. Overigens denk ik zelf dat Connexxion de bussen had (voor)besteld, want GVU wist de laatste paar jaar dat ze op zouden houden met bestaan. Echter vraag ik me af waarom ze de bussen al hadden besteld. En ook of het inderdaad GVU/Connexxion was en niet bijvoorbeeld Qbuzz.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door webguy »

Die andere operator zou ook best Qbuzz kunnen zijn...
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Karl »

CXX had die dingen best meebesteld kunnen hebben met een andere order bij dezelfde fabrikant (=korting). Als je dan gunstige voorwaarden hebt om bij verlies van een concessie te annuleren, dan kan je best een order plaatsen.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Zou het niet eerder een bestelling van Qbuzz zijn geweest in de verwachting dat de rechtszaken rond de gunning wel gewonnen zouden worden? Afbestellen kan immers ook wel gebeurd zijn omdat er geen verplichting voor hybrides meer is en het gewoonweg gunstiger was om een serie diesel DGBs te bestellen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 50 gasten