Machiniste noodlottig treinongeluk Amsterdam vervolgd

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Machiniste noodlottig treinongeluk Amsterdam vervolgd

Bericht door Daniel »

Machiniste noodlottig treinongeluk Amsterdam vervolgd
Geplaatst op: woensdag 18 september 2013 20:12
Laatst bijgewerkt: woensdag 18 september 2013 20:13


De machiniste van de sprinter die in april vorig jaar bij Amsterdam Centraal Station tegen een intercitytrein botste, wordt strafrechtelijk vervolgd. Het Openbaar Ministerie (OM) in Amsterdam heeft dat besloten.
Justitie wil dat de machiniste een taakstraf accepteert van 120 uur. Gaat ze hier niet mee akkoord, dan moet ze zich voor de rechter verantwoorden.

"Wij vinden een eventuele taakstraf een erg zware straf", reageert de NS in een verklaring. "Zeker in ogenschouw nemend dat er sprake is van een samenloop van veel verschillende omstandigheden, zoals eerder goed is belicht door de Onderzoeksraad Voor de Veiligheid en de Inspectie Leefbaarheid en Transport."
Lees verder | Dossier Aanrijding Amsterdam - 24 april 2012 | Meer nieuws over Aanrijding Amsterdam - 24 april 2012
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Machiniste noodlottig treinongeluk Amsterdam vervolgd

Bericht door Wubbo »

Wat me niet duidelijk wordt: van welk strafbaar feit wordt de machiniste verdacht? Van het niet oplettend genoeg zijn?
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Machiniste noodlottig treinongeluk Amsterdam vervolgd

Bericht door WSM »

Dat maakt het OM zelf ook niet duidelijk inderdaad: http://www.om.nl/actueel/nieuws-persber ... achiniste/

Wel is het helder dat het passeren van een rood sein zonder voorafgaande toestemming op zichzelf al een overtreding is.
Met consequenties als in Amsterdam zou het kunnen gaan richting zwaar lichamelijk letsel door schuld / dodelijk ongeval door schuld.

Een werkstraf van 120 uur is in elk geval een zeer milde straf. Is de machiniste nog in functie eigenlijk?

En de machinist / hc van de trein met het defecte sluitsein, kunnen die nog disciplinaire en / of strafrechtelijke maatregelen verwachten?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Machiniste noodlottig treinongeluk Amsterdam vervolgd

Bericht door nvdw »

WSM schreef:Met consequenties als in Amsterdam zou het kunnen gaan richting zwaar lichamelijk letsel door schuld / dodelijk ongeval door schuld.
Gezien het schikkingsvoorstel van het OM lijkt me dat ook het meest logisch. De buschauffeur die twee jaar geleden bij Zwolle een scholiere schepte kreeg van de rechter ook 150 uur werkstraf opgelegd, inclusief voorwaardelijke rijontzegging. Volgens mij is dat een redelijk gebruikelijk iets in strafzaken rond ongevallen in het verkeer.

Aangezien het om een strafbeschikking gaat, moet de machiniste (of haar advocaat) binnen twee weken verzet aantekenen, anders wordt de strafeis onherroepelijk in straf omgezet. Gezien de commotie en de rol die NS zegt te willen spelen zullen we wel snel horen wat de uitkomst wordt. Om eerlijk te zijn vind ik het verweer in de media van NS et al ("niemand rijdt bewust door een rood sein") niet heel sterk.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Machiniste noodlottig treinongeluk Amsterdam vervolgd

Bericht door WSM »

Absoluut eens met dat laatste! Een chauffeur schept ook niet opzettelijk een fietser en een automobilist veroorzaakt ook niet opzettelijk een aanrijding.

Het heeft ook te maken met de gebrekkige veiligheidscultuur bij de spoorsector en de gebrekkige discipline van vele personeelsleden. Er zijn diverse schakels in de veiligheidsketen gebroken die opgemerkt hadden kunnen en moeten worden:
- waarom wordt een defect sluitsein niet voor vertrek opgemerkt? De controle hierop is onderdeel van het gereedmaken van de trein.
- waarom belt de machiniste in het 40 km/u gebied terwijl ze op seinbeeld geel rijdt? Dit is niet toegestaan.

Het feit dat ze aan het bellen is in 40 km/u gebied is een gebrek aan discipline en een gebrek aan inschattingsvermogen. Je kunt je afvragen of hier nog wel sprake is van op een behoorlijke en vakkundige manier met je vak bezig zijn. Het is m.i. dan ook volledig terecht dat het OM hierop actie onderneemt.

Wel is het jammer dat barbertje moet hangen, maar dat de achterliggende oorzaken van de gebrekkige veiligheidscultuur en het gebrek aan discipline binnen NS niet voldoende aandacht krijgen. Zo krijgen we nog meer schijnmaatregelen die ook de volgende klap niet kunnen tegenhouden.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Machiniste noodlottig treinongeluk Amsterdam vervolgd

Bericht door Suus »

Het artikel op de site van het OM heel duidelijk in de reden waarom er in deze specifieke zaak wel een vervolging komt, zie de eerste alinea (onderstreping zelf aangebracht):
Op die zaterdag was er sprake van een bijzondere situatie. Op dat baanvak was wegens werkzaamheden slechts een enkelspoor beschikbaar. Alhoewel de machiniste op de hoogte was van het feit dat zij een rood sein zou tegenkomen, is zij dit rode sein gepasseerd terwijl ze beroepshalve aan het bellen was.
De stop voor het rode sein was in deze situatie opgenomen in de Railpocket omdat deze voor die dag gepland was. Dergelijke stops voor een rood sein tussen stations mogen ondertussen niet meer in de planning worden opgenomen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Machiniste noodlottig treinongeluk Amsterdam vervolgd

Bericht door waldo79 »

nvdw schreef:
WSM schreef:Met consequenties als in Amsterdam zou het kunnen gaan richting zwaar lichamelijk letsel door schuld / dodelijk ongeval door schuld.
Aangezien het om een strafbeschikking gaat, moet de machiniste (of haar advocaat) binnen twee weken verzet aantekenen, anders wordt de strafeis onherroepelijk in straf omgezet. Gezien de commotie en de rol die NS zegt te willen spelen zullen we wel snel horen wat de uitkomst wordt. Om eerlijk te zijn vind ik het verweer in de media van NS et al ("niemand rijdt bewust door een rood sein") niet heel sterk.
Schuld en opzet zijn in het strafrecht niet hetzelfde :idea: Iemand kan schuldig zijn, maar helemaal niet de opzet hebben gehad die omstandigheid te veroorzaken :X
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Machiniste noodlottig treinongeluk Amsterdam vervolgd

Bericht door Klaasje »

WSM schreef:Het heeft ook te maken met de gebrekkige veiligheidscultuur bij de spoorsector en de gebrekkige discipline van vele personeelsleden. Er zijn diverse schakels in de veiligheidsketen gebroken die opgemerkt hadden kunnen en moeten worden:
- waarom wordt een defect sluitsein niet voor vertrek opgemerkt? De controle hierop is onderdeel van het gereedmaken van de trein.
- waarom belt de machiniste in het 40 km/u gebied terwijl ze op seinbeeld geel rijdt? Dit is niet toegestaan.
Je begint heel vaak over de gebrekkige veiligheidscultuur. En met zeer felle bewoordingen. Dan vind ik het eigenlijk een beetje vreemd dat je begint over de sluitseinen, die hebben namelijk nauwelijks een veiligheidsfunctie in plaats van dat je begint over het feit dat een andere machinist zich druk maakt over de sluitseinen van een andere trein terwijl die zojuist een geel sein gepasseerd heeft. Dat is een veel groter veiligheidsprobleem. Enige terughoudendheid is soms op zijn plaats.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Machiniste noodlottig treinongeluk Amsterdam vervolgd

Bericht door WSM »

Als de sluitseinen voor vertrek gecontroleerd waren (zoals volgens voorschrift de bedoeling is!) had de machiniste niet de telefoon gegrepen en had ze zich voor de 100% op het gele en rode sein kunnen concentreren. Dan was het ongeluk waarschijnlijk ook niet gebeurd.

In een omgeving waar men zich bewust is van veiligheid gaat men daar op een correcte en gedisciplineerde manier mee om.
En dat is in dit geval heel duidelijk NIET gebeurd.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Machiniste noodlottig treinongeluk Amsterdam vervolgd

Bericht door Klaasje »

Je ontwijkt mijn argument in plaats van erop in te gaan. Daarmee versterk je mijn conclusie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Machiniste noodlottig treinongeluk Amsterdam vervolgd

Bericht door Vinny »

Het is gewoon het stokpaardje van WSM, sinds hij zich hier geregistreerd heeft grijpt hij alles aan om de klantgerichtheid en het veiligheidsdenken binnen het spoorwezen aan de kaak te stellen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Machiniste noodlottig treinongeluk Amsterdam vervolgd

Bericht door isadora »

Vinny schreef:Het is gewoon het stokpaardje van WSM, sinds hij zich hier geregistreerd heeft grijpt hij alles aan om de klantgerichtheid en het veiligheidsdenken binnen het spoorwezen aan de kaak te stellen.
Wat absoluut niet verkeerd is.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Machiniste noodlottig treinongeluk Amsterdam vervolgd

Bericht door Klaasje »

Met terecht klagen over de veiligheidscultuur is niets mis. Maar ik vind het wel grappig dat er hier geklaagd wordt op een manier dat de klager dezelfde fout maakt als de machinist op de trein: Kennelijk is een verkeerd sluitsein een hoop aandacht waard, meer dan een rood sein an sich. Wat zegt dat over veiligheidscultuur? Juist, de prioriteiten liggen verkeerd. Dat klopt op zich wel weer.

Overigens weet ik zeker dat bellen bij 40 km/h verboden is maar dat is een regel van redelijk recente datum. Ik weet niet of dit in april 2012 ook al het geval was.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Machiniste noodlottig treinongeluk Amsterdam vervolgd

Bericht door robert55 »

Ik heb dat over sluitseinen gemist. Waar gaat dat over?

PS: Wat Waldo79 opmerkt over het verschil tussen 'schuld' en 'opzet' is terecht en belangrijk. Je ziet [hier niet zo sterk geloof ik] nogal wat reacties in de trant van 'geen machinist rijdt opzettelijk door rood'. Dat is niet wat de machinist ten laste wordt gelegd, het gaat alleen om de overtreding 'rood sein gepasseerd'. Als iemand zoiets opzettelijk zou doen praat je ook niet meer over taakstraf maar over gevangenisstraf
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Machiniste noodlottig treinongeluk Amsterdam vervolgd

Bericht door marlies »

robert55 schreef:Ik heb dat over sluitseinen gemist. Waar gaat dat over?
De machinist zag bij een andere trein een defect sluitsein en was dat telefonisch aan het doorgeven toen ze door het rode sein reed en het ongeluk veroorzaakte. Het is natuurlijk puur speculatief maar er wordt vermoed dat ze door deze afleiding het daarop volgende rode sein gemist heeft. In werkelijkheid zullen we nooit weten of ze dit rode sein wel of niet ook gemist had als ze niet aan het telefoneren was geweest.

De discussie is dan of het juist wel of juist niet van een goede veiligheidscultuur getuigt dat een machinist de aandacht bij iets onbenulligs als een defect sluitsein heeft op het moment dat er een rood sein voor haar eigen trein te verwachten valt.

Ik ben zelf geen machinist, dus kan er niet echt iets zinnigs over zeggen. Maar het lijkt me dat een machinist nooit in de positie mag zijn een sein te missen. Ongeacht snelheid, ongeacht de kleur van het voorafgaande sein. Dus volgens de redenering van het OM en sommigen hier zou een machinist dus alleen in stilstand contact mogen hebben met de verkeersleiding. Dat lijkt me erg ver gaan. Want dat je ook op hoge snelheid een sein kunt missen hebben we vrij recent in Zwolle nog gezien... Dat had nog veel meer slachtoffers kunnen eisen dan het ongeluk waar we 't hier over hebben.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Machiniste noodlottig treinongeluk Amsterdam vervolgd

Bericht door Daniel »

Mijns inziens is het melden van zo´n defect sluitsein juist iets dat wel op een zekere mate van veiligheidscultuur duidt. Je ziet juist ook bij andere bedrijven met een echte veiligheidscultuur dat er ook aandacht aan dat soort kleine dingen gegeven wordt die zonder aandacht ook best tot ongelukken kunnen leiden.

De aanwezigheid van zo´n cultuur betekend overigens allesbehalve dat er nooit wat mis gaat, maar als dat gebeurd worden er wel lessen uit getrokken en dat zie je ook wel enigzins na het ongeluk te Amsterdam.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Machiniste noodlottig treinongeluk Amsterdam vervolgd

Bericht door robert55 »

@ Marlies: Dank. doet denken aan het ongeluk op de Spaanse AVE, waar de machinist werd gebeld door de conducteur [over een niet-urgente service vraag]. Het telefoneren is dan lijkt me een 'contribruting factor', maar het is de vraag of het een noodzakelijke voorwaarde is oor het ontstaan van het ongeluk.

In dit geval gaat de eventuele strafbaarheid denk ik niet over het bellen, maar puur over het negeren van een rood sein. Dat is een verschil tussen strafrechtelijk onderzoek [kijkt naar de overtreding] en een veiligheidsonderzoek waar naar alles gekeken wordt wat heeft / kan hebben bijgedragen aan het incident. Een discussie over veiligheidscultuur ophangen aan een strafrechtelijke vervolging is daarom denk ik niet zo heel productief.

@Daniel: maar wel gebrekkige prioriteitstelling in een complexe situatie.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Machiniste noodlottig treinongeluk Amsterdam vervolgd

Bericht door Statler Rail »

Een defect sluitsein melden is in het algemeen natuurlijk goed, maar niet op het moment dat je daardoor zelf door rood rijdt. En daarmee dus een dodelijk ongeluk veroorzaakt.

Kijk, met de auto is het ook belangrijk dat je een kapotte koplamp zo snel mogelijk vervangt. Maar dat moet je natuurlijk niet op de vluchtstrook van de snelweg doen. Dan is het vervangen namelijk gevaarlijker dan doorrijden en later vervangen.

Zo was het ook met dit sluitsein. Het telefoneren om een defect sluitsein te melden terwijl je "op geel" rijdt is een veel gevaarlijkere gedraging dan een defect sluitsein. Dan ben je niet slim bezig. Zeker omdat een defect sluitsein op zich niet gevaarlijk is, zeker op klaarlichte dag. De machiniste had kunnen en moeten wachten tot het moment dat zij veilig kon bellen.

Door de onoplettendheid en verkeerde prioriteitstelling van de machinist is iemand om het leven gekomen en zijn andere personen gewond geraakt. Dat is ernstig en daarvoor is zij strafrechtelijk verantwoordelijk. Met een taakstraf komt ze er nog goed vanaf.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Machiniste noodlottig treinongeluk Amsterdam vervolgd

Bericht door marlies »

Statler Rail schreef:Een defect sluitsein melden is in het algemeen natuurlijk goed, maar niet op het moment dat je daardoor zelf door rood rijdt. En daarmee dus een dodelijk ongeluk veroorzaakt.
Kijk, en daar maak je een fout die ik ontzettend veel mensen zie maken. Je neemt aan dat het door rood rijden is veroorzaakt door het melden van het defecte sluitsein en presenteert dat als feit. We kunnen wel met enige zekerheid zeggen dat dit een factor is die zeker heeft bijgedragen aan het missen van het rode sein, maar veroorzaken gaat me echt te ver. We kunnen niet weten of ze ook door rood was gereden als ze niet aan het bellen was geweest. Wel dat ze het sein, ondanks het telefoneren, wel had kunnen zien. Want dat gebeurt ook zo vaak. Zeggen dat er een dode en vele gewonden zijn enkel en alleen omdat een machinist een defect sluitsein aan het melden was is een grove oversimplificatie van wat er gebeurd is.

Dat betekent trouwens niet dat ze geen straf verdient. Want ze heeft het risico op het missen van een sein wel nodeloos vergroot door op een onhandig moment aan het telefoneren te gaan over iets onbelangrijks. En dat is haar verantwoordelijkheid.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Machiniste noodlottig treinongeluk Amsterdam vervolgd

Bericht door Statler Rail »

marlies schreef:Kijk, en daar maak je een fout die ik ontzettend veel mensen zie maken. Je neemt aan dat het door rood rijden is veroorzaakt door het melden van het defecte sluitsein en presenteert dat als feit.
Dat is ook de uitkomst van het onderzoek door het openbaar ministerie. En die conclusie is ook niet tegensproken, noch door de verdachte, noch door haar werkgever (de NS).

Het gaat mij er om dat het argument in deze discussie dat men de machiniste niet kan verwijten dat ze door rood reed omdat ze aan het bellen was voor het melden van het defecte sluitsein, een argument is dat juridisch niet klopt.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Machiniste noodlottig treinongeluk Amsterdam vervolgd

Bericht door marlies »

Statler Rail schreef:
marlies schreef:Kijk, en daar maak je een fout die ik ontzettend veel mensen zie maken. Je neemt aan dat het door rood rijden is veroorzaakt door het melden van het defecte sluitsein en presenteert dat als feit.
Dat is ook de uitkomst van het onderzoek door het openbaar ministerie. En die conclusie is ook niet tegensproken, noch door de verdachte, noch door haar werkgever (de NS).
Het zou ook heel onverstandig van de verdachte of haar werkgever zijn om hier uberhaubt uitspraken over te doen nu nog niet besloten is of ze de schikking gaat accepteren of dat ze het voor laat komen (en wat de strategie in dat geval gaat zijn). Dus dat zegt niet zo veel.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Machiniste noodlottig treinongeluk Amsterdam vervolgd

Bericht door WSM »

Daniel schreef:Mijns inziens is het melden van zo´n defect sluitsein juist iets dat wel op een zekere mate van veiligheidscultuur duidt. Je ziet juist ook bij andere bedrijven met een echte veiligheidscultuur dat er ook aandacht aan dat soort kleine dingen gegeven wordt die zonder aandacht ook best tot ongelukken kunnen leiden.
Aan de ene kant wel.
Aan de andere kant is het gek dat de trein überhaupt met een defect sluitsein rondrijdt. Dit had al voor het vertrek van de trein opgemerkt dienen te zijn. Dan had ze ook geen inverventie hoeven te plegen. Bovendien dient dit op een veilige wijze te gebeuren. Dit was hier duidelijk ook niet het geval.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Machiniste noodlottig treinongeluk Amsterdam vervolgd

Bericht door marvinkok »

Ooit aan gedacht dat zo'n lampje ook onderweg stuk kan gaan?
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Machiniste noodlottig treinongeluk Amsterdam vervolgd

Bericht door robert55 »

Uit het rapport van de Onderzoeksraad blijkt dat de machinist vanaf het punt dat ze die andere trein (een IC naar Den Haag over de westtak) een deel van haar aandacht heeft gehad bij een poging om vast te stellen of er een sluitlicht defect was. Poging om vervolgens via onderling verkeer contact te leggen met de machinist van die andere trein werd vervolgens een ook afleidende neventaak. Zij stelt vervolgens een geel sein te hebben waargenomen.
De Onderzoeksraad stelt [ik denk terecht] dat zo'n fout gemaakt kan worden en dat het seinsysteem op dat punt de machinist geen steun biedt (afschaffen van de kwiteerfunctie) en ook dat een trein die door rood rijdt er niet toe leidt dat het tegensein terugvalt op rood.

Overigens was er maar één sluitlicht defect...
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Machiniste noodlottig treinongeluk Amsterdam vervolgd

Bericht door Klaasje »

Nu denk ik niet dat een kwiteerfunctie in zo'n situatie echt iets oplost.. Helemaal niet zelfs.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten