Mindervalide Zitplaatsen NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Mindervalide Zitplaatsen NS

Bericht door Klaasje »

Dat je zichtbaar iets hebt scheelt wel een hele hoop. Toen ik met krukken liep werd er altijd wel een plaatsje voor mij gemaakt. Toen ik voor het eerst op pad ging zonder krukken had ik de zitplaats harder nodig dan met de laatste keer met krukken maar dan is het niet zichtbaar dat je "iets" hebt en ben je helemaal aangewezen op het zelf kunnen vinden van een plaatsje. Op zich vind ik dat ook niet vreemd. Anders kan iedereen wel zeggen dat hij of zij iets heeft.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Mindervalide Zitplaatsen NS

Bericht door Vinny »

Tja. Ik heb een keer meegemaakt dat in een volle bus iemand niet bereid was haar tas van de naast haar geplaatste stoel te halen. Ik kon wel ergens anders in de bus zitten toen trouwens.
Toch zijn dat uitzonderingen. Ik heb eigenlijk nooit meegemaakt dat er niet iemand opstond als er naar gevraagd werd. Maar in Nederland wordt dat - in tegenstelling tot in bijv. Polen - niet actief al van te voren gedaan.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15343
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mindervalide Zitplaatsen NS

Bericht door ODRAIL »

Goed, ik heb inmiddels contact gehad met de klantenservice van de NS over dit onderwerp.

Ik heb mijn situatie en mijn bevindeingen bij de andere vervoerders uitgelegd. Men is positief over mijn plan. Maar om alles echt goed van de grond te krijgen mag ik mijn plan op papier zetten. En het lieft met foto's met voorbeelden van de sticker van de andere vervoerders. Laat ik die nu net niet hebben. Dus dat wordt nog een keertje een nieuw rondje om foto's te maken.

Aangezien ik het de komende periode weer iets drukker ga krijgen zal dit in de herfst uitgevoerd gaan worden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mindervalide Zitplaatsen NS

Bericht door Geert »

Je kunt natuurlijk ook anderen vragen om foto's te maken. Is je plan sneller rond ;)
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Mindervalide Zitplaatsen NS

Bericht door VIRM »

@KM46: mooi! *O*
Mag ik wel even vragen hoe je in hemelsnaam de NS zover hebt gekregen dat je een plan mag indienen en dat ze er naar gaan kijken? Als ik suggesties of opmerkingen indien over toegankelijkheid/minder validen bij de NS, word ik meestal met een standaardsjabloon afgescheept. :)

En ja, je kunt inderdaad anderen vragen om wat foto's voor je te maken. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15343
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mindervalide Zitplaatsen NS

Bericht door ODRAIL »

Inmiddels is er via de onderstaande link een oproepje:

http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=16&t=9329
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Mindervalide Zitplaatsen NS

Bericht door fogeltje »

Klaasje schreef:Dat je zichtbaar iets hebt scheelt wel een hele hoop. Toen ik met krukken liep werd er altijd wel een plaatsje voor mij gemaakt. Toen ik voor het eerst op pad ging zonder krukken had ik de zitplaats harder nodig dan met de laatste keer met krukken maar dan is het niet zichtbaar dat je "iets" hebt en ben je helemaal aangewezen op het zelf kunnen vinden van een plaatsje. Op zich vind ik dat ook niet vreemd. Anders kan iedereen wel zeggen dat hij of zij iets heeft.
Dat laatste klinkt bekend. Ik heb wel eens knie- of enkelblessures wanneer ik niet kan staan in de bus of trein. Maar je ziet niks aan mij (naja, mijn knie zou met een korte broek nog wel te zien zijn, dat is dan dik en bont en blauw), hooguit dat ik moeilijk loop. Maar daar let men niet op. Krukken daarentegen vallen wel meteen op. Hmm, misschien moet ik de volgende keer, als ik weer eens een rotte enkel heb, voor OV-gebruik gewoon een kruk lenen.

En mensen die hun tas niet van de bank af willen halen zou ik die tas gewoon om de oren slaan. Ik heb het een keer meegemaakt. "Zou u even die tas van de bank af willen halen?" "Nee." "Dan doe ik het wel voor u." Toen kon het wel.
"Een touringcar is geen bus"
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Mindervalide Zitplaatsen NS

Bericht door VIRM »

@Fogeltje: die 'mijn tas moet ook zitten'-mentaliteit is ook een brok ellende. Ik stapte een poos geleden een IC in en voelde voorzichtig aan een stoel of deze vrij was (grote overgang van licht naar donker, dus altijd beetje avontuurlijk voor mij :D)., zat ik toen zowat op een tas. Die heb ik maar meteen op de schoot geplopt van de eigenaar, maar een 'sorry!' kon er niet af.
Mijn vader is wel eens, toen hij zag dat een meisje haar tasje op de laatste vrije zitplaats naast haar zette, er gewoon pontifikaal bovenop gaan zitten. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Mindervalide Zitplaatsen NS

Bericht door fogeltje »

VIRM schreef:@KM46: is het ook duidelijk zichtbaar aan je, als je in het ov bent, dat je er moeite mee hebt? Ondergetekende wappert vrolijk rond in het ov met een blindenstok, waardoor het wel goed en duidelijk zichtbaar is.

Als ik overigens uberhaupt zie dat er een minder valide of ouder iemand de coupe binnenkomt, dan sta ik met alle liefde mijn zitplaats af. :)

Wellicht kun je bij NS voorstellen om die stickers op meer plaatsen in te voeren?
Juist, vooral dat zichtbaar zijn helpt. Mensen met krukken of stokken hebben echt geen probleem om een zitplaats te krijgen. Ouderen die schuifelen ook niet.

Jongere mensen waaraan je aan de buitenkant niets kunt zien is een andere verhaal. Ik vroeg ooit aan iemand of ik mocht zitten en kreeg een grote bek, dat ik jong genoeg was om te staan. Toen ik mijn bont en blauwe en opgezwollen knie liet zien werd de toon ineens anders. Ik kon wel lopen, liep ook zoveel mogelijk normaal, waardoor het niet te zien was dat ik op dat moment moeilijk lie en staan in het OV was op dat moment voor mij niet mogelijk omdat mij knie dat simpel weg niet zou houden.
"Een touringcar is geen bus"
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Mindervalide Zitplaatsen NS

Bericht door Klaasje »

Ja, dat kan ik beamen. Toen ik op krukken liep was het heel eenvoudig om een zitplaats te krijgen. Toen ik de eerste keer zonder krukken op pad ging had ik de zitplaats eigenlijk meer nodig dan de laatste tijd met krukken omdat ik die ook kon gebruiken om op te leunen. Toch was het veel lastiger om een zitplaats te krijgen.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Mindervalide Zitplaatsen NS

Bericht door marlies »

Hiermee vergeleken natuurlijk heel suf, maar toch: mensen hebben er ook ontzettend veel moeite mee om te geloven dat ik er écht niet tegen kan om achteruit te reizen. Bijvoorbeeld altijd leuk in een trein die kop maakt in Utrecht en je vraagt of iemand even wil ruilen :(
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Mindervalide Zitplaatsen NS

Bericht door Justin »

fogeltje schreef:Jongere mensen waaraan je aan de buitenkant niets kunt zien is een andere verhaal. Ik vroeg ooit aan iemand of ik mocht zitten en kreeg een grote bek, dat ik jong genoeg was om te staan. Toen ik mijn bont en blauwe en opgezwollen knie liet zien werd de toon ineens anders. Ik kon wel lopen, liep ook zoveel mogelijk normaal, waardoor het niet te zien was dat ik op dat moment moeilijk lie en staan in het OV was op dat moment voor mij niet mogelijk omdat mij knie dat simpel weg niet zou houden.
Pfff hinderlijk is dat hè? Als je echt wilt zitten, omdat je pijn hebt of een bepaald lichaamsdeel moet laten rusten, dan vraag je dat heus niet zomaar aan mensen. Mensen gaan soms van zoveel dingen uit -o-

Afgezien van mindervaliditeit, had ik ooit een keertje een niet bepaald slanke vrouw naast me op het balkon van de trein, die moeilijk deed en uitgebreid haar spullen zodanig bij mij in de weg voor mijn voeten zette, dat ik mijn linkerbeen niet meer kwijt kon (het was hutjemutje namelijk). Als reactie erop heb ik 15 minuten in spreidstand-balans gestaan (dat wil zeggen: ben gaan staan op mijn rechterbeen en heb mijn linkerbeen maar 180 graden omhoog tegen de balkon deur laten leunen à la prima ballerina) dat leverde een vreemd gezicht op. Maar wat moet, dat moet :)
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Mindervalide Zitplaatsen NS

Bericht door VIRM »

fogeltje schreef:
VIRM schreef:@KM46: is het ook duidelijk zichtbaar aan je, als je in het ov bent, dat je er moeite mee hebt? Ondergetekende wappert vrolijk rond in het ov met een blindenstok, waardoor het wel goed en duidelijk zichtbaar is.

Als ik overigens uberhaupt zie dat er een minder valide of ouder iemand de coupe binnenkomt, dan sta ik met alle liefde mijn zitplaats af. :)

Wellicht kun je bij NS voorstellen om die stickers op meer plaatsen in te voeren?
Juist, vooral dat zichtbaar zijn helpt. Mensen met krukken of stokken hebben echt geen probleem om een zitplaats te krijgen. Ouderen die schuifelen ook niet.

Jongere mensen waaraan je aan de buitenkant niets kunt zien is een andere verhaal. Ik vroeg ooit aan iemand of ik mocht zitten en kreeg een grote bek, dat ik jong genoeg was om te staan. Toen ik mijn bont en blauwe en opgezwollen knie liet zien werd de toon ineens anders. Ik kon wel lopen, liep ook zoveel mogelijk normaal, waardoor het niet te zien was dat ik op dat moment moeilijk lie en staan in het OV was op dat moment voor mij niet mogelijk omdat mij knie dat simpel weg niet zou houden.
Als je iets hebt dat niet 'zichtbaars' hebt, dan gaan mensen inderdaad niet zomaar voor je opstaan. Maar als je het vertelt, dan zijn de meeste mensen toch wel bereid op te staan?

Zoals ik al op de vorige pagina zei (dacht ik), loop ik rond met een blindenstok. En dan zijn mensen dus wel inderdaad bereid om op te staan, tot mijn groot ongenoegen, aangezien mijn beperking niks met mijn benen heeft te maken. Als ik gewoon zo'n metalen stang op het balkon vastheb, kan ik mij prima redden gedurende die korte stukjes die ik meestal afleg. :)
Beul van de blindegeleidelijn
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Mindervalide Zitplaatsen NS

Bericht door marlies »

VIRM schreef: Als je iets hebt dat niet 'zichtbaars' hebt, dan gaan mensen inderdaad niet zomaar voor je opstaan. Maar als je het vertelt, dan zijn de meeste mensen toch wel bereid op te staan?
Ik weet uit ervaring van een bekende dat dat vies tegenvalt als je jong bent en er verder gezond uit ziet. Dan denkt men dat het 'heus wel meevalt' (je bent toch ook zonder de hulp de trein ingekomen? -> alsof dat hetzelfde is als een uur staan of overeind kunnen komen van op de grond in het gangpad zitten) of zelfs dat je de boel bedondert.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15343
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mindervalide Zitplaatsen NS

Bericht door ODRAIL »

* Kuche uche veegt heel veel stof weg*

Inmiddels is het in diverse soorten NS materieel opgevallen dat er op een aantal plaatsen stickers zitten dat mindervalide reizigers er kunnen zitten :pos: .
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mindervalide Zitplaatsen NS

Bericht door Daniel »

Eerder een :neg: want daar zouden geen stickers voor nodig moeten zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15343
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mindervalide Zitplaatsen NS

Bericht door ODRAIL »

Daar heb je wel een punt ja.

Maar als sommige mensen niet willen opstaan als je het vriendelijk vraag dan blijken de stickers wel nodig hoor.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mindervalide Zitplaatsen NS

Bericht door Daniel »

Die mensen staan over het algemeen ook niet op als er een sticker zit waarbij men daarnaast ook nog veel te veel verschillende categorieën heeft gekozen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15343
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mindervalide Zitplaatsen NS

Bericht door ODRAIL »

Ja men heeft nu (tenminste voor zover ik weet) twee stickers. De een met poppetje met een bol buikje en de andere is een poppetje met een stok.
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Mindervalide Zitplaatsen NS

Bericht door verfmeer »

Het geeft je rechten. Mensen hebben nog wel eens de neiging "waarom een ander niet", en zo'n sticker helpt dan enorm.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15343
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mindervalide Zitplaatsen NS

Bericht door ODRAIL »

@ verfmeer: Dat bedoel ik ook in deze post:
KM46 schreef:Maar als sommige mensen niet willen opstaan als je het vriendelijk vraag dan blijken de stickers wel nodig hoor.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Mindervalide Zitplaatsen NS

Bericht door matti93 »

verfmeer schreef:Het geeft je rechten. Mensen hebben nog wel eens de neiging "waarom een ander niet", en zo'n sticker helpt dan enorm.
Ja, waarom iemand met een buik wel mag zitten en een ander met last van de rug niet bijvoorbeeld. Verder zitten die stickers vaak zo goed verstopt dat ze je ook pas ziet als iemand je erop wijst.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15343
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mindervalide Zitplaatsen NS

Bericht door ODRAIL »

Die stickers zitten inderdaad goed verstopt ja :? . Binnenkort de NS maar een vragen waar die stickers precies in de verschillende treinstellen zitten. Bij grote drukte in de trein is het voor mij wel handig en belangrijk om te weten.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Mindervalide Zitplaatsen NS

Bericht door Gekko123 »

Ik weet nu al dat de gemiddelde treinreiziger er maling aan zal hebben. Tijdens mijn werk heb ik al meermaals reizigers op klapstoeltjes zien zitten bij het gedeelte wat bedoeld is voor fietsen. Vervolgens staan de fietsen doodleuk in het gangpad, wat levensgevaarlijk is vanwege een vluchtweg die altijd vrij dient te blijven. Zelfs na een uitleg van mij over vluchtwegen blijven er nog steeds genoeg reizigers zitten.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Mindervalide Zitplaatsen NS

Bericht door Wubbo »

KM46 schreef:De een met poppetje met een bol buikje en de andere is een poppetje met een stok.
Dus als ik op een stoel zit met een mannetje met een stok mag ik blijven zitten als er een zwangere vrouw aankomt, maar moet ik opstaan voor een bejaarde? Of begrijp ik het nu verkeerd? :X
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten