Heel die lijst van klachten en de eis en oplossing van TotalOV kraak ik nu zo af (zoal je hieronder kunt lezen). Kom op zeg, ik had zelf ook veel erger verwacht dan dit. En wat is meerdere keren? 4, 5? Het artikel en de problemen zijn dus onduidelijk. Als sommige dingen dagelijks gebeuren en op een ergere mate zeg ik: "Oke, je hebt gelijk". Maar nu spreek ik toch even heel anders. Daarnaast vind ik persoonlijk de "te vroeg vertrekkingen" op een 15 minuten dienst toch wel erg overdreven.
6 september 2013
Defecte bovenkabel, Extra reistijd 60 minuten, Geen tramverkeer mogelijk tussen P+R Westraven-Utrecht Jaarbeursplein
16 september 2013
Tram ongeluk, extra reistijd 60 minuten, tramverkeer plat door een tramongeluk
Geen schuld van Connexxion, maar van een derde partij. Connexxion wordt hier dus onterecht beschuldigd :N
20 september 2013
Tram defect, extra reistijd 60 minuten, geen tramverkeer mogelijk voor gedurende 120 minuten
Een tram dat defect raakt kan altijd gebeuren. Zoiets kan ook gebeuren bij je auto, scooter of fiets (laatste lees o.a. lekke band). Dat de vertraging lang is, oke, maar het verslepen van een tram valt niet mee volgens mij.
Vertraging +- 5 min vertraging, door communicatiestoring, meerdere keren afgelopen 2 weken.
Wow, 5 minuten vertraging. Dat is erg zeg. Wat mij betreft mag er geroepen worden als het er 10 zijn.
Te vroeg vertrokken +- 2 min te vroeg vertrokken door onbekende oorzaak, zijn er meerdere keren voorgekomen dat de tram te vroeg vertrok.
Gevalletje van klok goed zetten of gewoon minimaal 5 minuten van te voren (gewoon op tijd dus) op de halte komen.
TotalOV | OV Specialist Jacky Vermeulen heeft een onderzoek uitgevoerd onder de Utrechtse openbaar vervoer reizigers, uit meerdere reacties blijkt dat reizigers helemaal klaar is met de sneltram in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein door de vele storingen/vertragingen. Ook worden meerdere reizigers agressief/emotioneel als zij reageren over de sneltram. De reiziger gaat meer te horen krijgen over TotalOV | OV Specialist Jacky Vermeulen, hij gaat zich 100% inzetten voor de openbaar vervoer reizigers.
Hoeveel reizigers pakte hij? 10, 20? Ik heb zelf een paar keer een enquette meegemaakt in een redelijk volle bus. Een persoon die de enquettes had, kwam een keer niet verder dan 10 man (alleen de twee vierzits voorin de bus), terwijl er minimaal 40 in de bus zaten (alle zitplaatsen waren bezet en een enkeling stond). Met een steekproef krijg je nooit een duidelijk beeld over zo'n situatie en over de mening van de mensen. Dat zal ook nooit lukken hoe je het ook doet.
TotalOV eist dat Connexion geschenkdagkaart uitdeelt aan de gedupeerde reizigers, deze reizigers zijn te achterhalen via het in en uitcheck systeem van TLS.
Uhm.... ooit gedacht aan anonieme kaarten en papieren kaartjes (als die laatste nog verkrijgbaar zijn bij Connexxion Utrecht). Deze reizigers zijn ook gedupeerd en niet te achterhalen. Volgens mij mogen persoonsgegevens zelfs niet bewaard worden door vervoersbedrijven. Maar dat laatste kan ik mij in vergissen.
Bij storingen die langer duren van +- 30 minuten, dient direct binnen 30 minuten extra bussen ingezet te worden. De voorkeur heeft op buslijn 74 en 77, omdat reizigers deze buslijn in praktijk als vervangend vervoer gebruiken bij storingen.
Dit is een belachelijke oplossing. Ten eerste kun je niet binnen 30 minuten in de spits extra bussen op de been krijgen, want zelf zal Connexxion en GVU (en in de toekomst Qbuzz) niet die extra bussen en chauffeurs/personeel zo bij de hand hebben (tenminste genoeg bussen en personeel). Daarvoor moeten dus chauffeurs worden opgeroepen. Wat wel mogelijk is, is dat monteurs, trambestuurders en mogelijk controleurs gaan rijden (heb bij Arriva in Brabant een paar keer gezien dat een controleur een lijn reed of zelfs een monteur een bus naar het station toe bracht), maar die moeten dan wel een geschikte rijbewijs ervoor hebben. Ten tweede kun je binnen 30 minuten ook geen extern bedrijf met bussen laten komen of bussen met personeel paraat laten staan. Die bussen worden ook dagelijks gebruikt en personeel staat ook niet zomaar reserve. Dus deze oplossing is belachelijk en (financieel) onmogelijk. Om nog te gaan verlangen dat Connexxion en in de toekomst Qbuzz minstens 4 bussen (schatting) met chauffeurs dagelijks reserve moet laten staan, voor als een keer de tram uitvalt is echt gewoon belachelijk en een van de meest domme ideeën die ik ooit heb gehoord. Zo te horen heeft die "specialist" nergens verstand van en roept maar wat.
Ps. Sorry dat ik mijn uitingen hier op uit, maar het is wel even mijn mening die sommigen misschien ook wel delen. Ook kon ik helaas niet daar reageren op de website.