Prijzen en frequenties uit het verleden

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
BodieNator
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:41

Prijzen en frequenties uit het verleden

Bericht door BodieNator »

Hallo, ik ben bezig met een onderzoek over het openbaar vervoer in Brabant, en ik heb een vraag

Tijdens de vorige paar jaar, welke veranderingen zijn er geweest in het gebied van frequentie en prijs?

Ik zou erg dankbaar zijn als iemand mij hierbij kan helpen de vraag te beantwoorden :)
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Prijzen en frequenties uit het verleden

Bericht door Mr-W »

Kun je iets specifieker zijn in welke jaren en telt het SRE ook mee ?
Wat bedoel je met prijs, alleen het km/tarief of moeten we de proeven met goedkoop openbaar vervoer ook mee tellen.

Zal mijn 'eigen' Lijn 52 Helmond, Brouwhuis - Brandevoort als voorbeeld nemen, tussen +-2005 en 2008 reed hij op maandag tot en met zaterdag tussen Mierlo-Hout en het station 1x per uur en 1x per uur door naar Hmbh. Halfuursdienst was noodzakelijk om alle reizigers te vervoeren zeker op zaterdag .In december 2008 werd de lijn verlengd naar Brandevoort en werd het iets drukker.
de bus was voor <12 en 65> de hele week gratis en op zaterdag voor iedereen.
In volgens mij 2010 werd de proef beëindigt gingen bejaarden weer de Taxbus gebruiken en het winkelpubliek nam weer de auto. Hierdoor daalde de reizigersaantallen en ging de bus vanaf december 2011 nog maar 1x per uur rijden.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Prijzen en frequenties uit het verleden

Bericht door fogeltje »

Allereerst, wat bedoel je met "Brabant"? Heel Noord-Brabant, alleen de provinciale concessies (waar Arriva en Veolia rijden) of alleen Zuidoost-Brabant, het SRE gebied (waar Hermes rijdt)? Voor frequenties en dat soort zaken kun je het beste een kijkje nemen op de wiki bij de concessiepagina's:
Concessie Samenwerkingsverband Regio Eindhoven
Concessie Meierij
Concessie Oost-Brabant
Concessie Midden-Brabant
Concessie West-Brabant

Op die pagina's vind je (in ieder geval bij SRE en Oost-Brabant) links naar pagina's per jaar waar de lijnen en wijzigingen van dat jaar beschreven staan. Op de artikelen van de afzonderlijke pagina's kun je meer details per lijn vinden.

Wat betreft tarieven. Sinds november 2011 is de chipkaart het enige vervoersmiddel. Sindsdien kost een kaartje in de bus 3,00 euro, dat is per 1 januari 2013 verhoogt naar 3,50. Zo een kaartje is slechts geldig voor de betreffende rit, ongeacht de lengte. Dit kaartje is in heel Brabant te koop.

Bij Arriva en Veolia zijn tevens Dalurendagkaarten te koop, deze kosten 5,50 en zijn op werkdagen na 9 uur, in het weekend en in de zomervakantie de hele dag geldig in alle Noord-Brabantse bussen van Arriva en Veolia (maar dus niet Hermes). Daarnaast reizen bij Arriva en Veolia kinderen t/m 11 jaar gratis, bij Hermes kunnen kinderen reizen met een kids-kaartje van een 1 euro. Jongeren t/m 18 jaar krijgen bij Arriva en Veolia op een persoonlijke chipkaart 34% leeftijdskorting, zoals 65+ en 12- (zeg maar de oude roze strippenkaart). Er zijn ook speciale abonnementen voor 16/17 jaar voor vrij reisrecht op werkdagen.

In Helmond reisden alle 12- en 65+ tot 2010 gratis en op zaterdag iedereen, zoals Mr-W al vermeldde. In Eindhoven konden 12- en 65+ ook gratis reizen met een stadspas op alle stadslijnen en sommige streeklijnen. Dat is of nu voorbij of gaat eind dit jaar aflopen.

Voor de komst van de chipkaart was er de strippenkaart met zijn gangbare tarieven. Een blauwe strip kostte ongeveer 50 cent, een roze strip was 34% goedkoper. Deze strippenkaart was bedoeld voor 12-, 65+ en studenten. Een grijze strip, de kaartjes die je bij de chauffeur kon kopen, kostten 80 cent per strip. Daarnaast was er in heel Brabant (dus ook Hermes) het Dalurendagkaartje van 3 euro te krijgen. Hiermee kon men na 9 uur reizen en in het weekend de hele dag, in heel Noord-Brabant.

T/m 2010 waren er ook andere speciale kaartjes. Toen was er voor 3 een een dagkaart (dus geen dalurendagkaart). Die kon dus ook voor 9 uur al gekocht worden. Er waren twee abonnementen: 20 euro voor onbeperkt reizen na 9 uur en weekend hele dag en voor 27 euro onbeperkt reizen de hele dag. Ook was er een speciaal abonnement van 99 euro waarmee buiten de Brabantse lijnen ook gereisd mocht worden met lijn 101 naar Rotterdam en lijn 400/401 naar Utrecht. Op die lijnen moest men twee dagkaartjes (6 euro) kopen. Er was een speciale groene strippenkaart. Een strip kostte 30 cent en een reis kostte voor 9 uur drie strippen en na 9 uur twee strippen ongeacht de afstand. Voor 12- en 65+ was er een speciale roze strippenkaart, ook met 30 cent per strip. Hiermee kostte een reis altijd 30 cent. Deze laatste kaart werd als eerste ingevoerd en was in heel Noord-Brabant geldig. De groen vervoersbewijzen werden alleen bij Veolia en Arriva geïntroduceerd op 1 januari 2009. Vanaf 1 maart 2009 nam Hermes de groene dagkaart over en vanaf 5 april 2009 nam Hermes ook de abonnementen over (maar niet de groene strippenkaart). Toen dit project 30 juni 2010 afliep kwam in heel Noord-Brabant (dus ook bij Hermes) de bovengenoemde dalurendagkaart van 3 euro terug.

Voor 1 januari 2010 bestond de dalurendagkaart ook al, namelijk vanaf 1 januari 2007. Hier was toen ook een speciale 2 euro variant van, voor 12-, 65+ en studenten (reizigers die ook met een roze strippenkaart mochten reizen). Deze is aanvankelijk bij de oude vervoerder BBA geïntroduceerd en later door Hermes overgenomen. Op 30 april 2005 werd bij BBA het Met-elkaartje geïntroduceerd. Hiermee konden groepen mensen voor 2,50 per persoon reizen en daarmee onbeperkt de hele dag in Brabant rondreizen. Dit kaartje was op werkdagen geldig vanaf 9 uur. Twee reizigers kochten dus samen een kaartje van 5 euro. Ook dit was aanvankelijk niet bij Hermes geldig maar werd later wel overgenomen. De later geïntroduceerde dalurendagkaart was een variant hierop voor de reiziger die alleen ging. De 2/3 euro dalurendagkaart en het Met-elkaartje werden op 1 januari 2009 afgeschaft toen de groene vervoersbewijzen geïntroduceerd werden. Bij Hermes bleef de Dalurendagkaart bestaan tot 1 maart 2009 toen Hermes de groene dagkaart overnam. Het Met-elkaartje was er meen ik 1 januari al uitgegaan.

De reguliere strippenkaart en sterabonnementen hebben al deze tijd altijd ernaast bestaan.
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Prijzen en frequenties uit het verleden

Bericht door huibf »

Ik kan kort zijn.
Het dalurendagkaartje zoals in GOV2 heeft in Brabant niet geleidt tot merkbaar 'nieuwe' reizigers. Het betrof vooral bestaande reizigers die meer ritten maakte. In het SRE was het wel wat beter merkbaar, vooral in de weekenden.
Dus resumé wel meer kilometers maar geen extra betalende nieuwe reizigers. Dat GOV2 in SRE het beter deed kan te maken hebben met hogere frequenties naar Eindhoven, maar dat is maar gissen.

Tijdens GOV1 (niet in SRE). was ook niet van wat men verwachte en dezelfde conclusie als GOV2.

SRE en Brabant denken nogal verschillend. SRE heeft liever hogere frequenties en en dus duurder kaartje.
Brabant liever goedkoop en dus minder ritten.

Ik persoonlijk heb liever de SRE gedachte. Ik kies voor kwaliteit (meer reismogelijhkheden)
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Prijzen en frequenties uit het verleden

Bericht door fogeltje »

GOV1 was toch die roze strippenkaart voor senioren? Ik dacht dat het SRE daar wel vanaf begin aan mee deed? Maar het kan zijn dat ik me daarin vergist heb.

Opmerkelijk blijft in mijn ogen overigens de Brabantse rittenkaart. In andere gebieden zijn de prijzen afhankelijk van de afstand die je aflegt (meestal in de oude zones). In Brabant kost een enkeltje altijd 3,50. Erg duur als je maar drie haltes meegaat en in sommige gevallen goedkoper dan de chipkaart met korting als je de hele lijn moet bereizen.

Ook is er een dalurenproduct wat ik helemaal vergeten ben. In heel Noord-Brabant bestaat het product "Dalurenkorting Noord-Brabant". Na 9 uur en in het weekend de hel dag krijg je met dit product 40% in de bus. Dit product kost 10,90, is een jaar geldig en kan alleen op persoonlijke OVC geladen worden.
"Een touringcar is geen bus"
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Prijzen en frequenties uit het verleden

Bericht door Michael »

fogeltje schreef:Daarnaast reizen bij Arriva en Veolia kinderen t/m 11 jaar gratis,
Moet je het wel goed zeggen. Dat is alleen als er een volwassene met persoonlijke of Anonieme Chipkaart meereist. Als je met een ritkaartje reist zijn kinderen t/m 11 jaar niet gratis.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Prijzen en frequenties uit het verleden

Bericht door fogeltje »

Michael schreef:
fogeltje schreef:Daarnaast reizen bij Arriva en Veolia kinderen t/m 11 jaar gratis,
Moet je het wel goed zeggen. Dat is alleen als er een volwassene met persoonlijke of Anonieme Chipkaart meereist. Als je met een ritkaartje reist zijn kinderen t/m 11 jaar niet gratis.
Oh, ik dacht een kind altijd gratis meereist bij een volwassene. Schijnbaar niet dus. Bij het kidskaartje bij Hermes is dit overigens wel. Daar mag je een ritkaartje kopen. Zolang het kind maar met een betalende volwassene meereist en het 9 uur is geweest.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Prijzen en frequenties uit het verleden

Bericht door fogeltje »

Ik zie op Goed Bezig Bus dat bij een Dalurendagkaart in ieder geval ook twee kinderen gratis mee mogen. Maar meer kan ik er zo snel niet over vinden.
"Een touringcar is geen bus"
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Prijzen en frequenties uit het verleden

Bericht door Michael »

Bij een dalurendagkaart ook ja inderdaad. Die was ik even vergeten.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Prijzen en frequenties uit het verleden

Bericht door huibf »

GOV1 was ook 60 en 90 cent voor 18+. Dat was niet in SRE.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Prijzen en frequenties uit het verleden

Bericht door fogeltje »

huibf schreef:GOV1 was ook 60 en 90 cent voor 18+. Dat was niet in SRE.
Hmm, ik dacht altijd dat GOV1 alleen die roze strippenkaart was en GOV2 hetgene wat bekend stond onder "De bus. Beter dus.", namelijke alle groene kaarten (dagkaarten, de 60/90 cent strippenkaart, abonnementen) waarvan het SRE alleen de dagkaarten en abonnementen overnam. Dan heb ik in het verleden iets verkeerd begrepen.
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Prijzen en frequenties uit het verleden

Bericht door huibf »

Oh ik kan het ook fout hebben hoor... alweer zooooolang geleden.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Prijzen en frequenties uit het verleden

Bericht door fogeltje »

huibf schreef:Oh ik kan het ook fout hebben hoor... alweer zooooolang geleden.
Ik heb waarschijnlijk de originele folder nog ergens liggen. Ik zal hem morgen eens proberen te vinden.
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Prijzen en frequenties uit het verleden

Bericht door huibf »

Merendeel heb ik digitaal... Ook de conclusies etc,etc,etc. Zal eens kijken of ik de wiki's kan updaten.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Prijzen en frequenties uit het verleden

Bericht door fogeltje »

Tof!
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 24 gasten