NS richt vizier op het oosten
DEN HAAG – De Nederlandse Spoorwegen gaan het aantal treinen buiten de Randstad fors uitbreiden. In het nieuwe spoorboekje dat 14 december ingaat, profiteren vooral reizigers in het oosten van het land van verbeteringen. De NS presenteert vandaag de dienstregeling voor 2009. In totaal komen er per jaar 100.000 treinritten bij. Die volgens de NS vijftigduizend extra treinreizigers opleveren.
Zie ook: Presentatie NS Dienstregeling 2009
Als locatie voor de presentatie is gekozen voor Deventer, als teken dat de NS zijn vizier niet meer alleen heeft gericht op de Randstad, maar ook op de andere regio’s. Het bedrijf kreeg de laatste jaren van regionale bestuurders nogal wat klachten dat alleen reizigers in de Randstad en de Brabantse steden profiteren van verbeteringen in het spoorboekje.
De NS zegt nu aan die kritiek tegemoet te komen. In de nieuwe dienstregeling rijdt tussen Arnhem en Nijmegen acht keer per uur een trein. De intercity’s, die om het kwartier rijden, gaan allemaal door naar Utrecht. Op de trajecten tussen Apeldoorn, Deventer, Wierden, Almelo en Enschede rijdt tenminste elk half uur een stoptrein en op het laatste stuk, Wierden, Almelo en Enschede, zelfs elk kwartier. In NS-jargon heet dat een Sprinter.
Verder gaan in Noord-Holland intercity’s tussen Amsterdam Centraal, Hoorn en Enkhuizen rijden. Tussen Amsterdam en Haarlem kunnen reizigers elk uur gebruik maken van vier intercity’s en vier stoptreinen. Ook nieuw is de nachttrein die tussen Rotterdam en Utrecht gaat pendelen, met een tussenstop in Gouda.
Met de intensivering van het treinverkeer komt volgens de NS het ‘spoorboekloos rijden’, waarbij reizigers niet meer op de klok hoeven kijken, een stuk dichterbij. Jacques Huberts, directievoorzitter van NS Reizigers, meldt trots dat de verbeteringen niet alleen in de Randstad, maar ook ‘met nadruk binnen de landsdelen’ zijn gerealiseerd.
Bron: De Stentor
NS richt vizier op het oosten
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
NS richt vizier op het oosten
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: NS richt vizier op het oosten
"Ik hengel naar het binnenhalen van een nieuwe openbare aanbesteding"k ‘met nadruk binnen de landsdelen’ zijn gerealiseerd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NS richt vizier op het oosten
Wat een bullshit. Zoveel verbetering is er niet in het oosten. Ik ben nog steeds langer onderweg met de directe trein naar Roosendaal dan overstappen via Rotterdam Centraal.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: NS richt vizier op het oosten
Je bedoelt dus, dat de verbinding met overstap vertraagd moet worden? Of dat de directe verbinding geknipt moet worden, omdat hij toch om rijdt?deadlock schreef:Wat een bullshit. Zoveel verbetering is er niet in het oosten. Ik ben nog steeds langer onderweg met de directe trein naar Roosendaal dan overstappen via Rotterdam Centraal.
Re: NS richt vizier op het oosten
Err nee, ik bedoel dat de "Intercity" van Zwolle naar Roosendaal eens niet moet stoppen op alle stations tussen Arnhem en Nijmegen. Olst en Wijhe is tot daar aan toe, het is niet rendabel om daar een aparte trein voor te laten rijden, maar wat heb ik nu aan die 3600?Jurjen schreef:Je bedoelt dus, dat de verbinding met overstap vertraagd moet worden? Of dat de directe verbinding geknipt moet worden, omdat hij toch om rijdt?deadlock schreef:Wat een bullshit. Zoveel verbetering is er niet in het oosten. Ik ben nog steeds langer onderweg met de directe trein naar Roosendaal dan overstappen via Rotterdam Centraal.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: NS richt vizier op het oosten
Zelfde geldt voor een rit 's Hertogenbosch - Zwolle (en eventueel verder)
Met de 3600 en 3700 ben je 1:58 onderweg, Met de 3500 en 500/700 ben je 1:36 onderweg. Via Utrecht is per saldo een half uur sneller dan 'rechtstreeks' via NIjmegen-Arnhem..
Met de 3600 en 3700 ben je 1:58 onderweg, Met de 3500 en 500/700 ben je 1:36 onderweg. Via Utrecht is per saldo een half uur sneller dan 'rechtstreeks' via NIjmegen-Arnhem..
Re: NS richt vizier op het oosten
Ah, weer knippen die serie dus, want je wint zeker geen 22 minuten door het weghalen van de stops in Ahz, Est en Nml en het versnellen van de stationnementen van Nm en Ah. Vanaf aankomst Nm tot vertrek Ah duurt straks met de s3600 27 minuten (.13-.40). Dat kan op zijn snelst (2x 1 min stationnement en de rijtijd van de s3000 tussen Nm en Ah) in 16 minuten. 11 minuten winst, en daarmee is het alsnog 11 minuten langzamer dan via Utrecht.
Re: NS richt vizier op het oosten
Ieder uur?! Volgens mij toch echt alleen in de spits.Reiziger Ddrs/De Stentor schreef: Tussen Amsterdam en Haarlem kunnen reizigers elk uur gebruik maken van vier intercity’s en vier stoptreinen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: NS richt vizier op het oosten
^^De journalist heeft iets teveel de oren laten hangen naar het persbericht/ de persvoorlichter van de NS :?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten